[SCSI adapter] extreem traag

Pagina: 1
Acties:

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:03
Heb sinds kort wat speeltjes van een bedrijf gekregen waar ik wat mee kan spelen. Heb een 146,7GB 15000 rpm schijf gekregen (hotplug ding) en een Adaptec 39160 kaartje met daarop 2x 68p aansluiting. Er moetst dus een convertertje tussen die de 80 pins hotplug omzet naar 68pins plus stroom.

Bij Alternate was zo'n ding te kopen dus heb ik gedaan 19 euries plus verzend kosten.

Vanmorgen alles aangesloten. Booten, windows XP herkend de scsi kaart, de scsikaart herkend de hdd, en vervolgens herkend XP ook de hdd in de device manager, hij vindt dat de device properly werkt.

Ik wilde hem dus formateren, er kwam een foutmelding dat het niet gelukt was.

Nieuw bios geflashd naar de SCSI kaart, ben van 3.02 naar 3.10.0 gegaan. Wauw, had ineens een menu :D.

Weer naar XP geboot en weer formateren, formateren loopt nu, alleen ontzettend traag, hij is nu op 20% en daar is hij zeker al een uur mee bezig.

Kan het zo zijn dat de converter het zo traag maakt?

Kan het zijn dat een u320 schijf gewoon niet functioneerd op u160 (dacht dat het allemaal gewoon backwards compatible was).

Kan het zo traag zijn omdat de schijf uit een raid set komt en dat hij 'denkt' dat hij het moet repliceren ofzo naar een andere schijf (lijkt me onlogisch maarjah, een andere scsi schijf is ook net zo traag op deze kaart via de converter).

Kan het zijn dat de traagheid komt uit de hoek dat het een PCI64 kaart is die in een 32bit slot zit? dit zou toch ook gewoon compatible moeten zijn, en anders zou hij hem niet herkennen, toch?

Helaas ben ik niet in de mogelijkheid om een scsi schijf zonder converter te proberen aangezien we hier alleen hotswap schijven hebben liggen :(

[ Voor 6% gewijzigd door Sa1 op 06-11-2006 11:00 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:50

lier

MikroTik nerd

Je gebruikt hopelijk toch wel een U160 of U320 kabel !?

Heb je deze gekocht ?
Want UW is "net" iets trager dan U160.

Wat geeft de controler voor snelheid aan ?

[ Voor 66% gewijzigd door lier op 06-11-2006 11:10 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Sa1
lier schreef op maandag 06 november 2006 @ 11:04:
voor zover ik weet wel, dat is idd ook wat, misschien is de kabel gewoon rot.... beetje kut dat ik hier geen extra scsi kabels heb liggen, alleen in live draaiende servers :)

• Sa1
lier schreef op maandag 06 november 2006 @ 11:04:

Heb je deze gekocht ?
Want UW is "net" iets trager dan U160.

Wat geeft de controler voor snelheid aan ?
Dat is het m idd, een andere kon ik gewoonweg niet vinden. Maar, hij is nu op 31%, zelfs met een 'net' iets tragere converter moet het toch sneller gaan dan dit :(

Hij syncd op 40...

• tilt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10-2022

tilt

PSN: tilt1080

Naar mijn weten zijn er veel converters die niet de volledige compatibiliteit hebben voor de verschillende scsi adapters/disks (ik had er eendergelijke eens een keertje, en die converters dempen het singnaal iets waardoor ik veel i/o fails had) met een andere convertertje (meendedat ik het van de internet shop mr at had gehaald) geen problemen met i/o fails e.d.

maar de snelheid van UW(40) of U2W(80) moet voldoende snel zijn voor het formatteren, hou er rekening meer dat het formaateren van scsi disks langer duren dan (s)ata disks.

ik heb zelf ook een PCI64 adapter op 32 draaien en geen problemen met traagheid.
( je zou eens kunnen testen op een linux wat je snelheid is met hdparm, ik merk geen verschil met 1 disk (cheeta 36GB 15K) op 80 of op 160)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heb je je termination wel goed geregeld ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Sa1
tilt schreef op maandag 06 november 2006 @ 11:23:
Naar mijn weten zijn er veel converters die niet de volledige compatibiliteit hebben voor de verschillende scsi adapters/disks (ik had er eendergelijke eens een keertje, en die converters dempen het singnaal iets waardoor ik veel i/o fails had) met een andere convertertje (meendedat ik het van de internet shop mr at had gehaald) geen problemen met i/o fails e.d.

maar de snelheid van UW(40) of U2W(80) moet voldoende snel zijn voor het formatteren, hou er rekening meer dat het formaateren van scsi disks langer duren dan (s)ata disks.

ik heb zelf ook een PCI64 adapter op 32 draaien en geen problemen met traagheid.
( je zou eens kunnen testen op een linux wat je snelheid is met hdparm, ik merk geen verschil met 1 disk (cheeta 36GB 15K) op 80 of op 160)
Welk converterje gaf geen errors? want dan koop ik die gewoon en een set nieuwe kabels der bij. Hij is nu op 40%, dat het trager kan gaan okay, maar zo traag, das wel heel bar. K wil het idd op linux gaan zetten, maar heb atm geen linux bak der bij... kan zo wel is een live cdtje downlaoden ofzo...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hij synced op 40? Dat lijkt me niet goed... Dat is SE/UW snelheid. Op zich is dat niet zo heel erg voor de snelheid met 1 schijf, maar misschien dat er dus meer aan de hand is.
Ik haalde de converters ook bij MR-AT.nl vandaan, die werkte altijd goed.

specs

• Sa1
gladiool schreef op maandag 06 november 2006 @ 11:34:
Hij synced op 40? Dat lijkt me niet goed... Dat is SE/UW snelheid. Op zich is dat niet zo heel erg voor de snelheid met 1 schijf, maar misschien dat er dus meer aan de hand is.
Ik haalde de converters ook bij MR-AT.nl vandaan, die werkte altijd goed.
http://www.mr-at.nl/produ...ath=104_6&products_id=156

deze wordt het dan?

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Zoals al eerder gevraagd, klopt je termination? Dit riekt nl. naar een overspraak-probleem, dat vaak veroorzaakt wordt door incorrecte termination.

V.w.b. de bekabeling, gebruik je zoiets?

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=RIVD22

[ Voor 30% gewijzigd door Kosh66 op 06-11-2006 12:03 ]

• Sa1
Kosh66 schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:00:
Zoals al eerder gevraagd, klopt je termination? Dit riekt nl. naar een overspraak-probleem, dat vaak veroorzaakt wordt door incorrecte termination.

V.w.b. de bekabeling, gebruik je zoiets?

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=RIVD22
yep, die zit er idd op, sorry dat ik daar nog niet op gereageerd heb...

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kosh66 schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:00:
i second. detecten gaat dan goed, dit is maar een klein beetje data. Als je echt aan de gang gaat stokt het praktisch. Je kan misschien ook een diag vanuit de SCSI bios doen. random read/write.
Evengoed, terminator op de kabel, SCSI bios controleren op termination en de jumpers op het converter printje.

edit: je hebt een 15.000 toeren schijf? let op, als je het draaiende hebt (flauw) dan moet er een luchtstroming over/langs de schijf gaan. desnoods met een P1 koelertje ervoor maar er moet airflow zijn! In een server is daar rekening mee gehouden en altijd aanwezig, in een desktop machine niet en zal je het zelf moeten regelen.

[ Voor 22% gewijzigd door arnob op 06-11-2006 12:14 ]

• Sa1
arnob schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:07:
[...]

i second. detecten gaat dan goed, dit is maar een klein beetje data. Als je echt aan de gang gaat stokt het praktisch. Je kan misschien ook een diag vanuit de SCSI bios doen. random read/write.
Evengoed, terminator op de kabel, SCSI bios controleren op termination en de jumpers op het converter printje.

edit: je hebt een 15.000 toeren schijf? let op, als je het draaiende hebt (flauw) dan moet er een luchtstroming over/langs de schijf gaan. desnoods met een P1 koelertje ervoor maar er moet airflow zijn! In een server is daar rekening mee gehouden en altijd aanwezig, in een desktop machine niet en zal je het zelf moeten regelen.
mja.. hij is nu geformateerd, ATTO diskbench der overheen en hij komt max op 35MB, hij synt dus op 40 dus dat kan wel...

terminators staan goed, wellicht toch een verkeerde kabel? dat de kabel denkt dat hij sneller is ofzo.. ..

of zal ik dan gewoon toch die andere converter bestellen? en voor de zekerheid een nieuwe kabel....?

en idd, hij wordt intensly warm :D maar hij komt in m'n huis tuin en keuken servertje te hangen... die is wel goed gefentileerd.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat voor schijf is het intern? Een seagate? Welk type?

specs

• Sa1
gladiool schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:51:
Wat voor schijf is het intern? Een seagate? Welk type?
maxtor atlas 15k II

Goed, nieuwe converter besteld bij mr-at, eerst nog even gebelt of zij een garantie gaven op dat ding dat ie zou werken.. en dat deden ze.. dus ben benieuwd... alleen nog even misschien een andere kabel fixen....

[ Voor 36% gewijzigd door Sa1 op 06-11-2006 14:03 ]

• Sa1
Nieuwe SCSI adapter aan m'n schijf gehangen. Synt meteen op 160 gaat dus goed. Het is alleen wel zo dat m'n raid 0 van 2 WD raptor (10.000 rpm) schijven in m'n werkstation wel sneller is dan deze ene 15.000 rpm 146 gb schijf. Maar dat zal dan wel kloppen, k ga wel kijken of ik nog zo'n schijf kan fixen en dan in raid 0.. kijken wat dat opleverd :))

tnx iig voor alle hulp, mr @ was overigens ergggg snel met leveren, maandag besteld, dinsdag briefje in de bus dat ze hem de volgende dag nog een keer gingen afleveren.. woensdag bij de buren afgeleverd. Net zo snel als alternate overigens... beide goede winkels imo! maar dat even terzijde.

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sa1 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:15:
Nieuwe SCSI adapter aan m'n schijf gehangen. Synt meteen op 160 gaat dus goed. <snip>
je had een Adaptec 39160 zei je. Wat voor adapter heb je nu dan in gebruik?
ok, je bedoelde de SCA converter

[ Voor 6% gewijzigd door arnob op 09-11-2006 15:31 ]

Pagina: 1