Advies gevraagd m.b.t. mail

Pagina: 1
Acties:

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoi,

ik zit een beetje met het volgende probleem.
Ik heb een (pop) mailbox voor de zaak en een prive mailbox (ook pop).
Wat ik nu eigenlijk wil is dat ik overal bij mijn mailbox kan (dus de complete inhoud kan zien). Nu haal ik mail op op m'n pc en als ik dan vanaf m'n laptop of pda m'n mail wil bekijken, dan zie ik alleen de mailtjes die vanaf daar ook zijn opgehaald (dus een subset van de echte mail).

Is het een idee om op m'n mailbox een forward in te stellen naar bijv. een GMail account, zodat ik daar altijd een complete lijst van m'n mailtjes heb en dat ik daar dan bijv onderweg (met PDA) dan ook bij kan. Ik wil ook graag de verzonden mail overal benaderbaar hebben.
Een eigen mailserver op een pc thuis is geen optie (heb de pc niet 24/7 aan staan).
Nu is XS4All laatst met IMAP gekomen. Hier moet ik mij nog over inlezen, maar zou dit ook een oplossing kunnen zijn? Een extra mailbox bij Xs4all aanmaken en die dan via IMAP gebruiken?

Ik wil dus wel de pop-boxen in stand houden.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Ja, imap is een goed systeem hiervoor; overigens webmail ook, en dat is ook mogelijk bij XS4All. Wel moet je dan (ik bedoel wanneer je webmail gebruikt) in je e-mailprogramma instellen dat e-mail niet van de server wordt gehaald (verwijderen na 30 dagen instellen is wel aan te raden om je mailbox niet te vol te laten worden).

Bij imap kun je zowel ingaande als uitgaande mail overal bekijken. Bij webmail alleen inkomende mail (en uitgaande mail die via webmail verzonden is; overige uitgaande mail dus niet, tenzij je bijv. elk mailtje ook aan jezelf forward).

[ Voor 32% gewijzigd door pinockio op 06-11-2006 14:14 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Ik zou dan imap gaan gebruiken, dit moet je op alle pc's / pda's instellen, mail blijft dan fysiek op de mailserver staan. Zo heb je op alle apparaten altijd dezelfde mail bij de hand.

Dit kun je dan bij xs4all dan ook op je huidig emailbox aanzetten waarschijnlijk.

Let alleen wel op dat wanneer je veel mail bewaard je het risico loopt dat je mailbox volloopt.

[@ 2 secs to late ;) ]

[ Voor 3% gewijzigd door rdfeij op 06-11-2006 13:51 ]

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik heb hetzelfde en laat alles naar 1 mailbox stromen. Ik gebruik IMAP en de mailbox is groot genoeg (250MB). Ik werk namelijk liever met mailclients dan met webmail systemen. Je moet bij het gebruik van GMAIL wel erop letten, dat je niet antwoord met dat adres. Althans, zakelijk staat het niet echt professioneel. Als ik jou zou mailen op een @jouwdomein.nl en ik zou dan op @gmail.com terugkrijgen, staat ook wat verwarrend. Als je dan alles naar 1 mailbox laat stromen, maak dan wel aliassen in jouw client of webmail interface. Gebruik zelf geen GMAIL, maar mijn provider biedt het maken van aliassen wel aan in haar webmail systeem. Kijk daar dan even naar, want het zou bij GMAIL dan ook moeten kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lekkere Loempia op 06-11-2006 14:13 ]

• ione
  • Niet online
Lekkere Loempia schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:12:
Ik heb hetzelfde en laat alles naar 1 mailbox stromen. Ik gebruik IMAP en de mailbox is groot genoeg (250MB). Ik werk namelijk liever met mailclients dan met webmail systemen. Je moet bij het gebruik van GMAIL wel erop letten, dat je niet antwoord met dat adres. Althans, zakelijk staat het niet echt professioneel. Als ik jou zou mailen op een @jouwdomein.nl en ik zou dan op @gmail.com terugkrijgen, staat ook wat verwarrend. Als je dan alles naar 1 mailbox laat stromen, maak dan wel aliassen in jouw client of webmail interface. Gebruik zelf geen GMAIL, maar mijn provider biedt het maken van aliassen wel aan in haar webmail systeem. Kijk daar dan even naar, want het zou bij GMAIL dan ook moeten kunnen.
Ja zoiets bedoel ik.
Dus je hebt een mailbox bij je provider aangemaakt (ook xs4all??) waarin je de mailtjes die binnenkomen op andere boxen naartoe worden gestuurd? Hier heb je dus (altijd) een totaallijst van mailtjes. Gebruik je deze imap-box ook in je mailclients, of lees je met je mailclients de pop-boxen uit?
Zou je het even in stappen uit kunnen leggen?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 08:37
Gewoon altijd je IMAP box gebruiken, dat is een goede oplossing. Nog mooier is een verbinding met een Exchange server. Dan heb je ook altijd toegang tot je agenda e.d.

• ione
  • Niet online
Ik heb nu een beetje gespeeld met IMAP. Werkt op zich goed. Alleen wil ik het ook gaan benaderen vanaf mijn Smartphone (MDA VARIO). Klopt het dat het best langer duurt om je mailbox uit te lezen? Gaat ie elke keer de headers ophalen, of blijven die lokaal opgeslagen en duurt het alleen de eerste keer lang?

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik maak nu een tijdje gebruik van GMAIL voor mijn eigen domein e-mail en ik ben overtuigd, dat het de beste oplossing is. De GMAIL interface is 1 uit duizenden, je kan aliassen aanmaken voor alle e-mailadressen waar jij op correspondeert. Je kan instellen dat als een e-mail binnenkomt op piet@domein.nl hij automatisch het terugstuurt op diezelfde alias. Je kan geen IMAP gebruiken alleen POP3 wordt ondersteunt. Daar heeft Google ook aan gedacht. Je kan instellen dat de client (outlook, eudora, etc) de mail niet kan verwijderen, als je per ongeluk de 'op server achterlaten' niet hebt ingesteld op een bepaald systeem. Je krijgt een pop en smtp server, die je beide overal ter wereld kan gebruiken. Alle essentiele functies voor zakelijk gebruik zitten er nu wel eigenlijk in, je hoeft je geen zorgen te maken over schijfruimte, ze hebben nu een GMAIL interface voor mobiele apparaten (http://m.gmail.com) voor als je geen client op de telefoon hebt en het gemak is groot. Kortom: ik raad het jou sterk aan!

[ Voor 6% gewijzigd door Lekkere Loempia op 09-11-2006 12:07 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Een nadeel van Gmail is de privacy-kwestie.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• ione
  • Niet online
pinockio schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:29:
Een nadeel van Gmail is de privacy-kwestie.
Leg uit....

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Privacy questie?? er is niemand die jou mailtjes leest hoor... Het word wel gebruikt door een systeem wat trefwoorden in jou email match met mogelijke adverteerders en dan bijpassende advertenties weergeeft in je scherm.. heb ik nooit last van. Ze worden heel subtiel vertoond...
Pagina: 1