Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:47:
Stage bij Sogeti, LogicaCMG, of een andere consultancygroep lijkt me erg onverstandig. Over het algemeen is het voor die partijen puur van belang om je zo snel mogelijk ergens weg te zetten voor een hoog bedrag per uur (klinkt gechargeerd, maar ik heb van drie van de vier grootste ICT consultancy groepen een behoorlijke kluit op het werk zitten, en dit is gewoon de waarheid - dat zeggen ze zelf ook).
Om iets te leren zou ik altijd proberen bij een stabiele werkgever terecht willen, die bereid is een investering te doen, en daar zelf het resultaat van wil kunnen zien. Daar ontplooi je jezelf veel beter dan bij een consultancy club.
Daar heb ik ook aan gedacht. Maar met het feit dat ze (LogicaCMG) een afdeling hebben opgezet, speciaal voor afstudeerders, lijkt het toch dat ze tegenwoordig aan het investeren zijn. In Rotterdam, Eindhoven, Arnhem, en nog een plaats, zijn er van die afdelingen. "Working tomorrow" heet het. Op elke plek zijn 1 of 2 fulltimers beschikbaar gesteld, om de afstudeerders te begeleiden. Een studiegenoot van mij is er op dit moment ook bezig om af te studeren, en heeft het enorm naar zijn zin, en is alleen maar positief. Ze weten daar al dat hij daar niet blijft werken, en toch blijft hij de volste aandacht krijgen. Maar wat zou er te halen zijn NA het afstuderen? meteen naar een klant, en code kloppen, of krijg je ook opleidingen, cursussen? mag je certificaten halen? hoe is het niveau daar? Als ik eventueel na een tijdje het beu ben om in de embedded wereld te zitten, is de overstap naar PC programmatuur gemakkelijker gemaakt bij LogicaCMG, dan bij Philips TASS (dat hebben ze daar niet zoveel)
Van philips weet ik dat je cursussen moet volgen, een heel aantal zelfs, en dat er ook nog optionele zijn, zie:
Opleidingsmogelijkheden TASS De begeleiding schijnt over het algemeen ook goed te zijn, en TASS staat schijnbaar goed aangeschreven. Wel hoor je ooit dat philips mensen een "philips mentaliteit" hebben: veel procedures en papierwerk, ipv iets minder van dat, en gewoon gassen (en met papierwerk bedoel ik niet het broodnodige ontwerpen achterwege laten

)
ALs ik mijn verhaal hier zo schrijf, heb ik het idee dat ik meer naar Philips neig. Misschien komt het alleen door de opleidingsmogelijkheden, misschien omdat ik uit de buurt van Eindhoven kom. Aan de andere kant neig ik ook weer om naar LogicaCMG te gaan. Tsja, het is en blijft moeilijk, en ik hoop dat ik de goede keuze zal maken.