Toon posts:

Notebook Best Buy guide?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben aan het rondkijken geweest op GoT naar topics met advies wat voor het kopen van een laptop.
Daar kwam ik de BBG van 2005 tegen voor laptops, deze zag er erg goed uit (thanks to Aikeleer) maar is helaas alweer anderhalf jaar oud.

Ik vroeg me af of hier een 2006 versie van gaat komen?
Een laptop BBG zou een fijna aanvulling zijn op de desktop BBG.

edit:
Link naar notebook BBG 2005: Notebook Best Buy Guide 2005.1: Inleiding

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 13:43 ]

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik denk niet dat een jaarlijkse BBG echt zin heeft, de technische en prijs ontwikkelingen gaan daar te snel voor. Om een echt nuttige BBG te kunnen maken moet je denk ik minimaal 4x per jaar zoiets doen. Anders heeft de BBG alleen op het moment van uitbrengen waarde.

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Even een melding van interessen voor een notebook bbg :D

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Lijkt me een goed idee hoor, maarja dat verandert ook per maand dus dat moet ook bijgehouden worden

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Lijkt me ook best interessant..hoewel notebooks vaak niet echt of veel minder makkelijk samen te stellen zijn als gewone pc's. .Dan wordt het deels zoals de Faq van dit forum denk ik...

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24
Daarbij, je kunt een notebook toch niet echt zelf samenstellen, daarvoor moet je eigenlijk meer kijken naar beschikbare configuraties en die tegen elkaar af zetten. Per fabrikant zullen er echter nog veel verschillen optreden omdat veel notebook mobo's fabrikant-specifiek zijn...

Ik niet dat het haalbaar is om een goed beeld hiervan te kunnen schetsen.

Interesse is er echte wel!

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
ik vind het wel een strak plan

1337

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
storeman schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:40:
Daarbij, je kunt een notebook toch niet echt zelf samenstellen, daarvoor moet je eigenlijk meer kijken naar beschikbare configuraties en die tegen elkaar af zetten. Per fabrikant zullen er echter nog veel verschillen optreden omdat veel notebook mobo's fabrikant-specifiek zijn...

Ik niet dat het haalbaar is om een goed beeld hiervan te kunnen schetsen.

Interesse is er echte wel!
Alles kan, dus ook een notebook zelf samenstellen :P (tot op zeker niveau dan, ik doel op barebone's waar je zelf enkel het 'mainstream' spul (proc, mem ed) nog toevoegd)

Verder denk ik dat het zeker wel mogelijk moet zijn om een BBG voor laptops samen te stellen maar dan juist niet door verschillende fabrikanten met elkaar te vergelijken. Je zou van bepaalde onderdelen een soort 'top 3' samen kunnen stellen. Een laptop met alle nr. 1 onderdelen zal je dan misschien niet snel tegenkomen maar het moet dan toch mogelijk zijn om een goede combinatie te vinden.

Overingens denk ik dat een dergelijke guide per kwartaal of halfjaar voldoende is, of misschien zelfs eventueel enkel bij een belangrijke ontwikkeling...

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

BBG voor notebooks vind ik altijd erg lastig gezien je vrijwel altijd een bestaande config moet kiezen (met eventueel meer geheugen maar dan houd het ook snel op). De kracht van de bestaande BBG's is juist dat alles helemaal optimaal word uitgekozen wat betreft onderdelen en je makkelijk een machine uit de BBG kunt kiezen met 1 of 2 aanpassingen (imho ook de juiste toepassing van een BBG). Een BB machine zal er voor ieder anders uit komen te zien.

Waar jullie naar op zoek zijn zijn meer reviews lijkt mij.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:53:

True.., ik denk dat het inderdaad meer een review structuur zal moeten hebben ipv dat het een 'echte' BBG is.

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:53:
BBG voor notebooks vind ik altijd erg lastig gezien je vrijwel altijd een bestaande config moet kiezen (met eventueel meer geheugen maar dan houd het ook snel op). De kracht van de bestaande BBG's is juist dat alles helemaal optimaal word uitgekozen wat betreft onderdelen en je makkelijk een machine uit de BBG kunt kiezen met 1 of 2 aanpassingen (imho ook de juiste toepassing van een BBG). Een BB machine zal er voor ieder anders uit komen te zien.

Een laptop die specefiek bij je past zal moeilijk worden, maar voor de mensen die een laptop willen met de eisen 'ik wil een latop die kan internetten en msn'en voor 500 euro' is een BBG handig, met al die laptops zie je door de bomen het bos niet meer.

Als tweakers kun je met de winkel overleggen of ze een grotere HDD erin willen stoppen, of ze er meer geheugen willen instoppen etc..

De laptop BBQ had inderdaad ook wat weg van een review, wat ik juist wel prettig vond.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 13:56 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:38
Sja. Ik denk alleen, omdat je merk-gebonden bent met een laptop, dat de overweging voor een bepaald merk wel weer moet meetellen. En aangezien je kwaliteit van merken niet kan benchmarken en het derhalve vrij subjectief is, zal dat wat lastiger werken (de 1 heeft een voorkeur voor Dell en moet niets hebben van Acer bijv. iemand anders kan daar weer heel anders over denken). En dat heb je met complete, zelf configureerbare systemen minder.

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:57:
Sja. Ik denk alleen, omdat je merk-gebonden bent met een laptop, dat de overweging voor een bepaald merk wel weer moet meetellen. En aangezien je kwaliteit van merken niet kan benchmarken en het derhalve vrij subjectief is, zal dat wat lastiger werken (de 1 heeft een voorkeur voor Dell en moet niets hebben van Acer bijv. iemand anders kan daar weer heel anders over denken). En dat heb je met complete, zelf configureerbare systemen minder.
Over de merk laptops etc zou gediscussieerd kunnen worden net zoals dat nu met de huidige BBG gebeurt.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Je zou dan prijs/prestatie ook in verschillende categorieën moeten stoppen. Al ben je afhankelijk van de configs, die kun je dan wel vergelijken en het van extra dingen laten afhangen. Hier heb je bijv 3 laptops van 1000-1100 euro, 15.4" en eigenlijk kun je ze "Mobiele DTR" noemen. Nog wel mobiel, maar veel kracht (ook GFX) voor een nette prijs:

Asus A6T (zo'n 1070)
Toshiba A100-xxx (1000)
Acer Aspire 5671 (1050 oid)

Asus: Turion X2 TL-52 1.6, 1x1GB DDR2-667, GF Go 7600 256MB ded. 100 GB 5400rpm, 8 cell (3 uur), 2 jaar garantie, WLAN, Tas en muis gratis.

Toshiba: Core Duo T2250 1.7, 2xs 512MB 533, ATI X1600 256MB ded, 120 GB 5400rpm, kleine accu (1.5 uur), 1 jaar garantie meende ik, WLAN, BT.

Acer: Core Duo T2250, 1GB (meende ook 2x512) 533MHz, ATI X1600 128MB ded/512HM, 120GB 5400rpm, 1 jaar, WLAN. (accu weet ik hier niet)

Zelf heb ik de A6T waar je de volgende pro's/cons kan neerzetten en je keuze er uit halen.

Asus A6T:
+Turion X2 (wel 667MHz FSB, wel VT en wel 64-bit itt Core Duo uit de andere 2)
+1x1GB (geen dualchannel nu, maar makkelijke upgrade, zeker niet verkeerd voor vista)
+2 jaar garantie standaard (vaak zo'n 120/2=60 euro)
+tas en muis er bij
+8cell

-100GB, iets minder
-Geen BT

Toshiba:
+BT
+Grote HDD

-CPU (in mijn ogen)
-Slechte accu
-1 jaar garantie
-2x 512MB

Acer
+Grote HDD

-1 jaar garanite
-Mindere CPU
(geheugen en accu weet ik hier niet van)
-Hypermemory, maar 128MB ded.

Op deze manier kun je naar die laptops kijken. Voor iemand die maar 1000 euro heeft is de Toshiba een goede keuze, maar heb je iets meer dan is die 70 euro voor de Asus het wel waard waardoor ik de Asus A6T de beste keuze in dit segment vind (prijs/prestatie die wel wil gamen en toch een beetje mobiel wil zijn)

Je zou het zo met de toshiba kunnen vergelijken, de Asus is 70 euro duurder (mycom heeft er wel een voor 1000, maar met 4200rpm HDD). Pak er een BT dongle bij voor 10 euro en ook 20 GB voor 10 euro rekenen. De A6T is nu dus 90 euro duurder voor het volgende:

- 64 bit ondersteuning en VT
- Makkelijke upgrade naar 2 GB
- Tas en muis
- 8 Cell batterij
- 1 jaar meer garantie
Ik vind die 90 euro wel waard voor de bovenstaande dingen aangezien je een laptop amper kunt upgraden. Je bent al meer kwijt als je een betere garantie en grotere accu wilt.

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 07-11-2006 19:38 ]

Pagina: 1