Mid-range PC zonder monitor. Kan dat binnen budget van 750 e

Pagina: 1
Acties:

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
Mid-range PC zonder monitor. Kan dat binnen budget van 750 euro ??

Ik heb de afgelopen week het een en ander aan threads gelezen, incl de nieuwe BestBuy, want over 2 weken wil ik een nieuwe PC bestellen, waarbij ik binnen een budget van 750 (- 800) euro wil blijven. Een monitor is niet nodig, die heb ik al staan.

Ik zal hem gaan gebruiken voor het volgende:
- internetten (in de breedste zin van het woord) (dus mail/newsservers)
- torrents (en dan na download filmpje van bijv TopGear bekijken)
- foto bewerking (photoshop, lightroom, nikon capture nx)
- heel af en toe een game (f1 challenge).
De eis die ik dan wel wil stellen is dat hij heel stil moet zijn omdat hij 's-nachts ook wel eens aan staat (en het uiterlijk doet er ook wel wat toe), maar hij zal straks ook Vista moeten kunnen draaien.

Ik ben niet van plan iets te gaan overclocken!

Ik heb het volgende bij elkaar gezocht:

Behuizing en voeding: Antec Sonata Lifestyle II Prijs: € 110,00
Reden: Op aanraden van onderstaande berichten

Floppy: NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart. Prijs: € 11,00
Reden: geen, is zelfs misschien niet nodig, ik dacht eigenlijk meer voor firmware updates

Moederbord: MSI Moederbord P965 Neo-F. Prijs: € 99,00
Reden: Goedkoop en zonder fratsen moederbord

Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed. Prijs: € 181,00
Reden: Snel genoeg,

Koeler: Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper. Prijs: € 20,20
Reden: Stiller dan de boxed koeler

Geheugen: TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5. Prijs: € 189,00
Reden: Ik heb begrepen dat dual channel beter is dan twee reepjes. En ik wil wel proberen 2Gb te kopen. Om binnen budget te blijven zou 1Gb ook kunnen, en dan volgend jaar een 1Gb extra te kopen.

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300. Prijs: € 86,00
Reden: stil, snel, betrouwbaar. Liever misschien een 320Gb, maar ook dit wordt weer duurder

Videokaart: Asus VGA GeForce 7300GS 256 MB. Prijs: € 63,00
Reden: programma's die ik gebruik, maken weinig gebruik van extra kracht van high end videokaarten. Overweging was de Palit Gforce 7300GT, want deze zou sneller zijn.

DVD-brander: NEC ND-4571 Zilver, Labelflash. Prijs: € 35,00
Reden: Ik wil van tijd tot tijd gewoon een dvd (of cd) branden, later misschien ook eens op dual-layer

Op dit moment kom ik dan op een bedrag van zo'n € 755,00 uit (bij Sallandautomatisering).
De rest van de spullen (monitor, toetsenbord, muis, etc) heb ik nu nog in gebruik, en blijf ik ook gewoon gebruiken.

De vragen die ik heb:
- zijn de onderdelen op elkaar afgestemd, of levert bijv. geheugen een probleem op met het moederbord.
- waar is nog winst te behalen (zowel technisch als financieel).

Opmerkingen achteraf (berichten verwerkt):
Behuizing: SilentMaxx Behuizing ST-11 Zwart, Geen Voeding. Prijs: € 155,50 en Voeding: Seasonic Voeding S12-430 EPS 430 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins. Prijs: € 77,20 worden 'geruild' voor de Antec kast/voeding.

[ Voor 16% gewijzigd door Erwin.MvdB op 06-11-2006 09:37 ]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even over het geheugen: dual channel houdt in dat je twee dezelfde reepjes naast elkaar zet. Die dual channel kit houdt dus in dat je twee reepjes van elk 1GB zal krijgen. Verder nog even een verzoek: zet even de prijzen vanuit de pricewatch bij je lijst van onderdelen. Mensen hoeven dan niet zelf eerst te zoeken voordat ze kunnen reageren op je topic ;)

[ Voor 35% gewijzigd door rodie83 op 05-11-2006 15:31 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-02 16:52

DefLite

Why so serious?

waarom neem je 2GB geheugen lijkt me een beetje overkiller voor jouw eisen. Of photoshop je met vrij grote bestanden?

[ Voor 21% gewijzigd door DefLite op 05-11-2006 15:33 ]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Little_captain schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:32:
waarom neem je 2GB geheugen lijkt me een beetje overkiller voor jouw eisen. Of photoshop je met vrij grote bestanden?
TS geeft aan Vista te willen/kunnen draaien in de toekomst. Dan is 2GB geheugen geen overkill maar wat mij betreft een goede voorbereiding op de toekomst.

• Erwin.MvdB
rodie83 schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:29:
Even over het geheugen: dual channel houdt in dat je twee dezelfde reepjes naast elkaar zet. Die dual channel kit houdt dus in dat je twee reepjes van elk 1GB zal krijgen. Verder nog even een verzoek: zet even de prijzen vanuit de pricewatch bij je lijst van onderdelen. Mensen hoeven dan niet zelf eerst te zoeken voordat ze kunnen reageren op je topic ;)
Prijzen vermeld.

• Erwin.MvdB
Little_captain schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:32:
Ik heb bij Adobe Lightroom al van diverse mensen gehoord dat 2Gb intern geheugen een enorme versnelling met zich mee brengt (ondanks dat dit nog een beta is). Ook Adobe zelf kan veel geheugen gebruiken bij het bewerken van meerdere foto's. Dat is de reden dat ik denk die 2Gb wel nodig heb.

Verwijderd

Als je met foto's gaat werken, is een cardreadertje wel erg handig (als je er niet al eentje had). Verder geef je mi wel erg veel uit aan kast+voeding, kan dat niet goedkoper? En heb je al naar andere webshops gekeken die misschien wat goedkoper zijn?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
ik zou zoals hierboven ook al is vermeld even kijken naar een goedkopere behuizing, je geeft daar meteen erg veel geld aan uit dat je beter ergens anders voor kunt gebruiken of gewoon besparen.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Inderdaad. Die kast is echt veel te duur.

Ik weet niet of de Sonata stil genoeg is voor je, anders is dat een alternatief.
Die past in elk geval beter in je budget.
pricewatch: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)

Of de Arctic Cooling Silentium T2 (ATX, 350W, Zilver)
pricewatch: Arctic Cooling Silentium T2 (ATX, 350W, Zilver)

Ook een erg stille kast:
Nexus Breeze 400 (ATX, 400W)
pricewatch: Nexus Breeze 400 (ATX, 400W)
(ik ben trouwens zeer tevreden met mijn nexus-voeding, voor wat het waard is)
155 euro incl voeding is al beter dan 230 euro

[ Voor 6% gewijzigd door Quacka op 05-11-2006 16:49 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Je zegt dat de Seagate 250GB disk stil is. Snel is hij inderdaad. Betrouwbaar ook. Maar stil? Idle hoor je hem niet, maar bij het laden van een game maakt hij wel een hoop herrie! Tijdens installeren valt het allemaal wel mee.

Ik zou als je voor stilte gaat eerder de Spinpoint 250GB pakken.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:10

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 17:07:
Je zegt dat de Seagate 250GB disk stil is. Snel is hij inderdaad. Betrouwbaar ook. Maar stil? Idle hoor je hem niet, maar bij het laden van een game maakt hij wel een hoop herrie! Tijdens installeren valt het allemaal wel mee.

Ik zou als je voor stilte gaat eerder de Spinpoint 250GB pakken.
Ik kan vertellen dat het best mee valt. Ik heb zelf een Seagate in mijn kast. Ik vind hem zelf stil genoeg. Mijn broertje heeft een maxtor. Ik kan je zeggen dat het ECHT een wereld van verschil is. In het voordeel van de Seagate.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

touchdomex schreef op zondag 05 november 2006 @ 17:13:
[...]

Ik kan vertellen dat het best mee valt. Ik heb zelf een Seagate in mijn kast. Ik vind hem zelf stil genoeg. Mijn broertje heeft een maxtor. Ik kan je zeggen dat het ECHT een wereld van verschil is. In het voordeel van de Seagate.
Misschien is er iets mis met die maxtor dan want ik heb hier een stille seagate in de ene pc en een stille maxtor in de andere, beiden een paar maanden oud. Ik kan niet zeggen dat de ene meer lawaai maakt dan de ander. De ene is niet te horen en de andere ook niet.

Moet wel zeggen dat de maxtor wat sneller is en de seagate wat koeler. ;)

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Zoals hierboven al aangegeven zijn de kast en de voeding het grootste probleem, qua prijs. In de prijsklasse van 750 euro zal je moeten inleveren op bepaalde zaken. De Antec Lifestyle Sonata 2 (een kast met voeding) is een goed alternatief, die ook vaak in de best-buy-guides heeft gestaan. Een stuk goedkoper in ieder geval.

En waarom stel je de eis dat je een hoge kast wilt? Is het niet belangrijker dat je gewoon een goede kast krijgt voor weinig geld? Waarom zo nodig 60cm of hoger? De sonata 2 is trouwens 42cm hoog. Misschien is er wel een goede kast te vinden die zo hoog is, maar ik blijf het een vreemde eis vinden.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Is een Coolermaster Xtreme Power 430 watt iets voor je?
Hij kost ik meen 44 euro bij salland

www.koopeendroom.nl

• Quacka
geert1 schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:58:
Zoals hierboven al aangegeven zijn de kast en de voeding het grootste probleem, qua prijs. In de prijsklasse van 750 euro zal je moeten inleveren op bepaalde zaken. De Antec Lifestyle Sonata 2 (een kast met voeding) is een goed alternatief, die ook vaak in de best-buy-guides heeft gestaan. Een stuk goedkoper in ieder geval.

En waarom stel je de eis dat je een hoge kast wilt? Is het niet belangrijker dat je gewoon een goede kast krijgt voor weinig geld? Waarom zo nodig 60cm of hoger? De sonata 2 is trouwens 42cm hoog. Misschien is er wel een goede kast te vinden die zo hoog is, maar ik blijf het een vreemde eis vinden.
en al helemaal als je er dan maar 1 harde schijf in plaatst.

• Erwin.MvdB
Quacka schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:45:
[...]

en al helemaal als je er dan maar 1 harde schijf in plaatst.
Het is geen keiharde eis, maar het heeft wel te maken met de plek waar de computer komt te staan, en waar nu naar alle tevredenheid een vergelijkbare tower (ingebouwd) staat, waarbij ik de computer heel makkelijk kan bedienen, incl. aansluitingen. Het feit dat SilentMaxx een hele mooie kast heeft (ok, ik geef toe dat deze vrij duur is) was dit mijn uitgangspunt. De huidige tower is echter wel aan vervanging toe.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Ga je naar de doe het Zelf zaak, haalt wat planken en timmert een doosje onder de kast van zo'n 20 cm waardoor de DVD drives etc weer mooi hoog staan, daar heb je geen kast van 60 cm voor nodig :P

• Erwin.MvdB
GremliN-Online schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:57:
Ga je naar de doe het Zelf zaak, haalt wat planken en timmert een doosje onder de kast van zo'n 20 cm waardoor de DVD drives etc weer mooi hoog staan, daar heb je geen kast van 60 cm voor nodig :P
Klopt helemaal, maar zo handig ben ik ook weer niet ;) en je bent al snel weer een tientje of wat kwijt aan materiaal.

• Quacka
ztrezz schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:59:
[...]

Klopt helemaal, maar zo handig ben ik ook weer niet ;) en je bent al snel weer een tientje of wat kwijt aan materiaal.
250 euro voor grote kast + voeding
110 euro voor de sonata + 20 euro aan materiaal om hem hoger te zetten.

Maar dat je de door jouw gekozen kast mooi vind is natuurlijk zeker een argument.
Ik kan niet inschatten hoe die plek voor je pc precies eruit ziet, maar over bedieningsgemak: Volgens mij valt het wel mee hoe vaak je iets moet bedienen op een pc. Of ben jij iemand die HEEL vaak een cd moet vervangen in je pc?
Volgens mij valt dit in de praktijk namelijk wel mee. Vaak heb ik weken dat ik enkelt de aan-knop van mijn pc gebruik en verder niets...

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:19
ztrezz schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:59:
[...]

Ja, en nu aan een andere kast...

Je zal ergens moeten kiezen, als je binnen je budget wil blijven.

[ Voor 54% gewijzigd door Hmmbob op 05-11-2006 21:15 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Erwin.MvdB
Groentenboer schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:14:
[...]

Ja, en nu aan een andere kast...

Je zal ergens moeten kiezen, als je binnen je budget wil blijven.
TopicStart aangepast. Als nu nog iemand kan aangeven of de componenten met elkaar kunnen werken ((MoBo en Mem) en of een 7300GT beter zou zijn als een 7300GS, heel graag.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Prima systeem zo! Verstandig om de kast te vervangen, kijk hoeveel het je scheelt. Een stapel boeken eronder is al voldoende, of je laat een kennis even een verhoginkje bouwen of iets dergelijks. De videokaart is wel de zwakke schakel in je systeem, maar daar heb je bewust voor gekozen. Zolang je geen fanatieke gamer bent, is dit een prima pc. Je kunt altijd nog later upgraden als je toch de nieuwste games wilt spelen natuurlijk. En Windows Vista zal heel aardig draaien op dit systeem.

Het geheugen zal vast wel samenwerken met het moederbord, je kunt dit misschien ook controleren op de website van het moederbord. Maar je hebt een bekend merk moederbord en een bekend merk geheugen, dus dan is er meestal geen probleem. Als je het systeem laat bouwen door de winkel, dan krijg je ook vast wel bericht als er toch problemen zijn.

Binnen je budget zit je nu op een kwaliteitssysteem dat aan je eisen voldoet. Veel kan er niet meer verbeterd worden denk ik.
Pagina: 1