Weer een vraag over filters

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grub
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-02-2024
Sorry medetweakers ik weet dat er talloze topics zijn geopend over dit onderwerp en ik heb er al vele doorgespit maar nog geen antwoord gevonden op mijn vragen.
Bijna alle topics gaan over polarisatiefilters en of een de bescherming van een UV filtertje opweegt tegen minimaal kwaliteitsverlies.

Ik ga op wintersport met mijn dure uitrusting en wil mijn 18-200 graag beschermen met een filter. Bij voorkeur B+W, omdat ik er al een paar heb van dat merk en ze goed bevallen. Om te beginnen schaf ik een SLIM MRC Circulair polarisatiefilter aan. Deze keuze is niet zo moeilijk, maar toch een vraag:
Vraag 1: SLIM is voor groothoek lenzen. Vanaf waar geld dit ongeveer? Heb ik bij 18mm een SLIM line filter nodig?

Verder wil ik nog een simpeler filter voor bescherming van mn lens als ik het polarisatie filter niet gebruik. Nu wordt het lastiger, want ik loop tegen de volgende termen aan:
- KR-1.5 Skylight E
- Neutral Density 3.0-1000x (110) E
- UV Haze Glass (010) Filter E
- UV Haze MRC SLIM E
- UV IR-Cut Filter E

Ik heb hierbij de volgende vragen: Een skylight schijnt in de bergen zn nut te hebben om de blauwe gloed uit de sneeuw te halen, maar wat zijn de nadelen? Kan ik die gebruiken als bescherming, ipv een UV filter in normale situaties?
Wat doen Neutral Density en IR-Cut?
Wat is een glass filter?
MRC en SLIM snap ik wel geloof ik.

Ik kan eigenlijk nergens gedetailleerdere info vinden over filters, vandaar dat ik hoop dat er tweakers zijn die er meer van weten, bijv. wat betekenen die getallen, en die E? Er staat ook wel eens ES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:47

YellowCube

Wait...what?

Grub schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:20:
Sorry medetweakers ik weet dat er talloze topics zijn geopend over dit onderwerp en ik heb er al vele doorgespit maar nog geen antwoord gevonden op mijn vragen.
Bijna alle topics gaan over polarisatiefilters en of een de bescherming van een UV filtertje opweegt tegen minimaal kwaliteitsverlies.

Ik ga op wintersport met mijn dure uitrusting en wil mijn 18-200 graag beschermen met een filter. Bij voorkeur B+W, omdat ik er al een paar heb van dat merk en ze goed bevallen. Om te beginnen schaf ik een SLIM MRC Circulair polarisatiefilter aan. Deze keuze is niet zo moeilijk, maar toch een vraag:
Vraag 1: SLIM is voor groothoek lenzen. Vanaf waar geld dit ongeveer? Heb ik bij 18mm een SLIM line filter nodig?
je hebt vanaf 17-18mm een slimline nodig.
Die 17-18mm is echter wel voor full frame (dus zonder cropfactor). Jij zit daar dus ruim onder (18*1,5=25mm)
Een gewoon filter volstaat dus.
Verder wil ik nog een simpeler filter voor bescherming van mn lens als ik het polarisatie filter niet gebruik. Nu wordt het lastiger, want ik loop tegen de volgende termen aan:
- KR-1.5 Skylight E
- Neutral Density 3.0-1000x (110) E
- UV Haze Glass (010) Filter E
- UV Haze MRC SLIM E
- UV IR-Cut Filter E

Ik heb hierbij de volgende vragen: Een skylight schijnt in de bergen zn nut te hebben om de blauwe gloed uit de sneeuw te halen, maar wat zijn de nadelen? Kan ik die gebruiken als bescherming, ipv een UV filter in normale situaties?
Wat doen Neutral Density en IR-Cut?
Wat is een glass filter?
MRC en SLIM snap ik wel geloof ik.

Ik kan eigenlijk nergens gedetailleerdere info vinden over filters, vandaar dat ik hoop dat er tweakers zijn die er meer van weten, bijv. wat betekenen die getallen, en die E? Er staat ook wel eens ES.
ik be tot nu toe een 'normaal' UV filter op m'n lens gehad en dat werkt prima in de bergen.
Deze dus: B+W UV MRC 77 E

geen idee wat die E betekent

Oh ja en...volgens mij was het bij normale film wel zaak dat je bijv. een filter type Skylight kocht. Digitale camera's lossen de blauwe sneeuw imo via de witbalans op.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 06-11-2006 13:50 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
SLIM filter is voor echte speciaal gemaakte wide-angle lenzen. Bijvoorbeeld sigma 10-20, tamron 11-18, canon 10-22 en tokina 10-17. Een gewoon filter voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Precies, want bij slimline heb je wel kans dat je gewone lensdop niet past, en die dop van de B+W slimline filters zit behoorlijk los...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoya's slimline heeft wel schroefdraad aan de voorkant voor de bevestiging van je normale lensdop. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 19:55
Ik heb zelf een normaal Hoya UV filter op mijn Canon 10-22 lens. Met dit filter zie ik totaal geen zwarte hoeken (vignetering) op de afbeeldingen. Denk dat het iets te maken heeft met de bouw van deze lens dat een normaal filter volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik eens kijk naar mijn 24-120 lens, kan ik me niet voorstellen dat ik last krijg van vignetering, ook al schroef ik drie filters op dat ding.
De filterschroefdraad is 72 mm, maar het glas zelf is maar ongeveer 62 mm in diameter (gokje) Om het glas heen zit dus een flinke rand....

(Hmm, drie filters, vast veel reflectie en ghosting.... dus toch maar niet echt doen.)

De bouw van een lens heeft wel degelijk heel veel invloed. Mijn 18-55 zal eerder gaan vigneteren, doordat de rand van het glas veel dichter bij de schroefdraad licht. De tokina 12-24 heeft echter weer meer ruimte, dus daar zal je weer minder snel een slimline nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

<offtopic>

^^^ DickCAH, eindelijk begrijp ik je onderschrift ;) Had hem al vaker gezien maar begreep niet wat je bedoelde. Nu eindelijk bezig met het boek ;)

</offtopic>
Pagina: 1