Toon posts:

goedkope dual wlan oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
als deze post beter in het Internetproviders en -hosting forum hoort mag je die gerust verplaatsen, maar aangezien het niet gaat over de keuze van isp's ofzo heb ik mijn post hier maar gezet.

We gaan thuis een tweede internet-aansluiting nemen, en ik ben belast met de setup van het hele gedoe.
Ik zal even de situatie schetsen: momenteel hebben we een vijftal pc's, die via een router verbonden zijn met het internet (één verbinding). Het zijn allemaal Windows pc's met waarop Windows file sharing gebruikt wordt.
We gaan een tweede internet verbinding nemen (ouders zijn zelfstandigen, volledig afhankelijk van internet toegang voor inkomen), en het geheel moet zo geconfigureerd worden dat 1 pc via de ene verbinding en de andere pc's via de tweede verbinding internet toegang hebben.
De ene pc uit het netwerk gooien en rechtstreeks op zijn eigen breedband modem aansluiten is geen optie, vanwege het frequente gebruik van windows file sharing. Bovendien zou het mooi meegenomen zijn moest bij uitvallen van één van de verbindingen automatisch de andere verbinding gebruikt worden voor alle verkeer.

Wat zou de beste oplossing zijn? Ik dacht aan een dual wan router, maar het budget is wel beperkt dus dan zou het om een relatief goedkoop exemplaar moeten gaan.
Als er mensen ervaringen hebben met dual wan routers ben ik zeker geinteresseerd, want de goedkope modellen blijken op het eerste zicht vrij gelimiteerd te zijn in hun mogelijkheden (wat in feite wel logisch is, maar goed).

Alvast bedankt voor jullie hulp, en als je meer info nodig hebt vraag je er maar naar.

Edit: typo

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

gewoon 2de wlan router en een 2de wlan adapter in die PC? Windows File And Printer Sharing uit zetten op de 2de verbinding en een ander Ip subnet gebruiken... simpel toch?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Of:

Een twee WLAN router, zelfde subnet, DHCP uitzetten. PC's vaste IP nummers en door middel van de gateway selecteren welke internetverbinding gebruikt wordt. Automatische omschakeling is een stuk lastiger tenzij je een progje gaat draaien die de verbinding monitort en de gateway aanpast als de ene verbinding eruit ligt.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-03 18:45

AirX

Tweak Guru

als je het handig aanpakt zet je een Linux router/gateway neer. Dan kun je een dual WAN instellen (Wan, niet Wlan). Dat houdt in dat de twee internetverbindingen gecombineerd worden tot één verbinding. Vervolgens stel je met trafficshaping in hoeveel KB/s/prioriteit een PC mag gebruiken. Zo gebruik je beide verbindingen het effectiefst en schakel je meteen over naar een werkende verbinding als er één uit valt.

[ Voor 9% gewijzigd door AirX op 06-11-2006 12:57 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:07

sphere

Debian abuser

Als ze echt zo afhankelijk zijn, zou ik in ieder geval zorgen dat ik twee internetverbindingen had, liefst kabel en ADSL. Hiervoor bestaan ook routers, die de ene verbinding op zullen zetten als de ander het niet meer doet.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:42
Ik heb zelf wel eens gewerkt met een loadbalancer van Hotbrick, dingetje kost 220 euro ofzo, maar dan heb je ook wel wat leuks, auto failover, load balancing. Ze heten tegenwoordig anders geloof ik.

Voor een eigen bedrijfje moet 220 euro nog wel te doen zijn denk ik. Tevens goede ervaringen met support.

http://www.hotbrick.com/produto.asp?tipo=2&codPro=22

Ding ondersteunt ook iets meer connecties dan een normaal thuis routertje, dus p2p heeft veel minder effect (tuurlijk kun je m wel over de zeik krijgen!) En is ook geschikt voor kabel en adsl, beschikt ook over functie om automatisch in te bellen wanneer andere verbinding weg valt.

En wat is een beperkt budget?

[ Voor 55% gewijzigd door storeman op 06-11-2006 13:15 . Reden: Link toegevoegd ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Verwijderd

Topicstarter
oeps... uiteraard is het wan en niet wlan - waar zat ik met mijn gedachten??? Thx voor het melden AirX, en sorry voor de eventuele verwarring die dit veroorzaakt heeft.
Weet iemand of ik dat kan aanpassen in de topic title?

Aan een linux box had ik ook even gedacht, maar ik ken niet genoeg van linux om daaraan te beginnen en ik heb ook niet de tijd om dat allemaal uit te zoeken - ik zit op kot dus dat moet allemaal in het weekend gebeuren.

De oplossing met de statische ip/gateway configuratie lijkt me nog het eenvoudigste, we hebben toch nog een router op overschot liggen ergens. Op deze manier is het ook eenvoudig om bij wegvallen van 1 van de verbindingen de rest over te schakelen, hetgeen bij de oplossing van McKaamos met de extra netwerkkaart minder eenvoudig is.

@sphere: dat is exact de reden waarom we een tweede internetverbinding gaan nemen. Met het uitvallen van het internet voor een dag werd pijnlijk duidelijk dat dat wel een noodzaak is.
@storeman: er is niet echt een harde beperking op het budget, maar het is te zot om honderden euro's uit te geven aan een router met 1001 mogelijkheden zoals QoS, VPN, e.a. die we toch nooit gaan gebruiken (behalve ikzelf dan mss om te experimenteren ofzo, maar dat doet niet echt terzake) als er veel goedkopere oplossingen zijn die ook doen wat we nodig hebben. Nu maak ik gewoon een lijstje van de mogelijkheden met voor/nadelen, geschatte kostprijs etc, en dan moeten mijn ouders maar beslissen.

Edit: replys op posts van sphere en storeman toegevoegd om double post te vermijden

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 13:37 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:58
Zo'n Draytek routertje met 2 wan poorten is een degelijke oplossing. Dan merk je niet eens via welke verbinding je werkt. Uiteraard je oude router als spare bewaren mocht je Draytek het loodje leggen.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:42
Als er mensen ervaringen hebben met dual wan routers ben ik zeker geinteresseerd, want de goedkope modellen blijken op het eerste zicht vrij gelimiteerd te zijn in hun mogelijkheden (wat in feite wel logisch is, maar goed).
Wat versta je hier dan onder?
Daarbij, de router die ik aangeef, heeft geen ongein voor VPN, daar is nog weer een duurdere versie voor.

Okee, waarom denk ik de hotbrick (even de goede ervaring buiten beschouwing gelaten):
- Load balancing met config mogelijkheid, dus 1 snelle en 1 langzame lijn. dan 90% van het verkeer over snelle lijn.
- Gebruikers over Wan, bijv je ouders over lijn 1, de rest over lijn 2. Als lijn 1 eruit ligt gaan je ouders ook over lijn 2. Andersom, als lijn 2 eruit ligt, niet jullie over lijn 1 (kan natuurlijk ook, maar even om de kracht aan te geven).
- ADSL waarmee je betaald voor je tijd online, de normale verbinding actief, wanneer die eruit ligt, bel in op de tweede lijn. Zodra de normale weer actief is, ga die weer gebruiken.
- Bepaalde poorten over een WAN blocken. Hierdoor kan lijn 1 bijvoorbeeld voor HTTP gebruikt worden en de ander voor ftp downloads en P2P

Ik zou in excel hier eens wat grafiekjes voor maken. Aanschafkosten en maandelijkse kosten vergelijken. Als het puur om een backup verbinding gaat denk ik dat je met een jaar of wat die hotbrick weer terug verdient hebt, en dan is het ook nog eens leuk speelgoed :)

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Pagina: 1