Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 14:19
Ik heb OS X bij mijn mini gehad deze kan ik opnieuw installeren op de mini zonder dat er om een licentie code, zoals bij Windows, wordt gevraagd.

Hoe werkt het nu als ik mijn cd's ga installeren op een mac waarop nog geen OS X staat?
Hoe is dit beveiligd? Lijkt me dat dat niet mogelijk is gemaakt.

Bij de cd's zit ook helemaal geen key ofzo.

Vraag het gewoon echt uit interesse, heb geen intenties omdit te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Apple maakt wel verschillende DVD's aan: de OS'en die je in een doos in de winkel koopt kun je op alle Macs installeren die op de doos staan vermeld (oftewel op alle Macs die niet te oud zijn), maar de DVD's die bij een bepaalde Mac worden geleverd (bijvoorbeeld de Mini) zijn meestal niet te gebruiken voor een ander model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:27
benoni schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:53:
Apple maakt wel verschillende DVD's aan: de OS'en die je in een doos in de winkel koopt kun je op alle Macs installeren die op de doos staan vermeld (oftewel op alle Macs die niet te oud zijn), maar de DVD's die bij een bepaalde Mac worden geleverd (bijvoorbeeld de Mini) zijn meestal niet te gebruiken voor een ander model.
klopt helemaal.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 14:19
benoni schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:53:
Dus als je er een in de winkel koopt die op verschillende mac's werkt kan je hem onbeperkt installeren op verschillende computers? Dat kost Apple dan veel geld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Nee, omdat je bij Mac hardware standaard het OS er bij krijgt. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
wrcveen schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:58:
Dus als je er een in de winkel koopt die op verschillende mac's werkt kan je hem onbeperkt installeren op verschillende computers? Dat kost Apple dan veel geld denk ik.
Dat is inderdaad zo. Ik denk dat het Apple wel wat geld kost, maar aan de andere kant levert het tevreden klanten op, die voor een nieuwe computer opnieuw een Mac zullen kiezen :)

Hou maar even voor je ;)

[ Voor 94% gewijzigd door leon1e op 06-11-2006 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

wrcveen schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:58:
[...]
Het kan ja, maar het mag officeel niet...

Wil je het "netjes" doen neem je de familie doos, voor 5 Mac's.
Maakt het uit, dat gedoe met windows XP bijvoorbeeld helpt ook voor geen meter...

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt inderdaad voor elke Mac een aparte licentie nodig. De OEM versie die je bij een Mac krijgt mag officieel alleen op die Mac geïnstalleerd worden en de retail zoals eerder vermeld op één willekeurige Mac.
Het verschil met Windows is dat ik bereid ben om te betalen voor het OS van Apple. Het kost dan ook maar €80 (Tiger met studentenkorting) en dat vind ik het waard. De prijs van Windows (€399,- XP Pro zonder korting) ligt veel te hoog als je ziet wat je ervoor krijgt.

Ik wil best betalen maar dan moet het geleverd product wel overeenkomstig zijn met de prijs. Ik heb ook gewoon 2 licenties en heb twee Mac's. Voor Windows neem ik het niet zo nauw maar dat gebruik ik liever ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:23:
Je hebt inderdaad voor elke Mac een aparte licentie nodig. De OEM versie die je bij een Mac krijgt mag officieel alleen op die Mac geïnstalleerd worden en de retail zoals eerder vermeld op één willekeurige Mac.
Het verschil met Windows is dat ik bereid ben om te betalen voor het OS van Apple. Het kost dan ook maar €80 (Tiger met studentenkorting) en dat vind ik het waard. De prijs van Windows (€399,- XP Pro zonder korting) ligt veel te hoog als je ziet wat je ervoor krijgt.
Gelukkig kost Windows XP Home OEM (waarom pro?) maar 90 euro. Wil je een nieuwe Windows versie? Koop een goedkope upgradeversie :P
Dat gedoe met Windows activatie levert alleen maar ellende op, ook voor mensen die netjes alles kopen. Het is maar goed dat dat voor OS X niet nodig is :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
Datafeest schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:20:
[...]

Gelukkig kost Windows XP Home OEM (waarom pro?) maar 90 euro.
Voor hetzelfde geld heb je Windows XP Media Center Edition 2005 OEM, wat Windows XP Professional met nog wat extra's is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 21:48

dlmh

Lo-Fi

Hahn schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:23:
[...]
Voor hetzelfde geld heb je Windows XP Media Center Edition 2005 OEM, wat Windows XP Professional met nog wat extra's is.
Maar een OEM versie mag je alleen maar kopen bij een nieuwe PC. Een retailversie van OSX kan als upgrade of full-version gekocht worden.

Daar staat wel tegenover dat je voor elke 'major' upgrade (dus van 10.3 -> 10.4) een nieuwe versie moet kopen. Maar goed, 3x 80,- EUR = 240,- EUR is nog steeds even duur als een retailversie van Windows XP Home.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch mag je OS X niet met XP Home vergelijken aangezien OS X over voorzieningen beschikt die niet in XP Home voorkomen (ook niet in Pro maar dat terzijde). Ik heb het het bijvoorbeeld over een webserver, Remote desktop, ondersteuning meerdere procesoren en nog meer zaken maar dat is niet altijd makkelijk te vergelijken.

Het klopt dat het up to date houden van je OS X versie veel geld kan kosten. Alleen is het bij OS X minder snel nodig om over te stappen. Ik kan nu een vergelijking gaan maken maar door de overstap is OS X pas goed ontwikkeld sinds 10.3. Maar Panther doet het nu nog prima en Tiger hoeft niet een grote meerwaarde te bieden.
Onder OS X heb je een keuze, bij Windows moet je wachten totdat je kunt upgraden en tegen die tijd is je systeem al te traag. Dan mag is sommige gevallen de software van Windows goedkoper zijn verdeeld over een aantal jaren, je bent dan wel verplicht om nieuwe hardware aan te schaffen. OS X 10.4 draait echter prima op hardware van 7 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:51
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:23:

Ik wil best betalen maar dan moet het geleverd product wel overeenkomstig zijn met de prijs. Ik heb ook gewoon 2 licenties en heb twee Mac's. Voor Windows neem ik het niet zo nauw maar dat gebruik ik liever ook niet.
Windows XP PRO 400 euro?
pricewatch: Microsoft Windows XP Professional (OEM, NL)
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 02:54:
Het klopt dat het up to date houden van je OS X versie veel geld kan kosten. Alleen is het bij OS X minder snel nodig om over te stappen. Ik kan nu een vergelijking gaan maken maar door de overstap is OS X pas goed ontwikkeld sinds 10.3. Maar Panther doet het nu nog prima en Tiger hoeft niet een grote meerwaarde te bieden.
Minder snel nodig om over te stappen? :? (windows gebruikers hoeven slechts 1 keer in de 4 jaar over te stappen)
Nu heb je tiger gekocht voor 80 euro en moet je straks weer gaan betalen voor Panther (weer 80 euro)?, ik zou daar niet vrolijk van worden.
Onder OS X heb je een keuze, bij Windows moet je wachten totdat je kunt upgraden en tegen die tijd is je systeem al te traag. Dan mag is sommige gevallen de software van Windows goedkoper zijn verdeeld over een aantal jaren, je bent dan wel verplicht om nieuwe hardware aan te schaffen. OS X 10.4 draait echter prima op hardware van 7 jaar oud.
Ik vind je post echt heel erg subjectief, windows xp draait ook nog wel op een PII-300Mhz maar echt lekker gaat dat niet, zelfde als OSX draaien op een trage G3, het kan wel maar of het nou echt lekker soepeltjes werkt..
En dan over de verplichting van het aanschaffen van nieuwe hardware, een computer is in 4 jaar technisch en economisch afgeschreven, windows Xp is geïntroduceerd op 25 oktober 2001, en bestaat dus al ruim 5 jaar, nu upgraden naar vista en daarvoor nieuwe hardware aan moeten schaffen is dus absoluut gerechtvaardigd IMHO, wat betreft de keuze die je niet zou hebben met windows, je kan natuurlijk makkelijk nog eens 5 jaar doen met XP maar ach...

OSX bestaat nu ook al 5 jaar maar om dat Up to date te houden moet je updates kopen.

Mac OS X 10.0 Cheetah 24 maart 2001
Mac OS X 10.1 Puma 21 september 2001
Mac OS X 10.2 Jaguar 24 augustus 2002
Mac OS X 10.3 Panther 24 oktober 2003
Mac OS X 10.4 Tiger 29 april 2005
Mac OS X 10.5 Leopard Begin 2007

Je ziet dat het er nu al 5 updates ( ! ) zijn en straks komt leopard er ook nog aan, een apple gebruiker die zijn systeem altijd up te date had gewild was dus tot nu toe 4 keer 100 euro kwijt geweest (of 4 keer 80 euro voor studenten).
Dit terwijl Windows XP PRO altijd gratis updates, service packs en bugfixes bied en je dus geen extra kosten hebt voor de tijd dat je XP blijft gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd, OSX is echt een mooi besturingssysteem maar jouw argumenten vond ik helaas wat minder.

[ Voor 18% gewijzigd door procyon op 07-11-2006 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Daarbij moet gezegd worden dat 10.1 gratis was voor eigenaars van 10.0, en 10.0 goedkoper voor mensen die de Public Beta hadden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 23:54

sjirafje

No inspirational quotes here

Overigens is de studenten licentie voor windows XP pro geen 300€ maar € 48,75

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Toch mag je OS X niet met XP Home vergelijken aangezien OS X over voorzieningen beschikt die niet in XP Home voorkomen (ook niet in Pro maar dat terzijde). Ik heb het het bijvoorbeeld over een webserver, Remote desktop, ondersteuning meerdere procesoren en nog meer zaken maar dat is niet altijd makkelijk te vergelijken.
[list]
• XP Pro heeft standaard remote dekstop.
• XP Pro heeft standaard multicore ondersteuningIk snap dat je enthousiast bent over OSX, maar ga in ieder geval geen dingen verzinnen.
Zit remote desktop trouwens standaard in OSX ?

Ik zie hier dat je daar dik voor moet betalen..
sjirafje schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 04:41:
Hij doelde op de prijs zonder studentenkorting, om het wat duurder uit te laten vallen.
Eigenlijk is hij zelfs met XP nog goedkoper uit, met de studentenkorting, maar dat wilde hij natuurlijk niet toegeven..

[ Voor 20% gewijzigd door Kaspers op 07-11-2006 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit terwijl Windows XP PRO altijd gratis updates, service packs en bugfixes bied en je dus geen extra kosten hebt voor de tijd dat je XP blijft gebruiken.

Ajj, nu vergelijk je appels met peren. Apple levert namelijk ook gratis updates, service packs en bugfixes.

XP Pro heeft standaard remote dekstop.
XP Pro heeft standaard multicore ondersteuning

Hij heeft het over XP Home, niet Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergeet niet dat Tweakers graag altijd de laatste versie willen hebben, een gewone gebruiker niet. En dan geld if it ain't broke don't fix it. Overigens draait een oude G4 van 6 jaar oud nog steeds soepel OSx en dat is het verschil met Windows XP. Dit kan je heel simpel terug zien in de 2e hands prijzen die Apples blijven erg veel geld waard.
En het is best fijn dat gevonden software gewoon te installeren is zonder activatie of andere patches.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 12:52:
Hij heeft het over XP Home, niet Pro.
Kun jij niet lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het inderdaad over de vergelijking van XP Home met OS X en de daarbij genoemde voorzieningen. Naast deze verschillen zijn er uiteraard ook verschillen tussen OS X en XP Pro. Maar zoals ik al aangaf laat ik dit terzijde.

@procyon
Die prijzen die jij uit de pricewatch haalt zijn OEM prijzen en geen retail prijzen. Dan kan ik ook wel zeggen dat een OEM versie OS X niets kost aangezien je deze bij een Mac krijgt, althans het wordt niet los berekend.

Ik vind het niet logisch dat ik nieuwe hardware moet kopen om een nieuw OS te kunnen draaien. OS X blijkt bij elke upgrade soepeler te draaien dus zal Leopard het ook goed blijven doen op een G4. Bij elke "nieuwe" versie van Windows worden de systeemeisen flink hoger. Is natuurlijk niet zo gek wanneer je bedenkt dat dit goed is voor de hardware leveranciers.

Je overzicht van de OS X versies is natuurlijk niet objectief aangezien iedereen weet dat de eerste versies van OS X niet volwaardig waren. Ik heb al eerder gezegd dat je pas vanaf Panther kunt spreken van een echt goed ontwikkeld systeem. Vergeet niet dat de overstap van OS 9 naar X een enorme stap was. Als je goed kijkt zie je dat de tijden tussen de releases ook groter worden.

Wat betreft patches krijgen Panther gebruikers deze ook nog gewoon voortijdig en niet pas weken/maanden nadat er fouten ontdekt en misbruikt zijn. Apple is heel wat proactiever met het onderhouden en op tijd patchen van fouten. Microsoft stelt het gewoon uit omdat Vista een keer af moet en daarna komt er weer een Service Pack voor XP.
Voor nieuwe functionaliteiten moet je betalen. Ik moet eerlijk zeggen dat Tiger weinig toevoegingen heeft ten opzichte van Panther die significant zijn maar ik heb een afweging gemaakt het toch gekocht. Een Leopard versie zal ik niet kopen omdat ik dan gewoon een nieuwe Mac koop en dan het er bij heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sjirafje schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 04:41:
Die is ook gewoon 300 euro maar er wordt € 251.25 van mijn belastingcentjes aan Microsoft gegeven.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
burne schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:50:
[...]

Die is ook gewoon 300 euro maar er wordt € 251.25 van mijn belastingcentjes aan Microsoft gegeven.
Hoe komt jouw belastinggeld bij MS terecht?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 21:48

dlmh

Lo-Fi

Maurits van Baerle schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:58:
[...]

Door een fout in IE })

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Maurits van Baerle schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:58:
Denk je dat Microsoft die licenties kado geeft? Of zou papa overheid ze massaal inkopen en voor een schijntje ter beschikking stellen aan studenten? De overheid betaalt 147 miljoen euro voor de licenties voor het kantoorpersoneel (245.000 medewerkers). Er zijn 600.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs, en de overheid zou daar dus grofweg nog eens 360 miljoen euro voor moeten betalen in de vorm van diverse inkoop-acties. Dus 400 miljoen euro richting Microsoft, opgebracht door grofweg alle belastingbetalers in Nederland. En van die 360 miljoen wordt maar een derde door de studenten zelf opgebracht.

Toegegeven: als je 850.000 licenties koopt daalt de prijs van 300 euro naar 120 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 08-11-2006 02:13 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

burne schreef op woensdag 08 november 2006 @ 02:12:
[...]

Denk je dat Microsoft die licenties kado geeft?
Zover ik weet wel ja. Daar heeft microsoft namelijk wel degelijk baat bij: een cd'tje met WinXP produceren kost vrijwel niets (en de R&D is er inmiddels echt wel uit) en elke verkochte windows xp, tegen welke prijs dan ook, is er een die niet gedownload is.

Voor de meeste software geldt dan ook nog dat als je dat als student gebruikt hebt dat je daar graag als je werkt mee verder gaat (tegen de normale prijs) maar dat geldt voor windows mischien iets minder dan voor, zeg, autocad.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Over de vergelijking tussen OEM's, studenten versies en Retail paketten:
Als ik Tiger koop heb ik recht op ondersteuning van Apple. Als ik een OEM pakket van Microsoft koop, dan zal MS de laatste zijn die mij ondersteuning gaat geven, ik moet het dan maar met mijn leverancier regelen. Daarbij, als je je toch netjes aan de licentievoorwaarden wilt houden, mag je Windows OEM versies alleen maar aanschaffen bij een compleet nieuwe PC. Truukjes waarbij retailers XP OEM verkochten bij een reepje geheugen, hardisk, of mobo gaan inmiddels niet meer op, MS heeft die voorwaarden inmiddels aangepast.

Als je dus een goede prijsvergelijking wilt maken, moet je naar de standaard retail pakketten kijken, niet naar OEM's.

Daarnaast is het ook niet reëel om te roepen dat je elk jaar 90 euro aan apple moet betalen voor een 'update'. Je krijgt een hele berg nieuwe functionaliteit als je een nieuwe 10.x versie aanschaft. De tussentijdse updates, van 10.4.0-10.4.9 zijn allemaal wel gratis, en die bevatten gewoon de bugfixes en patches.

Los daarvan, de ongeveer 250 euro die je kwijt bent voor een Home edition van XP is best te rechtvaardigen hoor. Je kunt hier prima 5 jaar mee doen, en dan komt het opeens neer op 50 euro per jaar. Dat betaal je ook voor een spelletje, wat je niet 99% van de tijd die je PC aan staat draait. Jammer is alleen dat het zo'n grote uitgave is om in 1 keer te doen, als ze hem 125 euro hadden gemaakt, en vervolgens in 2003 weer 125 euro hadden gevraagd voor een SP2 (en dat dan wat leuker hadden gemarket), dan wordt het voor veel meer mensen een acceptabele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
burne schreef op woensdag 08 november 2006 @ 02:12:
[...]

Denk je dat Microsoft die licenties kado geeft?
Ik schat dat MS hooguit 30 euro in rekening brengt per licentie, waarschijnlijk minder. De rest zijn de kosten die de instelling maakt voor eigen verpakking, distributie etc.

Zoals bij zoveel Amerikaanse bedrijven gebruikelijk geeft Microsoft heel veel gratis of tegen zeer sterk gereduceerde tarieven aan educatieve instellingen (en goede doelen). Amerikaanse onderwijs instellingen zijn vaak veelal zelfs afhankelijk van het gemodereerd tarief dat veel bedrijven hen van oudsher bieden. Dat geldt overigens niet alleen voor software maar voor zo ongeveer alles wat een onderwijsinstelling moet inkopen.
"If you're a charity or an educational institution, you pay pence in the pound for the licence, compared to what a major bank might pay."

http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/6124582.stm
Het is een houding die wij in Nederland niet zo gewend zijn of soms zelfs ongewenst vinden. Wij laten liever de belastingbetaler alles betalen dan het bedrijfsleven laten investeren in onderwijs van mensen die 10-20 jaar later hun personeel moeten vormen.

Ik heb zelf ooit een tijdje bij een non-profit initiatief in de opstartfase gewerkt. MS vond dat we goed werk deden voor de samenleving en we konden alles opnoemen wat we wilden hebben. Ff een wensenlijstje mailen leverde me Exchange Server, SQL Server, 3x Windows Server, 10x Windows 2000 en 10x Office 2000 op, gratis. En de vraag of ze verder nog iets voor ons zouden kunnen doen...

[ Voor 40% gewijzigd door Maurits van Baerle op 09-11-2006 23:54 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

burne schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:50:
[...]

En hoeveel geld gaan studenten straks verdienen en hoeveel geven ze daarmee terug via hun belasting? Oh ja, even niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
procyon schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 03:53:Ik vind je post echt heel erg subjectief, windows xp draait ook nog wel op een PII-300Mhz maar echt lekker gaat dat niet, zelfde als OSX draaien op een trage G3, het kan wel maar of het nou echt lekker soepeltjes werkt.
Ja, Tiger (10.4) draait heel soepeltjes op mijn oude iMac G3 400MHz uit 1999; niet heel snel, maar wel soepel en stabiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SerialThrillaZ schreef op maandag 06 november 2006 @ 20:09:
[...]

Maar een OEM versie mag je alleen maar kopen bij een nieuwe PC. Een retailversie van OSX kan als upgrade of full-version gekocht worden.

Daar staat wel tegenover dat je voor elke 'major' upgrade (dus van 10.3 -> 10.4) een nieuwe versie moet kopen. Maar goed, 3x 80,- EUR = 240,- EUR is nog steeds even duur als een retailversie van Windows XP Home.
Is het niet 4 * 129 = 516 euro?

/edit: Wacht, die 80 euro duid op de studentenversie. Sja, voor mij als student aangesloten bij MSDN Academic Alliance Software Center betaal ik slechts 9,68 euro voor WIndows XP Professional Retail op CD.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 14:34:
[...]

Is het niet 4 * 129 = 516 euro?

/edit: Wacht, die 80 euro duid op de studentenversie. Sja, voor mij als student aangesloten bij MSDN Academic Alliance Software Center betaal ik slechts 9,68 euro voor WIndows XP Professional Retail op CD.
Bedenk wel dat zodra je van school af gaat die licentie niet meer geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sijmen schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:46:
[...]

Bedenk wel dat zodra je van school af gaat die licentie niet meer geldig is.
Tegen die tijd is Vista al uit :)
Pagina: 1