Toon posts:

Onboard geluidskaart vs PCI geluidskaart...

Pagina: 1
Acties:
  • 602 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb van de week van iemand gehoord dat je PC iets sneller word als je een aparte geluidskaart gebruikt ipv je onboard.

Is dit waar?

Ik heb wat proberen te vinden met google, maar zonder resultaat...

MvG,
Justin

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-12-2025

Tiny

Wat eten we?

Ik beb hier ook wel benieuwd naar.... als je de reclame van Creative moet geloven scheelt het heel veel inderdaad.
In het doosje van BF2142 bijv. hebben ze het over "no more CPU hogging" met de XFi kaart

Verwijderd

Dat klopt,

een onboard geluidskaart wordt berekend door de cpu, en als je een losse neemt, scheelt dat dus weer cpu kracht tijdens bijv. games

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 15:53

Japser

Jeej!

Denk dat het kwa prestaties niet echt merkbaar is? In elk geval heeft een PCI geluidskaart als de Soundblaster een eigen soundprocessor die alles verwerkt waardoor je de cpu ontlast.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Erik heeft gelijk, maar dan hebben we het hier vornamelijk over EAX en dat soort ongein. EAX is redelijk arbeidsintensief en vraagt dus wat CPU kracht. Door een PCI geluidskaart te nemen (X-Fi Xtrememusic oid) wordt die rekenkracht overgenomen door de CPU van die kaart.

/spuit123123

Xbox Live ID:Notna8310

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:00:
Dat klopt,

een onboard geluidskaart wordt berekend door de cpu, en als je een losse neemt, scheelt dat dus weer cpu kracht tijdens bijv. games
Ik zou het graag nog iets duidelijk uitleggen.

Als je een onboard geluidskaart gebruikt gaat gebruikt hij processorkracht van je processor.

Als je een pci geluidksaart koopt heeft hij zijn eigen hele kleine processor. En haalt hij dus (nagenoeg) niets van je "echte" processor.

Hoi!

Verwijderd

urnie538 schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:08:
[...]

Ik zou het graag nog iets duidelijk uitleggen.

Als je een onboard geluidskaart gebruikt gaat gebruikt hij processorkracht van je processor.

Als je een pci geluidksaart koopt heeft hij zijn eigen hele kleine processor. En haalt hij dus (nagenoeg) niets van je "echte" processor.
Er is uiteraard wel communicatie tussen de pci geluidskaart en de cpu. Een geluidskaart begint niet spontaan dingen te berekenen ;) en moet dus opdrachten toegestuurd krijgen.
Verder is een lossen geluidskaart wat uitgebreider (geluidseffecten, aansluitingen, instellingen...).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 12:14 ]

Verwijderd

Theoretisch gezien is dan de pci beter.Maar dat zou alleen uitmaken als je een bagger pc hebt. Als je een redelijke pc hebt dan heb je er geen last van. je gebruikt je processor toch niet helemaal

Verwijderd

Meestal is de CPU niet de bottleneck van het systeem als je aan het gamen bent maar de videokaart.
Weet niet precies hoeveel de audichip gemiddeld van je CPU vraagt maar het zal denk ik niet veel zijn.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Onboard gebruikt hooguit 3 á 4 % van je cpu kracht. Ik heb een tijdje onbaord gegamed en ik merkte geen verschil in performance.

[ Voor 43% gewijzigd door KneppaH op 06-11-2006 12:18 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44

Cyphax

Moderator LNX
KneppaH schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:17:
Onboard gebruikt hooguit 3 á 4 % van je cpu kracht. Ik heb een tijdje onbaord gegamed en ik merkte geen verschil in performance.
Ik heb het ook weleens gehad dat ik met een onboard geluidschip nog geen simpele DivX fatsoenlijk kon afspelen op een Athlon 1200... met een SB Live ging het perfect. Dat is wel weer vrij lang geleden, maar toch. Zou het af kunnen hangen van het moederbord?

Saved by the buoyancy of citrus

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-12-2025

Tiny

Wat eten we?

Even voor je ge-googled vond ik deze:

http://forumz.tomshardwar...d-Card-ftopict205729.html

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-01 15:23
Ik heb trouwens een probleem met mijn PCI geluidskaart.

Als ik geluid wil opnemen via de line-in ingang dan kraakt het geluid heel erg en hoor je een piep er doorheen.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Ik heb altijd al losse PCI geluidskaarten gehad... De pc van mijn broertje heeft wel onboard audio en via de speakers hoor je vaak een soort ruis.. Het geluid via PCI is beter naar mijn idee

Verwijderd

erwin85 schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:47:
Ik heb trouwens een probleem met mijn PCI geluidskaart.

Als ik geluid wil opnemen via de line-in ingang dan kraakt het geluid heel erg en hoor je een piep er doorheen.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
Of je hebt een brakke sweex geluidskaart of er zit stof of iets aanders in je microfoon poort (misschien je microfoon poort een paar jaar niet gebruikt?)

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-01 15:23
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:00:
[...]

Of je hebt een brakke sweex geluidskaart of er zit stof of iets aanders in je microfoon poort (misschien je microfoon poort een paar jaar niet gebruikt?)
Ik heb net een nieuwe geluidskaart gekocht, een Audigy SB 4. Omdat mijn onboard geluidskaart het niet goed meer deed.

Het lijkt wel alsof er iets stoort.
Mijn geluid uit de boxen doet het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door erwin85 op 06-11-2006 14:29 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is niet zozeer dat een onboard-kaart per definitie meer resources gebruikt. Een onboard zit vaak ook gewoon op de PCI-bus. Het gaat erom wat voor chip er aanwezig is om het geluid te verwerken. Bijv. een soundblaster audigy oid heeft hier een krachtige chip voor aan boord. Op een moederbord zou in theorie ook zo'n chip kunnen worden gezet, maar dat doen ze niet omdat het te duur is. Daarom zetten ze er het allergoedkoopste chipje op dat veel cpu-kracht nodig heeft. Echter voor de gemiddelde gebruiker voldoet dit prima (mp3'tjes luisteren).

Als je nu een PCI-kaart gaat kopen, koop dan wel 1 met een goede chip erop. Als je een kaartje voor 15 euro koopt (sweex/trust rommel) dan schiet je geen haar op. Die gebruiken nog steeds veel cpu-kracht.

Bijkomend voordeel van een goede geluidskaart is dat de geluidskwaliteit veel beter wordt. Onboard geluid (en van goedkope pci-kaartjes) klinkt vaak wat doffer als je goede luidsprekers hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 06-11-2006 14:36 ]

Verwijderd

ik zit er ook aan te denken om een geluidskaart te kopen, maar ik wil er uiteraard niet teveel geld aan uitgeven. Wat zouden jullie dan adviseren? ik ga de multimediacomputer van de novermber best buy guide kopen, maar daar staat geen geluidskaart bij.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:12
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:20:
ik zit er ook aan te denken om een geluidskaart te kopen, maar ik wil er uiteraard niet teveel geld aan uitgeven. Wat zouden jullie dan adviseren? ik ga de multimediacomputer van de novermber best buy guide kopen, maar daar staat geen geluidskaart bij.
Waarom wil je een geluidskaart kopen? Op het moederbord uit de BBG zit een geluidskaart, pas als die niet voldoet aan je wensen (bijvoorbeeld qua geluidskwaliteit, of aantal/soort aansluitingen) dan zou ik gaan overwegen om een aparte geluidskaart aan te schaffen.

En in dat geval denk ik dat je met een klein rondje Google heel snel heel veel reviews van verschillende geluidskaarten tegenkomt, er zijn heel veel sites die dat soort dingen testen en vergelijken, bv Toms hardware guide (is de enige die me zo even te binnen schiet).

Verwijderd

ja ik hou erg van muziek, dus ik wil een goed geluidssysteem. ik zal wat gaan rondkijken, bedankt

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02 09:49

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Je merkt het wel in bepaalde games. Zo ook bijvoorbeeld Fallout 3 en Oblivion. Bij het gebruik van onboard sottert de muziek die afgespeelt word in de pip-boy ontzettend. Bij het gebruik van een X-Fi verdwijnt die stotter. In Oblivion had ik een verschil in FPS van tussen de 3-5 FPS. Het scheelt dus wel.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-02 14:56
Er wordt tegenwoordig praktisch geen moederbord meer uitgebracht zonder geluidschip, je zal dus ook bijna nooit meer een aangeboden systeem vinden met een losse audiokaart omdat in 99 van de 100 gevallen de onboard kaart meer dan prima voldoet. Een losse geluidskaart is tegenwoordig dan eigenlijk alleen nog maar voorbehouden aan extreme gamers en audiofielen, niet voor de gemiddelde gebruiker die een 'leuk systeem' wil hebben. Daarom denk ik dan ook dat deze kaart meer dan prima is voor hetgeen jij ermee wilt (beetje gamen/muziek/films niets extreems iig). Laat ik het zo zeggen; als je de voordelen van een aparte kaart had geweten dan had je deze vraag eigenlijk niet gesteld. ;)

Maar goed, wil je toch echt een losse kaart hebben omdat je er voordeel mee denkt te doen...

dan is deze pricewatch: Asus Xonar DS of deze pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Audio een erg leuke instapper

wil je toch wat meer dan is deze pricewatch: Creative X-Fi Titanium of deze pricewatch: Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect een erg goede keuze.

Je hebt iig goede geluidskaarten in vele prijsklassen, want het kan nog veel duurder dan deze kaarten. Wat jij jezelf af moet vragen is waar je het voor gaat gebruiken en welke features er minimaal op een kaart moeten zitten. Heb je echt geen idee of zijn de eisen niet hoog, gewoon de onboard chip blijven gebruiken ;)
Pagina: 1