Core Duo en S478 verwarring

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:15
Ik ben op zoek naar een upgrade waarbij ik m'n watercooling kan behouden !
Aangezien m'n cpu block enkel op s478 past, moet het mobo s478 blijven,
echter ben ik op zoek naar mATX bord met Pci-x, zoiets bv.(MSI bord)

Dus mijn vragen zijn:
- Volgens mij is dit geen S478 (volgens de pricewatch) bord maar een S479 (google) juist toch ?
- Sinds wanneer bestaan er S479 Core 2 Duo's ? (support voor Core 2 Duo op het MSI bordje)
- Zal ik veel verschil merken in de prestaties: dit mobo met een Core Duo rond 2 Ghz met DDR2 geheugen tov wat ik nu heb: een Asrock P4V88 mobo met P4 3GHz prescott core en DDR mem
Zijn de mounting holes van mobo en de cooler hetzelfde ? (MSI bord is mATX: ja zeker ?)

[ Voor 5% gewijzigd door Ward Vr op 05-11-2006 14:59 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Core 2 Duos op 479 zijn Core 2 Mobiles ofzoiets.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat bordje dat je daar aanhaalt heeft geen PCI-X sloten hoor. PCI-X icm µATX is redelijk zeldzaam eigenlijk.
Voor zover ik weet heb je alleen de 852GME-MGF van DFI en 855GME-MGF van DFI die µATX zijn en PCI-X sloten hebben. Verder zijn er msischien nog wel andere merken, maar die weet ik zo niet. Dit zijn overigens S479 plankjes, die hetzelfde zijn als je s478 socket qua grootte.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:18
Ik denk dat ie PCI-E bedoeld.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zegt hij dan PCI-X?

nogal een extreem groot verschil namelijk.

• Ward Vr
idd, foutje van mijn kant, ik bedoelde natuurlijk PCI-E (wat is PCI-X dan ?) 8)7
alvast bedankt voor de snelle reacties ! _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Ward Vr op 05-11-2006 15:29 ]

Verwijderd

Ward Vr schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:27:
idd, foutje van mijn kant, ik bedoelde natuurlijk PCI-E (wat is PCI-X dan ?) 8)7
Wikipedia

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

1. - Dit is inderdaad s479. Maar daar bestaan ook weer 2 sockets van. Alleen met een andere pin-layout. De een is voor de pentium en celeron M serie (banias en dothan), en de andere (nieuwe) is voor de core duo, core solo en core 2 duo serie (ofwel yonah en merom).
2. - Sinds ze ook een mobiele variant uitbrengen ( eg t7200 , t5600 etc.)
3. - Is afhankelijk van wat je doet. iig zal het erg op de stroomkosten besparen. TDP voor de merom is 35watt volgens mij, en die voor de yonah 31watt.

Op een aantal s479 borden zoals de gigabyte ; pricewatch: Gigabyte GA-8I945GMMFY-RH, 945GM (mATX, PCIe, Sound, LAN, SATA, RAID, 1394) , kan je een s478 koeler kwijt. Maar sommige s479 viiv borden gebruiken een eigen koeler, zoals het bord van asus.

Ik had laatst een test gelezen waar het verschil tussen de merom en de conroe op dezelfde kloksnelheid verwaarloosbaar was. Het enige verschil is de FSB namelijk. (op het stroomverbruik na dan).
Alleen de merom is wel iets duurder, maar dat valt gelukkig mee. Tenzij je voor een t7400 of t7600 wil gaan...

edit ;
Oh ja, pas op dat je geen BGA versie koopt zoals ik deed 8)7
Core Duo L2300 BGA package?

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 05-11-2006 15:49 ]

• Dutch_Razor
Kan je eigenlijk niet beter gewoon een Core 2 Duo E6*00 nemen (E6600, E6400), met een normaal mobo zoals de P5W DH of de P5B (Asus), en dan een ander koelblokje kopen?

Anders zit je vast aan zo'n mobile ding...

• Ward Vr
@ Bartjuh: bedankt voor de verhelderende uitleg, maar wat is dan het verschil met de S478 ???
En het systeem zou vooral moeten dienen als budget game machine ...
edit: de gigabyte die jij aanhaalde is een S478 volgens de site van Gigabyte !!!
blijkbaar zijn er nog velen die met S478/S479 verwarringzitten !

De redenen van de overstap zijn:
ik wil pci-e, dus een zwaardere graka ook natuurlijk
ik wil minder warmte bij meer prestaties
(en liefst mATX)
mààr S478 waterkoeling behouden

@ Dutch-Razor: dit kan ook, maar ik ben waterkkoeling redelijk beu, dus wil ik zeker geen nieuwe spullen, laat staan m'n bestaande set-up opengooien om die spullen erin te steken...weeral knoeien met water en electriciteit, opletten dat ik niets mors of zelfs maar spetter, indien wel, weer laten drogen, en aangezien water met antivries niet vlug droogt duurt het uren ... zelfs met fohn...
ook het gewicht van de hele set-up ... de voordelen wegen niet meer op tegen de nadelen voor mij !
Het moest niet per se mobile stuff zijn, maar aangezien er geen andere S478/S479 mobo's
met pci-e zijn ...

[ Voor 21% gewijzigd door Ward Vr op 05-11-2006 17:06 ]

• Dutch_Razor
Volgens mij past een socket 478 waterkoeling helemaal niet op een 479 mobo btw.

En de snelste processors op 478 zijn toch de Intel Prescotts..

Is een andere bevestiging voor je huidige blokje miss niet een optie, dat je em toch op een 775 kan zetten?

• Ward Vr
Dutch_Razor schreef op zondag 05 november 2006 @ 17:06:
Volgens mij past een socket 478 waterkoeling helemaal niet op een 479 mobo btw.

Is een andere bevestiging voor je huidige blokje miss niet een optie, dat je em toch op een 775 kan zetten?
Nee ! Is niet mogelijk, omdat het om een CPU blokje gaat dat vastgezet wordt met de klemmen van een typische S478 luchtkoeler.
Tenzij ik zelf een ander systeem in elkaar knutsel ... moet mogelijk zijn, maar het opspannen op de processor, met overal een gelijke spanning lijkt me moeilijk !

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Dutch_Razor schreef op zondag 05 november 2006 @ 17:06:
Asus P4Pxxx series + Asus CT479 geeft je de mogelijkheid om een Pentium Mobile CPU op een ATX moederdbord te zetten. ;)

Deze zijn zeker weten een stuk sneller dan de Prescotts en hebben een onwijs groot overclockpotentieel.

Omdat je nog steeds een moederbord gebruikt met een s478 socket, kun je daar 9 van de 10 lucht en waterkoelers gewoon op kwijt. Slechts een heel klein aantal hoef je aan te passen om erop te krijgen.
Maar dit is bij een Dothan processor niet echt noodzakelijk aangezien deze makkelijk passief te koelen zijn. (Daarmee bedoel ik dus, het standaard koelblok wat bij de CT479 converter geleverd word gebruiken en daar dan de koeler vanaf te slopen, alhoewel is deze al erg stil).
Een Dothan heeft een TDP rating van 45 Watt en op stock snelheid worden ze vaak maar een graad of 4-6 warmer dan kamertemperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 05-11-2006 17:32 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Dutch_Razor
Ah ik was in de veronderstelling dat een S478 koelblok niet op een S479 proc paste.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Dutch_Razor schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:10:
Ah ik was in de veronderstelling dat een S478 koelblok niet op een S479 proc paste.
Afbeeldingslocatie: http://www.rsssim.com/images/Big/050009-001_800x640.jpg

;)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Het zit eigenlijk zo:
S479 is eigenlijk een laptop-socket. Voor elke laptop wordt een speciale koeling ontworpen.
Enkele merken hebben dit socket vervolgens op een (m)ATX moederbord geplakt, omdat de processors daarvoor uiteraard zuiniger zijn.
Omdat hier geen standaard voor is, heeft elke fabrikant een eigen oplossing. Onder andere de AOpen hierboven heeft inderdaad de bevestiging van S478. Er zijn ook S479 bordjes met de LGA775-bevestiging, en Asus heeft (dacht ik) een totaal eigen manier, en levert dan ook een custom koelblok mee.
Let hier dus op voor je een bordje koopt!

• Ward Vr
@DJ_The_SP: Als ik dan toch een nieuw mobo en processor moet kopen, dan kan ik evengoed meteen voor een mobile versie gaan van elk. Maar toch bedankt ...
btw asrock heeft toch ook zoiets waarbij je een andere processor op je mobo kan plaatsen met behulp van een insteekkaart ?

*En toen was Ward Vr zeer verbaasd toen hij dit tegenkwam op de site van Asrock :9
mATX, pci-e en S478 (non-mobile) bestaan dus toch tesamen !

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:39:
en Asus heeft (dacht ik) een totaal eigen manier, en levert dan ook een custom koelblok mee.
Let hier dus op voor je een bordje koopt!
Bij de CT479 word idd een passende koeler meegeleverd ja.
(Een dunnere 478 koeler feitelijk ivm minder hoogte door het converter boardje)
Ik heb er 2 liggen. :)

• Ward Vr
Na wat extra research blijken er toch enkele mobo's te zijn die aan mijn noden voldoen,
maar deze zijn (bijna) niet meer leverbaar.

De Asrock P4Twins-HDTW had ik zelf al gevonden maar hier is iemand met hetzelfde probleem,
ook een lijst met nog enkele mobo's.
Iemand een idee hoe ik alsnog aan zo'n mobo kan geraken ?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ward Vr schreef op zondag 05 november 2006 @ 16:57:
@ Bartjuh: bedankt voor de verhelderende uitleg, maar wat is dan het verschil met de S478 ???
En het systeem zou vooral moeten dienen als budget game machine ...
edit: de gigabyte die jij aanhaalde is een S478 volgens de site van Gigabyte !!!
blijkbaar zijn er nog velen die met S478/S479 verwarringzitten !
Ja, klopt. Sommige gebruiken dan s478 ipv s479. Maar dat is puur de benaming! s478 van dat bord is heel anders dan de gewone s478 borden ;)
Hij staat ook in de pricewatch tussen de s479 borden :)

• Ward Vr
@ Bartjuh: heb je concretere info? want ik kan niet veel maken van je laatste post (hierboven)
_/-\o_
oke, lekker verwarrend dus, maar ik begrijp het verschil tussen S478 en S479 nog niet goed

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ward Vr schreef op zondag 05 november 2006 @ 20:29:
@ Bartjuh: heb je concretere info? want ik kan niet veel maken van je laatste post (hierboven)
_/-\o_
oke, lekker verwarrend dus, maar ik begrijp het verschil tussen S478 en S479 nog niet goed
Is ook verwarrend ;)

Dat gigabyte bord is dus NIET compatible met gewone s478 processors. Alleen core duo, core 2 duo en core solo (ofwel merom en yonah) werken op dat bord. Het verschil zit hem in het aantal pinnetjes. Maar ik denk dat ze het 478 noemen vanwege de compatibiliteit met s478 koelblokken. Maar de procs gebruiken toch werkelijk 479 pinnejtes.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Core 2 Duo is S775 hoor, en heeft bovendien geen pinnetjes, dus dat gaat niet passen. :P

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

NNF schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:59:
Core 2 Duo is S775 hoor, en heeft bovendien geen pinnetjes, dus dat gaat niet passen. :P
De mobiele variant van de core 2 duo is socket M en heet merom. Maar socket M wordt voor de core duo/solo series raar genoeg meestal socket 479 genoemd.

Helemaal onderaan ( T-series , t5600, t7200 etc) ;
http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-c2.php

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Ah, I see. Dacht dat je het over de desktopvariant had :o :)

[ Voor 4% gewijzigd door NNF op 05-11-2006 23:57 ]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
hoe zit het met het stroomverbruik wat je extra door watercooling hebt ipv een gewone fan?
kan me zo voorstellen dat dit mss groter is dan de winst die je krijgt van een mobile processor.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Watercooling moet je niet doen voor stroomverbruik, maar voor de stilte :) Op zo'n Core Duo kun je an sich makkelijk een flinke passieve heatsink neerplanten en gewoon gebruik maken van de bestaande airflow in de case. Tenzij je van plan bent om die-hard te gaan overclocken, dan koelt zo'n WC setup toch wel wat beter.

En over Socket479: er bestaan geen CPU's met 479 pinnetjes (wel met 479 balletjes, maar dat is een ander verhaal). Er zijn twee verschillende varianten van CPU's met 478 pinnetjes, de ene voor desktops en de andere voor mobiles. Het verschil is de plaatsing van 1 pin in een hoek om te voorkomen dat de CPU typen onderling uitgewisseld kunnen worden (ivm incompatibele voltage regulatie). De mobile variant wordt Socket479 genoemd en deze is sinds de Core Duo hernoemd naar Socket M :)

Links voor desktops (Socket478) en rechts voor mobiles (Socket479 / Socket M) B)
Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl/img/har/cpu/int/p4/P4-Northwood-bottom-sm.jpg Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl/img/har/cpu/int/pm/PM-Dothan-pins-sm.jpg

Dit is een 479-balls mobile CPU, maar hiervoor is geen "Socket479" beschikbaar. Deze CPU's worden gesoldeerd op speciale laptopmoederborden die vaak in "Ultra Thin" laptops worden gebruikt, dat scheelt namelijk 3 à 5 mm in de hoogte :Y)
Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl/img/har/cpu/int/pm/PM-Banias479-balls-sm.jpg

Vraag me overigens niet waarom de balls-variant 1 contactpunt meer heeft tov de pins-variant :+

[ Voor 85% gewijzigd door BalusC op 06-11-2006 11:42 ]

Pagina: 1