Nieuwe PC in elkaar gezet, doet niets... PSU stuk?

Pagina: 1
Acties:

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 23:20
Ik heb Processor, Mobo, Geheugen en Voeding 2e hands gekocht (V&A Combo).
Dat in een nieuwe kast geplaatst met DVD-RW, 2 HDD's en Floppy (nieuw).

Het aansluiten ging als een fluitje van een cent... alles dubbel gecontroleerd... alles lijkt goed aangesloten... maar hij doet dus niks...

Dit is de 3e PC die ik in elkaar heb gezet en wat ik tot nu toe begrepen heb dat is dat als de kabeltjes passen het meestal wel goed zit... vroeger moest je nog wel es een ide kabel omdraaien, maar verder kun je niet veel fout doen....

De onderdelen
  • Asus A8N31 SLI Deluxe
  • Athlon 64 4000+
  • Antec True Power 480W
  • XFX GeForce 7900 GT
  • Coolermaster Stacker
Wat me op viel
  1. dat er op het moederbord 4 gaatjes over bleven naast de ATX stekker, maar ik begreep dat dat wel kon... (de 2e hands combo heeft immers gewerkt).
  2. ik wist niet zeker of alle led en power/reset switch kabeltjes nou +/- of omgekeerd moesten.
  3. in het boekje stond minimaal een 500 watt voeding te gebruiken.
De verkoper had deze PSU ook gebruikt en ik gebruik verder geen SLI of extra kaarten en geen dual-code, dus dacht dat 480 wel genoeg moest zijn....

Probleem

Wat me opviel tijdens het aanzetten van de voeding (voor de eerste keer) was dat ik een knisperend geluid uit de voeding heb horen komen... de pc deed verder niets... reageerde niet op de aan/uit knop ed.... en het lampje van het moederbord brand niet.

Ik vermoed dat dit er iets mee te maken heeft... dat de voeding meteen overleden is... maar als iemand anders nog ideeën heeft hoor ik die graag! ;)

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Heb je de mogelijkheid om de onderdelen in een andere configuratie te testen?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Die voeding kan je systeem met gemak voeden hoor ;).

Dat knisperende geluid is inderdaad wel raar. Al gekeken of er rook uit komt? Of brandplekken ofzo.
je weet het: elektronica werkt op rook... als die er uit is werkt het niet meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Avalaxy op 05-11-2006 20:14 ]

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14
Ik zou zeggen probeer een andere voeding..
vriend van mij heeft dezelfde voeding en heeft die inmiddels al 4x omgewisseld voor een nieuwe, ging steeds onverklaarbaar kapot :/

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:10
Het lijkt er op dat de Antec voeding niet overweg kan met het Asus moederbord, zulke problemen zijn er ook geweest met Antec en Asrock.

Zoek maar eens op internet naar die combinaties of op GOT

Ik heb hetzelf met Asrock gehad, precies dezelfde reactie......een andere voeding heeft het probleem verholpen.

• baskabas
Heb je de mogelijkheid om de onderdelen in een andere configuratie te testen?
Ik heb in het systeem waar ik nu achter zit wel een 420 Watt voeding zitten en 'kep nog een 300 Watt voeding liggen... verder heb ik alleen kt133/266/333 systemen zonder SATA of PCI-e.
Die voeding kan je systeem met gemak voeden hoor ;).

Dat knisperende geluid is inderdaad wel raar. Al gekeken of er rook uit komt? Of brandplekken ofzo.
Nee, dat gelukkig niet, geen rook, geen geur, niets... er lijkt gewoon niets te gebeuren verder.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat me op viel
• dat er op het moederbord 4 gaatjes over bleven naast de ATX stekker, maar ik begreep dat dat wel kon... (de 2e hands combo heeft inmiddels gewerkt).
• ik wist niet zeker of alle led en power/reset switch kabeltjes nou +/- of omgekeerd moesten.
- Is dat niet voor de P4 stekker o.i.d?
- Voor de schakelaartjes maakt dat niet uit, ledjes wel want dan branden ze simpelweg niet.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:12

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

gooi die 300 watt voeding er eens in :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• baskabas
Ik zou zeggen probeer een andere voeding..
vriend van mij heeft dezelfde voeding en heeft die inmiddels al 4x omgewisseld voor een nieuwe, ging steeds onverklaarbaar kapot :/
Hmm... da's minder... zou de 420 Watt voeding van deze computer genoeg zijn? (ik wil zo min mogelijk voedingen in en uit hoeven te bouwen...) ;)
Het lijkt er op dat de Antec voeding niet overweg kan met het Asus moederbord, zulke problemen zijn er ook geweest met Antec en Asrock.
Ik heb hetzelf met Asrock gehad, precies dezelfde reactie......een andere voeding heeft het probleem verholpen.
Ik zal es kijken... ik had ook al zoiets gelezen ja... weet je ook waarom?

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14
trouwens die 4 gaatjes is idd zo'n p4 voedingsstekkertje, ik heb zelf een asus A8v deluxe en in het boekje staat dat deze ook die stekker aangesloten moet hebben!

• baskabas
- Is dat niet voor de P4 stekker o.i.d?
- Voor de schakelaartjes maakt dat niet uit, ledjes wel want dan branden ze simpelweg niet.
P4: Nee, die heb ik wel aangesloten.... volgens mij heeft de voeding een 20pins ATX stekker en op het moederbord zit een E-ATX 24pins stekker... zou niet uit mogen maken... (tocht?)
gooi die 300 watt voeding er eens in :)
Is dat ook genoeg voor dit systeem? Ik zal het zowieso es proberen...

[ Voor 3% gewijzigd door baskabas op 05-11-2006 20:39 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Boertje schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:22:
trouwens die 4 gaatjes is idd zo'n p4 voedingsstekkertje, ik heb zelf een asus A8v deluxe en in het boekje staat dat deze ook die stekker aangesloten moet hebben!
Hij heeft geen pentium ;)

ik denk dat hij die 4 pinnetjes bedoeld naast het geheugen. Hij heeft dus een 20 pins power cable op een 24 pins connector aangesloten, waardoor je 4 pinnetjes overhoudt.

• baskabas
Hij heeft geen pentium ;)
ik denk dat hij die 4 pinnetjes bedoeld naast het geheugen. Hij heeft dus een 20 pins power cable op een 24 pins connector aangesloten, waardoor je 4 pinnetjes overhoudt.
Inderdaad! ;)

Maareh... bij die 300Watt voeding loop ik dus hier tegen een probleem aan... die heeft geen 4-pins aansluiting voor naast het geheugen... en het verloop stekkertje bij het moederbord gaat naar een 6-pins (wat volgens mij bedoelt is voor videokaarten).

Edit: Maar het moederbord lampje brand nu wel! :)

[ Voor 6% gewijzigd door baskabas op 05-11-2006 20:46 ]

• baskabas
Ik ga morgen een nieuwe voeding halen... rest mij maar 1 keuze...

De Zalman 460 Watt of de Zalman 600 Watt?

En daarbij vraag me dan af... trekt een voeding continu die power of is dat het maximum?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
ga er dan maar vanuit dat voeding overleden is.

Overigens is 500W een richtlijn. Minder moet echt wel werken. Je kan hooguit wat problemen krijgen, als je ook wat harde schijven en dvd-brander/spelers aansluit.
Maar niet dat ie geeneens op wil starten.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
TeknoGecko schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:57:
Ik ga morgen een nieuwe voeding halen... rest mij maar 1 keuze...

De Zalman 460 Watt of de Zalman 600 Watt?

En daarbij vraag me dan af... trekt een voeding continu die power of is dat het maximum?
Dat is hoogstwaarschijnlijk het piekvermogen dat die voeding enkele seconden aankan ...

Overigens is 400 Watt (A-Merk) ruim voldoende voor jouw pc ...

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mediacj schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:15:

Klopt ik had ook problemen met een Antec True Power voeding in combinatie met een Asus moederbord (P5B), die deed helemaal niets, alleen het ledje brandde. Nu heb ik een Seasonic die probleemloos werkt.
De problemen met de Antec voedingen zijn wel opgelost. De Antec die eerst in mijn pc zat, was al vervangen door een exemplaar dat wel met Asus moederborden overweg kon. De oude niet-werkende voeding hoefde niet teruggestuurd te worden, dus die lag hier nog en het was het proberen waard. Helaas werkte het toch niet.

Wellicht kun je contact opnemen met Antec, indien je voeding uit de oude serie is, en er nog garantie op zit, kun je hem om laten ruilen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• baskabas
Dat is hoogstwaarschijnlijk het piekvermogen dat die voeding enkele seconden aankan ... Overigens is 400 Watt (A-Merk) ruim voldoende voor jouw pc ...
Nee ok, maar als ik het goed begrijp draait die voeding gewoon zoveel je nodig hebt, tot een piekvermogen van 600 watt.
Ik ben ook met name geïntresseerd in de 600w vanwege de losse kabels... hoef je niet meer aan te sluiten als nodig is.
Klopt ik had ook problemen met een Antec True Power voeding in combinatie met een Asus moederbord (P5B), die deed helemaal niets, alleen het ledje brandde. Nu heb ik een Seasonic die probleemloos werkt.
De problemen met de Antec voedingen zijn wel opgelost. De Antec die eerst in mijn pc zat, was al vervangen door een exemplaar dat wel met Asus moederborden overweg kon. De oude niet-werkende voeding hoefde niet teruggestuurd te worden, dus die lag hier nog en het was het proberen waard. Helaas werkte het toch niet.

Wellicht kun je contact opnemen met Antec, indien je voeding uit de oude serie is, en er nog garantie op zit, kun je hem om laten ruilen.
Moet ik dan wel de aankoop bon hebben? Die heb ik momenteel niet namelijk... ik zal het morgen eens opnemen met de verkoper.

Bedankt! ;)
Pagina: 1