Toon posts:

Ervaring met (Zalman) cpu-cooler in Dell Dimension 9100 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van andere cpu-coolers (CPU en/of videokaart) in de Dimension 9100 van Dell ?

Het punt is namelijk dat in o.a. de Dimension 9100 een speciale luchttunnel zit voor de afvoer van warme lucht van de CPU. Dit ding is zo groot dat het plaatsen van een andere fan wordt bemoeilijkt. Kan ik die luchttunnel achterwege laten ? En zo ja, gaat dan een nieuwe cooler, Zalman of zo, passen ?

Voordat ik nu naar de winkel ren om een nieuwe cooler a € 40,- aan te schaffen....

Thanks !

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb toevallig van de week een Dell op mijn werk onderhanden genomen. hiervan was de koeler in de luchttunnel defect en werd de cpu erg warm. Die luchttunnel er gewoon helemaal uitgesloopt en een koelertje op de cpu gezet en dat ding perfect. Dus dat moet met je zalman wel helemaal gaan lukken lijkt me, die dingen koelen nog beter dan een standaard 60mm fannetje.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dat klinkt goed. Het geeft hoop.

Wat zijn je ervaringen m.b.t. het geluid ? Ik vind die bak nu best 'gehorig' en dat wil ik graag veranderen. Helaas heb ik geen db-meter of zo.

Er zit nu ook een Radeon X850 XT PE in en die blaast behoorlijk. Waarschijnlijk ga ik daar ook de cooler/fan van vervangen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 11:32:
Aha, dat klinkt goed. Het geeft hoop.

Wat zijn je ervaringen m.b.t. het geluid ? Ik vind die bak nu best 'gehorig' en dat wil ik graag veranderen. Helaas heb ik geen db-meter of zo.

Er zit nu ook een Radeon X850 XT PE in en die blaast behoorlijk. Waarschijnlijk ga ik daar ook de cooler/fan van vervangen.
De Dell die ik had was muisstil (maar goed, zonder draaiende fan is dat niet zo moeilijk). Die zalman dingen zijn verdomd stil (ik heb er 2 op mijn Gigabyte bordje zitten) en maken minder herrie dan de 2 80mm dingen die ik eerst had.

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat wel lukken denk ik zo. Een dezer dagen maar eens naar lokale hardewaren-boer om een fijne koeler uit te zoeken.

M'n bevindingen komen binnenkort wel langs... Tenzij m'n bord uitgefikt is ;-) Thanks !

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het heeft een paar dagen geduurd maar uiteindelijk is dit het resultaat:

Het blijkt dat de Zalman CNPS 7700-serie niet werkt en past in de Dimension 9100 met een Prescott 2.8Ghz Dual-core CPU. Dit is althans wat Zalman mij heeft gemeld. Op de website staat trouwens ook iets dergelijks, al is het wat vaag.

Aangezien Dell gebruikt maakt van allerhande luchttunnels en kappen is het demonteren soms wat lastig. Ik heb er gelukkig niet alles uit hoeven halen, maar het zit allemaal wel dicht op elkaar.

De 120mm fan voor de CPU koeling zit haaks op het enorme koelblok en maakt relatief veel lawaai. Deze heb ik vervangen door een CoolerMaster 120mm Ultra Silent. Jammer is alleen dat de voeding/ control stekkertjes niet op het moederbord passen, dus dat wordt nog even solderen. Gevolg is dat bji het aanzetten van de PC er direct een melding verschijnt dat de CPU fan / temperatuur niet gemeten kan worden.....

Daarnaast heb ik een Zalman CF700 CU op m'n Radeon X850 XT PE gezet en ook zijn de memory-heatsinks gemonteerd. Het past allemaal net en het geheel wordt er niet lichter op. Wat dat betreft is een Zalman CNPS 7700 ook niet echt 'licht' met z'n gewicht van bijna 1 Kg !!!

Vervolgens is de 80mm fan vervangen die onderin vlakbij de harddisks is aangebracht. Hier heb ik gebruik gemaakt van een CoolerMaster 80mm Ultra Silent. Past prima, maar helaas weer een aparte voedingskabel moeten gebruiken voor de spanning. Wederom solderen....

Het resultaat mag er wezen; in Silent Mode is het hele zaakje prima stil en ligt de temperatuur van zowel bord als videokaart rond de 40-45 graden. Nu nog wat trilling uit de hardddisks halen en dan is het klaar. Wat een verschil !!! (zelfs moeder-de-vrouw is enthousiast!!!) Alleen geen voedingskabels meer over....

Verwijderd

Topicstarter
Nou niet dus: ik hoef Battlefield 2, Anno 1702 of Company of Heroes maar op te starten of het zaakje begint enorm te blazen. Bijna 90 graden op de kaart !!!??!!?!

Dit projectje is geloof ik een beetje mislukt.... Die originele cooler van Ati leek beter z'n koelwerk te doen al was die niet zo extreem stil.

Doe ik iets niet goed ? Ik heb die Ati Tray Tools gebruikt om de temperatuur te checken en heb nog niets ingesteld qua fan control.

Hier gaat iets mis.....

Verwijderd

Heb je wel koelpasta gebruikt? Of juist te veel?

Moet een heel dun laagje zijn, anders gaat het juist isoleren.
Pagina: 1