Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Selectie in sollicitatieprocedure

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben zelf nu al een tijdje aan het soliciteren binnen de ICT, heb echter sterk het vermoeden dat men op leeftijd [40+] discrimineert en teveel naar papieren kijkt en niet naar je werk [relevante] ervaringen.

de reden waarom ik denk dat men op leeftijd discrimineert is dat je regelmatig binnen 15 minuten , email terug krijgt .. hellaas pindakaas.
omdat ik weet dat ik geen papieren heb beperk ik me al tot een niveau vacatures waarvan ik zoiets heb dat kan ik met 10 vingers in mijn neus, desondanks geen uitnodigingen alleen maar afwijzingen.

vandaar mijn vraag hoe ervaren jullie dit met soliciteren.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ach dat geld voor mij net zo, maar dan ben ik 21.
Was net 20, ik denk: lekker aan het werk.
9 van de 10 waren afwijzingen. De enkele keer dat ik op gesprek kon komen kreeg ik daar na alsnog een afwijzing omdat "ze iemand hadden gevonden met meer ervaring/papieren/etc".
En daarbij ging het vaak om werk waar ik ruimschoots voor opgeleid was... maargoed...

Ondertussen zit ik weer op school. Ben maar HBO Informatica gaan doen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 02:10:
Ben zelf nu al een tijdje aan het soliciteren binnen de ICT, heb echter sterk het vermoeden dat men op leeftijd [40+] discrimineert en teveel naar papieren kijkt en niet naar je werk [relevante] ervaringen.

de reden waarom ik denk dat men op leeftijd discrimineert is dat je regelmatig binnen 15 minuten , email terug krijgt .. hellaas pindakaas.
omdat ik weet dat ik geen papieren heb beperk ik me al tot een niveau vacatures waarvan ik zoiets heb dat kan ik met 10 vingers in mijn neus, desondanks geen uitnodigingen alleen maar afwijzingen.

vandaar mijn vraag hoe ervaren jullie dit met soliciteren.
Ehm, vind je het heel gek dat ze voor zo'n functie in de ict liever een jonkie hebben die wel papieren heeft, minder kost en dus ook nog eens makkelijker te vormen is?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
...discrimineert...
Financieel een logischere keuze maakt, bedoel je?

Wat hierboven ook al word gezegd: een jonkie met papieren wil voor minder dan jij aan het werk, natuurlijk gaan ze niet voor jou. Dat is een logische beslissing, niet een discriminerende beslissing.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het hangt af van hoe je je presenteert. Ik selecteer nu ook mensen voor een MBO functie en als iemand geen diploma's en niet heel relevant werkervaring heeft (of dat niet duidelijk maakt), dan wijs ik die af als er kandidaten zijn die wel het gevraagde diploma plus relevante ervaring heeft.

Als jij vindt dat je wel op een bepaald niveau presteert, maar je mist die diploma's dan moet je in je CV duidelijk maken dat dat zo is door onder je werkervaring je opgedane kennis en uitgevoerde taken (positief, maar realistisch) te omschrijven. Het liefst erbij zeggen dat je referenties op aanvraag kan leveren (en ze ook hebben).

Dus: Medewerker ICT, 6 jaar: Bij dit bedrijf ben ik in eerste instantie gestart als helpdeskmedewerker. Na twee jaar ben ik bij gaan dragen met het stroomlijnen van processen. Dit ging mij goed af en ik ben na een jaar doorgegroeid naar projectmedewerker waarin ik verantwoordelijk was voor blabla en succesvol dit en dit proces beheerde en heb bijgedragen aan een beter verloop van zus en zo binnen het bedrijf. Binnen deze functie werkte ik op MBO+ niveau, zoals blijkt uit 'iets'.

Als ik zulke dingen zie, ben ik altijd geneigd wel even te bellen om te kijken wat de kandidaat in zijn mars heeft. verder kan je met een super enthousiaste motivatie waarom jij die functie en het bedrijf leuk vind ook papieren opleiding + ervaring compenseren, het is geen garantie maar het helpt wel.

Omschrijf in je brief dus je motivatie maar ga bijvoorbeeld ook in op de gevraagde competenties en licht toe waarom jij aan het profiel voldoet (met praktijkervaringen), duidt eerlijk aan dat je geen diploma hebt, maar geef aan waarom je wel voldoet aan het profiel. Dan wordt je vast minder snel afgewezen (zoveel kandidaten zijn er volgens mij ook niet).

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 06-11-2006 10:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Je moet in je brief en CV ook nooit je geboortedatum of leeftijd zetten. Die brief moet hen prikkelen om je uit te nodigen voor een gesprek. Laat je werkervaring voor je spreken in je CV.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:45:
Je moet in je brief en CV ook nooit je geboortedatum of leeftijd zetten. Die brief moet hen prikkelen om je uit te nodigen voor een gesprek. Laat je werkervaring voor je spreken in je CV.
Geboortedatum (dus leeftijd) is toch iets essentieels op je CV. Een werkgever weet graag of hij een jong broekie of een oude rot gaat aannemen. En je leeftijd kunnen ze sowieso wel afleiden uit de datum van je opleiding. Staat dus alleen maar slordig.

En idd, in je CV bespreek je je concrete ervaring, en de brief motiveer je waarom jij de ideale kandidaat bent voor de baan die ze aanbieden. Als je in je CV en brief goed over komt heb je iig een gesprek 'gewonnen'. De brief verdwijnt daarna standaard in de vuilnisbak en je CV lezen ze pas weer op het gesprekje. Zorg dan dat je een goed woordje klaar hebt op de veel gestelde vragen en om enige 'problemen' op je CV te verdedigen. Zo heb ik wat langer gedaan over mijn studie, maar kan dit uitleggen met de andere activiteiten die ik had: werk en een jaar ertussenuit. Dit kan je negatief uitleggen of positief. Zorg voor die positieve uitleg.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Roenie
  • Niet online
ShadowLord schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:50:
[...]
Geboortedatum (dus leeftijd) is toch iets essentieels op je CV. Een werkgever weet graag of hij een jong broekie of een oude rot gaat aannemen. En je leeftijd kunnen ze sowieso wel afleiden uit de datum van je opleiding. Staat dus alleen maar slordig ...
Een datum op je CV plaatsen omdat de werkgever graag weet hoe oud je bent, maar hij of kan het toch wel zien door de data bij je opleidingen :?

Je burgerlijke staat en leeftijd in kalenderjaren hebben niets te maken of je een functie kan vervullen.

En over vingers in de neus, wanneer je een sollicitant krijgt die iets makkelijk kan, zal ik hem niet snel aannemen. Binnen de kortste keren zal die persoon zich vervelen.

Verwijderd

Even een rectifitcatie, ik heb dus ook mijn geboortedatum op mijn CV staan :X
Verder alleen naam, adres, telefoon en email. Maar aangezien de TS al geruime ervaring heeft zou je het eraf kunnen laten. Je werkervaring moet voor je spreken, want daar zou je kracht moeten liggen.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Roenie schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:49:
[...]
Je burgerlijke staat en leeftijd in kalenderjaren hebben niets te maken of je een functie kan vervullen.
Dat ligt ook aan je werkzaamheden. Gescheiden voor een huwelijks consulent lijkt me niet wenselijk. 61 Jaar oud zijn als bouwvakker ook niet bepaald. Maar even serieus, in een zeer gelovig bedrijf zullen sommige werkgevers het op prijs stellen als de werknemer gehuwd is. Edit: En als je veel onregelmatigheid hebt kan ik me voorstellen dat ongetrouwden de voorkeur krijgen :P
En over vingers in de neus, wanneer je een sollicitant krijgt die iets makkelijk kan, zal ik hem niet snel aannemen. Binnen de kortste keren zal die persoon zich vervelen.
Het is aan de werkgever om nieuwe uitdagingen te zoeken voor goed personeel lijkt me ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Blue-eagle op 07-11-2006 10:56 ]

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Blue-eagle schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:55:
[...]
Dat ligt ook aan je werkzaamheden. Gescheiden voor een huwelijks consulent lijkt me niet wenselijk. 61 Jaar oud zijn als bouwvakker ook niet bepaald. Maar even serieus, in een zeer gelovig bedrijf zullen sommige werkgevers het op prijs stellen als de werknemer gehuwd is. Edit: En als je veel onregelmatigheid hebt kan ik me voorstellen dat ongetrouwden de voorkeur krijgen :P

[...]
Het is aan de werkgever om nieuwe uitdagingen te zoeken voor goed personeel lijkt me ;)
Ben je lekker klaar mee als je 200 man aan het werk hebt. Ofwel, het lijkt mij niet aan de werkgever om iedereen uitdaging in zijn werk aan te bieden. Een werkgever heeft werkzaamheden en als een werknemer denkt dat hij ander werk (binnen de organisatie) leuk vindt, zal hij daar toch zelf achteraan moeten gaan lijkt me. Als je echt kwaliteiten hebt, vragen ze je vanzelf wel btw

I'm not as think as you stoned I am

Verwijderd

Blue-eagle schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:55:
[...]

[...]
Het doel van een brief en CV is het bedrijf te prikkelen om je uit te nodigen voor een gesprek. Niets meer en niets minder. Een manier om dit te bewerkstelligen is om een zeer duidelijke, kort en bondige brief te schrijven met kernwoorden die in de advertentie staan en in je CV zoveel mogelijk nutteloze details weg te laten. Geboorteplaats, huwelijkse staat, etc. is allemaal informatie waarop je bij de eerste schifting van brieven al af kunt vallen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Laat het dus weg. Als je eenmaal op gesprek bent kun je die informatie nog altijd geven als ze daarom vragen.

Als je eenmaal op gesprek bent gaat het om de 1e indruk en of je een goed verhaal bij je CV weet te vertellen. Mocht het dan nog niet klikken is dat jammer maar dan heb je tenminste het gevoel dat je toch interessant bent voor bedrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 12:18 ]

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
Kijk inderdaad nog eens kritisch naar je CV en de informatie die erop staat.

Bovendien zou ik ophouden om te solliciteren op functies waar je toch geen uitdaging in ziet. Het zijn functies die blijkbaar niet bij je passen en dat zal zich waarschijnlijk ook uitten in je brief.

Gewoon gaan voor een (niet te) uitdagende functie en gewoon in je brief zetten dat jij de persoon bent die gezocht wordt voor die functie. En dan vervolgens uitleggen dat je weliswaar geen diploma's hebt maar dit ruimschoots kan compenseren door je kennis en kunde opgedaan in de praktijk de afgelopen x jaren (je moet de kennis wel hebben natuurlijk). Volgens mij werkt dat stukken beter.

Verwijderd

Topicstarter
dus men geeft het cv de schuld in combinatie met de brief, hmm soliciteren op functies waar jee een uitdaginging ziet doe ik toch wel , alleen wat ik bedoel met die 10 vingers in in mijn neus is dat je qua werkervaring daar gewoon meer dan de juiste persoon voor bent zoals men dat ook wel noemt " een te zware kandidaat".

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Ik denk dat het voor ons heel moeilijk is om te beoordelen of er sprake is van leeftijds discriminatie of dat het aan andere dingen ligt. De kwaliteit van je CV (puur opmaak, taalgebruik, logische opbouw), de kwaliteit van de begeleidende brief (je schrijfstijl, toonstelling etc) kunnen we niet beoordelen. Verder kunnen we zonder achtergrond informatie ook jouw kennisniveau niet inschatten.

Ik beoordeel sollicitaties altijd in eerste instantie op bovenstaande criteria, en vervolgens ook op :
  • Aantoonbaar kennisniveau
  • Werkervaring die aansluit bij de openstaande functie
  • Woon-werk afstand
Vervolgens maak ik een selectie in vier groepen :
  1. Prutsers (bijv. mensen die solliciteren omdat het moet voor de uitkering, mensen die nog geen simpele brief goed kunnen schrijven etc)
  2. Afvallers (mensen die hun best hebben gedaan een goede brief en CV te schrijven maar niet het juiste kennis- of ervaringsniveau hebben)
  3. 2de selectie (mensen met een goede brief en CV waarvan het kennis- en ervaringsniveau slechts gedeeltelijk aansluiten)
  4. 1e selectie (mensen met goede brief en CV en het juiste kennis- en ervaringsniveau)
Verder reageer ik ook altijd erg negatief op mensen die in hun sollicitatiebrief direct over de volgende zaken beginnen :
  • Salariswensen en secundaire arbeidsvoorwaarden
  • Minder uren willen werken dan in de vacature is aangegeven
  • Zelfverheerlijking
Wil je van ons meer feedback dan verzoek ik je wat meer inhoudelijke informatie te geven over bijvoorbeeld jouw sollicitatiebrieven, werkervaring en vakkennis.

TIP : vul je tweaker CV eens in (zie bijv. mijn profiel).

[ Voor 4% gewijzigd door empheron op 08-11-2006 11:01 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.journalism.co.uk/features/story1953.shtml
Put your name in large letters at the top of the page (many people write 'Curriculum Vitae' across the top - we know what it is, what we need to know is who you are).
You do not need any personal information such as date of birth, marital status, disabilities, health and details of parents or children. You might be asked for some of these details on an Equal Opportunities monitoring form, but this is separate from the selection process. There is no need to include a photograph unless it is requested, or if it is the norm in your industry (such as television presenters or newsreaders).
grote kans dat je dat toch als eerste vraag krijgt

Verwijderd

Topicstarter
[bIk beoordeel sollicitaties altijd in eerste instantie op bovenstaande criteria, en vervolgens ook op :
  • Aantoonbaar kennisniveau
  • Werkervaring die aansluit bij de openstaande functie
  • Woon-werk afstand
Vervolgens maak ik een selectie in vier groepen :
  1. Prutsers (bijv. mensen die solliciteren omdat het moet voor de uitkering, mensen die nog geen simpele brief goed kunnen schrijven etc)
  2. Afvallers (mensen die hun best hebben gedaan een goede brief en CV te schrijven maar niet het juiste kennis- of ervaringsniveau hebben)
  3. 2de selectie (mensen met een goede brief en CV waarvan het kennis- en ervaringsniveau slechts gedeeltelijk aansluiten)
  4. 1e selectie (mensen met goede brief en CV en het juiste kennis- en ervaringsniveau)
Verder reageer ik ook altijd erg negatief op mensen die in hun sollicitatiebrief direct over de volgende zaken beginnen :
  • Zelfverheerlijking
Wil je van ons meer feedback dan verzoek ik je wat meer inhoudelijke informatie te geven over bijvoorbeeld jouw sollicitatiebrieven, werkervaring en vakkennis.

TIP : vul je tweaker CV eens in (zie bijv. mijn profiel).
uhm wil je die info wel geven voor meer feedback, maar niet op forum ;)

Tweaker cv heb ik ingevuld ,

Dergelijke dingen zijn voor mij taboe in een soliccitatie brief:
• Zelfverheerlijking

• Roenie
  • Niet online
Blue-eagle schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:55:...Het is aan de werkgever om nieuwe uitdagingen te zoeken voor goed personeel lijkt me ;)
Niet wanneer een overgekwalificeerde sollicitant reageert op een specifieke.
Pagina: 1