Toon posts:

2.5" HD poweren door USB poort ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de mogelijkheid om een 2.5" hd uit een laptop te recuperen. Ik zou hiermee graag een externe hd maken met een IDE->USB controller (bijvoorbeeld: http://www.dansdata.com/rdriver.htm).

Tot zover. De vraag die ik mij nu stel is of ik power zou halen uit de usb poort, of hiervoor een adapter zou gebruiken.
Voordeel usb poort: geen stopcontact+bijkomende adapter+bijkomende kabel nodig
Mogelijk probleem: levert niet genoeg stroom.

Ik ben de specs gaan opzoeken van de desbetreffende HD:
Electrical
Power requirements:
Nominal supply
+5 VDC (5%)
Performance idle average
1.85 W
Seek average
2.3 W
Read average
2.2 W
Write average
2.3 W
Standby average
0.3 W
Sleep average
0.1 W
Dissipation (typical):
Start-up (maximum peak)
0.94 A
Active idle (average)
0.95 W
Low-power idle (average)
0.65 W
http://support.dell.com/s...s/storage/54894/Specs.htm

De spin-up peakpower zou dus een probleem kunnen vormen. Nu ben ik gaan zien naar externe 2.5" hard drives van een aantal bekende fabrikanten (WD, Seagate, Maxtor, Freecom) dewelke ook drives leveren die stroom via de usb poort halen. Bij elke van deze fabrikanten staat er een disclaimertje wat ongeveer gaat als volgt:
*Some laptops, USB hubs, and even a few desktop systems limit bus power. In such cases, two USB ports are required for bus-powered operation. The included
USB cable has an additional USB connector which can be used if two USB ports are required. If two USB ports are not available, an AC adapter can be used. AC
adapter sold separately.
Deze fabrikanten voorzien dan ook (al dan niet optioneel) een 2de usb connector of een adapter.

Hieruit trek ik de conclusie dat quasi alle drives meer dan 0.5A trekken bij het opstarten (= de theoretische max voor een usb poort) maar dat bijna alle poorten hier geen beperking in hebben. Hoewel dit buiten de theoretische specs valt, kan een usb poort hardwarematig meer dan 0.5A aan en mobofabrikanten beperken de poorten niet waardoor aldus de meeste drives op de meeste pc's met gewoon 1 kabel gevoed kunnen worden.
In de andere gevallen wordt een 2de kabel of een adapter gebruikt.

De vraag die ik mij nu stel: kan dit zo een beetje kloppen? Zijn er mensen die de echte power specs kennen dat hun 2.5" drive verbruikt bij opstarten?
Zou ik dus ook gewoon voor mijn drive power via de usb poort kunnen voorzien?

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
ik heb hier een toshiba 2,5" externe hdd, maar die heeft ook maar één usb poort nodig.
Nog nooit problemen mee gehad ook niet met opstarten.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Er zijn ook externe 2,5" behuizingen die 2 usb stekertjes hebben.

De 1e is voor dataoverdracht en voeding, de andere steek je in een andere usb poort (let op niet direct naast het andere stekkertje, maar een andere fysieke usb poort), deze levert dan de extra benodigde stroom

Ligt ook aan het vermogen wat een usb poort kan verwerken, soms heb ik dat 2e stekkertje niet nodig, op een ander systeem weer wel.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Als je het nou echt niet vertrouwd dan kun je eventueel zelf nog een soort buffer accu knutselen. Haal je een gold-cap condensator van 1F, een voltage regulator en een klein stukje elektronica om je hdd pas aan te zetten als je condensator voldoende opgeladen is. Dit zou moeten kunnen met creatief gebruik van weerstandjes, een condensator en een transistor.

Dan weet je iig zeker dat je hdd het op alle poorten doet :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
over 2 poorten verdelen 1 poort de echte aansluiting en van de andere alleen de 5v en de gnd

houd er rekening mee dat een usb poort 500mA kan leveren. 0,5A kan ook

[ Voor 28% gewijzigd door DECOY88 op 05-11-2006 11:34 ]

• diekstra
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
k heb 2 2,5" drives, een 20gb en een 40gb.
De 20gb doet het altijd op 1 usb-poort, de 40gb doet het op sommige machines niet, totdat je de Y-kabel op 2 usb-poorten aansluit...
Lijkt erop dat sommige machines meer vermogen op de usb-poort kunnen leveren dan de theoretische max.

The Matrix is everywhere, It is all around us, Even now in this very room

Verwijderd

Topicstarter
rdfeij schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:31:
Ligt ook aan het vermogen wat een usb poort kan verwerken, soms heb ik dat 2e stekkertje niet nodig, op een ander systeem weer wel.
Hoe merk je dit dan? Wat gebeurt er als ja 1 stekkertje gebruikt op een systeem war je er 2 nodig hebt?
Atgast schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:32:
Als je het nou echt niet vertrouwd dan kun je eventueel zelf nog een soort buffer accu knutselen. Haal je een gold-cap condensator van 1F, een voltage regulator en een klein stukje elektronica om je hdd pas aan te zetten als je condensator voldoende opgeladen is. Dit zou moeten kunnen met creatief gebruik van weerstandjes, een condensator en een transistor.

Dan weet je iig zeker dat je hdd het op alle poorten doet :)
Die optie is mij ook al gekruisd in gedachten :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2006 11:35 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Het verbruik van de verschillende apparaten wordt niet allen beperkt door de hardware, maar ook windows houdt het verbruik van de verscillene usb-apparaten bij en schakelt apparaten die teveel verbruiken gewoon uit.
Zowat alle 2,5" drives verbruiken teveel en werken dus op de meeste computers niet naar behoren. Die 2de USB poort gebruiken is dus echt geen luxe.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:33:
[...]

Hoe merk je dit dan? Wat gebeurt er als ja 1 stekkertje gebruikt op een systeem war je er 2 nodig hebt?

[...]

Bij mij hoor je de HD dan starten en juist op het moment dat de motor op snelheid gekomen is 'slaat' hij dan af. Hij blijft dit continu doen totdat hij genoeg stroom heeft (met een tweede USB-poort erbij te steken dus). Wat je ook kan doen is een FireWire 2,5" HD box kopen. FireWire kan meer stroom leveren maar zit op minder pc's (wel op alle Macs).
Ik heb zo'n Sweex box met USB & FireWire. Doet z'n werk goed maar mijn HD vraagt veel stroom bij het opstarten...

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

[...]

[...]

misschien een idee om er een GoT projectje van te maken in Elektronica. Een soort I/O box voor usb devices in het algemeen :)

Je beschermt je usb poorten en weet zeker dat je apparaten werken.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb ondertussen even over het bufferidee nagedacht. Het probleem gaat zijn bij gebruik van een condensator dat deze max tot 5V kan opgeladen worden. Bij het ontladen gaat de spanning algauw onder de 5V dalen waardoor we er ook niet te veel mee kunnen beginnen.
In feite zou dus een hogere spanning vereist zijn zodat je daaruit een 5V kan halen, die langer aangehouden kan worden, namelijk totdat de hogere spanning gezakt is tot het niveau van de 5V.
Probleem is dan weer dat je een hogere spanning moet maken uit de 5V wat wederom elektronica vereist en dus ook weer verliezen (elektronica dissipeert vermogen).

5V -> verhoging -> opslag in condensator als buffer -> gestabiliseerde verlaging naar 5V
+ regeling die kiest tussen 5V van de usb bij laag verbruik, en 5V van de buffer tijdens spin-up

Bij dit alles moet nog aan acceptabel rendement bekomen worden zodat we al sowieso niet te veel stroom uit de usb poort moeten trekken door het vermogen dat in de elektronica gedissipeerd wordt.

Er gaat dus over nagedacht moeten worden allenszins. Als iemand een simpeler idee heeft, laat gerust weten.

Uiteraard is er ook nog altijd de optie van 2 kabels te gebruiken maar ik zie het als een uitdaging om het met 1 kabel+buffer geklaard te krijgen :)

• rdfeij
[...]

Dat merk je aan een tikgeluid in de harde schijf, hij probeert dan op te starten en zijn koppen te bewegen, maar dat lukt dan net niet, waarna hij tikkend in een reset valt.
Bij sommige diskjes moet je echter goed luisteren wil je dat horen.

• rdfeij
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 14:39:
Ok heb ondertussen even over het bufferidee nagedacht. Het probleem gaat zijn bij gebruik van een condensator dat deze max tot 5V kan opgeladen worden. Bij het ontladen gaat de spanning algauw onder de 5V dalen waardoor we er ook niet te veel mee kunnen beginnen.
In feite zou dus een hogere spanning vereist zijn zodat je daaruit een 5V kan halen, die langer aangehouden kan worden, namelijk totdat de hogere spanning gezakt is tot het niveau van de 5V.
Probleem is dan weer dat je een hogere spanning moet maken uit de 5V wat wederom elektronica vereist en dus ook weer verliezen (elektronica dissipeert vermogen).

5V -> verhoging -> opslag in condensator als buffer -> gestabiliseerde verlaging naar 5V
+ regeling die kiest tussen 5V van de usb bij laag verbruik, en 5V van de buffer tijdens spin-up

Bij dit alles moet nog aan acceptabel rendement bekomen worden zodat we al sowieso niet te veel stroom uit de usb poort moeten trekken door het vermogen dat in de elektronica gedissipeerd wordt.

Er gaat dus over nagedacht moeten worden allenszins. Als iemand een simpeler idee heeft, laat gerust weten.

Uiteraard is er ook nog altijd de optie van 2 kabels te gebruiken maar ik zie het als een uitdaging om het met 1 kabel+buffer geklaard te krijgen :)
Buffer gaat niet werken, je poort levert WEL genoeg spanning, NIET genoeg vermogen. (te weinig stroom dus)
Als je dan dan ook nog een condensator gaat opladen via dezelfde poort verbruik je alleen maar meer vermogen.

Verwijderd

Topicstarter
rdfeij schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:22:
Buffer gaat niet werken, je poort levert WEL genoeg spanning, NIET genoeg vermogen. (te weinig stroom dus)
En dit resulteert in een dalende spanning, of het intelligent uitschakelen van de usb-poort door het systeem bij een grotere stroom dan 0.5A.
Als je dan dan ook nog een condensator gaat opladen via dezelfde poort verbruik je alleen maar meer vermogen.
De bedoeling is in een eerste fase de condensator op te laden zonder de hd te laten starten. Er is dus alleen vermogen nodig voor het opladen. Condensator in serie met weerstand, en deze zodanig kiezen dat er nooit meer dan 0.5A getrokken wordt uit de usb-poort tijdens het opladen.
Eens opgeladen wordt de hd opgestart waarbij deze vermogen krijgt van de usb poort (tot 0.5A * 5V) en vermogen van de opgeladen condensator.
Pagina: 1