[DIY] autolader miniUSB

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

Topicstarter
ik ga binnenkort mijn smartphone gebruiken om in de auto te navigeren, maar ik vind 30 euro voor een carcharger nogal overdreven.

Nou ben ik op zich niet onhandig met electronica, dus ik dacht ik ga er zelf een maken.

wat ik dus wil doen is een autostekker pakken, hier een spanningsregelaar (7805) hangen en dan gewoon een mini USB stekkertje hierop aansluiten, all in all misschien 5 euro.

wat ik echter niet weet is of dit schakelingetje veilig zou zijn voor zowel auto, smartphone als mijzelf (zowiezo spanningsregelaar van 1A pakken).

ik heb al flink wat gezocht, maar kom telkens op DIY omgebouwde autoladers uit (dus gewoon ander stekkertje erop zetten)

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Biglines schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:03:
ik ga binnenkort mijn smartphone gebruiken om in de auto te navigeren, maar ik vind 30 euro voor een carcharger nogal overdreven.

Nou ben ik op zich niet onhandig met electronica, dus ik dacht ik ga er zelf een maken.

wat ik dus wil doen is een autostekker pakken, hier een spanningsregelaar (7805) hangen en dan gewoon een mini USB stekkertje hierop aansluiten, all in all misschien 5 euro.

wat ik echter niet weet is of dit schakelingetje veilig zou zijn voor zowel auto, smartphone als mijzelf (zowiezo spanningsregelaar van 1A pakken).

ik heb al flink wat gezocht, maar kom telkens op DIY omgebouwde autoladers uit (dus gewoon ander stekkertje erop zetten)
Dit moet geen enkel probleem vormen. Sterker nog, 1 dezer dagen ga ik hetzelfde maken om m'n pda te kunnen opladen in z'n carkit :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Klinkt wiedes. Houd wel even de warmte in de gaten, als je PDA inderdaad 1A vreet, betekent dat dat je 7805 (12-5)*1=7W aan power als warmte moet gaan verstoken; kan zijn dat je daar een koelplaatje voor nodig hebt. Als 't te heet word kan je ook nog eens kijken naar switching regulators; die heb je in behuizingen die je hetzelfde aansluit als een 7805 maar veel efficienter werken en dus veel minder heet worden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Ik weet niet hoeveel stroom de lader trekt, maar aangezien het USB is mag het maximaal 500mA zijn. Van 12V naar 5V is 7V verschil, wat bij 0,5A toch zo'n 3,5W is. Je zou dan dus een flink koelblok nodig hebben voor de 7805. edit: sprite was me al voor :)

Een autolader ombouwen is nog niet zo'n gek idee, hier zit meestal een schakelende regelaar in die een stuk minder warm wordt:
Afbeeldingslocatie: http://img300.imageshack.us/img300/7830/cheaphw0.jpg

Met USB aansluiting zijn ze waarschijnlijk zo al te koop voor een paar euro. Dan is het zelf maken er natuurlijk een beetje af maar als je zelf een schakelende regelaar gaat maken ben je meestal duurder uit.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biglines

Biglines

Biglines.nl

Topicstarter
nou ja, hij trekt meer dan 0.1 A, dan is 1A de eerstevolgende, hij trekt geen 1A (officiele lader geeft maar 450mA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145625

Wat warmte betreft kan je beter voor een schakelende voeding gaan. Dit kan nog best tricky zijn om te maken (spoeltjes die piepen, baantjes die zenden, duurdere Low-ESR elco's nodig). Dus een oude autolader/adapter ombouwen is helemaal niet zo'n gek idee hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biglines

Biglines

Biglines.nl

Topicstarter
berry, zeg je nou dat hoe ik het zei niet kan? (spoeltjes, elco's, heb je die allemaal nodig met een voltage regelaar? wij zetten die meestal gewoon drin zonder allemaal zooi dr om heen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Een schakelende regelaar werkt heel anders dan een lineare regelaar zoals de 7805. Die laatste heeft inderdaad alleen maar condensatoren nodig (die hebben ze toch echt wel nodig hoor). Een (step-down) schakelende regelaar werkt door de hogere spanning te pulsen en met een spoel en condensator af te vlakken naar een lagere spanning. Bij deze methode wordt het spanningsverschil niet in warmte omgezet zoals bij de lineare methode, veel efficienter dus. De enige warmte die gegenereerd wordt komt door niet ideale onderdelen (en dat zijn alle onderdelen), maar over het algemeen is die zo klein dat je geen koeling nodig hebt.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nee, wat berry voorstelt is een schakelende voeding, die werkt op het principe van energie opslaan in een spoel het ene moment en die energie terug afstaan op een ander moment (heel kort door de bocht dan toch) Daar heb je dus al een spoel voor nodig.

Verder werkt dit met een pwm op het "spoel laad circuit". (ik kon zo onmiddelijk geen andere naam vinden) Deze pwm kan al eens hogere frequenties hebben waardoor er meer storing optreed als bij een lineaire regelaar zoals jij bedoelt.

Deze regelaars hebben tov de "klasieke" lineaire regelaars een veel groter rendement.
(lineair: +/-40%, schakelende regelaar: +/-80%) Een lineaire regelaar gaat het verschil van vermogen omzetten in warmte en heeftdus sneller een koelelemant nodig. Ook is het niet altijd even fijn om zomaar een deel van vermogen van je bron om te zetten in warmte. Tenzij je een handverwarmertje voor in je auto wil. (denk ook even aan batterijen die een beperkte levensduur hebben ed.)

In dit geval ga je 5V en stel 450mA noodig hebben wat op 5x0.45=2.25W uitkomt. De batterij van een auto zit op 12-13V en levert 450mA (plus de quiesent current van de regelaar wat ik hier verwaarloos) wat op een vermogen van 13x0.45=5.85W dit is een verlies van 3.6W en een rendement van 38.5% wat dus slecht is. Zou je daarentegen een regelaar kunnen bouwen met zeg maar 70% rendement dan ga je maar 3.2W van je batterij vragen en dus 0.4W verstoken in je regelaar wat veel minder warmte betekent.

De keuze ligt bij jou, ga je voor de simpele maar minder efficiente regelaar of de betere maar complexere.

Ik zie juist dat madwizard al een verhaaltje gemaakt heeft maar ik ga mijne lap tekst toch niet verloren laten gaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biglines

Biglines

Biglines.nl

Topicstarter
maar doet zon schakelende regelaar het wel goed bij zon sterk fluctuerende spanning als in de auto? (en is zon schakeling ergens te vinden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kun je niet gewoon zoiets pakken:

http://www.morpheus-tradi..._info.php?products_id=214
Dat hoeft dus heus geen 30 euro te kosten...

Ik heb zelf ook zo'n ding bij me gps, werkt prima, wordt niet echt warm enzo.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biglines

Biglines

Biglines.nl

Topicstarter
mja, kost toch nog 15 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Als het goedkoop moet is een 7805 de oplossing, maar weet wel dat je dan goed moet koelen en dus ook een koelprofiel nodig hebt. Op ebay kun je voor een euro of 8 inclusief verzendkosten ook een kant en klaar iets kopen. Een schakelende voeding zelf maken kost ook gauw zoiets, misschien iets goedkoper als je bekende (meestal oude) ICs gebruikt. De onderdelen zijn over het algemeen ook lastig aan te komen (IC, spoel en low-esr caps).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biglines

Biglines

Biglines.nl

Topicstarter
mja, als je die 7805 gebruikt, moet je dan ook speciale condensatoren gebruiken of kan ik gewoon standaard dingen van school gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kan met gewone elco's natuurlijk. Jammer dat ze je dit soort dingen niet leren op school |:( Je wordt geacht een 78xx toe te passen in elke schakeling, maar er wordt je helemaal niets over geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Elco's zijn goed erbij maar belangrijker is eigenlijk een 100nF keramische condensator aan de uitgang. De ingang is minder belangrijk. Elco's werken slecht op hoge frequenties, waardoor de 7805 kan gaan oscilleren. Keramische condensators werken wel goed op hoge frequenties. Meestal wordt een combinatie gebruikt van 100nF en een elco (100uF ofzo).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Anoniem: 145625 schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:43:
Dat kan met gewone elco's natuurlijk. Jammer dat ze je dit soort dingen niet leren op school |:( Je wordt geacht een 78xx toe te passen in elke schakeling, maar er wordt je helemaal niets over geleerd.
Dat ligt dan toch aan de school, bij mij hebben we het wel gehad over schakelande voedingen en zelfs in een labo er een paar gebouwd. Mja goed was wel op een 3de jaar industrieel ing. elo (master voor de nederlanders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zit in het 1e jaar HBO E. Daar leren ze je dat soort dingen niet. Vind dat toch vrij raar, als je voeding niet werkt doet je hele schakling het niet, en een gemiddelde 1e jaars zal toch niet concluderen dat het probleem aan oscillaties ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biglines

Biglines

Biglines.nl

Topicstarter
mad wizard, zou je daar een schemaatje van kunnen geven, want enig wat ik normaal gedaan heb is een schakelingetje uit de datasheet, en das met gewone condensatoren (ik doe trouwens Industrial Design, daar leren we basis dingen en rest mogen we zelf uitzoeken)

[ Voor 22% gewijzigd door Biglines op 06-11-2006 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-04 20:12
code:
1
2
3
4
5
6
7
            in ____ uit
o-----+---+---|78xx|---+-----o
      |   |   |____|   |
     +-   -     | gnd  -
 xx uF-   -100nF|      -100nF
      |   |     |      |
o-----+---+-----+------+-----o

Zie ook Circuitsonline voor dit schema. Meer van dit soort schema's staan in het Schakelingen gebied op die site. (Direct link: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30)

[ Voor 9% gewijzigd door [TazZ] op 06-11-2006 15:47 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biglines

Biglines

Biglines.nl

Topicstarter
weet iemand uit zn hoofd wat +12V en ground is op zon lighterplug? De punt of de zijkanten?
ik weet dat ik t zo kan meten, maar heb op t moment geen auto hier staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-04 20:12
Biglines schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:09:
weet iemand uit zn hoofd wat +12V en ground is op zon lighterplug? De punt of de zijkanten?
ik weet dat ik t zo kan meten, maar heb op t moment geen auto hier staan...
Punt is 12-14V, zijkanten is massa.

If it ain't broke, fix it till it is...

Pagina: 1