[Linux] Hoe verander ik de "core" keymap?

Pagina: 1
Acties:

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb al een hele tijd last van een vervelend probleempje: als ik opstart dan is het paswoord en de gebruikersnaam in "qwertz" layout. Hoe verander ik dit? Ik heb al gezocht naar oplossingen, maar ik kom elke keer uit bij oplossingen die gemaakt zijn voor X-windows en dergelijke. In KDE heb ik dus wel een goede tobo-layout.

Ik denk dat er ergens wel een bestand is dat wordt ingeladen bij het booten, waar ik ergens
code:
1
loadkeys azerty
bij kan zetten, maar wat is dit?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
zoek eens in /etc/rc.conf of in /etc/conf.d/keymaps oid?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

4e hit op Google:
# cat /etc/sysconfig/keyboard
KEYBOARDTYPE="pc"
KEYTABLE="be-latin1" 

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Dat had ik al geprobeerd, maar elke keer dat ik opnieuw opstart hersteld hij de oorspronkelijke inhoud van het bestand. Als ik een "man" commando doet zegt hij trouwes ook dat er iets mis is met de locales.

Moest het van belang zijn (ik zou denken van niet), ik gebruik Knoppix.

PS: Geloof me als ik zeg dat ik meer dan genoeg gezocht heb voor ik dit topic opende. Elke manier die ik probeerde werkte voor een of andere reden gewoon niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Ives op 06-11-2006 21:01 ]

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-01 13:12
Misschien moet je dan ook ff op 'iets mis' googlen, wellicht dat je 't dan kan vinden:? Wat gaat er precies mis met je locales? Heb je deze wel gegenereerd/installeerd? Heb je wel de goede gekozen?