Toon posts:

Nieuw MoBo, instellingen fout?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een AsRock K7NF2-RAID gekocht, en daar m’n aloude 2100+ weer in gestoken. Het systeem werkt wel, maar vertoont heel raar gedrag. Hij lijkt ongeveer 0,5 sec. goed te werken, en dan ongeveer 1 sec. niet. Het balkje bij het opstarten van het OS (Ubuntu in dit geval) blijft ook steeds ongeveer een seconde staan.
Sterker nog, wanneer GRUB aftelt van 3 seconden naar 0, doet hij daar ongeveer 10 seconden over, elke seconde is veel te lang! Ik kan hier niets van maken. Ik heb al wat aan m’n geheugen timings geschroefd, maar ik kan niet vinden wat de optimale settings zijn voor m’n DDR. Ik heb ze al wat ruimer gezet, maar niets helpt.

Het gaat om 2x Elixir DDR-400 256 MB en 1x PQI DDR-333 256 MB.

Kan het zijn dat ik met die reepjes niet Dual-Memory kan doen, of mogen ze niet met z’n drieen op het MoBo (heb ook al met alleen de twee Elixir geprobeerd, maar dat lijkt niets te veranderen).

Dit is een gebied waar ik met m’n PC nog nooit ben geweest, dus ik hoop dat iemand van jullie me verder kan helpen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kan het best alles opnieuw installeren :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Alleen bij nForce2 borden mag je ongelijke channels hebben wat betreft geheugen, je hebt dan alsnog dual channel. Dat zou gewoon moeten werken.

-Kies eens voor fail-safe of optimized defaults in je BIOS.
-Zijn de laatste nForce2 drivers en videokaart drivers geïnstalleerd?
-Test het geheugen eens met memtest86+.
-Staat de IDE controller op PIO modus? Dit moet (U)DMA 5 of 6 zijn, afhankelijk van je harde schijf.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Geheugen timings zou ik eerst op default/spd zetten. Eventueel memtest draaien. Kun je ook nog even testen met alleen de PQI ? Wat voor een hd heb je aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het grappige is, dat Ubuntu gewoon draait, wanneer ik het geduld heb om te wachten tot 't te voorschijn komt. Eenmaal in het OS heb ik ook niet het idee dat 't systeem nog vreemd doet. Het is niet trager dan voorheen, en de regelmatige freezes zie ik dan ook niet meer terug.

Het probleem speelt eigenlijk vóórdat Hardeschijf en OS belangrijk zijn. Al vanaf het moment dat 't geheugen wordt gecheckt en de IDE poorten worden gescand merk ik dat er steeds pauzes tussen zitten.

Het duidelijkst merkbaar is het wanneer ik in de BIOS zit. Er zit zo'n mooie titelbalk boven die mooie kleurgradaties vertoont die van links naar rechts verschuiven. Die zie je heel duidelijk even bewegen en dan een twee keer zo lange tijd stil staan. Ik kan m'n cursor dan ook niet bewegen of iets intypen. Het hele systeem staat volledig stil.

Bovenstaande tips zal ik proberen wanneer ik thuis ben. Heb je naar aanleiding van deze beschrijving nog meer tips waar ik naar zou kunnen kijken? Heeft iemand dit wel eens eerder gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trek eens je al IDE apparaten eruit en kijk dan of hij al traag is in de bios.
Een HD die kapot gaat kan zon traag gedrag veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de IDE kabels er eens uit trekken. Geldt die veronderstelling nog wanneer ik het gedrag ook zie in de 'throbber' (heen-en-weer-balkje bij het opstarten) van de liveCD van Edgy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 09:14:
Trek eens je al IDE apparaten eruit en kijk dan of hij al traag is in de bios.
Een HD die kapot gaat kan zon traag gedrag veroorzaken.
Ik heb de BIOS benaderd met alle IDE kabels (en de kabel naar de floppy) eruit. Geen verschil. De verhouding tussen respons en geen respons is meer 1:4 (0,5 seconden iets doen, 2 seconden wachten). Heel irritant.

Het feit dat ik niet zoveel verschil voel wanneer het OS geladen is, kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat het OS in m'n geheugen geladen is.

Maar heeft iemand van jullie enig idee wat er aan de hand is? Ik heb verschillende collega's gevraagd, en niemand heeft ooit zoiets gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Is het een vers systeem dan? Of denk je dat Ubuntu geen problemen met een andere systeem config heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Post een topicreport als een reactie jou niet aanstaat. Ga dus niet het topic lopen verpesten.

[ Voor 79% gewijzigd door BalusC op 08-11-2006 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer
  • Laatst online: 19-09 14:22

hellbringer

Weeeeeeee!

Bertus schreef op maandag 06 november 2006 @ 08:35:
Je kan het best alles opnieuw installeren :)
Of je nickname vervanderen DFreeze.... |:( :O

Je hebt nu helemaal zonder IDE kabels geprobeerd he, dus ook zonder de IDE kabel naar je CD-rom toe?
Verder geen PCI kaarten in je PC?
En met 1 balkje geheugen erin, hoe gaat het dan?
BIOS update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hellbringer schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:42:
[...]

Of je nickname vervanderen DFreeze.... |:( :O

Je hebt nu helemaal zonder IDE kabels geprobeerd he, dus ook zonder de IDE kabel naar je CD-rom toe?
Verder geen PCI kaarten in je PC?
En met 1 balkje geheugen erin, hoe gaat het dan?
BIOS update?
Wat is er mis met m'n nick? ;)

Ik heb een SoundBlaster Live! en een FireWire kaartje in de PCI poorten hangen. 'k Heb het nog niet met één reepje geheugen geprobeerd, maar dat zal ik doen. De BIOS staat op versie 1.20 (de voorlaatste versie). Maar ja, met een systeem wat stottert, lijkt het flashen van de BIOS me niet verstandig. Of denk je daar anders over?

@hierboven ergens: Ik snap je vraag over een 'vers' OS, maar wat ik probeer aan te geven met het hele BIOS verhaal is dat het probleem dieper ligt dan m'n OS. De vertraging treedt al op voordat het systeem m'n Hardeschijven heeft gevonden, laat staan m'n OS geladen. Vandaar de focus op hardware, geheugen en kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Amotherous en Hellbringer: doen we eens lief tegen elkaar? :) Als iets jou niet aanstaat, post gewoon een topicreport in plaats van om het topic te lopen verzieken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 08-11-2006 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer
  • Laatst online: 19-09 14:22

hellbringer

Weeeeeeee!

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 10:05:
[...]
Ik heb een SoundBlaster Live! en een FireWire kaartje in de PCI poorten hangen. 'k Heb het nog niet met één reepje geheugen geprobeerd, maar dat zal ik doen. De BIOS staat op versie 1.20 (de voorlaatste versie). Maar ja, met een systeem wat stottert, lijkt het flashen van de BIOS me niet verstandig. Of denk je daar anders over?
SoundBlaster Live! :X omg, sloop er direct uit en check opnieuw. 95% kans dat dat het probleem is.
BIOS flashen is misschien niet zo handig inderdaad, maar kan een laatste redmiddel zijn
BalusC schreef op woensdag 08 november 2006 @ 10:32:
Amotherous en Hellbringer: doen we eens lief tegen elkaar? :) Als iets jou niet aanstaat, post gewoon een topicreport in plaats van om het topic te lopen verzieken ;)
O+ okay okay, my bad, vind het alleen irritant om reacties te lezen die zijn geplaatst zonder dat de TS is doorgelezen O+

[ Voor 46% gewijzigd door hellbringer op 08-11-2006 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu zonder SBLive en met alleen het PQI reepje geheugen getest. Blijft 't zelfde... GRRR. Ik heb het MoBo de 'load optimized defaults' instructies gegeven, maar ook dat helpt niet. Zou het iets met de CPU te doen kunnen hebben? Of denken jullie nog in andere richtingen?

Op zich is het systeem na het booten wel bruikbaar, maar ja. Ik heb nog niet getest of het probleem zich ook voordoet wanneer ik in het OS zit (weet niet precies hoe ik dat moet aanpakken). Heb je suggesties voor een test binnen het OS? Bijvoorbeeld een flinke file over het netwerk pompen en dan de Harddisk activiteit monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

BIOS update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik denk dat ik toch maar moet proberen of dat helpt. Maar ja, met een MoBo dat stottert en hapert, is het niet lekker flashen. Well, here goes nothing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, 't wordt nu heel irritant. Gister het systeem gebruikt met één 256MB stripje erin. Geen veranderingen, maar ik moest gewoon wat werk doen. Systeem afgesloten. Vandaag de andere twee reepjes er weer bij: geen beeld meer. Ook geen piepjes... Niks. Terug naar één reep geheugen maakt niet uit. CMOS clearen doet ook niets meer... Dood. WTF!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 14:38
Klinkt alsof je moederbord je zit te neppen. Zou het misschien toch even voor rma opsturen. (misschien eerst natuurlijk nog even cpu en voeding testen, verder kan het ook bijna niks meer zijn zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar gaat het inderdaad op lijken. De voeding is net nieuw. De processor heeft op zich wel een geschiedenis, maar ja, de ene dag werkt 'ie nog en de andere niet meer. Processor en GraKa zijn op leeftijd, dus die zijn ook verdacht. Maar dan zou het MoBo toch iets van piepjes moeten geven?

Ik test wel 'ns zonder geheugen. Dan moet 'ie zeker piepen. I'll be back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Ik denk niet dat het je graka is. (maar vermoord me er aub niet om, zou zonde zijn)
Je zegt dat je een nieuwe voeding hebt...? Soms zijn nieuwe voedingen juist een reden om ze niet te vertrouwen. (die dingen kunnen standaard al scheef zijn namelijk)
Ik zou dus toch even je voeding testen, en anders het in de richting van je cpu of mobo zoeken. (cpu kan natuurlijk ook nog, gezien vooral die cores breekbaar zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naja, nieuw... Ik heb die voeding enkele maanden. Heeft in de oude configuratie prima gedraaid. Totdat het MoBo de geest gaf. Ik zal m'n CPU koeler er eens afhalen om te zien wat ik daaronder vind. Hoe herken ik of de core stuk is?

<frustratie>
Ik heb met deze PC het afgelopen jaar nog niet twee maanden achtereen zonder zooi kunnen werken. CPU koeling, voeding, geheugen, moederbord, ...
</frustratie>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Dat een cpu stuk is, is meestal (niet altijd dus) te zien aan kleine afgebrokkelde stukjes van de core. (met een loep het beste te bekijken)
Soms zijn ze ook doorgefikt, dat is het beste aan verkleuringen te zien.
Maar ehm, je zegt dat die voeding ook in de vorige pc was waar het moederbord van kapot ging... En nu ook problemen... Misschien toch even die voeding doormeten onder load? :P (met een multimeter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, ik kan de voeding onder de loep nemen. Het vorige MoBo is echter stuk gegaan aan een mechanisch defect (printbreuk), dus daar heeft de voeding niet mee te maken. 'k Zal wel weer een avondje graven... 'k Hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update: ik heb dit weekend een andere AGP kaart er in gestoken. Dit omdat een reply van Asrock suggereerde dat daar het euvel wel eens zou kunnen liggen. Ze hadden iets dergelijks al eens eerder gezien (het stotter-gedeelte).

Maar helaas, kennelijk is het MoBo al in een verder stadium van ontbinding, want de andere kaart gaf me geen beeld. Ik heb een garantie/reparatie verzoek ingevuld bij de webshop waar 'ie vandaan komt. Ik heb geen zin om er nog meer tijd in te steken. Naar mijn weten heb ik niets verkeerds gedaan en ben ik zeer voorzichtig met de hardware omgesprongen.

<nostalgie>
Ik heb dit weekend m'n bananedoos met ouwe hardware eens open getrokken. Een ouwe kast uit de schuur gehaald en er een PII 266, S3 videokaartje, ethernet PCI en een ISA soundkaart in gehangen. Let wel: die meuk is al twee keer verhuisd van vochtige schuur naar vochtige schuur, is zeker niet voorzichtig behandeld bij de verhuizing of het dit-moet-allemaal-in-deze-doos-proces. Kast dicht, voedingskabel erin, Ubuntu liveCD in de CD-ROM drive, en draaien maar. Zo maken ze ze niet meer, kennelijk...
</nostalgie>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:46

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik denk dat je gewoon te maken hebt met een gevalletje pech. Het lijkt erop dat de interne systeemtimer het begeven had. En nu ook nog de rest. Ik heb jaren een nForce2 systeem gedraaid zonder problemen, dus het kan nog steeds hoor. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na lange tijd even een update: Ik heb het systeem weer werkende. Het AsRock moederbord heb ik teruggestuurd naar Computer Farm, maar jullie weten allemaal hoe het met dat bedrijf afgelopen is. Ik heb tientallen mailtjes gestuurd, talloze keren aan de telefoon gehangen, maar ik heb niets meer van ze ontvangen voor ze failliet gingen... Jammer, maar helaas.

Ik heb een Asus A7N8X deluxe op Marktplaats gevonden en daarmee werkt het weer als vanouds. Het heeft even geduurd, maar nu heb ik weer een functionele PC... Ben benieuwd hoe het over twee maanden is ;-)
Pagina: 1