Mid-range PC zonder monitor. Kan dat binnen budget van 750 euro ??
Ik heb de afgelopen week het een en ander aan threads gelezen, incl de nieuwe BestBuy, want over 2 weken wil ik een nieuwe PC bestellen, waarbij ik binnen een budget van 750 (- 800) euro wil blijven. Een monitor is niet nodig, die heb ik al staan.
Ik zal hem gaan gebruiken voor het volgende:
- internetten (in de breedste zin van het woord) (dus mail/newsservers)
- torrents (en dan na download filmpje van bijv TopGear bekijken)
- foto bewerking (photoshop, lightroom, nikon capture nx)
- heel af en toe een game (f1 challenge).
De eis die ik dan wel wil stellen is dat hij heel stil moet zijn omdat hij 's-nachts ook wel eens aan staat (en het uiterlijk doet er ook wel wat toe), maar hij zal straks ook Vista moeten kunnen draaien.
Ik ben niet van plan iets te gaan overclocken!
Ik heb het volgende bij elkaar gezocht:
Behuizing en voeding: Antec Sonata Lifestyle II Prijs: € 110,00
Reden: Op aanraden van onderstaande berichten
Floppy: NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart. Prijs: € 11,00
Reden: geen, is zelfs misschien niet nodig, ik dacht eigenlijk meer voor firmware updates
Moederbord: MSI Moederbord P965 Neo-F. Prijs: € 99,00
Reden: Goedkoop en zonder fratsen moederbord
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed. Prijs: € 181,00
Reden: Snel genoeg,
Koeler: Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper. Prijs: € 20,20
Reden: Stiller dan de boxed koeler
Geheugen: TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5. Prijs: € 189,00
Reden: Ik heb begrepen dat dual channel beter is dan twee reepjes. En ik wil wel proberen 2Gb te kopen. Om binnen budget te blijven zou 1Gb ook kunnen, en dan volgend jaar een 1Gb extra te kopen.
Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300. Prijs: € 86,00
Reden: stil, snel, betrouwbaar. Liever misschien een 320Gb, maar ook dit wordt weer duurder
Videokaart: Asus VGA GeForce 7300GS 256 MB. Prijs: € 63,00
Reden: programma's die ik gebruik, maken weinig gebruik van extra kracht van high end videokaarten. Overweging was de Palit Gforce 7300GT, want deze zou sneller zijn.
DVD-brander: NEC ND-4571 Zilver, Labelflash. Prijs: € 35,00
Reden: Ik wil van tijd tot tijd gewoon een dvd (of cd) branden, later misschien ook eens op dual-layer
Op dit moment kom ik dan op een bedrag van zo'n € 755,00 uit (bij Sallandautomatisering).
De rest van de spullen (monitor, toetsenbord, muis, etc) heb ik nu nog in gebruik, en blijf ik ook gewoon gebruiken.
De vragen die ik heb:
- zijn de onderdelen op elkaar afgestemd, of levert bijv. geheugen een probleem op met het moederbord.
- waar is nog winst te behalen (zowel technisch als financieel).
Opmerkingen achteraf (berichten verwerkt):
Behuizing: SilentMaxx Behuizing ST-11 Zwart, Geen Voeding. Prijs: € 155,50 en Voeding: Seasonic Voeding S12-430 EPS 430 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins. Prijs: € 77,20 worden 'geruild' voor de Antec kast/voeding.
Ik heb de afgelopen week het een en ander aan threads gelezen, incl de nieuwe BestBuy, want over 2 weken wil ik een nieuwe PC bestellen, waarbij ik binnen een budget van 750 (- 800) euro wil blijven. Een monitor is niet nodig, die heb ik al staan.
Ik zal hem gaan gebruiken voor het volgende:
- internetten (in de breedste zin van het woord) (dus mail/newsservers)
- torrents (en dan na download filmpje van bijv TopGear bekijken)
- foto bewerking (photoshop, lightroom, nikon capture nx)
- heel af en toe een game (f1 challenge).
De eis die ik dan wel wil stellen is dat hij heel stil moet zijn omdat hij 's-nachts ook wel eens aan staat (en het uiterlijk doet er ook wel wat toe), maar hij zal straks ook Vista moeten kunnen draaien.
Ik ben niet van plan iets te gaan overclocken!
Ik heb het volgende bij elkaar gezocht:
Behuizing en voeding: Antec Sonata Lifestyle II Prijs: € 110,00
Reden: Op aanraden van onderstaande berichten
Floppy: NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart. Prijs: € 11,00
Reden: geen, is zelfs misschien niet nodig, ik dacht eigenlijk meer voor firmware updates
Moederbord: MSI Moederbord P965 Neo-F. Prijs: € 99,00
Reden: Goedkoop en zonder fratsen moederbord
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed. Prijs: € 181,00
Reden: Snel genoeg,
Koeler: Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper. Prijs: € 20,20
Reden: Stiller dan de boxed koeler
Geheugen: TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5. Prijs: € 189,00
Reden: Ik heb begrepen dat dual channel beter is dan twee reepjes. En ik wil wel proberen 2Gb te kopen. Om binnen budget te blijven zou 1Gb ook kunnen, en dan volgend jaar een 1Gb extra te kopen.
Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300. Prijs: € 86,00
Reden: stil, snel, betrouwbaar. Liever misschien een 320Gb, maar ook dit wordt weer duurder
Videokaart: Asus VGA GeForce 7300GS 256 MB. Prijs: € 63,00
Reden: programma's die ik gebruik, maken weinig gebruik van extra kracht van high end videokaarten. Overweging was de Palit Gforce 7300GT, want deze zou sneller zijn.
DVD-brander: NEC ND-4571 Zilver, Labelflash. Prijs: € 35,00
Reden: Ik wil van tijd tot tijd gewoon een dvd (of cd) branden, later misschien ook eens op dual-layer
Op dit moment kom ik dan op een bedrag van zo'n € 755,00 uit (bij Sallandautomatisering).
De rest van de spullen (monitor, toetsenbord, muis, etc) heb ik nu nog in gebruik, en blijf ik ook gewoon gebruiken.
De vragen die ik heb:
- zijn de onderdelen op elkaar afgestemd, of levert bijv. geheugen een probleem op met het moederbord.
- waar is nog winst te behalen (zowel technisch als financieel).
Opmerkingen achteraf (berichten verwerkt):
Behuizing: SilentMaxx Behuizing ST-11 Zwart, Geen Voeding. Prijs: € 155,50 en Voeding: Seasonic Voeding S12-430 EPS 430 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins. Prijs: € 77,20 worden 'geruild' voor de Antec kast/voeding.
[ Voor 16% gewijzigd door Erwin.MvdB op 06-11-2006 09:37 ]