Lichte processor koeler voor socket 775?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
Hoi tweakers,

Ik zoek een vrij licht gewicht (onder ~350gram) en stille processor koeler voor mijn intel core 2 duo, dus een socket 775. Ik gebruik nu de standaard boxed koeler, en die is wel een beetje luidruchtig, maar verder koelt hij goed. Ik heb gezocht naar koelers voor dit socket maar ze zijn allen vrij zwaar, ik zoek echt iets wat zo maximaal ongeveer even zwaar is als de boxed koeler van de conroe. Het is moeilijk te vinden een koeler met deze eisen... maar heeft iemand suggesties?

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 18:59

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

mooncat schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:17:
Hoi tweakers,

Ik zoek een vrij licht gewicht (onder ~350gram) en stille processor koeler voor mijn intel core 2 duo, dus een socket 775. Ik gebruik nu de standaard boxed koeler, en die is wel een beetje luidruchtig, maar verder koelt hij goed. Ik heb gezocht naar koelers voor dit socket maar ze zijn allen vrij zwaar, ik zoek echt iets wat zo maximaal ongeveer even zwaar is als de boxed koeler van de conroe. Het is moeilijk te vinden een koeler met deze eisen... maar heeft iemand suggesties?
Hij is iets zwaarder maar wel een toppertje: Arctic Cooler Freezer Pro 7
Waarom moet-ie net zo zwaar als de standaard koeler zijn?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• mooncat
In het boekje van mijn moederbord staat dat het maximale gewicht 350 gram mag zijn voor de proc. koeler... ik weet best dat mensen dat negeren ;) nou lijkt me het ook niet zo fijn om een koeler van 700gram aan je moederbord te hangen... ik vervoer me pc ook nog wel eens namelijk. Mijn kast is ook niet zo heel groot, dus die beesten van bijna een kilo en grote fan erop ala zalman sla ik ook over...

Verwijderd

Misschien/waarschijnlijk kun je in het BIOS instellen dat de fan van de (boxed) koeler minder snel draait. Dit heb ik ook ingesteld, en de boxed koeler van mijn E6300 draait dan op 900. Zelfs met alle fans én harde schijven losgekoppeld, met mijn oor op 10 cm afstand hoor ik hem gewoon niet!

• mooncat
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:33:
Misschien/waarschijnlijk kun je in het BIOS instellen dat de fan van de (boxed) koeler minder snel draait. Dit heb ik ook ingesteld, en de boxed koeler van mijn E6300 draait dan op 900. Zelfs met alle fans én harde schijven losgekoppeld, met mijn oor op 10 cm afstand hoor ik hem gewoon niet!
Ok, dat is een mooie tip :) bedankt, ik zal het proberen! Wat voor temperaturen krijg je dan ongeveer?

Verwijderd

Waar het omgaat bij die zware koelers is dat de backplate niet stevig genoeg is. Dus als je een koeler neemt van bijvoorbeeld zalman, waar stevige backplates bij zitten maakt het gewicht van de koeler al veel minder uit.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je kast gewoon het hele jaar door naast je op de grond staat maakt het niet zo veel uit. Maar als je hem ook maar even de trap af draagt loop je meteen een zeer groot risico dat je koeler het moederbord breekt. Wat je kan doen als je wel een zware koeler wil, met bijvoorbeeld tie-raps het gewicht een beetje verdelen naar je kast.
Of een koeler zoeken waar het zwaartepunt onderaan de koeler zit.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

mooncat schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:35:
[...]

Ok, dat is een mooie tip :) bedankt, ik zal het proberen! Wat voor temperaturen krijg je dan ongeveer?
Ik zit nu met een kleine processorbelasting (continu +- 20 %) rond de 37* C. Dat is in een klein kastje met weinig airflow. Ik denk dat een klein beetje airflow al genoeg zou zijn om dit aardig omlaag te brengen.

Verwijderd

ik heb nu zelf een zalman koperblok van meer dan 700 gram aan mijn cpu hangen, en ik moet zeggen dat die waarschuwing me overbodig lijkt. Mijn pc gaat gewoon mee naar lanparty's en dergelijke, en tijdens het vervoer zal die wss wel een paar schokken krijgen af en toe (zeker als de chauffeur denkt eens snel door de bocht te moeten en je pc héél de achterbank overhobbelt en langs de andere kant tegen de deur tot stilstand komt). Ik heb er nog steeds geen problemen, dus volgens mij kan er niets mislopen als je je pc ook maar een beetje deftig behandelt.

Vooral die recente cpu's met hun heatspreaders lijken me niet echt makkelijk te beschadigen, de koeler hangt namelijk ook niet aan je cpu vast, maar aan je moederbord. Dus om je cpu te beschadigen... Lijkt me onwaarschijnlijk

edit; voor weer iemand aankomt dat ik niet kan rijden, ik reed met een andere GoT user mee

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2006 18:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:47:
ik heb nu zelf een zalman koperblok van meer dan 700 gram aan mijn cpu hangen, en ik moet zeggen dat die waarschuwing me overbodig lijkt. Mijn pc gaat gewoon mee naar lanparty's en dergelijke, en tijdens het vervoer zal die wss wel een paar schokken krijgen af en toe (zeker als de chauffeur denkt eens snel door de bocht te moeten en je pc héél de achterbank overhobbelt en langs de andere kant tegen de deur tot stilstand komt). Ik heb er nog steeds geen problemen, dus volgens mij kan er niets mislopen als je je pc ook maar een beetje deftig behandelt.

Vooral die recente cpu's met hun heatspreaders lijken me niet echt makkelijk te beschadigen, de koeler hangt namelijk ook niet aan je cpu vast, maar aan je moederbord. Dus om je cpu te beschadigen... Lijkt me onwaarschijnlijk

edit; voor weer iemand aankomt dat ik niet kan rijden, ik reed met een andere GoT user mee
Die waarschuwing is er natuurlijk niet voor niets hè...
Voor een goede warmte-overdracht van cpu naar koeler is het nodig dat de koeler heel strak op de heatspreader van je cpu zit. En die zit weer gelijmd/gesoldeerd aan de eigenlijke cpu.
Een flinke klap van de koeler wordt dus genadeloos doorgegeven aan de cpu. Een keertje zal niet zo erg zijn, maar als een zware koeler dat regelmatig doet, kan dat dus best wel mislopen!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De CPU lijkt me redelijk veilig. Als de koeler zo vast aan de CPU zit neemt ie de CPU gewoon mee als ie eraf valt. Socket 775 > geen problemen met pinnetjes ed. Waar ik me zorgen over zou maken is het moederbord. Daar kunnen best wat krachten op komen te staan. (Hij zit teslotte vast op het moederbord, niet op de CPU) Dat moederbord lijkt me zeer gevoelig voor buiging, aangezien de PCB uit zo veel verschillende zeer dunne lagen bestaat.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:48
Grappig :) Ik was eerst ook op zoek gegaan naar hetzelfde en heb de Zalman CNPS8000 besteld :).
Voordeel van deze cooler is dat hij vrij compact is (63 mm hoog, ongeveer dezelfde maten als de Intel Boxed cooler), hij regelbaar is dmv de FanMate, en boven alles: hij is licht! (slechts 350 gram :P)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:18

lier

MikroTik nerd

Niet zo lang geleden heb ik de ventilatoren op mijn twee Xeon processoren, voorzien van Intel Boxed cooler, vervangen door Papst...misschien een optie ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:46:
[...]

Ik zit nu met een kleine processorbelasting (continu +- 20 %) rond de 37* C. Dat is in een klein kastje met weinig airflow. Ik denk dat een klein beetje airflow al genoeg zou zijn om dit aardig omlaag te brengen.
Dat is zeker niet slecht! Maareh, wat gebeurt er bij een hogere cpu belasting, zonder dat je de snelheid van de fan omhoog schroeft? Na 2 uurtjes gamen bijvoorbeeld?

In hoeverre is het trouwens mogelijk de ventilator van de koeler te tweaken (lees: stiller maken).
Rpm omlaag is uitraadt een mogelijkheid, andere ventilator erop zou wellicht ook nog kunnen, maar kun je de ventilator zelf ook niet stiller maken op de een of andere manier?
En is de boxed koeler echt zo'n ramp bij hoge snelheden?

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Verwijderd

Illidan schreef op woensdag 08 november 2006 @ 11:46:
[...]

Dat is zeker niet slecht! Maareh, wat gebeurt er bij een hogere cpu belasting, zonder dat je de snelheid van de fan omhoog schroeft? Na 2 uurtjes gamen bijvoorbeeld?

In hoeverre is het trouwens mogelijk de ventilator van de koeler te tweaken (lees: stiller maken).
Rpm omlaag is uitraadt een mogelijkheid, andere ventilator erop zou wellicht ook nog kunnen, maar kun je de ventilator zelf ook niet stiller maken op de een of andere manier?
En is de boxed koeler echt zo'n ramp bij hoge snelheden?
Na een paar uurtjes full load (dual prime) kwam ik rond de 55* C uit. Daar maak ik me dus geen zorgen om, aangezien de C2D's even in de 60* C mogen worden.
De enige manier om een ventilator stiller te krijgen het aantal toeren omlaag, wat je natuurlijk niet oneindig kunt blijven doen. Op de boxed koeler is natuurlijk inderdaad een stillere koeler te monteren.
De stock koeler op full RPM is behoorlijk luid. Het is niet zo erg als bijvoorbeeld een goedkope casefan of doorsnee standaard videokaartkoeler, maar het zou veruit het meeste lawaai maken in mijn pc als ik 'm full zou laten draaien.

Edit: Ik heb m'n E6300 dan wel 25% overgeclockt naar 2,33 GHz, dat zal ook wel wat schelen.

Edit: whoo, 200e post >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 12:56 ]

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
mijn kast met een p5b moederbord en een freezer 7 pro is geassembleerd door de tnt verzonden zonder enige beschadiging, en dat terwijl er in mijn andere paketje een enorme deuk zat.

BUH

Pagina: 1