Toon posts:

PC gamen duurder dan ooit?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey, mede PC-gamers :)

Ik vraag het me toch af. Binnen een jaar zijn de systeemeisen van games zo intens hoog geworden, dat je echt top of the line hardware moet hebben om de nieuwste games een beetje soepel te kunnen draaien.

Bijvoorbeeld de nieuwste Splinter Cell: Double agent, waar je in feite verplicht wordt om een Shader Model 3.0 videokaart te hebben. Heb je die niet, dan is het einde oefening en geen game voor jou. Dit vind ik onwijs frustrerend omdat ik een X850 XT heb die qua horsepower nog steeds mee kan met de nieuwste games, alleen door het gebrek aan SM3.0 dus sommige functies niet kan weergeven (HDR, etc.) en dus ook niet Splinter Cell: Double Agent. Oftewel, ik moet een nieuwe videokaart kopen wat weer een paar honderd euro gaat kosten.De nieuwste 8800 GTX die over een paar dagen uit komt gaat rond de 600 euro kosten, wat mij betreft een belachelijk hoge prijs wat gewoon alles slaat.

Goed, vervolgens het geheugen oftewel RAM. Vandaag de dag kom je nog nét weg met 1GB, wat exact gelijk staat aan de recommended system requirements van Windows Vista. Voor alleen een besturingssysteem dus. Ik weet niet of jullie nog laatst de prijzen van RAM hebben gechecked, maar ik betaal nu voor 512 MB gewoon de volle mik (60-80 euro). Dat is nog eens 200 euro voor een gig geheugen om mezelf op een totaal te brengen van 2048MB RAM.

Vervolgens gaan we kijken naar de processor, ik heb zelf een Socket 939 3600+. Maarrrr: door het ontbreken van DDR2 krijg je toch een bottleneck-effect. Wat te doen: Alles verkopen en een Intel moederbord regelen met een nieuw setje DDR2 geheugen, een Core Duo E6600 en een vette X1950 XT? Of moet ik blijven upgraden en blijven upgraden todat ik een soort van Fiat met een Rolls Royce motor erin heb?

Mijn punt is: Wat is nou in godsnaam een (goedkope) strategie om de nieuwste games redelijk vloeiend te blijven spelen zonder dat ik elke keer een mille voor een upgrade moet neer tellen? Hoe doen jullie dat? Ik heb zelf geen inkomst (Ik ben 16) en de laatste paar honderd euro die ik op mijn bankrekening had is alweer opgegaan aan andere leuke computerspulletjes.

Aldus een wanhopige tweaker die door de bomen het bos eventjes niet meer ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Accepteren dat je even niet de nieuwste spelen kunt spelen, geen geld uitgeven aan die nieuwe spelen (ik ga er even van uit dat je ze niet download) en gaat sparen voor een nieuwe videokaart. Die 850XT kun je naw nog wel voor een 150 euro verkopen, dus dat is een aardige tegemoetkoming voor de nieuwe videokaart.
Je kunt ook een maandje of 2 wachten tot de prijs wat gezakt is.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-10 12:33
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:55:
ik betaal nu voor 512 MB gewoon de volle mik (60-80 euro). Dat is nog eens 200 euro voor een gig geheugen om mezelf op een totaal te brengen van 2048MB RAM.
Ik weet niet hoe jij het doet, maar als ik 80 euro x 2 doe, dan kom ik nog steeds op 160... Verder vind ik dat je overdrijft. Dat van dat splinter cell voorbeeld. Je kan enkel die functie niet gebruiken, maar voor de rest kun je met die kaart dat spel nog heel goed draaien. En heb je er al eens bij nagedacht hoeveel je vroeger betaalde voor een computer? 5 jaar geleden had je echt geen computer voor 500 euro.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon niet de nieuwste spellen kopen.
Wie het nieuwste wil betaald daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24
het valt echt wel mee hoor. Het lijkt alleen maar zo. Ik denk dat er mensen met exacht hetzelfde idee rondliepen voor HalfLife2 uitkwam bijv, maar die bleek op 'mindere' systemen ook nog wel te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:12
1. Heb een je een baantje?

Het is misschien toch zo, elke maand heb je weer wat te besteden.
En wie zegt dat jij op de allerhoogste reso's moet spelen?
Ik bedoel Dx10 games zijn ook gewoon speelbaar op een Dx9 hoor.

Ik heb mijn pc, ik ben ook 16 echt door werken vergkregen en om de 3 maanden up gedrade. En eindelijk ben ik nu tevreden!

Succes, en leuke discussie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rstyled
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 13:09
Als je vette spellen wilt hebben die er mooi uitzien, zul je ook een goede computer nodig hebben. En de pc's zijn nou niet echt zo veel duurder dan vroeger. Net als bij graka's. Wij kochten destijds trouwens een pentium 3 based pc voor 3.300 gulden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Het zijn altijd de spellen met de meeste eye-candy die het meeste vragen van je pc. Persoonlijk vind ik dat niet de meest interessante spellen, want, zoals verwacht, leunen ze het meest op de eye-candy. Er komen genoeg spellen uit die uitstekend draaien op je pc en misschien nog wel leuker zijn dan de zwaarste.
Zelf zoek ik dus gewoon uit wat écht leuke spellen zijn (laatst tegen Defcon en Darwinia aangelopen, erg tof beide! en niet zwaar) zodat ik met mijn 7300GT nog een superperfomance haal. Beetje bijhouden welke spellen me nog leuk lijken maar die te zwaar zijn (7300GT is niet bepaald een snelheidsmonster) en als ik dan om de zoveel jaar een nieuwe kaart koop, die spellen uit de budgetbak vissen (of bij de bieb halen) en ze draaien als een tierelier.

Kortom, het ligt helemaal aan jezelf of het duur is of niet. Je moet niet alles willen, dat lukt je toch niet.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

heel verhaal.

Aldus een wanhopige tweaker die door de bomen het bos eventjes niet meer ziet :)
Je hoeft niet te gamen onder vista, dat kan nog zeker 2 tot 3 jaar perfect op XP, aangezien er voorlopig echt nog geen DX10 only games zullen komen.

Met je huidige graka en processor heb je een goed systeem dat elke game goed kan draaien, stja niet op de hoogste settings en resoluties maar dat spreekt voor zich.

[ Voor 65% gewijzigd door procyon op 05-11-2006 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
skelleniels schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:59:
[...]

Ik weet niet hoe jij het doet, maar als ik 80 euro x 2 doe, dan kom ik nog steeds op 160... Verder vind ik dat je overdrijft. Dat van dat splinter cell voorbeeld. Je kan enkel die functie niet gebruiken, maar voor de rest kun je met die kaart dat spel nog heel goed draaien. En heb je er al eens bij nagedacht hoeveel je vroeger betaalde voor een computer? 5 jaar geleden had je echt geen computer voor 500 euro.
Nee, je kan Splinter Cell niet spelen zonder Shader 3.0 kaart. Dus je moet echt een high-end kaart hebben. Desondanks is het wel een beetje een slecht voorbeeld, want er is geen enkele andere game met deze belachelijke eis.

Verder vind ik het allemaal wel een beetje meevallen want ik kon tot voor kort alles nog prima spelen op een S754 AMD 64 3200+ met 1GB geheugen en een 9800Pro. Als je de instellingen laag zet kun je best een tijdje toe met je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn punt is: Wat is nou in godsnaam een (goedkope) strategie om de nieuwste games redelijk vloeiend te blijven spelen zonder dat ik elke keer een mille voor een upgrade moet neer tellen? Hoe doen jullie dat? Ik heb zelf geen inkomst (Ik ben 16) en de laatste paar honderd euro die ik op mijn bankrekening had is alweer opgegaan aan andere leuke computerspulletjes.

ik ben ook 16 en heb weinig inkomen. ik upgrade liever niet zoveel , ik koop liever in een keer een goede pc die de games een tijdje @ high trekt. dus heb ik in de zomer vakantie veel gewerkt om een nieuwe pc te kopen waarmee ik een tijdje vooruit kan en niet hoef up te grade. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:44
De G81GTX wordt ook niet voor niets een high-end kaart genoemd. Je bent niet verplicht het te kopen. De meeste mensen kopen de mainstream kaarten. Je gaat toch ook niet zeuren dat je geen 8gb ram kunt betalen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:00:
het valt echt wel mee hoor. Het lijkt alleen maar zo. Ik denk dat er mensen met exacht hetzelfde idee rondliepen voor HalfLife2 uitkwam bijv, maar die bleek op 'mindere' systemen ook nog wel te werken
En Halflife2 kon ook werken met DirectX 7 kaarten (Geforce 2MX bijv). Ik vind dat de TS wel gelijk heeft, dat je een beetje gedwongen wordt om nieuwe hardware aan te schaffen, omdat je anders niet met SplinterCell overweg kan.

En over Vista, je bent natuurlijk niet verplicht om over te stappen. Er zullen vast wel tweaks komen (of zijn er al) om ook Vista vlekkenloos op een 512MB machine te draaien. Die 1GB geheugen komt gewoon voort vanuit de meeste features die op de achtergrond meedraaien (zoals defragmenteren, de thema's, de toeters & bellen...).

Net als XP kan je die ook terugdraaien tot een W2k/98 Look, met zoweinig mogelijk services.

Maar goed. Ik baal er zelf ook een beetje van van het feit dat de meeste Games in Direct3D worden gemaakt, terwijl OpenGL nog vaak zelfs sneller draait dan dat hele D3D. En waarom wordt er dan geen gebruik van gemaakt? Tja.. stel die vraag maar eens voor aan Microsoft. Ik weet het niet :) OpenGL kan er net zogoed uitzien als D3D, en vaak nog zelfs sneller draaien.

Als ze nou net als met oudere games zoals UT de gebruiker laten kiezen voor welke render die wilt gebruiken, dan zou het helemaal fijn zijn, en eigenlijk 2 aparte groepen maken voor D3D/OpenGL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 11:44
kwa geld valt t nog wel mee hoor.
Mn GeForce 2 kocht ik voor 800 Gulden, mn R9700Pro voor 450 Euro en mn 7800GS koste me 300 Euro
Allemaal redelijk rond dezelfde prijs. Geheugen is gewoon erg wisselvallig maar de rest blijft redelijk stabiel kwa prijzen. Ja, top of the line spul is altjd duur. En ja, alle nieuwe games hebben een top of the line sys nodig (of meer) om alles op vol te kunnen laten zien. Dat is altijd al zo geweest. Enige waar je beetje rekening mee moet houden zijn technologien zoals idd SM3 enzo. Binnenkort komt DX10 dus dan kan je het wel vergeten met sommige games omdat je om ze fatsoenlijk te spelen een DX10 kaart nodig hebt met Vista (en dus 2gb ram als ik t moet geloven).

In short, jah pc gamen is duur, maar niet perse duurder dan t al was.
Als je een beetje oplet met wat je koopt kan t je wel veel geld schelen.

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tomino schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:01:
1. Heb een je een baantje?

Het is misschien toch zo, elke maand heb je weer wat te besteden.
En wie zegt dat jij op de allerhoogste reso's moet spelen?
Ik bedoel Dx10 games zijn ook gewoon speelbaar op een Dx9 hoor.

Ik heb mijn pc, ik ben ook 16 echt door werken vergkregen en om de 3 maanden up gedrade. En eindelijk ben ik nu tevreden!

Succes, en leuke discussie! :)
Ik had een baantje, maar dat geld is nu allemaal op (iPod, etc)

Misschien overdrijf ik een beetje in mijn openingspost en ik geef eerlijk toe: ik ben een beetje wanhopig gezien het feit dat ik een half jaar geleden nog een high-end bak had maar nu nét mee kan als mid-range bak. Ik denk dat ik gewoon moet wennen aan het feit dat de computertechniek een constant veranderend iets is en dat je zelf ook mee moet veranderen.. Alleen kost dat imho gewoon te veel geld. 300 euro is voor mij gewoon onwijs veel geld (daar kan Tomino als mede 16-jarige vast wel in meepraten :P) en het is gewoon teleurstellend om te weten dat je over een paar maanden weer zoveel geld moet gaan uit geven omdat je anders niet kwaliteit voor je geld krijgt (denk eraan, spelletjes kosten ook weer 60 euro per stuk en naar mijn mening is het die 60 euro gewoon niet waard als je niet met de hogere grafische instellingen kan genieten van de game).

Noem het zeuren, noem het overdrijven en noem het voor mijn part bitchen over niets. Zo denk ik erover, punt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:06:
[...]

Nee, je kan Splinter Cell niet spelen zonder Shader 3.0 kaart. Dus je moet echt een high-end kaart hebben. Desondanks is het wel een beetje een slecht voorbeeld, want er is geen enkele andere game met deze belachelijke eis.
je kunt splinter cell ook spelen op bijvoorbeeld een 6600gt ook shader 3.0 dacht ik , en niet echt high end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:30
Komop, ik vind dat de meeste posts hier wel 'n beetje simplistisch denken; wie heeft er baad bij als developers niet vooruit blijven gaan?
Het oog van de consument wil ook wat, daar staat dan natuurlijk tegenover dat je de hardware van je systeem zal moeten upgraden, 't is niet anders.
Wil je dat niet, dan kan vrijwel niemand je verplichten, zolang je kaart Dx9 is kun je nog wel 'n tijdje spelen, voor 't beste van 't beste moet je echt de duurdere spullen hebben, maar was dat vroeger niet net zo?
Je zeurt toch ook niet dat je op de autobahn bij onze oosterburen geen 250 kan omdat je oude Golfje dat niet trekt? :P

[ Voor 11% gewijzigd door Leftblank op 05-11-2006 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:41
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:14:
[...]

je kunt splinter cell ook spelen op bijvoorbeeld een 6600gt ook shader 3.0 dacht ik , en niet echt high end.
Dat is voor mij een beetje te gek (als X800XT PE bezitter) om te downgraden voor één spel. Vooral omdat SM4.0 kaarten eraan komen (8800GTX toch?) en Double Agent kan ik wel een andere keer spelen wanneer upgraden erop aan komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind je een gameconsole zoals de 360 of de PS3 dan niks? Hoef je niet te upgraden, zijn goedkoper. De resoluties van de consoles zijn tegenwoordig ook gelijk aan de PC's.

Als je dit niks vindt, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 23:44
Trouwens, ik herinner me nu opeens dat de 7800GTX een tijdje geleden ook nog meer dan 600 euro kostte. Inmiddels is dat nog maar 200 euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:13:
Nofi, maar ik denk dat je moet leren prioriteiten te stellen. Je wilt nieuwe games spelen en een iPod etc. Keuzes... ;)
Misschien overdrijf ik een beetje in mijn openingspost en ik geef eerlijk toe: ik ben een beetje wanhopig gezien het feit dat ik een half jaar geleden nog een high-end bak had maar nu nét mee kan als mid-range bak. Ik denk dat ik gewoon moet wennen aan het feit dat de computertechniek een constant veranderend iets is en dat je zelf ook mee moet veranderen.. Alleen kost dat imho gewoon te veel geld. 300 euro is voor mij gewoon onwijs veel geld (daar kan Tomino als mede 16-jarige vast wel in meepraten :P) en het is gewoon teleurstellend om te weten dat je over een paar maanden weer zoveel geld moet gaan uit geven omdat je anders niet kwaliteit voor je geld krijgt (denk eraan, spelletjes kosten ook weer 60 euro per stuk en naar mijn mening is het die 60 euro gewoon niet waard als je niet met de hogere grafische instellingen kan genieten van de game).

Noem het zeuren, noem het overdrijven en noem het voor mijn part bitchen over niets. Zo denk ik erover, punt 8)
Je zeurt niet. Ik denk dat je er gewoon te zwaar aan tilt. Leg jezelf er gewoon bij neer dat je niet alles op high kan zetten. So what?! Het enige wat rot is, is SM3.0. Maar daarvoor kan je een 7600GT kopen of iets dergelijks. Daarnaast voldoet 1GB ram nog gewoon. Ik speel alle spellen met die hoeveelheid. Niet altijd alles even vloeiend, maar dan schroef je het detail iets omlaag. Big deal. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 11:32

Bosmonster

*zucht*

Nitroglycerine schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:58:
Accepteren dat je even niet de nieuwste spelen kunt spelen, geen geld uitgeven aan die nieuwe spelen (ik ga er even van uit dat je ze niet download) en gaat sparen voor een nieuwe videokaart. Die 850XT kun je naw nog wel voor een 150 euro verkopen, dus dat is een aardige tegemoetkoming voor de nieuwe videokaart.
Je kunt ook een maandje of 2 wachten tot de prijs wat gezakt is.
150 euro voor een 850XT? :P Moet je wel een heel naief persoon tegen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:58

Steffy

Ayreonaut

Bosmonster schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:19:
[...]

150 euro voor een 850XT? :P Moet je wel een heel naief persoon tegen komen...
Nafief? Dom zul je bedoelen. Een X1950 Pro is wel 4 keer zo snel en is nieuwe 170 euro. Dan moet je wel zo dom zijn als het achtereind van een koe maar ik zou mijn 850XT gelijk verkopen aan de gene die zei dat je er 150 euro voor kon krijgen, die heeft het er kennelijk voor over.

Maar eerlijk, ik vind PC gamen helemaal niet duur, het is zelfs goedkoper dan ooit tevoren. Processors kosten geen drol meer, dual core procs voor rond de 140 euro (AMD) Een videokaart zoals de X1950 Pro is een top kaart voor 170 euro. 200 Euro voor 2Gb mem, mobo van 75 euro. Een 300 GB HD en een geluidskaartje van 35 euro. Kast plus DVD speler zo rond de 100 voor beiden.
Tel op

Proc: 140
Mem: 200
Mobo: 75
Videokaart: 170
Geluid: 35
Kast + Voeding: 75
DVD branders: 25
Totaal 720 euro = 1500 gulden.

Ik kocht nog niet eens zo heel veel jaar geleden bij de introductie van de nieuwe Athlons die de 1Ghz grens als eerste over ging een Thunderbird van 850 Mhz, dat waren toen de duurdere procs van AMD. Met 256MB en nog wat rommel + GF2 en ik had een brander en nog wat rommel. Dat ding koste toen wel mooi iets van 3000 gulden al met al. Dat was een Game pc en nu heb je een Game pc voor de helft minder die ook prima 2 jaar mee kan, ff DX10 buiten beschouwing gelaten.

Nee ik vind PC gamen vergeleken met 6 jaar geleden veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkuh84
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13
_the_crow_ schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:18:
[...]
Nofi, maar ik denk dat je moet leren prioriteiten te stellen. Je wilt nieuwe games spelen en een iPod etc. Keuzes... ;)
Wilde net hetzelfde zeggen: prioriteiten stellen. Ben 21 en kan ook niet alle hardware kopen die ik graag zou willen. Ik upgrade pas als ik echt het gevoel heb dat bijna niks meer fatsoenlijk draait, wat waarschijnlijk in 2007 zal komen :/ .

Als je het ene wil, kun je niet het andere kopen ( die Ipod dus ). Gewoon goed kijken waar je je geld aan uitgeeft.

Maar de prijzen zijn idd hoog van de hardware .. maarja ik vind het geld er toch wel waard voor.

Acer Aspire 8930G | Intel Core 2 Duo T4600 | 4GB DDR3 | GeForce 9600M GT |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je op je geld moet letten zou ik sowieso altijd het gene kopen dat het meeste waar voor je geld geeft. In mijn vorige PC had ik een 6800LE zitten die net zo hard liep als een 6800GT voor de helft van de prijs. Er zijn altijd wel CPU's en GPU's die iets langzamer zijn en stukken goedkoper.

Ik heb hier nu wel een high-end PC staan maar ook waar daar in zit is niet het snelste van het snelste. Waarom een Core 2 Duo kopen op 2.93GHz van meer dan 900 euro als je de 2.4GHz van 300 euro harder kan laten lopen. Ik snap dat de TS geen geld heeft voor een Core 2 Duo het is alleen om aan te geven dat een 8800GTX en andere dure dingen het geld niet waard zijn. Elk spel dat er nu is kan je spelen met een kaart van onder de 250 euro dus heeft het geen zin om 600 neer te leggen voor het beste dat er is.

Helaas is het moeilijk om goedkoop te kunnen upgraden als je nog een AGP kaart hebt en DDR1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Laatst online: 06-10 20:27
Steffy schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:26:
[...]

Nafief? Dom zul je bedoelen. Een X1950 Pro is wel 4 keer zo snel en is nieuwe 170 euro. Dan moet je wel zo dom zijn als het achtereind van een koe maar ik zou mijn 850XT gelijk verkopen aan de gene die zei dat je er 150 euro voor kon krijgen, die heeft het er kennelijk voor over.

Maar eerlijk, ik vind PC gamen helemaal niet duur, het is zelfs goedkoper dan ooit tevoren. Processors kosten geen drol meer, dual core procs voor rond de 140 euro (AMD) Een videokaart zoals de X1950 Pro is een top kaart voor 170 euro. 200 Euro voor 2Gb mem, mobo van 75 euro. Een 300 GB HD en een geluidskaartje van 35 euro. Kast plus DVD speler zo rond de 100 voor beiden.
Tel op

Proc: 140
Mem: 200
Mobo: 75
Videokaart: 170
Geluid: 35
Kast + Voeding: 75
DVD branders: 25
Totaal 720 euro = 1500 gulden.

Ik kocht nog niet eens zo heel veel jaar geleden bij de introductie van de nieuwe Athlons die de 1Ghz grens als eerste over ging een Thunderbird van 850 Mhz, dat waren toen de duurdere procs van AMD. Met 256MB en nog wat rommel + GF2 en ik had een brander en nog wat rommel. Dat ding koste toen wel mooi iets van 3000 gulden al met al. Dat was een Game pc en nu heb je een Game pc voor de helft minder die ook prima 2 jaar mee kan, ff DX10 buiten beschouwing gelaten.

Nee ik vind PC gamen vergeleken met 6 jaar geleden veel goedkoper.
De x850xt is gewoon veel waard omdat hij niet meer in productie is (volgens mij). Maar je kunt inderdaad beter een x1950pro kopen.

Maar de x850xt is nu niet meer zo nieuw hoor. Ik heb er ook één en hij trekt het nog maar niet op high.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:13
Mijn punt is: Wat is nou in godsnaam een (goedkope) strategie om de nieuwste games redelijk vloeiend te blijven spelen zonder dat ik elke keer een mille voor een upgrade moet neer tellen?

simpel een goedkope strategie is er niet, ik speel mijn games op een "oude" (bijna 5 jaar) pentium 4 s478 met 512mb ram, en een geforce 6600 kaart, idd de aller nieuwste games draaien niet meer zonder gehaper, maar de games als cod2, bf2142, draaien met alles op low op een hele lage resolutie. en ik denk dat ik nu toch maar eens iets nieuws ga kopen voor een kast ben je der 1200 a 1400 euro kwijt wil je een goed systeem hebben. c2d e6600, 2gb ram, gf7900gs oid gto of vergelijkbare ati kaart, Het kost nu eenmaal veel geld, maar ook met mijn oude hardware kan ik nog wel wat gamen ook als is het met alles op low zolang het niet hapert ook al staat alles op low vind ik niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Spitie is ook 16 en kent het probleem :P

Pc's blijven gewoon relatief duur, zeker als je verder geen inkomsten hebt.

Je kan het beste gewone goed uitkiezen wat je koopt en niet het de allerduurste dingen kopen, daar betaal je relatief veel voor.
Ook kan oc'en redelijk veel schelen 7900gto, opteron146 e.d

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo is het altijd al geweest met pc spellen. Wil je de nieuwste spellen op -high quality- spelen dan moet je gewoon het beste hebben en dat kost een hoop geld, dat is altijd al zo geweest. Vroeger waren de videokaarten ook super duur, geforce 3 ging toch ook over de 1000 gulden heen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

whiplash1990 schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:41:
Mijn punt is: Wat is nou in godsnaam een (goedkope) strategie om de nieuwste games redelijk vloeiend te blijven spelen zonder dat ik elke keer een mille voor een upgrade moet neer tellen?

simpel een goedkope strategie is er niet, ik speel mijn games op een "oude" (bijna 5 jaar) pentium 4 s478 met 512mb ram, en een geforce 6600 kaart, idd de aller nieuwste games draaien niet meer zonder gehaper, maar de games als cod2, bf2142, draaien met alles op low op een hele lage resolutie. en ik denk dat ik nu toch maar eens iets nieuws ga kopen voor een kast ben je der 1200 a 1400 euro kwijt wil je een goed systeem hebben. c2d e6600, 2gb ram, gf7900gs oid gto of vergelijkbare ati kaart, Het kost nu eenmaal veel geld, maar ook met mijn oude hardware kan ik nog wel wat gamen ook als is het met alles op low zolang het niet hapert ook al staat alles op low vind ik niet erg.
Kijk eens naar mijn post, des noods vervang je de proc en mobo voor een Intel variant maar die 1950Pro is dus wel even een heel stuk sneller dan de 7900GS (30 tot 45% ofzo) en dan ben je denk ik voor rond de 875 euro wel klaar. Reken maar dat dat een hele goeie PC is, met vervangen van de videokaart halverwege volgend jaar naar een DX10 kaart zit jij de komende tijd wel goed met gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon kieskeuriger zijn in de aanschaf van games en voor kwaliteit gaan i.p.v. de graphics only. Wat bij mij o.a. getuigt van kwaliteit is bijvoorbeeld Half Life 2 die je ook redelijk kunt spelen op vrij oude systemen en niet perse hoge eisen stelt aan de minimale hardware die je nodig hebt om überhaupt te kunnen spelen (Splinter Cell maar ook bijvoorbeeld Battlefield 2/2142 zijn games die wel onredelijke eisen stellen wat imho getuigt van luiheid en geen 'hart' hebben voor de zaak om je product/'kunstwerk' te willen laten zien aan een zo breed mogelijk publiek).

Verder denk ik niet dat PC gamen duurder is geworden. Er zijn vrijwel altijd games geweest die je maar net of niet kon spelen op de beschikbare hardware met alle eye-candy aan. En dat is juist 1 van de mooiere dingen aan pc gaming imho, je kunt het spel een paar jaar later nog eens spelen met vernieuwde hardware om eens te zien hoe het nu was om met alle eye-candy aan te spelen en nostalgische gevoelens op te roepen :)

En laat je niet gek maken door mensen die filmpjes en screenshots posten met alle eye-candy aan, het zijn juist deze mensen die dit showen en de meeste mensen met een gemiddeld/matig systeem zullen vanzelfsprekend minder 'trots' zijn om het e.e.a. te showen en zal je minder van tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowiezo is de X1950Pro De uitkomst voor AGP platformen. Ik ga mooi nog niet upgraden naar PCI-E hoor :) En de kaart kost zelfs minder dan dat ik voor m'n X800Pro (die gemod naar XT is zonder problemen :+ ) gedokt heb toendertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Even een vraagje aan de TS: welk spel kun je, behalve Splintercell 4, niet spelen op een leuke resolutie met nog behoorlijk wat eyecandy? Volgens mij werken alle games van dit moment nog prima op die configuratie! Splinter Cell 4 is gewoon een hele stomme uitzondering, waarvoor misschien ooit nog een patch uit kan komen. Mensen met een veel minder krachtige Geforce 6200 kunnen dat spel wel opstarten 8)7.

Volgens mij valt alles wel mee. Ik ga in ieder geval niet upgraden om één stom spel te kunnen spelen. Er zijn nu nog genoeg andere leuke games die wel pirma op mijn systeem werken (1024*768 high detail en 2*AA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

[...]

Er zijn gewoon een aantal voorspelbare zaken in de pc wereld:
* Alles wordt kleiner en sneller.
* Alles wat nieuw is is duur.
* Nieuwe OS en games vragen steeds meer eisen.

* uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Deze combinatie zorgt er gewoon voor dat je, als je altijd alles op high wilt spelen je veel geld kwijt bent. Maar dit betekent ook, dat als je één of twee stapjes terug doet je alles goed op medium kunt spelen en je vééél minder geld kwijt bent. Ik bedoel: een jaar geleden betaalde je nog bijna 300 euro voor een AMD 64 3700+ en nu (volgens pricewatch) 76,90. Ik heb nog geen game gezien die als minimale systeemeis heeft dat je dual core moet hebben...
Om even een voorbeeld te noemen

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
[...]

Sorry maar Splinter Cell draait gewoon niet zonder SM3.0 (en dan bedoel ik ook echt niet , hij loopt gewoon vast als het level geladen is)

By the way als je in de zomervakantie werkt verdien je ook al zo'n 700 euro , das ruim voldoende voor een nieuwe videokaart + voeding en geheugen.

Maar hopelijk komt er voor splinter cell nog een patch net zoals die voor Chaos Theory kwam :)

[ Voor 15% gewijzigd door Dutch_Razor op 05-11-2006 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oplossing: in de budgetbakken graaien! ;) Er liggen vaak hele goede games tussen voor een zacht prijsje, en je kunt ze met jouw specs op max draaien. En de nieuwe games die nu voor 50-60 euries per stuk kosten vind je over een jaartje in diezelfde budgetbak. Aangezien ontwikkelaars tegenwoordig steeds meer oude succesformules herkauwen (enkele uitzonderingen daar gelaten) zul je waarschijnlijk toch niet veel missen.
Zelf koop ik alleen nieuwe games als ik ab-so-luut niet kan wachten ze te spelen (Oblivion, binnenkort M2:TW), de rest vis ik een jaar later voor 10 euro uit de bugdetbakken :7

Ik weet hoe je je voelt, ik speel zelf op een Athlon64 3700+, 1GB en ook X850XT 8) Ik heb begin dit jaar geupgrade naar mijn huidige systeem omdat mijn vorige pc echt geen nieuwe games meer kon trekken, ik heb daarvoor een half jaar gezeten met een systeem dat een deel van de nieuwste games niet eens op min detail kon draaien. Ik denk ook niet dat ik weer ga upgraden zolang ik games nog op verminderd detail kan draaien, ik heb ook maar een beperkt budget. Mijn punt is dus: je kunt PC-gamen zo duur maken als je zelf wilt/kunt. Als je per se de nieuwste games op max wilt draaien, mag je dat zelf weten maar betaal je daarvoor een prijs. Heb je het geld er niet voor, dan kun je voor weinig geld alsnog veel gameplezier beleven, zij het op minder detail of met een ouder spel.
/me beleefde voor slechts 5 euro ettelijke uren gameplezier met Morrowind _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 17-10 06:53
Ik zit er zelf over te denken om me pc te opwaarderen.
Echter zal ik tegen het zelfde effect aan lopen over een maandje of 6.

Wat ik zelf altijd doe is kijken waar de Techniek nu is en wat er binnen nu en 6 maanden zal komen (referenties als Ome Tom en T.net). Aan de hand hiervan zal ik keuzes maken wat voor systeem ik zal kopen.. Ik weet dat er nu weinig DX10 games zijn. Maar deze komen wel. Dus kies ik voor een DX10 kaart. Nu is 265 main stream ik gaat dan voor 512 op me GPU. Kost wel meer maar ik zal hierdoor een langere tijd overbruggen.

Met vooruit kijken zal je ook hoop kunnen besparen niet zu een spel zien en Gelijk de Hardware kopen. Maar Kijken wat je over een jaar zal tegen kunnen komen. Upgrade zal hierdoor ook wat goedkoper blijven.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Zeker niet duurder dan ooit - ik heb meer dan eens 4000 gulden uitgegeven. En de eerste had minder geheugen dan je nu aan cache hebt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Klopt, de TS heeft hélemaal gelijk. Mag ik dan toch nog het volgende melden?

A. die X850XT is zwáár zat voor de spellen van nu, je kan er praktisch alles op maximum details op spelen, zelfs mijn X800XL (X850XT - 10%) trekt alles nog op 1280x1024x32 met max details + vaak nog wat AA :)

B. het is inderdaad freaking irritant dat SC:DA niet op SM2.0-hardware gaat draaien. Ik hoop persoonlijk op een patch, maar dat is voorlopig meer ''hopen'' dan ''weten dat ie er komt''. Volgens mij een tactische zet van een bepaalde fabrikant om mensen te dwingen om up te graden.

C. Die 8800GTX is echt té zwaar voor de meeste pc's, je moet er minstens een fors opgestookte Core2Duo achterhangen om er profijt van te gaan hebben... Bovendien, dat is zo top-of-the-line, dus in het begin vragen ze daar áltijd zieke prijzen voor in de hoop dat de hardwaregeile junk hem nog gaat kopen ook. Bovendien zuipt dat ding stroom (nou ja, wat meer dan de gemiddelde kaart) en is het een eerste kaart van een nieuwe DirectX10-generatie.

D. Als je toch per sé SC:DA wilt spelen, check dan eens de Pricewatch of V&A en koop het meest el-cheapo Shadermodel 3.0-kaartje wat er is, zit je altijd goed en heb je straks nog geld over om up te graden ook! :)

* Jejking mompelt iets over een ATi X1300 (XT) of een nVidia 6600GT/7300GT en ook nog iets over overklokken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben het deels met je eens, met de uitzondering dat je natuurlijk niet alles op extreme-quality hoeft te spelen. Momenteel speel ik met een 3,5 jaar oude bak (destijds +/- 1500 Euro incl. monitor), en kan nog steeds behoorlijk wat nieuwe spellen redelijk spelen. (1024x784 medium quality).

Daar komt bij dat pc-gaming bijkomende voordelen heeft zoals superieure besturing (muis/toetsenbord), grafisch veelal beter en het feit dat spellen makkelijker te downloaden zijn, alsmede demo's/updates en dergelijke. Multiplayeren heb ik dan nog buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor Splinter Cell DA, dit vond ik net:
Hey Dudes, if it hasnt been mentioned already, i think ill let you guys know...

For those who dont have a SM 3.0 supported card, and want to turn it
off and use SM 2.0... search for this file in your Spinter Cell folder

SplinterCell4.ini

open with wordpad, then find the line ...

SimpleShader=False

edit this line, change false to true, save the file, and you should have SM2.0 or shaders off.

This will improve frame rates. You can also change other settings with this config file, like screen resolution in the line...

FullscreenViewportX=1280

FullscreenViewportY=720

Those are my settings, the rest you can go figure...
PC gaming toch niet zo duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC gamen is helemaal niet zo duur, voor onder de 1000 euro heb je een systeem dat 3 jaar meegaat. Mijne was 800 geloof ik, zonder monitor. Had na 2 jaar een nieuwe videokaart van 200 euro erin gestopt 1000/36 is 27 euro per maand. Een avondje bierdrinken in de kroeg. Na 2 draait elk spel soepel, medium settings of beter. Gaat makkelijk de 3 jaar volmaken. en dat er af een toe een slecht geprogrammeert spel uitkomt dat een beetje schokt doet er niets aan af.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2006 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Laatst online: 08-10 18:39

Not Pingu

Dumbass ex machina

skelleniels schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:59:En heb je er al eens bij nagedacht hoeveel je vroeger betaalde voor een computer? 5 jaar geleden had je echt geen computer voor 500 euro.
No shit. Mijn eerste eigen PC kostte 1400 gulden en was een goedkoop moederbord met een AMD K6-2 met 5.7 gb HDD, cheapo videokaart en een Voodoo 1 in een cheapo kast.
Voor dat geld (600-700 euro) heb je nu een redelijk top of the line PC met 1e klas hardware.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Je hebt er wel een pc voor, maar zeker niet top of the line. Voor dat geld kun je een middelmatige pc samenstellen waar wel een spelletje op te spelen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Laatst online: 08-10 18:39

Not Pingu

Dumbass ex machina

RoD schreef op zondag 05 november 2006 @ 23:46:
Je hebt er wel een pc voor, maar zeker niet top of the line. Voor dat geld kun je een middelmatige pc samenstellen waar wel een spelletje op te spelen valt.
Je kunt previous-generation hardware van kwaliteitsmerken kopen iig.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:34

Redwood

The Truth Is In Here

TS heeft het over te dure pcs.... pc gamen is nou eenmaal duur als je state of the art wilt!

Het is heel simpel.... koop dan een xbox 360.

Voor de prijs van een super pc. koop je een 360, en een hd tv
Dan kun je super gamen.

Toch game ook ik liever op een pc.
Er moet een keyboard+muis combo voor de xbox komen!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Not Pingu schreef op zondag 05 november 2006 @ 23:49:
[...]

Je kunt previous-generation hardware van kwaliteitsmerken kopen iig.
Tuurlijk kun je kwaliteit krijgen. Het is alleen wel wat minder snel. En snelheid is belangrijk als je goed wilt (blijven) gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43

Turfschipper

Hup NAC

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Ik heb nog steeds een pentium 3, radeon 9800pro kaart.

Ik heb tot dusver alleen doom3 niet kunnen spelen. Die installeerd zelfs niet eens na het ontdekken van mijn pentium3ke. Maar battlefield 2, pes5, noem maar op, alles speelt als een tierelier.

Dus je kan wel degelijk betaalbaar gamen op een pc, tenzij je een grafixfreak bent, dan zul je bij moeten blijven.

Maar maak je geen illusies, je zal nooit helemaal up to date zijn, dat kan ook niet, omdat spellen/game-engines nu eenmaal worden gemaakt met de al bestaande hardware. Echter in de tussentijd dat het spel gemaakt wordt, werken de hardwaremakers alweer aan nieuwe zooi.

Vaak zijn er al nieuwe videokaarten gemaakt, nog voordat de 1ste games, die gemaakt zijn voor de 1nalaatsste videokaart, in de winkel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt opzich wel gelijk hoor...

Als je vroeger een processor kocht en je wachte een halfjaar, dan had je voor het zelfde geld, het dubbele snelheid, als je nu een jaar wacht heb je voor het zelfde geld 20 % meer snelheid.

Lijkt wel of we tijdelijk een grens hebben kwa hardwarematige ontwikkeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 09:47

4VAlien

Intarweb!

Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 00:11:
Je hebt opzich wel gelijk hoor...

Als je vroeger een processor kocht en je wachte een halfjaar, dan had je voor het zelfde geld, het dubbele snelheid, als je nu een jaar wacht heb je voor het zelfde geld 20 % meer snelheid.

Lijkt wel of we tijdelijk een grens hebben kwa hardwarematige ontwikkeling...
Dit kan je net zo goed omdraaien: voor 20% meer snelheid heeft het geen zin om de cpu te upgraden, dus die upgrades kan je nu langer uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Als je een echte die hard gamer bent, en je spendeert er uren en uren per dag aan, dan moet je maar sparen voor nieuwe hardware...en andere dingen laten liggen ervoor...als je geen die hard gamer bent tja, dan moet je een aantal maanden langer w8en voordat het betaalbaar wordt om bepaalde nieuwe spellen aan te kunnen...ja de prijzen van geheugen zijn opeens wel erg hoog ja. ik w8 zelf dan ook nog wel ff totdat het weer wat gedaald is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robby517
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 09:30
[...]

idd en ipv 2* 512(dus 2*80) kun je ook 1*1gig kopen voor ongeveer een 110 euro heb je die al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn genoeg gamers die niet konstant kunnen upgraden. 2 keuze's imo, of je stapt over op een console en je gamed 3-5 jaar met 1 generatie waarop al je games lekker lopen, of je moet flink aan de bak om steeds nieuwe hardware aan te schaffen wil je kunnen bij blijven met de pc, naargelang je wensen qua kwaliteit.

Misschien niet echt een keuze maar wel een optie, speel niet teveel games en wacht met de rest. Ik ben in 10 jaar tijd games tegen gekomen die eigenlijk pas echt lekker lopen op een next gen CPU/GPU en ten tijden van de release niet lekker liepen op de hardware wat op dat moment voor handen was, ook niet de toplines.

Ik ben er 3 jaar geleden ff mee gestopt met steeds upgraden of nieuwe systemen te kopen, maar heb wel steeds de games aangeschaft die ik de moeite waard vind. In januari, als Vista uit komt, dan koop ik een nieuw systeem, high end, en dan kan ik daar weer 3 jaar mee vooruit. Maar zoals eerder ook al werd gesteld, je moet keuze's maken. Meer bijbaantjes nemen, bezuinigen op andere uitgave's of gewoon op de console overstappen.

Ik denk overigens niet dat alleen gamen een dure hobby is, ken er wel meer, vrouwen, anyone ? lol Bottom line, het leven is mooi als je nog wat te wensen overhoud, anders is het saai imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Ach. Gamen is een dure hobby. Als je iig legaal bezig blijft. Ik heb 3 consoles en koop gewoon mn spellen. Ik volg dan ook nog de scene :P . Dan is het geheel niet leuk. Dan word je wekenlijks opgehyped om games te gaan kopen. Dat voel je echt in je portomonee.

Ik ben dan mischien wel een consolegamer en mijn laatste hardware was dan mischien 150 euro een ps2 (handhelds daarbuiten gelaten :P) maar het blijft toch duur. Maar ik vind die 150 euro leuker klinken dan zo`n pc met zo`n top line videolaart.

Het is wat je er mee wilt. Wil je gamen en wil je op de pc gamen dan ben je wat geld kwijt. Wil je gamen op een console ben je wat minder geld kwijt tot je een aantal spellen wilt :P

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:56:
Voor Splinter Cell DA, dit vond ik net:

[...]

PC gaming toch niet zo duur :)
offtopic:
haha, gewoon een regeltje van false > true zetten en probleem opgelost.. Pure marketing :)

Ik denk dat het voor mezelf maar weer tijd is om een baantje te zoeken en gewoon te sparen voor een geheel nieuwe bak. Tegen de tijd dat ik het geld bij elkaar heb zijn we al weer een tijd verder en zal het niet echt interessant meer zijn om te upgraden.
En over Vista, je bent natuurlijk niet verplicht om over te stappen.
In the long run ben je dat dus helaas wel ivm DX10 games die Vista Only zijn. Maar dat duurt nog wel even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 00:43:
Er zijn genoeg gamers die niet konstant kunnen upgraden. 2 keuze's imo, of je stapt over op een console en je gamed 3-5 jaar met 1 generatie waarop al je games lekker lopen, of je moet flink aan de bak om steeds nieuwe hardware aan te schaffen wil je kunnen bij blijven met de pc, naargelang je wensen qua kwaliteit.

Misschien niet echt een keuze maar wel een optie, speel niet teveel games en wacht met de rest. Ik ben in 10 jaar tijd games tegen gekomen die eigenlijk pas echt lekker lopen op een next gen CPU/GPU en ten tijden van de release niet lekker liepen op de hardware wat op dat moment voor handen was, ook niet de toplines.

Ik ben er 3 jaar geleden ff mee gestopt met steeds upgraden of nieuwe systemen te kopen, maar heb wel steeds de games aangeschaft die ik de moeite waard vind. In januari, als Vista uit komt, dan koop ik een nieuw systeem, high end, en dan kan ik daar weer 3 jaar mee vooruit. Maar zoals eerder ook al werd gesteld, je moet keuze's maken. Meer bijbaantjes nemen, bezuinigen op andere uitgave's of gewoon op de console overstappen.

Ik denk overigens niet dat alleen gamen een dure hobby is, ken er wel meer, vrouwen, anyone ? lol Bottom line, het leven is mooi als je nog wat te wensen overhoud, anders is het saai imo.
Een console kost je ook een vermogen hoor. Als je al een PC hebt kun je voor de 600 euro die de PS3 kost ook die 4 jaar wel doorkomen met upgraden.

Plus PC gamen is iets heel anders als Console gamen. Op de PC spelen mensen een game vaak jaren en halen veel mensen maar een game of 3 of 4 per jaar. Daar komen mods voor die het spel zo lang speelbaar maken dat mensen vaak niet eens meer wat anders doen. Ook online gamen met clans en dat soort dingen maakt PC gamen een stuk volwassener dan Console game, daar kopen mensen bergen games voor per jaar om het leuk te houden omdat veel console games maar voor 10 uur gameplay hebben en 60 euro kosten. Dus voor al dat geld wat je uitspaard met games etc kun je echt wel die hele console periode lang upgraden hoor.

Maar nee, ik blijf er bij dat PC gamen spotgoedkoop is. Misschien lijkt het niet goedkoop als je geen geld hebt maar ik stel pc's samen voor 35% van de prijs van 8 jaar geleden en ze gaan nog langer mee ook. Ik kan dus echt niet zeggen dat het duur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat pc gamen er duurder op is geworden. Tenzij je persee het beste van het beste wil hebben kan je met slim kopen (en verkopen) en eventueel wat tweaken zeker wel games met de gfx vrij hoog spelen zonder dat je een fortuin kwijt bent. Met een videokaart van 300 a 400 euro kan je zo 2 jaar mee als je niet het uiterste eist en je kan die kaart daarna best voor 150 a 200 euro verkopen aan een ''n00b'' en zo voor ''maar'' 200 euro weer een vrij goede kaart kopen.

pc gamen is niet gratis, maar het is ook zeker niet extreem duur als je slim koopt. Mijn broertjes spelen nogsteeds al hun games op een 9600xt, 3200+ en 512mb ram en ik doe het nogsteeds met een 3500+, 1gb ram en een x800xt-pe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
alles bij elkaar opgeteld game en kijk ik onbeperkt films voor 2 a 3 jaar lang op de pc voor 1500 euro, geen gekke prijs voor zoveel game, film en informatie plezier :)

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 12:36
evilpin0 schreef op maandag 06 november 2006 @ 11:29:
alles bij elkaar opgeteld game en kijk ik onbeperkt films voor 2 a 3 jaar lang op de pc voor 1500 euro, geen gekke prijs voor zoveel game, film en informatie plezier :)
Niet helemaal legaal, maar wel een goede reden.
Met een pc kan je internetten, downloaden en jezelf ontzetten goed vermaken, iets wat (nog) niet heerlijk kan met een console.

Verder valt een pc veel meer in te richten naar eigen wens en smaak, je hele OS kan je tweaken totdat je een ons weegt _/-\o_

Verder is je pc de plek om al je cd's als mp3 op te slaan, snel al je dvdtjes op een HD te plaatsen en zo goed als onbeperkt (uitgebreide) demo's te spelen.

On topic:

Pc's zijn duur speelgoed, maar je hebt zeker niet altijd het nieuwste nodig om goed te kunnen gamen. Een tweedehands bakkie van ongeveer 250 euro kan nog altijd goed gebruikt worden.

[ Voor 11% gewijzigd door barfieldmv op 06-11-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
  • Laatst online: 12-05-2021
Gewoon je "oude" pc verkopen, en dan wat geld investeren in een nieuw systeem met een dual core processor, dan kan je echt lang vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:29
mn pc is ruim 3 jaar oud, en ik speel nog steeds de zelfde spellen uit die tijd dus gaat prima. nieuwe legale spellen draaien meestal niet vanwege bescherming (lijkt erop dat starforce per definitie niet wil samen werken met mijn dvdspeler). grafische onzin geef ik niks om.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Tja, als je uitgaat van oude games die ook nog goed te spelen zijn en leuk zijn zouden we helemaal niet meer updaten. Speel nu nog regelmatig RA2 en die draaide op mijn inmiddels overleden eerste PC'tje ook al.

Maar de nieuwste spellen zijn per definitie niet gebouwd om op je reeds aangeschafte systeem optimaal te spelen. Tenzij je de kaarten koopt die nu extreem duur en nieuw zijn, die hebben een klein half jaar voorsprong op de mainstreamkaarten.

Maar inderdaad, alles wordt sneller en heeft meer capaciteit nodig.
Zoals eerder aangegeven is de snelheid van die veranderingen wel licht aan het afnemen voor mijn gevoel. Eerst was de levensduur van PC's echt maar 3 jaar.
Weet niet meer hoe oud mijn systeem is, maar een XP2000+ met 512mb en een geupdate videokaart GForce5200FX kan je nog redelijk mee uit de voeten.
Als je weinig geeft om eye-candy en voornamelijk voor de inhoud van het spel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon werken werken werken :D dan komt het wel goed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik begon op een 80-86 XT computer van 15.000 gulden, dus nee, ik heb duurdere tijden meegemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Laatst online: 21:49
Ja soms is het lastig upgraden maar als je slim inkoopt ( of net geluk hebt :P ) kan het best goedkoop zijn.
Ik had vroeger een p3 733mhz met 128mb ram waar ik later 256mb van gemaakt heb ik heb daar bijna nooit wat aan gedaan.
De vga was een maxi gamer ofzo van nvidia heb er zeker 4 jaar op gegamed.
Na veel pc's te hebben gehad draai ik nu een socket 939 systeem:
amd 64 3000+ @ 4000+( voor 119 euro gekocht toen het net uit was :) daarvoor een p4 2,66ghz )
msi mobo
6800GT ( veel voor betaald omdat ik hem gekocht heb met de launh maar draai nu steeds games op high )
2x512mb ram ( mdt ram zeer goedkoop en gewoon 3200 en cas 2,5 )

Dit systeem heb ik vrij goedkoop gekocht en nog niks aan geupgrade op watercooling en harddisken na maar dat is andere hobby :P.
Heb expres een 64bit processor ( geen dual core was toen heel duur en nog steeds is het niet nodig )gekocht en een nvidia kaart met sm3.0.
Ik kan zeker nog tot volgend jaar gaan en dan is het systeem ook wel iets van 3 jaar oud en dan vervang ik de hele pc gewoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greeneye1992
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06-2023
Je moet gewoon een super high-end game pc kopen 1x keer updaten ofzo
en over 4 a 5 jaar koop je een nieuwe
mijn vader heeft biv. in 2001 een 2,4 ghzCpu 512 mb ram en 128 mb Gpu
in 2005 is daar een geforce 6200 en 512 mb bijgekomen en extra hd
uitgerekent game ik nu voor zo'n 1,8 euro per dag

specs:http://specs.tweak.to/list/7767

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:29
Heel simpel, het is hierboven ook al door iemand gezegd: koop een xbox360 (of ps3 zodra die er is). Deze apparaten worden door respectievelijk MS en Sony gesubsideerd aangeboden. Wat wil je nog meer? :)

Zonder gekheid: Als je krap in je centen zit is het waanzin om te proberen je PC up-to-date te krijgen, laat staan houden, om de nieuwste spellen te spelen. Zie mijn sig, zelfs hiermee moet je bij een spel als FSX de boel op medium(+) zetten om het speelbaar te maken. Ik heb mijn systeem dusdanig overclockt dat hij sneller is dan alle systemen die op reguliere wijze (lees: standaard clockspeeds) te verkrijgen zijn.

Ook als iemand telkens een computer voor zeg een jaar of 2 à 3 koopt, zonder dat hij of zijn van plan is om te upgraden, is het waanzin nu een snelle PC aan te schaffen om de komende maanden de nieuwste spellen te kunnen spelen. Over een paar maand is hij toch weer 'verouderd'.

Naast het feit dat ze gesubsidieerd zijn bieden consoles nog een groot voordeel: de hardware blijft de gehele levenscyclus gelijk. Ontwikkelaars worden gedwongen steeds beter gebruik te maken van hardware die jij al jaren in huis hebt staan. Enkel en alleen om een spel te maken dat zoveel beter is dan zijn voorganger, dat jij het waard vind om het te kopen.

Ze worden ook veel meer gedwongen om direct een stabiele versie te brengen. Bij PC's zie je helaas nog wel eens dat spellen te vroeg worden uitgebracht, waarna met patches geprobeert wordt de boel enigszins op de rij te krijgen.

Wat dat betreft vind ik het jammer dat de xbox360 ontwikkelaars de mogelijkheid biedt om wel updates (hoewel niet zo groot in omvang) toe te passen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Steffy schreef op maandag 06 november 2006 @ 09:54:
[...]

Een console kost je ook een vermogen hoor. Als je al een PC hebt kun je voor de 600 euro die de PS3 kost ook die 4 jaar wel doorkomen met upgraden.

Plus PC gamen is iets heel anders als Console gamen. Op de PC spelen mensen een game vaak jaren en halen veel mensen maar een game of 3 of 4 per jaar. Daar komen mods voor die het spel zo lang speelbaar maken dat mensen vaak niet eens meer wat anders doen. Ook online gamen met clans en dat soort dingen maakt PC gamen een stuk volwassener dan Console game, daar kopen mensen bergen games voor per jaar om het leuk te houden omdat veel console games maar voor 10 uur gameplay hebben en 60 euro kosten. Dus voor al dat geld wat je uitspaard met games etc kun je echt wel die hele console periode lang upgraden hoor.

Maar nee, ik blijf er bij dat PC gamen spotgoedkoop is. Misschien lijkt het niet goedkoop als je geen geld hebt maar ik stel pc's samen voor 35% van de prijs van 8 jaar geleden en ze gaan nog langer mee ook. Ik kan dus echt niet zeggen dat het duur is
Misschien was ik niet helemaal duidelijk maar waar ik op doelde, iedereen heeft een ander budget, smaak en prioriteiten. Natuurlijk is een console een totaal andere beleving dan een PC, zou zelf niet anders willen, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Ik zie de laatste tijd hier op GoT steeds vaker draadjes van mensen die een game pc willen voor rond de 600 Euro, en dan praten we even niet over de eisen die ze er aan stellen.

Maar een console daarintegen is vaak wat handiger omdat je gewoon niets te upgraden heb waardoor het met name, voor de jongere doelgroep, makkelijk is om nergens naar om te hoeven kijken. En wie echt een leuk game pctje wil hebben moet gewoon z'n best daarvoor doen om bij te kunnen blijven, wat meer werken en wat anders omgaan met je uitgave.

Gamen voor mij is een leuk tijdsverdrijf en zelf stel ik daar hoge eisen aan en heb financieel gezien daar geen beperkingen in, maar ik begrijp dat meerdere gewoon niet dat budget er voor hebben. Dus dan blijft de keuze over, of een budget systeem met medium of low settings, of een console met voor een aantal jaren gelijke settings en af en toe eens een game kopen.

Ook zie ik wel eens mensen een lening afsluiten voor een game pc, dat is jezelf voor de gek houden, gezien de rente die je eraan kwijt bent. Dan denk ik, w8 dan ff en spaar door en steek die leningskosten in je eigen zak, dan heb je al automatisch een upgrade in je zak zitten. Maar ik vind gaming op zich niet duurder geworden, de kwaliteit stjgt alleen maar en de prijzen zijn de afglopen jaren nagenoeg gelijk gebleven, als ze al niet goedkoper zijn geworden. Voor 2000 Euro haal je een aardige machine in huis, ex monitor. Een console sluit je gewoon aan op je TV en is een 5de goedkoper. Maar goed, waar een wil is is een weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greeneye1992 schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:55:
Je moet gewoon een super high-end game pc kopen 1x keer updaten ofzo
en over 4 a 5 jaar koop je een nieuwe
mijn vader heeft biv. in 2001 een 2,4 ghzCpu 512 mb ram en 128 mb Gpu
in 2005 is daar een geforce 6200 en 512 mb bijgekomen en extra hd
uitgerekent game ik nu voor zo'n 1,8 euro per dag
Dat is het domste wat je kan doen. Als je de modellen net onder de beste modellen koopt ben je honderden euro's goedkoper uit terwijl je het nauwelijks merkt kwa prestaties. Iig niet zoveel dat die highend pc opeens maanden meer mee zou zijn gegaan. Je levert hooguit een paar fps in maar die haal je er zo uit met die honderden euro's die je uitspaart en 2 of 3 jaar later weer kan investeren in betere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Bijvoorbeeld de nieuwste Splinter Cell: Double agent, waar je in feite verplicht wordt om een Shader Model 3.0 videokaart te hebben. Heb je die niet, dan is het einde oefening en geen game voor jou. Dit vind ik onwijs frustrerend omdat ik een X850 XT heb die qua horsepower nog steeds mee kan met de nieuwste games, alleen door het gebrek aan SM3.0 dus sommige functies niet kan weergeven (HDR, etc.) en dus ook niet Splinter Cell: Double Agent.
Ergens wel grappig, zou dit een nieuwe stap zijn in de rivaliteit tussen Ati en Nvidia?
Je had tot nu toe games die optimized waren voor een van de twee.
Oftewel, ik moet een nieuwe videokaart kopen wat weer een paar honderd euro gaat kosten.De nieuwste 8800 GTX die over een paar dagen uit komt gaat rond de 600 euro kosten, wat mij betreft een belachelijk hoge prijs wat gewoon alles slaat.
Opzich is het altijd het domste wat je kunt doen, de eerste kaart uit een nieuwe serie.
Even een half jaarje wachten en je hebt diverse 8-serie varianten en daar kies je dan de best value voor money binnen je budget.
Tenzij je geld genoeg/veel hebt gewoon je oude kaart blijven gebruiken met wat minder eye-candy indien nodig.
Zelf heb ik nog nooit meer uitgegeven dan €200 voor een graka.
Goed, vervolgens het geheugen oftewel RAM. Vandaag de dag kom je nog nét weg met 1GB, wat exact gelijk staat aan de recommended system requirements van Windows Vista. Voor alleen een besturingssysteem dus. Ik weet niet of jullie nog laatst de prijzen van RAM hebben gechecked, maar ik betaal nu voor 512 MB gewoon de volle mik (60-80 euro). Dat is nog eens 200 euro voor een gig geheugen om mezelf op een totaal te brengen van 2048MB RAM.
Overdrijven is ook een vak, het is allemaal prima te doen met 1GB.
Recommended system req. voor Vista is 1GB?
Is/was voor XP 500MB maar was met minder ook prima te doen.
Vervolgens gaan we kijken naar de processor, ik heb zelf een Socket 939 3600+. Maarrrr: door het ontbreken van DDR2 krijg je toch een bottleneck-effect. Wat te doen: Alles verkopen en een Intel moederbord regelen met een nieuw setje DDR2 geheugen, een Core Duo E6600 en een vette X1950 XT? Of moet ik blijven upgraden en blijven upgraden todat ik een soort van Fiat met een Rolls Royce motor erin heb?
ehm.. is je processor al een bottleneck, werken games [bal[/b] traag op je computer?
Sowieso een bijbaantje zoeken, is ook goed voor je sociale contacten enzo. :+

Nee, je niet gek laten maken door alle nieuwe technologien op het gebied van hardware.
Voordat je die echt "nodig" bent [dus dat je een game/programma bijna/niet meer kan draaien] zijn ze betaalbaar.
Als je echt bij wil blijven kost je dat gewoon veel geld en dan is het maar net hoeveel je voor je hobby[?] over hebt of uit kunt geven.[/quote]
Volgens mij ben je wel heel erg teleurgesteld dat je de nieuwe Splintercell niet kunt spelen. ;)
maar zoals je inmiddels hebt kunnen lezen is er een workaround zodat je geen sm3.0 nodig bent.

Succes en veel plezier met spelen.

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-10 00:13

Seraphin

Meep?

Mwja, niets nieuws onder de zon IMO. Origin (van de Wing Commander serie) was berucht om de systeemeisen voor zn nieuwe spellen.... in de tijd dat mainstream computers een 386 in de kast hadden snorren met 4 MB durfde WC3 zonder blikken of blozen een 486DX2-66 te eisen, en natuurlijk liep het pas lekker met -oh hemel- wel 8 Mb RAM. 2 jaar later deden ze hetzelfde door progsels te brouwen waar je een focking omgwtfpwn Pentium-75 voor nodig had, en het advies op P90.

En nu zijn er games die pas een "respectabele" (ook weer zo'n subjectieve maatstaaf) FPS oid laten zien met 2GB RAM en een 7900 GTX of whatever....

De grap is dat een high-end PC (dus alles top of the bill) koopkrachtsgewijs alleen maar goedkoper is geworden. Dat je daar als 16-jarige het geld niet voor hebt, en al helemaal niet als je ook nog andere wensen hebt in het leven, is rot maar betekent niet dat er een paar mensen bij game-devvers zitten te bedenken hoe ze je toch vooral kunnen dwingen elke 3 maanden nieuwe printplanken in je kast te steken.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Laatst online: 06-10 13:25
Gamen maak je zo duur als je zelf wilt.
Als je geen hardware junk bent met onbeperkt budget kun je het beste tevreden zijn met iets mindere hardware. Na een release van nieuwe hardware wacht je een paar maand en dan kun je precies zien wat de beste kwaliteits/prijs verhouding heeft. Zo had je de 9800Pro die enorm goed presteerde en de fxserie die compleet geflopt is. Je hebt de 6800 die je kunt unlocken. Als je hier op tweakers een beetje de veranderingen volgt kun je een erg goedkoop systeem samenstellen dat toch goede prestaties neerzet.
Bezuinig op de juiste dingen. Je kunt beter een goedkope sweex kast nemen met een goede 500 of 600 Watt voeding. Dan een mooie kast met no name 300 watt.

Als jij een nieuwe pc koopt betekent het niet dat je de oude pc meteen bij het grofvuil moet zetten. Vraag eens aan je ouders of zij een nieuwe computer willen. Op die manier heb je er het meeste rendement van lijkt mij. Je ouders blij en jij krijgt er nog wat geld voor. Dit heb ik gedaan met mijn oude pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

zit zelf nog op een 2600XP, 1024MB en 9700PRO. Doom 3 en Halflife-2 vindt hij niet meer zo leuk, maar NFS Carbon of PES6 zijn geen probleem. Het is inderdaad een kwestie hoeveel jij wil dokken voor eye-candy!

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Il Ljama schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:33:
zit zelf nog op een 2600XP, 1024MB en 9700PRO. Doom 3 en Halflife-2 vindt hij niet meer zo leuk, maar NFS Carbon of PES6 zijn geen probleem. Het is inderdaad een kwestie hoeveel jij wil dokken voor eye-candy!
ik ook: 2600XP socket A, 1,5GB ram, 6600GT (jaartje geleden erbij gekocht) maar draait nog.

Ik wil wel graag een upgade doen, want het wordt allemaal erg behelpen, maar het werkt redelijk tot goed allemaal (NFS Carbon, Fifa 07, GTA: SA, FEAR)

ik ga binnenkort dan ook over op:
AMD X2 4200, 2GB Ram, 7600GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-10 20:16
Heb zelf een

AMD64 +3200 (winchester, laat zich niet makkelijk overklokken zoals de Venice)
2 GB GeiL
K8N Neo2
X800XT AGP

Dit was een jaar terug nog high-end. Nu kan ik niet fatsoenlijk* de volgende spellen spelen:

- TEST:Oblivion
- FEAR
- Gothic 3
- Neverwinter Nights 2

Alle aankomende spellen zullen waarschijnlijk ook niet al te best draaien. Spellen die nog wel redelijk draaien zijn:

- Couterstrike Source
- Half life 2
- Doom 3
- Quake 4
- Dark Messiah
- Prey
- Far Cry

Met de X1950 Pro voor AGP op komst en een nieuwe processor (AMD64 4000+ / 4600+) denk ik nog de boel voor 1 jaar te kunnen rekken.

Echter zijn de kosten dan bijna zo duur als een nieuwe XBOX360. Een XBOX360 zal nog zeker 5 jaar meegaan, dus dit is in principe de betere investering voor games, zij het dat ik veel FPS speel (vind ik nog niet echt lekker met controller spelen) dat ik toch op PC blijf. Wanneer er een toetsenbord komt en muis voor console dan zal ik waarschijnlijk overgaan op console.

Mijn persoonlijke conclusie:

- Game PC is duur gezien de technische en economische levensduur
- Console is goedkoper op een termijn van 5 jaar
- PC games (voornamelijk FPS) zijn goedkoper en speelt beter met toetsenbord en muis
- Console games zijn duurder, maar hebben over het algemeen minder last van bugs / updates.

*1280 x 1024
* AA (2)
* AF (2)
* Vert. Sync.
* HDR / Bloom
* Textures high / medium
* Shadows high / medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
5 jaar geleden had je echt geen computer voor 500 euro.
Vroegah waren er ook nog 'high-end' PC voor €3000,-- :+ (pa van beste vriendje toen had er 1 gekocht)
Vroegah was een Dell €1500,-- .. :+
Vroegah betaalde de broer van m'n buurjongen 1400 Gld. voor zijn videokaart.. :+
Vroegah hebt mijn mammie nog 1400 voor een Compaq voor mij betaald.. (Pentium II, rip-off :D )

Ik zag trouwens een paar dagen geleden nog een post over een videokaart met 4 of 5 40mm fans, toen ik er meer info over zocht vond ik serieus nog een review over die kaart, nieuwprijs: $600.00

Smoothvision (klasgenoot) upgrade continu en voor hem is het simpelweg handel geworden, gewoon verkopen nog het redelijk wat waard is. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door m0nkey op 06-11-2006 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Ik heb een jaar of wat geleden, bijna 6 jaar geleden, een Athlon 1400 gekocht met 512 intern en daar 2 jaar later een GF 4200 ingezet. 4 jaar geleden heb ik een vergelijkbaar systeem voor 300 euro gekocht, alleen de processor was beter een 2200+. Daar heb ik tot afgelopen augustus mee gegamed. Tot januari 2006 heb ik alle nieuwe spellen nog fatsoenlijk kunnen spelen. Civ IV en AoE III bijvoorbeeld.
Ik heb dus zo'n 6 jaar met dezelfde hardware config gespeeld met 2 x een upgrade 1x de videokaart en eenmaal de processor, althans daar kwam het op neer. Ik heb afgelopen zomer alles vervangen.

Ik ben overigens ook van mening dat een pc een hobby is. Een console is geen hobby, het gamen op zich natuurlijk wel. Maar met een pc kun je toch veel meer doen, lekker prutsen. Muziek bewerken. You name it. Als je je pc alleen als gamebak ziet, ja dan is het erg duur, maar denk eens aan alles wat je doet met je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Laatst online: 06-10 09:41

-SaveMe-

-klik-

Ik heb ook jaren mee gedaan met die belachelijke wedloop om elke drie maanden mijn pc te upgraden alleen om het laatste spel optimaal kunnen spelen.
Sinds de Xbox (en nu de 360) is de console mijn main gaming platform. Alleen de enekele games die ik echt wil spelen en alleen op de PC komen speel ik nog op de PC.
Em omdat ik geen enkele verwachting meer heb van de performance, valt het me keer op keer mee.

Zo speel ik momenteel Gothic3 op 1280X800 @ medium op mijn Laptop (Dothan 1.8 @ 1.98, 1GB ram, Ati 9700 256MB) en dat gaat prima en ik vermaak me kostelijk.

Ja ik zou me ook gruwelijk ergeren als mijn 1200 plus euries dikke bak van net twee weken oud het spel niet kan draaien. Maar als mijn twee jaar oude laptopje het zwetend en wel nog best lekker voortstuwt, dan voelt het eigenlijk best ok aan ... :)

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC gaming loopt wel voorop. Het kost wat, maar dan heb je ook altijd games die constant die next-gen shit bieden waar iedereen nu de mond van vol heeft (oke, er zijn tijden dat er gewoon te weinig kwalitatief goede games uitkomen, maar laten we daar niet over beginnen).
Als ik nu een game speel op de zogenaamde 'volgende generatie' console (de X360 bedoel ik dus), heb ik constant het idee dat het op m'n bak toch lekkerder draait (om maar niet te spreken van de huidige generatie, waar ik van moet huilen). Ik heb geen monsterbak en ben ook een scholier zonder geld maar met een baantje erbij in het weekend en bezuinigen op andere dingen kun je je best om het jaar een mid/high end bak kopen, waar je minimaal 2 jaar mee vooruit kan.

En ja, je krijgt het druk. School+sociaal leven+werken is voor te meesten erg veel, maar het is te doen. Ik ga ook gewoon de hele week naar school om dan op vrijdag en zaterdag te gaan stappen. Ik ben dan wel weer zo dat ik op zaterdag en zondag gewoon ga werken, ook al heb ik niet geslapen. Als ik mezelf zo teruglees lijkt het alsof ik nu bijna geen tijd meer heb om te gamen :P (wat soms ook wel enigzins klopt :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 14:40
ben het niet geheel met je eens.

probeer ook altijd zoveel mogelijk prestaties uit zo min mogelijk geld te halen.

had eerst een p4 3.2e @ 3.8 ghz met 6800GE @ Ultra speeds
en het ddr400 geheugen. wat ik nu nog heb.

heb voor 100 euro een 4000+kunnen kopen (2,4/1MB) draait als een fx-57 (2.8)
en 2x 6600gt's kunnen kopen voor 100 euro
en een a8r32-mvp deluxe. waar ik wel de volle mep voor heb betaald (140 euro)

heb ik voor 340 euro toch een hele leuke upgradeset + overstap gedaan naar pci-x

en haal nu 7100 3dmark05 punten tegenover de 4500 met mijn vorige set.

dus voor weinig geld toch weer mooi kunnen gamen (alles op high, 1024x768)

probeer het zo te regelen.... zou ik zeggen.

en vergeet niet dat ik mijn oude set heb kunnen verkopen, dus eigenlijk maar 140 euro kwijt ben.
en binnenkort komt er een x1950xt in. en die 6600gt's verkoop ik weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals al eerder gezegt hier of elders ligt het helemaal aan jezelf.

Als je tevreden bent met 1024x768@medium settings en zonder fratsen dan kun je redelijk goedkoop gamen met precies dezelfde gameplay-ervaring als de dure gamer.

Het is gewoon eye-candy wat men wil en ze zijn ook nog zo gek om daar veel geld in te pompen.

Ik had voor dit jaar een keus:

1. Een deftige gamemachiene met SLi en zuinig moeten eten en geen nieuwe fiets.
2. Alleen een nieuwe videokaart en CPU + een schitterende elektrische fiets ;)

Ik heb voor optie 2 gekozen omdat ik ergens in mijn hart weet dat het overbodig geld is om zo'n extreme machiene te kopen. Ik kan me het permitteren en ik kon er zo een halen, maar ik heb een eigen huis en er zijn meer dingen in real-life die geld kosten. Ik ben stieken nog steeds tevreden met mijn systeem. Dan maar medium settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier kun je goedkoop spellen bestellen

http://www.play-asia.com/
Pagina: 1