Game/Werk pc 800-+ euro.

Pagina: 1
Acties:

• Batsiaan
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-01 21:01
Mijn oude vertrouwde pc heb ik het nu toch echt mee gehad, dus tijd voor een nieuwe.
Helaas ben ik een ongelofelijke naab met hardware, maar samenstellen leek me toch wel de beste optie, gelukkig heb ik wat vrienden die er wel verstand van hebben.
Een vriend heeft dus deze lijst voor mij samengesteld, en ik wou graag weten wat jullie ervan vinden.
Ik ga met mijn opleiding maya gebruiken en ik geloof dat je daar best wat rekenkracht voor nodig hebt, voor de rest wil ik ook wel goed kunnen gamen, denk dan ook aan de wat nieuwere games.
Kheb ongeveer een budget van 800 euro.
En kben wss niet van plan om te gaan overklokken.

Processor:
9584Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Socket 775, Boxed€ 208,71

Moederbord:
9966GigaByte GA-965P-DS3, Retail€ 141,01

Kast met voeding:
2365AOpen H600B, Zwart€ 89,00

videokaart:
5536Asus EN7600GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16€ 152,50

Hardeschijf:
4955Maxtor DiamondMax 10, 200 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300€ 65,59

Ram:
1174Kingston KVR533D2N4K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x€ 113,05

Totaal€ 769,86

Dvd speler laat ik even buiten beschouwing, mede als de geluidskaart. aangezien het moederbord ook al geluid kan afspelen.

Mijn vragen o.a.
- zijn de onderdelen op elkaar afgestemd, of levert bijv. geheugen een probleem op met het moederbord.
- waar is nog winst te behalen (zowel technisch als financieel).
-Deze processor, de versie met 4mb cache daarvan kost ong 290 euro, is het waard om dat extra geld ervoor uit te geven? Ga ik dat merken?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen/tips hebben!
Bedankt!
Sebastiaan.

Verwijderd

Ik ga even je vragen af :) :
- Normaal gaat alles samenwerken. Het geheugen is af en toe een uitzondering, dus het is goed om even te checken of deze op de QVF (Qualified vendor list) van het moederbord staat om zeker van je zaak te zijn. Maar Kingston geheugen is vrijwel altijd compatibel
- Je zou eventueel een iets goedkopen moederbord kunnen kiezen, aangezien je aangeeft niet te willen overclocken. Kijk bijvoorbeeld naar de S3 (ipv DS3 die je nu hebt), of de 965-bordjes van MSI. Kwalitatief goede bordjes voor een wat lagere prijs, weliswaar iets minder uitgebreid, maar goede kans dat je er niets aan mist.
De videokaart (7600GT) is een vlot kaartje, maar zeker niet high-end. Wil je echt veel gamen op hoge resoluties/hoge kwaliteit zul je meer geld moeten uitgeven aan je videokaart. Maar als je tevreden bent met wat minder hoge resoluties/instellingen ben je, zeker gezien je budget, met deze kaart prima af. (Heb zelf ook een 7600GT... I love it :P )
- De E6600 heeft inderdaad 2x zoveel cache én loopt 266 MHz sneller, maar is wel bijna anderhalf keer zo duur! Het is daarom nuttig om benchmarks op te zoeken van de verschillende processoren, gericht op software die je van plan bent te gaan draaien. Ik zou het niet ten koste laten gaan van andere onderdelen.

Nog één vraagje over je geheugen: helemaal achteraan staat '2x'. Was je van plan 2 x 1024 MB te nemen, of 2 x 512 MB, dus totaal 1024 MB? In het eerste geval heb je de prijs daarvan maar één keer meegeteld en zul je €113,05 hoger uitkomen :X

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Best een aardig systeem voor dat geld. Een paar opmerkingen:

- Met het gestelde budget zou ik gewoon de E6400 nemen, en niet de E6600. Uiteraard is de 6600 beter, en nog steeds niet echt duur in verhouding tot de prestaties, maar toch is het meer geld dan past binnen het budget.

- Verder zou je, zoals cpec aangeeft, kunnen kijken naar een goedkoper moederbord, zoals de MSI P965 Neo-F (ong. 100 euro) of de Asus P5B (ong. 125 euro). Die eerste laat zich slecht overklokken, de Asus veel beter. Maar beide volstaan verder prima.

- Een geluidskaart raad ik gezien het budget niet echt aan, want zoals je al aangeeft is het onboard geluid van veel moederborden heel aardig. Tenzij je een echte audioliefhebber bent, raad ik je dus geen extra kaart aan.

- De videokaart is voor zijn prijs behoorlijk snel, en wordt ook aangeraden door een recente special van TomsHardware.com. Daarmee zit je dus wel goed. Maar echt high-end is het niet, dus verwacht geen wonderen.

- Als je echt supersnel wilt gamen, ook over een jaar of zelfs 2, dan is je budget te klein. Er zullen spellen zijn die je op medium settings moet spelen. Toch zul je hiermee redelijk kunnen gamen, als je bereid bent soms iets in te leveren op de eye-candy. Ik heb zelf nog een veel oudere kaart (ATi 9800Pro) en ik speel nog wel de nieuwste spellen, maar op medium settings. Je mist wel iets, maar het gaat best aardig. Dat je het maar even weet...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes verder!

[ Voor 16% gewijzigd door geert1 op 06-11-2006 00:00 ]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33
Mooi systeem:

ik zou voor videokaart voor de Saphire X1950 Pro gaan voor 176 euro bij salland automatisering.

Pricewatch: pricewatch: Sapphire Radeon X1950 PRO 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R

HD4Life @ Full-HD

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Samengesteld bij Salland Automatisering

Afbeeldingslocatie: http://img300.imageshack.us/img300/4121/800pcwq3.png

Inclusief verzendkosten

De E6600 is het niet waard met dit budget, omdat je maar -+ 10% meer performance heb.

De X1950Pro is beter dan de 7600GT. En kost niet zo bijster veel duur.

Ze hadden geen Dual Channel Kit van PC4200 bij Salland. Maar een PC5300 voldoet goed.

De kast inclusief de voeding, die moet het wel aankunnen.

Het geheugen levert geen probleem met het moederbord.

Voor de rest is het wel een goed systeempje

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Batsiaan
Hmm oke, kzal eens gaan nadenken over de ati, maar stel ik koop dit moederbord, Alhoewel ie wat duurder is gaat ie denk ik wel wat langer mee? dat ik over 2 jaar weer een nieuwe vid kaart kan kopen en dat ik dan weer een tijdje doorkan?
Voor de rest bedankt voor de reacties, hoop dat er nog meer komen.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:25
Batsiaan schreef op maandag 06 november 2006 @ 09:39:
Hmm oke, kzal eens gaan nadenken over de ati, maar stel ik koop dit moederbord, Alhoewel ie wat duurder is gaat ie denk ik wel wat langer mee? dat ik over 2 jaar weer een nieuwe vid kaart kan kopen en dat ik dan weer een tijdje doorkan?
Voor de rest bedankt voor de reacties, hoop dat er nog meer komen.
Over twee jaar is moederbord waarschijnlijk al weer achterhaald, welke je ook koopt ;) PCI-E 2.0 zit al weer in de ontwikkeling maar volgensmij zou die backwards compatible zijn. Verder heeft dit weinig met de prijs van je mobo te maken, zolang er maar PCI-e en SATA op zit komt 't wel goed gok ik ;)

Verder zou ik zelf ipv die AOpen een Antec combo nemen, kost wat meer maar is vaak ook 'n stukje meer kwaliteit (zowel bouwkwaliteit als van de voeding), a P150 vind ik zelf 'n erg mooie maar ook de Sonata's zijn zeker niet slecht.

[ Voor 14% gewijzigd door Leftblank op 06-11-2006 09:44 ]

Verwijderd

wat je ook kan doen is een moederbord dat net uit de rma is kopen, DFI lanforce 50 euro,- asus bordjes 25,- ik weet niet meer precies waar, ik dacht bij azery en coolprise, scheelt gelijk al weer 50/75 euro, is btw 350 wat niet te weinig voor die pc?

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:28
Het systeempje ziet er zeker niet secht uit voor je budget van 800 euro. Alleen zou ik persoonlijk als hardeschijf een Western Digital 320GB kiezen. Deze is maar een paar euro duurder, maar wel betrouwbaarder, sneller en stiller. Zelf heb ik veel Maxtors zien overlijden, en ben daarom overgestapt naar WD. Ook gaan Maxtors in de loop van de tijd wat meer herrie maken, en WD heeft daar geen last van.

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 09:46:
wat je ook kan doen is een moederbord dat net uit de rma is kopen, DFI lanforce 50 euro,- asus bordjes 25,- ik weet niet meer precies waar, ik dacht bij azery en coolprise, scheelt gelijk al weer 50/75 euro, is btw 350 wat niet te weinig voor die pc?
Bij cool-prices bedoel je. Heb je nog maar een maand garantie erop. Handig als ie kapot gaat. 350 watt is genoeg voor dit systeem.
Leftblank schreef op maandag 06 november 2006 @ 09:43:
[...]

Over twee jaar is moederbord waarschijnlijk al weer achterhaald, welke je ook koopt ;) PCI-E 2.0 zit al weer in de ontwikkeling maar volgensmij zou die backwards compatible zijn. Verder heeft dit weinig met de prijs van je mobo te maken, zolang er maar PCI-e en SATA op zit komt 't wel goed gok ik ;)

Verder zou ik zelf ipv die AOpen een Antec combo nemen, kost wat meer maar is vaak ook 'n stukje meer kwaliteit (zowel bouwkwaliteit als van de voeding), a P150 vind ik zelf 'n erg mooie maar ook de Sonata's zijn zeker niet slecht.
Klopt, maar over 2 jaar is alles alweer achterhaald, de processor (komt Quad Core), de videokaart (komt DX10) en misschien PCI-E 2.0 zoals al gezegt werd. Geen systeem kan over 2 jaar nog de toekomstige games op eye-candy spelen. Wat betreft Antec combo is wel goed. Maar hij heeft maar een budget van 800. Kost weer 21 euries, en wat betreft die WD harde schijf. 200 GB is zat, en Maxtor is ook gewoon nog goed, heb zelf ook z'on harde schijf al 1 jaar of langer. Hij gaat geen herrie maken en voldoet nog gewoon. Dus dat is in persoonlijk opzicht, als je bijv. al een paar keer RMA gehad heb ofzo. Het kost toch weer 30 eurie meer. Die kan hij dan beter in ze zak houden.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Het systeem dat Rob van der Aart aanraadt is prima binnen je budget, de X1950Pro is inderdaad een goede videokaart, maar is toch weer iets duurder dan de 7600GT. Ik denk dat voor 150 euro de 7600GT gewoon goed is, maar als je die extra tientjes over hebt, moet je zeker gaan voor de X1950Pro. Beide zijn goed, maar de duurdere is wel iets beter. Hangt dus van je geld af.

Het merk van de hardeschijf maakt volgens mij niet zoveel uit. De één zweert bij Seagate, de ander bij Maxtor. Objectief gezien zijn de verschillen erg klein, overal zit wel eens een slechte schijf tussen die het na een jaar begeeft. Kijk dus gewoon zelf welke je wilt. Een bekend merk is wel aan te raden, dus: Maxtor, Samsung, Seagate, Western Digital of misschien Hitachi (hoor ik niet veel meer van op dit forum). Dan zit je sowieso wel goed. Je zou ook even wat benchmarks kunnen nazoeken.

Als al je vragen nu ongeveer beantwoord zijn, kun je wel zo ongeveer gaan bestellen denk ik :)

• Batsiaan
Hmm ik denk dat ik genoeg weet, maar heeft iemand aanraders waar ik eht het best kan bestellen?
Eventueel alles bij de mycom hier in het centrum? Zodat als het eventueel kapot gaat ik dan snelle service kan verwachten.
Zoniet wat is een goeie site om op te bestellen?
Bedankt!

Verwijderd

Mycom betekent wel een stuk duurder! Bovendien hebben ze een relatief beperkt assortiment.
Het is inderdaad wat makkelijker met teruggaan, maar online is écht een stuk goedkoper, en de service is meestal ook wel ok. Bij de shopsurvey kun je ervaringen van andere mensen vinden met allerhande winkels.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Batsiaan schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:08:
Hmm ik denk dat ik genoeg weet, maar heeft iemand aanraders waar ik eht het best kan bestellen?
Eventueel alles bij de mycom hier in het centrum? Zodat als het eventueel kapot gaat ik dan snelle service kan verwachten.
Zoniet wat is een goeie site om op te bestellen?
Bedankt!
dat kan je prima op deze site vinden. Je mag zelf ook wel wat moeite doen...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Hmm... je gaf aan te willen gaan OCen. Kun je nog even kijken naar je geheugenkeuze (PC 4200). DC 533Mhz. Stel je zet je FSB op 333Mhz... loopt je DDR2 weer asynchroon, kun je dan niet beter 667Mhz DDR2 geheugen nemen, in combi met de al eerder genoemde beter OCbaardere P5B(-E) mobo??

[Edit: Die MSI Neo-F schijnt een plafond te hebben van 297Mhz...]

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 20:32 ]

• Batsiaan
Hmm nee hoor alunno, ik was niet van plan t oc-en! toch bedankt voor je reactie

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 12:29
Zo te zien ben je dus klaar om te bestellen. :P

Verwijderd

Batsiaan schreef op maandag 06 november 2006 @ 21:23:
Hmm nee hoor alunno, ik was niet van plan t oc-en! toch bedankt voor je reactie
Idd. staat in je TS...
Batsiaan schreef op maandag 05 november 2006 @ 23:11
En kben wss niet van plan om te gaan overklokken.
Uhhummm... O-) O-)

Excuus!!
Kipcorn schreef op maandag 06 november 2006 @ 21:52:
Zo te zien ben je dus klaar om te bestellen. :P
Bijna, nu de juiste shop nog die alles in huis heeft ;) !

Kijk even bij shops als 4Launch, Cool Prices, Salland, Azerty, Eynstein, etc. Maar, kijk zelf vooral op t.net bij de Shopsurvey (aanklikken op cheapest prices, enz...). Lees de beoordelingen en maak je keuze!

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 22:10 ]

• Batsiaan
Nog even een vraagje: Ik heb dus zoiezo een HD nodig, maar ik moet binnenkort voor school ook een externe HD aanschaffen, is het handig om ipv interne HD een externe Hd aan te schaffen die ik dan gewoon standaard aan me pc heb hangen ipv interne. Ik heb geen flauw idee of ik er gewoon windows op kan installeren ofdat het gewoon ermee werkt.
Zoja dan kan ik mischien voor een externe gaan aangezien ik dan 2 vliegen in 1 klap vang.
Alvast bedankt.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:25
Batsiaan schreef op maandag 06 november 2006 @ 23:00:
Nog even een vraagje: Ik heb dus zoiezo een HD nodig, maar ik moet binnenkort voor school ook een externe HD aanschaffen, is het handig om ipv interne HD een externe Hd aan te schaffen die ik dan gewoon standaard aan me pc heb hangen ipv interne. Ik heb geen flauw idee of ik er gewoon windows op kan installeren ofdat het gewoon ermee werkt.
Zoja dan kan ik mischien voor een externe gaan aangezien ik dan 2 vliegen in 1 klap vang.
Alvast bedankt.
Sterk af te raden; externe hd's zijn over 't algemeen retesloom en je loopt een groot risico op verlies van al je gevens; je kan beter mirroren naar je externe harddisk (of andersom, als je dat wilt), heb je minder kans op verlies van data.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
geen idee of het kan, maar je hebt adapters welke via een pci-slot een sata-poort naar buiten brengen (er zijn geloof ik ook moederborden die dit standaard hebben, dacht ik), dan kan je een externe sata-schijf gebruiken.

Deze bijv:
pricewatch: Iomega Desktop Hard Drive, 300GB (7200rpm, e-SATA, USB 2.0, 8MB)

Maar hoe het zit met windows op zo'n apparaat zetten weet ik niet. Volgens mij moet t wel kunnen, maar ben geen kenner.
Snelheid moet, weer denk ik, wel in de buurt komen van normale harde schijven. De sata-verbinding is snel genoeg in elk geval.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Het kán, maar ik zou het niet doen. Je hebt weliswaar mooi alles bij de hand, maar ik zie 2 problemen:
* Je hebt altijd alles bij je. Dit betekent dus ook dat als je je externe harde schijf een keertje laat stuiteren (wat niet irreëel is...) je al je data/progs/windows kwijt bent.
* De verbinding loopt via meer verbindingen. Daardoor zullen zowel hogere accesstime als lagere schrijf/leessnelheid je pc vertragen.
Los van dat lijkt het me vreselijk onhandig om altijd een externe schijf aan m'n pc te hebben hangen.
Mijn plan zou zijn: gewone pc met harde schijf én externe schijf voor portable documenten en backup (eventueel nog klein los schijfje in je pc voor backup oid) :)

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:22

Zewatanejo

Fine Thanks!

Maakt het hier veel uit of er een HDD met 16 mb cache ipv 8 mb gebruikt zou worden?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:51
Weinig tot niks. Een USB2.0 heeft een theoretische doorvoersnelheid van 480 Mbps, wat overeenkomt met 60 mb/s. Ik kon zo snel alleen een benchmark vinden van een seagate externe schijf die met zn lees en schrijfbewerkingen onder de 20 mb/s zat. Met een afwijking van misschien 10% (gok), denk ik niet dat je dat wil gebruiken als hoofdschijf.

Ik zou kunnen zeggen: neem een wat kleinere schijf en een externe schijf (waar je dan je documenten opzet), maar daar wordt de prijs per gb van je interne schijf niet beter op.

edit:
Ik moet beter lezen... e-SATA. http://www.i4u.com/section-viewarticle-137.html dit ziet er beter uit.

HD Tach

I also ran HD Tach on the Seagate eSATA drive with the following results:

* Random Access: 27ms
* CPU Utilization: 4%
* Average Read Time: 51.6 MB/s
* Burst Speed: 126.3 MB/s

To compare the speeds I opted to compare to an internal drive since the eSATA uses the same sort of bus as the SATA drives inside most systems. HD Tach gave me the following results on a Seagate 750GB internal drive:

* Random Access 13.7ms
* CPU Utilization: 0%
* Average Read: 65.7 MB/s
* Burst Speed: 256.7 MB/s

[ Voor 38% gewijzigd door rsmits op 08-11-2006 08:55 ]

Pagina: 1