Defecte Samsung 151s TFT

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SanderV89
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-03-2022
Hey,

Ik heb gister van iemand een Samsung SyncMaster 151s (15") gekregen maar hij is defect. Ik mocht 'm hebben om te kijken of ik er mss nog wat mee kon.

Dus ik thuis de monitor aangesloten maar ik krijg geen beeld. Het lampje van de monitor brandt gewoon dus dat zou moeten aangeven dat hij wel een signaal krijgt. Als ik heel goed kijk naar het scherm zie ik een (wit?) vierkant over het beeld bewegen met een soort screensaver effect. Ik heb al geprobeerd de brightness aan te passen maar dit helpt niet. Is dit mss een bekend probleem en weet iemand wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt,
Sander

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
misschien dat er wat in de manual staat?
manual

Maar als je alle knopjes hebt geprobeerd lijkt het me toch gwoon een defecte monitor?

• SanderV89
Bedankt voor je reactie. Ik zal de manual eens doorlezen ja. Ik heb ook wat gelezen over backlight van een TFT monitor. Misschien dat dit probleem er mee te maken heeft...

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07 17:57

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

SanderV89 schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:53:
Bedankt voor je reactie. Ik zal de manual eens doorlezen ja. Ik heb ook wat gelezen over backlight van een TFT monitor. Misschien dat dit probleem er mee te maken heeft...
Ik heb ook een keer meegemaakt dat de backlight van de TFT defect was, je kunt hier achter komen door via de manual op te zoeken om de brightness en contrast op 100% te zetten en dan met een zaklamp op het scherm te schijnen, onder een bepaalde hoek moet je dan het beeld kunnen zien.... Tenzei het natuurlijk iets anders is dan de backlight....

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:56
SanderV89 schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:48:
Als ik heel goed kijk naar het scherm zie ik een (wit?) vierkant over het beeld bewegen met een soort screensaver effect.
Bij mijn 940BF's krijg ik deze screensaver als ik geen pc heb aangeloten. Dit blokje spring onder een hoek van 45 graden over het scherm. In dit witte blokje staat afwisselend vga/dvi.

• SanderV89
Wisey schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:28:
[...]

Bij mijn 940BF's krijg ik deze screensaver als ik geen pc heb aangeloten. Dit blokje spring onder een hoek van 45 graden over het scherm. In dit witte blokje staat afwisselend vga/dvi.
Volgens mij krijgt de monitor wel een signaal want het lampje brandt constant.

Ik heb geen manier gevonden in de manual om contrast en brightness op 100% te zetten maar ik kan de brightness via een knopje op de monitor op 100% zetten. Contrast helaas niet. Ik zal het eens proberen met 100% brightness en een zaklamp. Is hier geen andere manier voor?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
SanderV89 schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:38:
[...]
Volgens mij krijgt de monitor wel een signaal want het lampje brandt constant.

Ik heb geen manier gevonden in de manual om contrast en brightness op 100% te zetten maar ik kan de brightness via een knopje op de monitor op 100% zetten. Contrast helaas niet. Ik zal het eens proberen met 100% brightness en een zaklamp. Is hier geen andere manier voor?
Dit een makkelijke manier om te controleren of je blacklight kapot is. Het beeld is er wel.
Alleen je ziet niks omdat er geen licht is. Dus ik zou zeggen kijk goed of er wel beeld is.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Idd, gewoon aan je PC hangen en tijdens het opstarten goed kijken of je ook iets bekends ziet (opstartscherm e.d. ;)). Eenmaal in windows zou je zo''n verspringend blokje kunnen krijgen omdat bijv. de resolutie of refreshrate nog niet goed staat (al gaat dat meestal automatisch wel goed).

Blijf je alleen maar dat blokje zien dan is er ws. meer kapot. Er komt dam gewoon geen signaal binnen. Het klopt dat het lampje dan blijft branden. Ik neem aan dat je kabel al verwisseld hebt indien die los erop zit. Dan kan het nog intern iets zijn. Denk niet dat er dan nog eenvoudig iets gefixt kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 06-11-2006 14:47 ]

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 10:03

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik weet bijna 100% zeker dat het de backlight is.......als je namelijk geen goed info via kabel zou krijgen zou je monitor netjes een melding in een textvakje weergeven als " no signal input" of " cannot handle refresh rate " o.i.d. Dat witte vage blokje is waarschijnlijk die melding, maar probeer indd windows es te starten of de bios in te gaan (de witte letters van je bios in je blauwe scherm zouden dan licht te zien moeten zijn).

Bdw je moet dit ding toch repareren, wat er ook mis mee is dus dat ding moet anyway open: schroef dat ding open, en kijk of die gekke ccfl's (soort tl lampjes die dus je backlight vormen) branden. Vaak zie je deze lampjes ook branden door de ventilatie roosters bovenop of achterkant van je scherm.

Of je dit probleem kunt oplossen is een 2e vraag. Een opgeblazen converter is nog wel te vervangen, maar een ccfl vaak neit (zal ook niet zo zijn, want tft heeft er vaak 4: 1 aan elke zijde van het scherm, en ze doen het dus allemala niet, dus controller of 1 gezamenlijke converter kapot of voeding hiervan): vaak speciaal voor dat scherm gebouwd en gevormd en een vervangend model/geimproviseerd model is vaak moeilijk te monteren (mits niet hetzelfde natuurlik) waardoor je geen effen beeld verlichting krijgt.

I.i.g. schroef dat ding open en kijk of ze branden!

T60P Widescreen

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
@Seesar:
De LCDs (die waren wel van laptops) die ik open gemaakt heb hadden hooguit 2 CCFL's en sommigen (13,3" of kleiner) maar 1.
Je kunt die wel vervangen, maar dat is vrij lastig.
Om een idee te krijgen hoe lastig zou je even kunnen googlen naar DIY-beamer-projecten. Daarvoor gebruiken ze vaak oude monitoren die jij daar hebt, of LCD's uit laptops.
Daarvoor moet namelijk ook de hele LCD uit elkaar (dus die plaat glas met dat metalen frame).
Je kunt die CCFL's ook online bestellen voor een paar 10-tjes (gemiddeld zo'n 10$ per stuk). Maar pas op, ze zijn heel dun en heel breekbaar en het spul wat erin zit is ook niet echt gezond.

De CCFL's uit scanners passen meestal niet, want die zijn een stuk dikker.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• SanderV89
Seesar schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:47:
Ik weet bijna 100% zeker dat het de backlight is.......als je namelijk geen goed info via kabel zou krijgen zou je monitor netjes een melding in een textvakje weergeven als " no signal input" of " cannot handle refresh rate " o.i.d. Dat witte vage blokje is waarschijnlijk die melding, maar probeer indd windows es te starten of de bios in te gaan (de witte letters van je bios in je blauwe scherm zouden dan licht te zien moeten zijn).
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dit stukje alleen niet helemaal omdat je eerst zegt dat je bijna zeker weet dat het de backlight is. Daarna zeg je dat dat witte vage blokje waarschijnlijk een melding is van een slecht/verkeerd signaal. Ik ga er vanuit dat het signaal goed is, want als ik dezelfde kabel op mijn Samsung 710N aansluit, is het wel goed.

Ik zal eens kijken of ik hem morgen open kan schroeven. Wanneer ik hem open heb, moet ik 'm dus gewoon inschakelen?

• TD-er
Kijk wel uit bij het printplaatje van de aansturing van de verlichting. Je kunt het herkennen aan het plastic wat eromheen geschoven is ter isolatie en er zit een spoeltje of trafo-tje op en aan de kant van de draden die naar de LCD gaan zitten de draden ongeveer 1 cm uit elkaar. Daar staat namelijk een vervelende spanning op die kan oplopen tot >2000 V.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

SanderV89 schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:19:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dit stukje alleen niet helemaal omdat je eerst zegt dat je bijna zeker weet dat het de backlight is. Daarna zeg je dat dat witte vage blokje waarschijnlijk een melding is van een slecht/verkeerd signaal. Ik ga er vanuit dat het signaal goed is, want als ik dezelfde kabel op mijn Samsung 710N aansluit, is het wel goed.

Ik zal eens kijken of ik hem morgen open kan schroeven. Wanneer ik hem open heb, moet ik 'm dus gewoon inschakelen?
ik bedoel met backlight dus het hele backlight systeem, niet alleen de ccfl's maar ook de voeding/aansturing.

En dat blokje over " no signal"; ik begreep dat je dit zag wanneer je je monitor niet had aangesloten. Als je wel je monitor had aangesloten dan durf ik het ook niet te zeggen: probeer dan met een werkende monitor je bios in te gaan en dan je monitor afkoppelen en je kapotte aan te sluiten. Kijken of je dan iets van de bios herkent/terug ziet.

T60P Widescreen

• SanderV89
Oké ik heb de monitor nu open gemaakt. Kan ik 'm zo aansluiten en kan ik dan mss al wat zien of moet ik 'm nog verder openschroeven? Weet iemand dan mss welke schroefjes? 1 is rechtsonderin, 2 is wel te zien.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ver00078/tft.JPG

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

probeer hem maar eens aan te jenssen. I.i.g. niets aanraken totdat je de stekker weer uit het stopcontact hebt.

Kijk of je ergens fel wit licht vandaan ziet komen, zo niet, schroef dan voorzichtig nog e.e.a. open. Maar ik denk dat je vanuit deze positie wel wat lampen moet kunnen vinden. Zoek gericht naar die tl lampen (zo dun en ongeveer lang als een rietje) en wees voorzichtig met verwijderen van kappen/onderdelen: je kunt anders per ongeluk je lampje kapot stoten.

Als je je lampen gevonden hebt, zoek waar de kabeltje/voeding van de lampen naar toe gaan, waarschijnlijk naar 1 centraal punt: probeer daar een goede foto van te maken (liefst beide zijden dus ook eruit zien te halen/schroeven). Dan kunnen we mss al meer zeggen!

T60P Widescreen

• SanderV89
Ik heb net gekeken maar ik zag dus geen licht vanuit de monitor komen. Ik heb de monitor maar niet verder losgeschroefd. Toen heb ik het scherm aangesloten op m'n pc en met de zaklamp gekeken. Dat witte blokje was dus het bericht dat het scherm de instellingen niet aankon. Ik heb dus de reso op 1024x768 gezet en de refresh rate op 60Hz. Toen ik ging kijken met de zaklamp zag ik ineens mijn bureaublad 8)7 Ik ga de monitor niet verder openmaken maar betekent dit dus dat te backlight kapot is?

• TD-er
Yep, backlight, of de aansturing is stuk.
Kortom hij is nog wel te fixen, of voor andere hobby projectjes te gebruiken.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

SanderV89 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:33:
Ik heb net gekeken maar ik zag dus geen licht vanuit de monitor komen. Ik heb de monitor maar niet verder losgeschroefd. Toen heb ik het scherm aangesloten op m'n pc en met de zaklamp gekeken. Dat witte blokje was dus het bericht dat het scherm de instellingen niet aankon. Ik heb dus de reso op 1024x768 gezet en de refresh rate op 60Hz. Toen ik ging kijken met de zaklamp zag ik ineens mijn bureaublad 8)7 Ik ga de monitor niet verder openmaken maar betekent dit dus dat te backlight kapot is?
Ik kan je mail adres niet vinden, maar kun je me mailen naar julias Underscore Caesar at hotmail puntkom ?

T60P Widescreen

• SanderV89
Seesar schreef op woensdag 08 november 2006 @ 08:44:
[...]

Ik kan je mail adres niet vinden, maar kun je me mailen naar julias Underscore Caesar at hotmail puntkom ?
Heb ik gedaan :)
Pagina: 1