Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:23:
Je hebt inderdaad voor elke Mac een aparte licentie nodig. De OEM versie die je bij een Mac krijgt mag officieel alleen op die Mac geïnstalleerd worden en de retail zoals eerder vermeld op één willekeurige Mac.
Het verschil met Windows is dat ik bereid ben om te betalen voor het OS van Apple. Het kost dan ook maar €80 (Tiger met studentenkorting) en dat vind ik het waard. De prijs van Windows (€399,- XP Pro zonder korting) ligt veel te hoog als je ziet wat je ervoor krijgt.
Ik wil best betalen maar dan moet het geleverd product wel overeenkomstig zijn met de prijs. Ik heb ook gewoon 2 licenties en heb twee Mac's. Voor Windows neem ik het niet zo nauw maar dat gebruik ik liever ook niet.
Windows XP PRO 400 euro?
pricewatch: Microsoft Windows XP Professional (OEM, NL)Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 02:54:
Het klopt dat het up to date houden van je OS X versie veel geld kan kosten. Alleen is het bij OS X minder snel nodig om over te stappen. Ik kan nu een vergelijking gaan maken maar door de overstap is OS X pas goed ontwikkeld sinds 10.3. Maar Panther doet het nu nog prima en Tiger hoeft niet een grote meerwaarde te bieden.
Minder snel nodig om over te stappen?

(windows gebruikers hoeven slechts 1 keer in de 4 jaar over te stappen)
Nu heb je tiger gekocht voor 80 euro en moet je straks weer gaan betalen voor Panther (weer 80 euro)?, ik zou daar niet vrolijk van worden.
Onder OS X heb je een keuze, bij Windows moet je wachten totdat je kunt upgraden en tegen die tijd is je systeem al te traag. Dan mag is sommige gevallen de software van Windows goedkoper zijn verdeeld over een aantal jaren, je bent dan wel verplicht om nieuwe hardware aan te schaffen. OS X 10.4 draait echter prima op hardware van 7 jaar oud.
Ik vind je post echt heel erg subjectief, windows xp draait ook nog wel op een PII-300Mhz maar echt lekker gaat dat niet, zelfde als OSX draaien op een trage G3, het kan wel maar of het nou echt lekker soepeltjes werkt..
En dan over de verplichting van het aanschaffen van nieuwe hardware, een computer is in 4 jaar technisch en economisch afgeschreven, windows Xp is geïntroduceerd op 25 oktober 2001, en bestaat dus al ruim 5 jaar, nu upgraden naar vista en daarvoor nieuwe hardware aan moeten schaffen is dus absoluut gerechtvaardigd IMHO, wat betreft de keuze die je niet zou hebben met windows, je kan natuurlijk makkelijk nog eens 5 jaar doen met XP maar ach...
OSX bestaat nu ook al 5 jaar maar om dat Up to date te houden moet je updates
kopen.
Mac OS X 10.0 Cheetah 24 maart 2001
Mac OS X 10.1 Puma 21 september 2001
Mac OS X 10.2 Jaguar 24 augustus 2002
Mac OS X 10.3 Panther 24 oktober 2003
Mac OS X 10.4 Tiger 29 april 2005
Mac OS X 10.5 Leopard Begin 2007
Je ziet dat het er nu al 5 updates ( ! ) zijn en straks komt leopard er ook nog aan, een apple gebruiker die zijn systeem altijd up te date had gewild was dus tot nu toe 4 keer 100 euro kwijt geweest (of 4 keer 80 euro voor studenten).
Dit terwijl Windows XP PRO altijd gratis updates, service packs en bugfixes bied en je dus geen extra kosten hebt voor de tijd dat je XP blijft gebruiken.
Begrijp me niet verkeerd, OSX is echt een mooi besturingssysteem maar jouw argumenten vond ik helaas wat minder.
[
Voor 18% gewijzigd door
procyon op 07-11-2006 04:14
]