[Crossfire] Vreemde artifacts en renderfouten?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een probleem met mijn Crossfired X1900 opstelling. Het beeld is niet zoals het zou moeten zijn, en dat probleem had ik met mijn vorige moederbord ook al.

Specs
CPU = Core 2 Duo E6600
Mobo = Asus P5W64 WS Professional
VGA #1 = Sapphire X1900XT CF
VGA #2 = Sapphire X1900XTX
Geheugen =OCZ 2x1GB DDR2 PC6400 CL4
Voeding = BeQuiet 700W Straightpower Quad-rail

Software
OS = Windows XP SP2 Pro, NL
ATi driver = Catalyst 6.10
Benchmarksoftware = 3DMark 06
DirectX versie = een pakket van oktober 2006, versie 9.0c

Het probleem
In 3DMark 06 heb ik twee problemen met het beeld. In de SM2.0 tests is het beeld in de rechterkant en onderkant verkleurd als een regenboog. Een paar pics ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/crossfire/img_3859.jpg
Kijk goed in het rechter en het onderste gedeelte. Er is een smalle band te zien met verkleuring.

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/crossfire/img_3862.jpg
Dit is hoe het er van heel dichtbij uitziet. In real life is de verkleuring duidelijker dan foto 1 doet geloven.

En dan komt de CPU test van 3DMark06. Hier is geen enkele renderfout waar te nemen, het beeld is gewoon strak. Het probleem moet hem dus zitten op grafisch gebied. Vandaar dat het topic hier staat ;).

De 3DMark06 SM3.0/HDR tests geven vervolgens weer een heel ander probleem, eentje die nog veel erger is! Het beeld blijft tijdens het benchmarken namelijk fel wit!! In de rechter zijkant en de onderkant zie ik echter wél de gewone video die je hoort te zien (eerst dat luchtschip, later dat kamp in de sneeuw). Wederom een foto ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/crossfire/img_3867.jpg
Rechts en onder zie je een smalle strook die blauw is. Dit is de kleur die je hoort te zien in het filmpje (de lucht). De rest van het scherm blijft felwit. De framerate schiet echter niet omhoog. Deze hangt gewoon rond de 45-55 FPS...

De performance is trouwens ook niet zo heel geweldig:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/3dmark/p5w64ws-crossfire.PNG
Op default settings haal ik slechts 9577 punten.....

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is? Ik had hetzelfde probleem met deze Crossfire op mijn oude Gigabyte DS4 moederbord.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Test met 1 kaart.

Zo kan je zien welke kapot is.

Is geen een van de twee kapot, dan moet je eens gaan kijken naar je voeding :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik heb net even getest met Crossfire mode disabled. Ik haal dan de halve framerate (dat klopt dus, test alléén de CF), maar de beeldfouten en verkleuring blijft bestaan. Ik heb de monitorkabel ook eens van de crossfire dongle afgehaald. Het is een VGA monitor die via DVI converter vastzit aan de dongle.

Het viel me op dat er 1 pinnetje aan de DVI kant van de DVI -> VGA adapter half naar binnen was gedrukt. Het pinnetje lag zeg maar een millimeter lager dan de rest van de pinnetjes. Is dit misschien het probleem? Ik heb nog wel een ander DVI-VGA adaptertje liggen.

Morgen test ik het systeem wel even met alleen de XTX geinstalleerd. Ook test ik morgen de DVI output op de Crossfire edition kaart. Misschien werkt die wel goed...

Eerst maar eens slapen, morgenvroeg weer kranten doen. :z

Edit:
Ik heb zojuist NFS:MW en GTA:SA geinstalleerd en deze werken prima. Het beeld is strak, evenals de framerate. In GTA:SA krijg ik wel een dambordeffect in het hoofdmenu, maar daar kan ik mee leven. Ook CoD2 en Age of Empires 2 werken probleemloos.

De enige programma's die fouten geven zijn 3DMark06 en Farcry. In Farcry (1.33 en 1.4) trilt het beeld en is het dus ook vrij onscherp. Farcry draait ook schokkerig, maar anders dan het schokkerig van een lage FPS. Het is vrij onregelmatig, en daardoor nog storender.

Overall draait Crossfire beter op mijn 765X bord dan op mijn 965P bord, maar probleemloos is het nog niet. Ik vraag me echt af of ik de enige met dit probleem ben, en hoe de vreemde problemen veroorzaakt worden.. :?

[ Voor 32% gewijzigd door frankknopers op 06-11-2006 10:16 ]

Goud is geen geld

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Een topickick voor de mensen met soortgelijke problemen:

Ik heb Catalyst 6.10 verwijderd d.m.v Drivercleaner Pro & CCleaner, vervolgens de verse Catalyst 6.11 erop gegooid en het probleem was weg!!

De nieuwste Catalyst installeren lost het probleem dus op. Ik haal nu ook weer een fatsoenlijke score met 3DMark06: 10.2xx punten @1280x1024 zonder AA/AF :)

Goud is geen geld

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 17:24
http://www.knopers.net/we...rs/crossfire/img_3859.jpg nou, dat is inderdaad een hele rare artifact daar in het midden :+ .

Maak eens een screenshot, en kijk of je het daar ook op ziet... zo niet, dan zou het aan je beeldscherm kunnen liggen, al lijkt dit me onwaarschijnlijk.