ECS Nforce4M-A CPUfan draait niet op 4pin con.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 20:06
Mijn system heeft de volgende specs. :
ECS Nforce4M-A (Nforce 4-4X chipset)
AMD Athlon 64 X2 3800+ AM2 89Watt boxed
De rest is niet echt noodzakelijk voor dit probleem denk ik....

Als ik mijn boxed cooler (3 pins) op de 4 pins CPU cooler aansluiting op mijn mobo aansluit, draait die bij boot eventjes full speed en stopt daarna.
Dus ik heb DEL ingedrukt om te checken in HW monitor (bios) of hij bij hoger wordende temp wel aanslaat.
Bios instellingen van autofanspeed van "auto" naar "disabled" en later ook naar "manual" geprobeerd.
CPU temp liep in alle gevallen op richting 55C, en heb dus maar PC uitgezet om burnout te voorkomen.
Hij wil wel eens gaan draaien op pakweg 700 RPM, maar daar zakt de temp niet echt door.

Als ik de CPUcooler op de casefan moboaansluiting (3 pins) pak, draait ie OK,.....full speed.

OK, nu mijn vraag......
Kan een 3 pins CPUcooler wel of niet op een 4 pins mobo aansluiting draaien?
Het mobo heeft een uitsparing voor het slotje van de stekker zitten ter hoogte van de meest rechtse 3 pinnen, dus eigenlijk zou je veronderstellen dat die er niet anders op kan.
Helaas staan er geen pin-nummers bij, standaard is meest rechts aarde, middelste +12V en links sensor.

De mobo sensors werken ook al niet echt correct, 12V + geeft 5.95V aan, bij meting netjes 12.2V
De beide cores geven ook al een pittig verschil in temp in de verschillende proggies.
Cool and Qiet uit, idle:
Core 1: 21C
Core 2: 34C

Ik begin een beetje te denken dat ik een brak mobo heb, hoewel alles wel stabiel draait (als cooler op fan aansluiting zit)
I'm puzzled......

Thanx in advance ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:12

icecoolsniper

never run from a sniper!

Eeen 3 pins koeler kan op een 4 pins aansluting ja. Zover mogelijk naar rechts doen, zodat het plastic pinnetje wat omhoog steekt precies valt in het gaatje van de 3 pins aansluiting.

edit:

sluit anders je cpu stekkertje aan op een case fan aansluiting om te kijken wat er gebeurt.

[ Voor 22% gewijzigd door icecoolsniper op 06-11-2006 09:46 ]

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

good4u schreef op maandag 06 november 2006 @ 02:26:
OK, nu mijn vraag......
Kan een 3 pins CPUcooler wel of niet op een 4 pins mobo aansluiting draaien?
Zou in theorie wel moeten, ja. Het extra pinnetje dat dan niet wordt gebruikt geeft een PWM-signaal door, de andere drie pinnetjes zijn gewoon gelijk aan die van een traditionele 3-pins connector (dus 12V, aarde & sensor).

Maar ja... ECS... :/ Misschien een beetje makkelijk om het daar maar op af te schuiven, maar ECS staat nou niet bepaald bekend om hun geweldige producten.

[ Voor 19% gewijzigd door NNF op 06-11-2006 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 20:06
Probleem met de 4 pin aansluiting opgelost. :)
BIOS setting van fanspeed control maar weer eens uitgeprobeerd en blijkbaar had ik "disabled" niet geprobeerd NA een reboot......
En JA......ik ben blond :p misschien dat dat het een beetje goedmaakt :D

Het probleem met de uitlezing van de sensors en het grote temp verschil tussen beide cores blijft nog wel.
Ik denk dat er eerst maar eens een betere voeding in moet.

Everest sensor properties readout tijdens IDLE, C&Q uitgeschakeld:

Field Value
Sensor Properties
Sensor Type ITE IT8716F (ISA 290h)
GPU Sensor Type Driver (NV-DRV)
Chassis Intrusion Detected Yes

Temperatures
Motherboard 36 °C (97 °F)
CPU 25 °C (77 °F) <--- deze is statisch, dus is foute uitlezing
CPU #1 / Core #1 22 °C (72 °F)
CPU #1 / Core #2 33 °C (91 °F)
Aux 37 °C (99 °F) <--- Dit is volgens mij de CPU reading, hij gaat gelijkmatig omhoog met de core temps tijdens load
GPU 54 °C (129 °F)
Maxtor 6G160P0 40 °C (104 °F)
Seagate ST3120023A 47 °C (117 °F)

Cooling Fans
CPU 3027 RPM
Chassis 5400 RPM

Voltage Values
CPU Core 1.30 V
+2.5 V 3.30 V
+3.3 V 1.81 V
+5 V 4.87 V
+12 V 5.95 V <--- deze veranderd ook niet, meting op molex geeft netjes 12V