Ik heb de mogelijkheid om een 2.5" hd uit een laptop te recuperen. Ik zou hiermee graag een externe hd maken met een IDE->USB controller (bijvoorbeeld: http://www.dansdata.com/rdriver.htm).
Tot zover. De vraag die ik mij nu stel is of ik power zou halen uit de usb poort, of hiervoor een adapter zou gebruiken.
Voordeel usb poort: geen stopcontact+bijkomende adapter+bijkomende kabel nodig
Mogelijk probleem: levert niet genoeg stroom.
Ik ben de specs gaan opzoeken van de desbetreffende HD:
De spin-up peakpower zou dus een probleem kunnen vormen. Nu ben ik gaan zien naar externe 2.5" hard drives van een aantal bekende fabrikanten (WD, Seagate, Maxtor, Freecom) dewelke ook drives leveren die stroom via de usb poort halen. Bij elke van deze fabrikanten staat er een disclaimertje wat ongeveer gaat als volgt:
Hieruit trek ik de conclusie dat quasi alle drives meer dan 0.5A trekken bij het opstarten (= de theoretische max voor een usb poort) maar dat bijna alle poorten hier geen beperking in hebben. Hoewel dit buiten de theoretische specs valt, kan een usb poort hardwarematig meer dan 0.5A aan en mobofabrikanten beperken de poorten niet waardoor aldus de meeste drives op de meeste pc's met gewoon 1 kabel gevoed kunnen worden.
In de andere gevallen wordt een 2de kabel of een adapter gebruikt.
De vraag die ik mij nu stel: kan dit zo een beetje kloppen? Zijn er mensen die de echte power specs kennen dat hun 2.5" drive verbruikt bij opstarten?
Zou ik dus ook gewoon voor mijn drive power via de usb poort kunnen voorzien?
Tot zover. De vraag die ik mij nu stel is of ik power zou halen uit de usb poort, of hiervoor een adapter zou gebruiken.
Voordeel usb poort: geen stopcontact+bijkomende adapter+bijkomende kabel nodig
Mogelijk probleem: levert niet genoeg stroom.
Ik ben de specs gaan opzoeken van de desbetreffende HD:
http://support.dell.com/s...s/storage/54894/Specs.htmElectrical
Power requirements:
Nominal supply
+5 VDC (5%)
Performance idle average
1.85 W
Seek average
2.3 W
Read average
2.2 W
Write average
2.3 W
Standby average
0.3 W
Sleep average
0.1 W
Dissipation (typical):
Start-up (maximum peak)
0.94 A
Active idle (average)
0.95 W
Low-power idle (average)
0.65 W
De spin-up peakpower zou dus een probleem kunnen vormen. Nu ben ik gaan zien naar externe 2.5" hard drives van een aantal bekende fabrikanten (WD, Seagate, Maxtor, Freecom) dewelke ook drives leveren die stroom via de usb poort halen. Bij elke van deze fabrikanten staat er een disclaimertje wat ongeveer gaat als volgt:
Deze fabrikanten voorzien dan ook (al dan niet optioneel) een 2de usb connector of een adapter.*Some laptops, USB hubs, and even a few desktop systems limit bus power. In such cases, two USB ports are required for bus-powered operation. The included
USB cable has an additional USB connector which can be used if two USB ports are required. If two USB ports are not available, an AC adapter can be used. AC
adapter sold separately.
Hieruit trek ik de conclusie dat quasi alle drives meer dan 0.5A trekken bij het opstarten (= de theoretische max voor een usb poort) maar dat bijna alle poorten hier geen beperking in hebben. Hoewel dit buiten de theoretische specs valt, kan een usb poort hardwarematig meer dan 0.5A aan en mobofabrikanten beperken de poorten niet waardoor aldus de meeste drives op de meeste pc's met gewoon 1 kabel gevoed kunnen worden.
In de andere gevallen wordt een 2de kabel of een adapter gebruikt.
De vraag die ik mij nu stel: kan dit zo een beetje kloppen? Zijn er mensen die de echte power specs kennen dat hun 2.5" drive verbruikt bij opstarten?
Zou ik dus ook gewoon voor mijn drive power via de usb poort kunnen voorzien?