[Mac Mini G4] Overleden,hoe te handelen met Garantie vs Data

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:26

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Mijn Lieve Macje G4 is vanochtend spontaan uitgevallen tijdens een internetsessie; en sindsdien niet meer aan te krijgen. Het is overduidelijk géén HDD probleem; ik denk eerder de voeding of iets in die trend.

Uiteraard heb ik netjes backups gemaakt van mijn digi-foto's; maar ik heb ook nog wel wat excel-documenten en mail die ik eigenlijk wil hebben. (niet gebackupped dus *schaam*)

Nu mijn vraag; Wanneer ik mijn macje aanbiedt voor garantie; en het blijkt de voeding niet te zijn; dan krijg ik een nieuwe/refurbished/whatever retour; wat inhoud: Dag data.

Hoe zit het met garantievoorwaarden bij apple wanneer ik zelf mijn harddisk eruit haal; en deze aan een andere mac hang om eventjes de data veilig te stellen? Voor de volledigheid: een Mac Mini-schijf zit ver verstopt in zijn doosje. Geheugenreep vervangen voor een andere betekend niet dat de garantie niet meer geldig is (zover ik me kan herrinneren uit andere topics); hoe zit het met de harddisk eruit schroeven?

20*350ZO45°

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 23:21
Ik weet niks van garantie enzo en wat ze met je data doen, maar misschien heb ik wel een ander ideetje. Als je langs een Apple-winkel gaat en vraagt of je 'm even aan een andere voeding mag hangen, en hij doet het, weet je dat het de voeding is, hoef je alleen die maar te vervangen.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Heb je alles al geprobeerd? Voeding (is toch extern? :?) e.d. getest?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Leg het verhaal voor aan Apple? Als je gewoon garantie hebt, dus binnen een jaar, dan kunne zij je makkelijk uitsluitsel geven hierover.

PSN: djmurcielago

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Probleem is dat de dichtsbijzijnde Apple-verkoper in Rotterdam of Antwerpen zit; en da's best ver om te concluderen of het nu wel/niet aan de voeding ligt. (was gisteren verdorie nog in applestore R'dam)

Misschien een lieve tweakers omgeving Bergen op Zoom, Roosendaal of Vlissingen met een Mac Mini; die mijn Mini even aan zijn/haar voeding wilt hangen?

20*350ZO45°

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Niet zelf open gaan zitten maken ieg, als je naar een Apple Centre gaan om hem te laten repareren gewoon zeggen dat ze de HD NIET moeten formateren.
Machines worden niet omgeruild, alleen het defecte onderdeel wordt vervangen en zolang dat niet je HD is.

[ Voor 68% gewijzigd door Uberprutser op 06-11-2006 17:27 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Zojuist de stroom eraf gehaald van zowel de 220V als de stekker naar de Mac Mini. Na het aansluiten werkte alles gewoon weer. In de tussentijd aangegeven bij Apple (0900-77 77 703) dat ik dit probleem had gehad met mijn Macje, en dat ik het toch maar even aan wilde melden. Aardige kerel maakte een case aan onder hetzelfde nummer als mijn serienummer; mocht er in de toekomst hetzelfde probleem ontstaan, dan konden ze dit koppelen.

30 minuten later valt ie weer uit :( zelfde probleem. 5 Minuten stekkers eruit gelaten --> Wederom aangezet en bij het witte bootscherm met grijs appeltje valt ie weer uit.

Enfin, ik ben er nu dus vrijwel zeker van dat de Mini gewoon een zwaar probleem heeft; al dan niet met de voeding.

Kerel van Apple gaf wel aan dat hij me niet kon helpen met troubleshooten omdat ik aangaf geen AppleCare te hebben; Da's toch raar; dit is toch een probleem binnen garantietermijn (1 jaar).

20*350ZO45°

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-02 14:00
Je hebt maar 3 maanden telefonische support, daarna moet je gewoon langs gaan bij een service punt volgens mij. Met apple care doe je die uitbreiden naar 3 jaar.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Mikey NL schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:53:
Je hebt maar 3 maanden telefonische support, daarna moet je gewoon langs gaan bij een service punt volgens mij. Met apple care doe je die uitbreiden naar 3 jaar.
Oei, ik heb 'm online gekocht bij de Apple-site. Lijkt me een beetje sneu als ik nu naar Rotterdam moet voor een reparatie; en het lijkt me niet dat ze dat doen terwijl ik wacht?

20*350ZO45°

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Richard schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:57:
[...]

Oei, ik heb 'm online gekocht bij de Apple-site. Lijkt me een beetje sneu als ik nu naar Rotterdam moet voor een reparatie; en het lijkt me niet dat ze dat doen terwijl ik wacht?
Waarschijnlijk niet nee.

Als er enkel een onderdeel vervangen wordt zal je data uiteraard bewaard blijven. Toch meen ik ergens in de voorwaarden, of op één of andere Apple pagina gelezen te hebben dat je zelf verantwoordelijk bent voor je data tijdens een reparatie. Het kan dus zijn dat je een lege OS X terug krijgt.
Ik denk dat je het beste telefonisch contact op kunt nemen met de dichtstbijzijnde ASP, zij zullen je meer kunnen vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door kamerplant op 06-11-2006 18:04 ]

🌞🍃

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Heb inmiddels even mijn PMU gereset inmiddels al 8 minuten stable een backup aant trekken.

Je moet immers een paar keer op je bek zijn gegaan voordat je aan het backuppen slaat :)

Edit: Inmiddels weer gecrashed na 15 minuten. Contact opgenomen met apple; kreeg netjes dezelfde meneer aan de lijn; wist storing nog te herrineren (da's altijd fijn). Hij gaf wederom aan dat hij me geen ondersteuning kon geven omdat ik niet betaald had a.d.h.v. een Apple Care. Hij gaf aan dat ik mijn Appeltje ter reparatie aan kon bieden bij een servicepunt. Hij gaf Mac Maniac in Etten-Leur als dichtsbijzijnde zaak. Hij gaf aan dat het bedrijf "onderzoekskosten" in rekening zal brengen echter is de hardware welke benodigd is voor reparatie wel "kosteloos" omdat ik nog in de garantietermijn van 1 jaar zit. Toen ik aangaf of die "onderzoekskosten" ook bij Apple Centre's gerekend wordt bevestigde hij dit.

Hoe kan het nu waar zijn dat ik geen (telefonische) storing aan kan melden bij de zaak waar ik het apparaat gekocht hebt? (in dit geval Apple zelf); tenzij ik een AppleCare afgesloten zou hebben (navraag: €199,00).

Enfin, onderzoekskosten voor een storingsgeval? Is dat normaal?

/me Richard vraagt zich af of dit zijn eerste en tevens laatste Mac wordt.

[ Voor 68% gewijzigd door Richard op 06-11-2006 18:37 ]

20*350ZO45°

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 20:46
Reparatie via een AASP is kostenloos binnen de garantie als
het echt een hardwaredefect betreft. Ik neem aan dat je Mac
mini nog geen jaar oud is en je de bon nog hebt? Dan gewoon
even bij een service provider langs. Die kan de kosten weer
bij Apple neerleggen onder het mom van 1 jaar garantie. Ook
die zogenaamde 'onderzoekskosten' kan de reparateur bij
Apple claimen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gluten Parody op 06-11-2006 18:51 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Gluten Parody schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:50:
Reparatie via een AASP is kostenloos binnen de garantie als
het echt een hardwaredefect betreft. Ik neem aan dat je Mac
mini nog geen jaar oud is en je de bon nog hebt? Dan gewoon
even bij een service provider langs. Die kan de kosten weer
bij Apple neerleggen onder het mom van 1 jaar garantie. Ook
die zogenaamde 'onderzoekskosten' kan de reparateur bij
Apple claimen.
Morgen dan toch maar even met Mac Maniac contact opnemen. Hij is aangeschaft op 12-01-2006 en ik heb alle facturen+pakbonnen nog.

Zou het nog raadzaam zijn een HardwareTest te draaien vanaf de installerdisc (als hij daar doorheen komt tenminste)

20*350ZO45°

• Uberprutser
Richard schreef op maandag 06 november 2006 @ 19:11:
[...]

Zou het nog raadzaam zijn een HardwareTest te draaien vanaf de installerdisc (als hij daar doorheen komt tenminste)
Ik denk dat je je tijd beter kan besteden, kapot is ie toch wel...

Dat heeft geen nu, ik denk dat je logicboard verrot is als ik het zo hoor.
Ze willen vast wel even als jij er bent hun stroom aansluiten om te zien dat ie zo weer uitslaat.
En zoals ik al zei, aangeven dat je belangrijke data op je HD hebt staan dus niet laten wissen dat doen ze dan ook niet (lijkt mij?)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
inmiddels staat de data al veilig; ik heb de 15 minuten die ik van mijn mac kreeg nadat ik de PMU gereset had; uiterst zorgvuldig benut aan het veilig stellen van data. Logicboard dood zou ik erg triestig vinden :(

20*350ZO45°

• Uberprutser
Richard schreef op maandag 06 november 2006 @ 20:10:
inmiddels staat de data al veilig; ik heb de 15 minuten die ik van mijn mac kreeg nadat ik de PMU gereset had; uiterst zorgvuldig benut aan het veilig stellen van data. Logicboard dood zou ik erg triestig vinden :(
Als het vervangen wordt; who gives a crap...

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Even een update-je; 2 weken geleden weggebracht naar MacManiac te Etten-Leur; aldaar afgesproken dat wanneer er hardware defect zou zijn; hij volledig kosteloos zonder "onderzoekskosten" gerepareerd zou worden onder de geldende garantievoorwaarden. Wanneer er software-matig iets fout zou zijn; zouden ze mij contacteren om afspraken te maken.

6 dagen later kreeg ik al de volgende mail:
Beste Richard,

We hebben de Mac Mini onderzocht, en we hebben kunnen concluderen dat de Power adapter het probleem veroorzaakt.
Deze is inmiddels vervangen en daarmee is het probleem opgelost. De Mac staat inmiddels klaar om af te halen.

Hopende je voldoende te hebben geïnformeerd.

--
Met vriendelijke groet
Al met al dus zeer netjes verlopen; en vrij snel mijn Mini weer retour. Was toch even wennen hoor; weer helemaal terug naar windows.

20*350ZO45°

Pagina: 1