[HDD recorder] Pioneer DVR-545H-S en digitale TV?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195930

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/dvdrecorder/pioneer/dvr545hs_detailpage.jpg

Ik ben aan het zoeken naar een HDD recorder, die zoals jullie weten nog vrij prijzig zijn als je een beetje kwaliteit in huis wilt halen. Mijn oog is gevallen op de Pioneer DVR-545H-S, die naast de basisbenodigdheden als ShowView en EPG ook een HDMI aansluiting heeft. Dit is met het oog op de toekomst belangrijk voor mij, omdat het natuurlijk niet heel lang meer gaat duren voor een HDTV de bijbehorende signalen mijn kamer binnen moet gaan laten komen. Wat me echter opviel bij het vergelijken van het genoemde model met andere (duurdere) Pioneer recorders, is het volgende:
Zowel de TV Tuner als de EPG zijn "analoog", in tegenstelling tot "digitaal" (DVB-T) of een combinatie van beide bij de andere modellen. (Klik hier voor specificaties van de DVR-545H-S)
Betekent dit, in het geval van kiezen voor het analoge model, dat mijn recorder onbruikbaar wordt als digitale TV eenmaal definitief heeft overgenomen? Of heeft dit onderscheid van analoog/digitaal betrekking op een ander gegeven? Ziet de EPG er analoog anders uit dan digitaal?
Naar de antwoorden op deze vragen heb ik het hele weekend zitten zoeken, maar het blijven (voorlopig) de enige kwesties waar ik nog mee zit. Op deze twijfels na lijkt de Pioneer DVR-545H-S voor mijn budget (450 max) de beste keus, mensen die naast de door mij gezochte antwoorden ook ander commentaar op het apparaat hebben zijn natuurlijk welkom. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
update: ik heb uit nieuwsgierigheid nog eens naar de specificaties van recorders van andere merken gekeken, zoals deze worden vermeld op de sites van hun respectievelijke fabrikanten (Panasonic, Sony, JVC). Bij geen van deze specificaties wordt het genoemde onderscheid tussen analoog en digitaal gemaakt, noch in relatie tot de tuner, noch in relatie tot de EPG. Wat dit zou kunnen betekenen weet ik niet, misschien hebben de experts hier er iets aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik neem aan dat je weet dat DVB-T inhoudt dat je de signalen van de ether haalt, en waar je dus een abbonement op bijvoorbeeld digitenne voor nodig hebt? Als je de kabel wilt blijven houden, dan heb je niets aan een DVB-T tuner, maar dan heb je wat aan een DVB-C tuner, en dat geldt net zo goed voor de satelliet (DVB-S). Overigens is in Nederland alleen een DVB-T of DVB-S tuner nuttig, digitale tv via de kabel is zo versleuteld door de kabel maatschappijen, dat je alleen de door hun gebruikte decoders kunt gebruiken.

Dat betekent niet dat je met Digitenne (Digitale TV van KPN) een eenvoudige, en goedkope keuze maakt. Naast het feit dat de Pioneer lekker aan de prijs is, (150 euro duurder voor een andere tuner) heb je ook nog een conaxmodule nodig. Ik weet dat deze in de MediaMarkt zo'n 80 a 90 euro kost, een behoorlijk bedrag dus.

Je recorder wordt in die zin onbruikbaar, dat je vanaf het moment dat er alleen maar digitale tv is, je alleen via een losse decoder, die je op de ingaande SCART-aansluiting aansluit, kan opnemen. Vanaf dat moment wordt de EPG ook onbruikbaar, omdat de decoder via SCART geen EPG kan uitzenden.

Voordeel van de Pioneer met DVB-T is dus ten eerste dat je zonder kwaliteitsverlies (dan blijft alles digitaal, o.a. door de HDMI) kunt kijken, alles zonder kwaliteitsverlies kunt opnemen, waardoor je eigenlijk de ideaalsituatie van Digitale TV hebt bereikt. Daarnaast blijft de EPG het altijd doen, ook als de analoge signalen weg zijn. Niet dat hij er nu anders uitziet, tenzij de lay-out van de recorder echt anders is.

Ik vind het zelf een meerwaarde om digitale TV te hebben, niet alleen vanwege de kwaliteit, ook vanwege de prijs. Met een beetje geluk kijk je voor 7,95 per maand tv, waar je nu heel waarschijnlijk meer betaalt. Meer over KPN digitale TV, wat je dan dus nodig hebt, kun je vinden in dit topic.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de info!
De voor- en nadelen van digitale TV even daargelaten, vroeg of laat zitten we er natuurlijk allemaal aan. Het is goed om te weten dat ik met het oog op de toekomst niet alleen op de HDMI moet letten, maar ook op de DVB tuner. De verplichting van een losse decoder is natuurlijk al niet ideaal, maar het idee dat de EPG er in zijn geheel mee stopt is zeker onacceptabel.
Ik hoop dat je bericht voor meer mensen verhelderend is, daar ik aanneem dat er veel mensen zijn die een recorder kopen zonder zich bewust te zijn van dit (meestal toekomstige) probleem. Ik vind het mede hierom ook vrij onzorgvuldig van de meeste fabrikanten om bij de productspecificaties niet aan te geven of de betreffende recorders een dergelijke tuner bezitten.
Ik denk dat ik het aanschaffen van een HDD recorder nog maar even uitstel, aangezien de recorders die aan mijn (nieuwe) eisen voldoen alles behalve goedkoop zijn. Als ik het goed heb begrepen nemen de HD uitzendingen ook enorm veel ruimte in beslag, wat me nog meer aanspoort om te wachten op recorders met grotere schijven en lagere prijzen. Op dit moment zijn de meerprijzen voor een grotere capaciteit redelijk waanzinnig.
Zijn er mensen die hier nog iets zinnigs aan toe te voegen hebben? Ik heb het idee alles nu redelijk op een rijtje te hebben, maar ik kan er natuurlijk ook vreselijk naast zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 23:53

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hallo,

Ik zal effe een aantal dingetjes recht zetten:

De meeste HDD-Recorders, als ze al een DVB-tuner hebben, is het de DVB-T -versie. Dat is dus ether, en ik denk niet dat Ether de komende jaren zal doorbreken, duis het zal een mislukkeling zijn. Kijk dus naar de DVB-S of C, en aangezien geen enkele HDD recorder dit heeft, is de DVB-ondersteuning dus een ziekte omdat je er meer voor betaalt, de recorder meer stroom slurpt, en omdat de kast groter zal zijn.

En vergeet het, als je denkt dat je in HD-kwaliteit kunt opnemen, dus met een resolutie van misntens 1280X720. Dat is er nu niet, en dat zal de komende 5 jaar nog zeker niet komen, aangezien je een Harde schijf zult nodig hebben van minstens 1 Terabyte.

Dus de hoogste kwaliteit die je op zal kunnen nemen, is waarschaijnlijk Scart RGB (720X480?) of via een DV-In FIrewire.

Ik ben ook opzoek naar de beste HDD-recorder, ook qua prijs. Ik ben uitgekomen op een van deze 2;

De Pioneer DVR 645H-S en de Pioneer 545HX-S.

De HX-S staat nu voor 500E bij de Harendse Smid, terwijl je m voor 700 bij pixmania vind. De 645 kost 600 bij Pixmania, maa rheb ik nog neit gezien in de shops.

De 645 heeft geen dvb-t tuner, maar heeft een grotere HDD 250GB.

Als ik jouw was, zou ik alles vergeten, ook de 545 en je alleen maar righten op de 645.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr oetjes

Gulfstream G650

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 21:49

EgoPro

Time is an illusion.

Mijn oog is hier ook opgevallen, net nog even de handleiding doorgelezen. Ik kom er niet helemaal uit of deze aan mijn eisen voldoet.

Kan je zender x kijken en zender y opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202598

salimrmaf schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 20:43:
De HX-S staat nu voor 500E bij de Harendse Smid, terwijl je m voor 700 bij pixmania vind. De 645 kost 600 bij Pixmania, maa rheb ik nog neit gezien in de shops.
Let op: in de folder van de Harense Smid staat wel HX-S, maar ze leveren een H-S!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-07 13:27
in belgië kan je gratis enkele kanalen uit de ether halen (iemand dit al geprobeerd?) en daar ben ik wel in geïnteresseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 23:53

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Anoniem: 202598 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 18:41:
[...]

Let op: in de folder van de Harense Smid staat wel HX-S, maar ze leveren een H-S!
Hmm, ik was naar de Harense Smid geweest, en zag een 545H-S , en liet de folder aan een werknemer zien. Ik zei dat er op de geshowde H-S geen DVB-T tuner in zat, waarop hij antwoordde dat je gewoon die versie kreeg met een DVB-T tuner, de HX-S dus. Maar volgens mij snapt hijzelf geen baI van..

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:08

SeatRider

Hips don't lie

salimrmaf schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 13:34:
[...]
Hmm, ik was naar de Harense Smid geweest, en zag een 545H-S , en liet de folder aan een werknemer zien. Ik zei dat er op de geshowde H-S geen DVB-T tuner in zat, waarop hij antwoordde dat je gewoon die versie kreeg met een DVB-T tuner, de HX-S dus. Maar volgens mij snapt hijzelf geen baI van..
Als hij dat zegt, laat het 'm dan op de bon zetten. Kun je ze er laten aan houden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 12:57
ik heb zelf de oude versie van Pioneer DVR-545H-S staan namelijk de 540 zonder HDMI aansluiting. Voor 350 bij MediaMarkt gekocht.

Wat jullie vooral vergeten te vermelden is dat ie op een digitale decoder is aan te sluiten.
En dat het ding over Guide+ (EPG) gids beschikt wat zeer handy is om zaken op te nemen. Showview is zooo 1990 ;)
Let er wel op dat niet alle digitale kanalen in deze gids staan (zie eerdere link) maar wel een hoop en enkele zul je even in moeten stellen ism je kabel decoder (in mijn geval UPC). Met een link kabel die je voor je decoder hangt zapt ie naar digitale kanaal om daarvan op te nemen.

Overigens haalt ie updates enkele malen per dag binnen van analoge Eurosport kanaal. Je MOET dus kabel hebben. Bij Digitenne (ether) zul je aan hun box moeten geloven. Bij schotel heb je ook een andere recorder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 21:49

EgoPro

Time is an illusion.

ja funrider, je bent de eerste op dit forum die ik hoor zeggen dat de speler ook werkt met een digitale decoder. Ik las toevallig gister over de G-link van pioneer. p20 van de manual. Hierdoor heb ik besloten om de 545 te gaan halen als ik tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05-2021
Ik heb onlangs de dvr 545 h-s aangekocht, maar met geen mogelijkheid krijg ik de guide+ aan de praat. Via het guide+ menu heb ik de hostchannel automatisch en manueel ingesteld, maar hij laadt simpelweg de guide niet.
Wie heeft er een oplossing voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146441

funrider schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:53:
ik heb zelf de oude versie van Pioneer DVR-545H-S staan namelijk de 540 zonder HDMI aansluiting. Voor 350 bij MediaMarkt gekocht.

Wat jullie vooral vergeten te vermelden is dat ie op een digitale decoder is aan te sluiten.
En dat het ding over Guide+ (EPG) gids beschikt wat zeer handy is om zaken op te nemen. Showview is zooo 1990 ;)
Let er wel op dat niet alle digitale kanalen in deze gids staan (zie eerdere link) maar wel een hoop en enkele zul je even in moeten stellen ism je kabel decoder (in mijn geval UPC). Met een link kabel die je voor je decoder hangt zapt ie naar digitale kanaal om daarvan op te nemen.

Overigens haalt ie updates enkele malen per dag binnen van analoge Eurosport kanaal. Je MOET dus kabel hebben. Bij Digitenne (ether) zul je aan hun box moeten geloven. Bij schotel heb je ook een andere recorder nodig.
Lees ik dat goed? Je MOET kabel hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58

job

Voor guide+ moet je kabel hebben inderdaad.
Pagina: 1