Simpele server maken

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:29
Ik vraag me af of het volgende mogelijk is. Als dat zo is ga ik verder goed opzoek met dat idee in mijn hoofd, maar als het sowieso niet gaat lukken is het zonde van mijn tijd, vandaar dat ik het even vraag.

Ik wil graag een simpel servertje opzetten:
- mobo + P3 ~800mhz processor
- 96 - 128 mb sdram
- 10/100mbit netwerkkaart
- 16mb fusion monster 3d videokaart
- 320 gb usb 2.0 hdd

Eisen:
- Goedkoop in aanschaf. Alle hardware hebben we liggen dus hebben we alleen stroomkosten. Een network storage ding is vaak al ~150 euro en dat is teveel, ook omdat het door 1 persoon betaald moet gaan worden ipv door 5. Stroom gaat wel weer door 5 en iedereen maakt er ook gebruik van dus die kosten zijn ok.
- vrijwel geen onderhoud nodig
- overal bereikbaar. Binnenshuis een goede schrijf/lees snelheid (>5mb/s) en vanaf thuis via ftp.

En als het mogelijk,... een soort van tijdschakelaar erop. Als iemand bij de schijf moet gaat de pc aan. (dit kan met wake-on-lan) en na ~ 2 uur gaat hij weer netjes uit.

Is dit mogelijk of wordt het niets?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:03
Waar ga je de server voor gebruiken??

Home Directory's, GateWay, DHCP ???

iig, als je Windows 2000 server op bak plaats zal deze goed lopen als File server. AD zal ik er niet op plaatsen. dan heb je zeker meer mem nodig.

Dus ja voor simple File Sharing is zo'n BAK oke.. ook NTFS rechten geven. Users aanmaken en iedereen heeft zijn eigen stekkie.

WakeUp Lan is mogelijk. maar uitgaan. dat zal moeilijk gaan. je kan een batch schrijven die als je klaar bent start en de PC sluit af.
Daarnaast moet je rekening houden wanneer je de PC 3x per dag aanzet deze evenveel stroom heeft gebruikt als paar uur aanstaan. zal sochtens midels Bios op laten starten en savonds midels een policy uit schakelen.

[ Voor 32% gewijzigd door To_Tall op 05-11-2006 21:34 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Opperhoof
Ja sorry, het is zo dat ik een mooie 320gb usb hdd heb. Daar staat een bak muziek op en films en series. Nu zijn er wel eens huisgenoten die erbij willen of ook mijn muziek willen luisteren. Geen probleem. Nu dachten we dus, laten we een soort van fileserver maken. Iedereen die complete albums/films/series/goeie handige stuff heeft zet het erop, en iedereen kan er altijd overal bij.

Ook komen er 5 mappen op voor iedere huisgenoot 1 waar alleen hij/zij bij kan. En misschien in de toekomst willen we iets van een huissite erop zetten, maar daar is voorlopig nog geen sprake van.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik weet dat het voor sommigen eng is, maar kijk eens in harde waren CSL. :)

ARME AOW’er

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

To_Tall schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:30:
...
iig, als je Windows 2000 server op bak plaats zal deze goed lopen als File server. AD zal ik er niet op plaatsen. dan heb je zeker meer mem nodig.

Dus ja voor simple File Sharing is zo'n BAK oke.. ook NTFS rechten geven. Users aanmaken en iedereen heeft zijn eigen stekkie.

...
Gaat dat niet erg veel geld kosten ? Ik weet niet wat windows server vandaag de dag kost uit m'n hoofd, maar het zal vermoedelijk meer zijn dan men er voor over heeft?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Gewoon Win2k prof of XP prof en dan simpel houden. Misschien 128 mb erbij doen.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Tja, het enige advies wat ik kan geven is FreeNAS www.freenas.org installeren, heeft veel extra`s, echter het beste is gewoon alles aan te laten, hibernate stand geeft vaak problemen

[ Voor 4% gewijzigd door MadDog11 op 05-11-2006 22:24 ]

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-02 07:12
Als je er geen verstand van hebt, probeer dan eens een SME server. Draait hartstikke goed op jouw hardware en het biedt alle functionaliteiten waar je om vraagt. Zelfs meer!

• Opperhoof
Ik heb even naar FreeNAS zitten kijken en dat zal ik op den duur best wel aan de praat krijgen. Maar ik denk toch dat het het niet helemaal is.

Stel dat ik de gewone win2k neem, moet daar dan ook een virusscanner etc op? En moet deze up to date zijn?
Als de os namelijk iedere 2 weken gaat updaten dat loop je de kans dat hij op den duur niet meer doet wat hij moet doen. Zijn leventje wordt heel simpel.
--> Wakker worden uit de slaapstand via WOL
--> Beetje bestanden over het netwerk sturen en opslaan
--> tijd tellen dat hij niet belangrijk is
--> slapen

Dat zijn de enige dingen die hij doen moet en niet kijken of er updates zijn.
Daarnaast vraag ik me dus af of er een virusscanner/firewall op moet. Staat hij binnen de kortste keren vol met virussen via internet of zal dat wel los lopen. Als er namelijk een firewall/virusscanner op moet gaat die weer lopen klagen over updates en aanbiedingen en aanvallen en andere meldingen.
En de firewall gaat waarschijnlijk ip's blokkeren, dus als ik toevallig even bij een vriend ben, moet ik eerst naar huis, zijn ip van de blacklist afhalen en weer terug....

Verwijderd

Virusscanner en windows update staan bovenaan het lijstje bij elke PC/server.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 15:20 ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Indien je de server enkel intern gebruikt voor data opslag, als je dan Windows helemaal dicht timmert. De gebruikers helemaal geen rechten geeft en vooral geen connectie geeft met internet. Dan zou het evt kunnen om zonder wat te draaien. Maar zoals ik nu al begrijp wil je ook over internet bij vrienden toegang hebben tot de bestanden.
Er zijn legio oplossingen als FreeNAS, die zijn volledig webbased. Als je er even een keer een paar uurtje voor gaat zitten het je het draaien!
Dit is namelijk nog veel makkelijker als windows2k. Het is namelijk gewoon op afstand via een webbrowser te onderhouden en beheren.
Daarnaast is het veilig en veelzijdig en voor jouw systeem nog sneller ook!

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-02 07:12
Virusscanner vind ik niet eens nodig. Als je er maar voor zorgt dat je een virusscanner hebt draaien op de computers die er bestanden opzetten. Simple :)
Pagina: 1