Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

NICD lader

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een NICD lader, een bouwpakketje van Velleman K7300.

De uitgangsspanning zonder aangesloten cellen is 6.8 Volt.

Nu is mijn vraag: Kunnen de cellen niet defect raken bij deze aangesloten spanning?
Of maakt de spanning niet zoveel uit als de laadstroom maar klopt?

Alvast bedankt voor de reacties,

Groet,
Chris.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Velleman maakt een bordje en brengt dat op de markt. Ik denk niet dat een groot bedrijf als velleman het gaat risceren om een batterij vernieler op de markt te brengen onder mom van lader. Daar is wel over nagedacht.
Ook is een onbelaste spanning niet altijd hetelfde als een belaste spanning. En een batterij lader is meestal ook een stroombron, die dus zijn spanning aanpast aan de belasting ipv zijn stroom.

Mijn mening: Er is niets mis met de lader, en je batterijen zullen er perfect mee geladen kunnen worden.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

NiCds worden inderdaad opgeladen door er een bepaalde stroom doorheen te jassen. Zolang die stroom maar OK is (en/of op tijd afgeschakeld word; je wil een batterij niet met 1A overladen :X ) gaat het prima.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Just curious: Welk IC (if any) hebben ze gebruikt?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Het leuke van velleman is dat ze veel info over de bouwpakketen gewoon online hebben staan.
De gezochte info kun je dus hier http://www.velleman.be/do...assembly_manual_k7300.pdf vinden.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Googlen:

http://www.vellemanprojec...assembly_manual_k7300.pdf

Kortom: Geen bijzondere IC's, alleen een opamp en een timertje. Dat ding "laad" dus niet echt (geel delta-V regeling), maar stampt gedurende X-tijd gewoon een stroom door je accutjes.

edit: alweer te traag ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 05-11-2006 16:39 ]

Verwijderd

Kan veel makkelijker en netter (MAX712) hihi. Maar dan zit je weer met een spoeltje en low-ESR caps.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ging er van uit dat behalve de stroom door de cel ook de spanning moest kloppen.
Dus 4 cellen aangesloten 4.8 V dus ik dacht ook 4.8 V spanning van de lader te krijgen maar dat is dus niet zo.
Ik dacht laat ik het even navragen voordat de cellen mij straks om de oren vliegen.

Nogmaals bedankt,

Groet,
Chris.

Verwijderd

NiCD is wel redelijk abuse-proof hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zit ik toch nog even met een paar vragen:

Die cellen staan op een bepaalde spanning aangesloten.

Hoe berekenen ze die dan en wat is dan de maximale spanning waarop een cel b.v. 1cel = 1.2 Volt aangesloten mag worden?

Ik dacht dat te kunnen herleiden aan de uitgangsspanning maar die blijft 6.8 Volt ongeacht het aantal aangesloten cellen.

Groet,

Chris

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Als het goed is, dan is die lader een constante stroombron (met uitschakeling na zoveel tijd en al die tralala, maar dat doet er hier niet toe), waarbij de spanning dus enkel bepaald wordt door de belasting (een ideale stroombron zal, als je de klemmen open laat, de spanning verhogen tot er vonken overslaan, en zo toch de ingestelde stroom vloeit).
Bij je batterijen, zal er bij X lading in de batterij een bepaalde spanning over de batterij staan, op de stroombron moet je dan de som van deze spanningen (voor in serie geschakelde batterijen) meten.

Zie bijvoorbeeld een standaard ledje, op welke spanning je die aansluit maakt niet echt uit, zolang je de stroom maar beperkt tot maximaal 20mA, de spanning die er dan over staat is afhankelijk van de kleur van het ledje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,
Nu is mij het een en ander duidelijk geworden.
Groet,
Chris
Pagina: 1