Toon posts:

Wat is vrijheid...?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het vrijheid als je vrij bent van iets - vrij van pijn, vrij van een of andere vorm van bezorgdheid?
Of is vrijheid zelf iets volkomen anders?
Je kunt vrij zijn van jaloezie, laten we zeggen, maar is die vrijheid dan niet een reactie en daarom in het geheel geen vrijheid?
Je kunt makkelijk loskomen van een dogma door het te analyseren, door het 'weg te schoppen', maar het motief om vrij te zijn van dogma heeft zijn eigen reactie, omdat het verlangen vrij te zijn van een dogma kan betekenen dat het niet langer in de mode is of niet langer past.
Of je kunt vrij zijn van nationalisme, omdat je in internationalisme gelooft, of omdat je voelt dat het niet langer economisch noodzakelijk is om je vast te klampen aan dat onnozele nationalistisch dogma met zijn vlag en al dergelijke rommel.
Dat kun je gemakkelijk genoeg wegdoen.
Of je gaat misschien in tegen een of ander geestelijk leider, die je vrijheid beloofd heeft als resultaat van discipline of opstand.
Maar heeft dit rationalisme, zo'n logische conclusie, iets van doen met vrijheid?
Als je zegt dat je vrij bent van iets, is dat een reactie, die dan weer op haar beurt reactie wordt, die weer een onderwerping, een andere vorm van overheersing, in het leven roept.
Zo kun je een kettingreactie ontketenen en elke reactie als vrijheid accepteren.
Maar het is geen vrijheid; het is enkel een voortzetting van een enigszins aangepast verleden, waar de geest zich aan vastklampt.

Kortom, wat is vrijheid...?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties...

Ketel1 zegt alvast: 'Proost'

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Freedom, morality, and the human dignity of the individual consists precisely in this; that he does good not because he is forced to do so, but because he freely conceives it, wants it, and loves it.

Mikhail Aleksandrovich Bakunin

Tja, mooie quote, maar niet echt een goed antwoord. Het enige wat de search naar 'freedom' in mijn quote-database opleverde, behalve wat quotes over religie.

Ik denk er nog eens over na.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Vrijheid van geloof! Moet je even over aan Morgoth vragen.

Nogmaals: Morgoth ik vind het heel rot voor je >:)

Verwijderd

Vrijheid is niet doen wat je leuk vind, maar
leuk vinden wat je doet.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

vrijheid is doen wat je zelf wil, dat niemand op je zit te zeuren wat je moet doen, dat je zelf kan beslissen. Ik voel me niet echt vrij op dit moment (zeurende ouders, klotenschool)|:(

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Verwijderd

Vrijheid is het tegenovergestelde van onderdrukking. Ok, klinkt logisch.. Wat ik wil zeggen is dat er altijd (op welk terrein je de vrijheid ook bekijkt) onvrije mensen moeten zijn, omdat het anders niet opvalt dat iets "vrij" is. Oftewel: vrijer dan andere dingen/mensen enz.
Als iedereen of alles in een bepaald opzicht even "vrij" zou zijn, zou het niemand op het idee komen om er het predikaat vrijheid/onvrijheid aan te hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 31 januari 2001 22:25 schreef el_marcianito het volgende:
Vrijheid is het tegenovergestelde van onderdrukking... niemand op het idee komen om er het predikaat vrijheid/onvrijheid aan te hangen.....
Een zeer interessante toevoeging aan het onderwerp... maar wat is volgens jou nou
daadwerkelijk vrijheid..? ..> wees wat specifieker..!

Verwijderd

Vrijheid is nergens last van hebben, alles doen wat je wilt doen en dat op elk gewenst moment.

Natuurlijk is het onzin om te zeggen dat iedereen vrij wilt zijn. Ik zou bv niet vrij willen zijn van werken, of vrij willen zijn van de behoefte aan genot enz. enz.
Iedereen perkt zijn eigen vrijheid dus graag in.

Vrijheid is het tegenovergestelde van onderdrukking.
strijd tussen de pluralistische democratie en totalitaire dwingelandij, tussen vrijheid en onderdrukking
Cursus geschiedenis (code 960035).

Verwijderd

Freedom is just another word for nothing left to lose (Janis Joplin)

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

mijn griekse leraar zei altijd:

"niets heeft zoveel restricties als vrijheid"

en ik denk dat daar een boel waarheid in zit

Stoer; Marduq

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

de enige restrictie die vrijheid heeft is respect voor anderen.
Ik denk dat je vrij bent als je alles kan doen en laten wat je wilt. De maatschappij verlangt echter van je dat je respect hebt voor je medemens tot een zeker niveau.
Men moet bijvoorbeeld niet gaan zeiken over iemand die NEUKEN zegt op tv, maar men mag wel gaan zeiken als iemand de vrijheid neemt om kinderen te gaan verkrachten.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:59
freedom is for everybody a different thing.

Iedereen vat het anders op, voor mij is vrijheid, zelf kunnen doen waar ik zin in heb, als het maar normaal door de beugel kan. Niet vervolgt worden voor je daden, en niet raar worden aangekeken als je iets doet.
En zeker vrijheid in geloof, zelf geloven wat je wilt.

Verwijderd

Vrijheid is iets wat wij als hollanders niet weten te waarderen, want de generatie na WOII neemt dit aan als iets dat heel gewoon is. Ik denk dat je vrijheid pas waardeert als deze kwijt bent.

:)(Denk maar aan je relatie en of huwlijk):)

Verwijderd

Inderdaad vrijheid ken je als je ook tijden hebt mee gemaakt waarin je niet vrij was.
Met andere woorden: "Zonder zwart is er ook geen wit"
Dit is ook weer toe te passen op het begrip "leuk";
Je kent geen leuk als je ook vervelende dingen hebt meegemaakt.

Verwijderd

Ik geloof niet dat je ooit echt geheel "vrij" bent. Je zal altijd rekening moeten houden met anderen en je zal altijd vast blijven zitten aan bepaalde regeltjes. En daar zitten ook altijd regels tussen waar je je niet aan wilt houden.

Dus ben je niet vrij want je kan niet doen wat je zelf wil.

Verwijderd

Topicstarter
13:35 schreef Zephid_99 het volgende:
Vrijheid is iets wat wij als hollanders niet weten te waarderen, want de generatie na WOII neemt dit aan als iets dat heel gewoon is. Ik denk dat je vrijheid pas waardeert als deze kwijt bent.
Je kan ook iets waarderen door er zelf naar op zoek te gaan... Je hebt een bepaald
denkbeeld die volgens een patroon tot stand is gekomen...dit patroon ligt niet vast;
deze kan je wijzigen...
Als je de gehele structuur begrijpt van hoe je denkt, waarom je denkt, de woorden die je gebruikt, de wijze waarop je je gedraagt in het dagelijkse leven, de manier waarop je praat met de mensen, de wijze waarop je ze behandelt, hoe je loopt, hoe je eet; als je je van al deze dingen bewust bent, dan zal je geest je niet misleiden, dan valt er niets te misleiden...

De volgende vraag is: kun je je bewust worden van die vrijheid?
Als je zegt: 'ik ben vrij', dan ben je het niet.
Het is hetzelfde als iemand zegt: 'ik ben gelukkig'.
Op het ogenblik dat hij zegt: 'ik ben gelukkig', leeft hij in een herinnering aan iets, dat verdwenen is...
Vrijheid kan slechts natuurlijkerwijze tot stand komen, niet door wensen, willen, verlangen, evenmin zul je het vinden door een beeld te vormen van wat je denkt dat
het is..

Dus wanneer ben je nou geestelijk vrij...?

Wat is nou daadwerkelijk vrijheid..?
13:51 schreef obscurus het volgende:
Inderdaad vrijheid ken je als je ook tijden hebt mee gemaakt waarin je niet vrij was.
Met andere woorden: "Zonder zwart is er ook geen wit"
Dit is ook weer toe te passen op het begrip "leuk";
Je kent geen leuk als je ook vervelende dingen hebt meegemaakt.
Dus als je nooit dood bent gegaan, weet je niet dat je leeft...? Als je nooit gedwongen bent je leefruimte te beperken, weet je niet wat lichamelijke vrijheid is..?

Je vergeet een belangrijk aspect dat ook omvat wordt door het begrip vrijheid..>

Vrij zijn van geestestoestand...

Wat is nou daadwerkelijk vrijheid...?!

Zowel in 't context van lichamelijk en geestelijk...

Vrij zijn is een geestestoestand;niet vrij zijn van iets, maar het gevoel van vrij zijn, de vrijheid om alles in twijfel te
trekken en daarom zo intens, actief en krachtig, dat het elke vorm van afhankelijkheid, slavernij, navolging en aanvaarding overboord gooit. Alleen zo'n vrijheid gaat gepaard met volkomen alleen-zijn...
En je bent nooit alleen, omdat je vol zit met al de herinneringen, al de bepaaldheid, alle gesprekken van gisteren.
Je geest is nooit vrij van rommel, die hij verzameld heeft...

Dus wanneer ben je nou lichamelijk en geestelijk vrij...?

Wat is nou echt vrijheid..?

|:( KRAAK DIE HERSENS....!!!!

Ketel1 zegt alvast: Proost! *D

Verwijderd

Vrijheid is : gehoorzaamheid aan het Hoogste in ons zelf
Pagina: 1