Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

dimmen van spaarlampen (PLL)

Pagina: 1
Acties:
  • 4.232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Behalve de dimbare (spaar)lamp en TL kunnen er schijnbaar ook andere spaarlampen gedimd worden.

Op internet lees ik steeds dat PLL-spaarlampen te dimmen zijn. Dit zijn die spaarlampen met een dubbele buis en een 4-pins steekfitting (dus geen draaifitting).

Maar nergens lees ik concrete uitleg. Ook zie ik nergens dimmers voor dit type lamp te koop. Sterker nog de lampenwinkels die ik ken weten er het bestaan niet eens van. Wellicht dat het dimmen van deze lampen eens stuk complexer is. Maar kan iemand mij vertellen hoe ik PLL-letjes kan dimmen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Zijn dat niet die spaarlampen met apart voorschakelapparaat (vergelijkbaar met ballast en starter van een gewone TL-lamp)?
Dan moet je imho kijken hoe ze het bij gewone TL's doen, en voor zover ik weet is het dimmen van een TL-lamp op de klassieke manier niet (goed) mogelijk (je kan wel wat faseaansnijding doen, maar meer dan 15% verminderen zal ws miserie geven, zal de lamp constant uitvallen).
Als je echter een "nieuwe" elektronische ballast gebruikt (die de TL direct zonder flikkeren start, gooit er dacht ik 600V op paar honderd Hz op) heb je doorgaans een 0...10V ingang op de elektronische ballast, steek er een stuursignaaltje in en de TL wordt gedimd.

Volgens een kleine zoektocht vallen die speciale TL's die je bedoelt (en die hier nooit echt aangeslagen zijn voor zover ik weet) onder dezelfde familie als de spaarlampen die je gewoon in de fitting van een gloeilamp kan draaien, vandaar dat die eerstgenoemde niet meer gebruikt worden (veel lastiger/duurder te plaatsen, gloeilamp uitdraaien en spaarlamp indraaien kan iedereen) en je ook geen dimschema's vind (die laatstgenoemde zijn niet echt te dimmen, de eerstgenoemde maar in bepaalde gevallen en over beperkt bereik).

[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 05-11-2006 10:53 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
die PLL lampen die ik bedoel zitten in diverse disign verlichtings producten voor in huis tegenwoordig,
(verlichte bloempotten, boekenplanken, enz.)

ik heb ook dergelijke decoratieve dingen in huis, echter het probleem is dat die dingen nog veel meer licht afgeven dan mijn hoofdverlichting, terwijl het bedoeld is als decoratieve bij-verlichting.

daarom dus op zoek naar dimmogelijkheden.
(een alternatief is beschilderen met dimmende lampenverf, maar had liever gedimd)

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Als ze zoals gewone TL lampen 4 pinnetjes hebben moeten ze dimbaar zijn...

'k dacht (niet zeker of't met hogere spanningen nog zo is) dat't probleem is dat TL lampen alleen goed werken als ze warm genoeg zijn (en dus niet meer dan 10-15% minder verbruiken).
De truc is dat een spaarlamp-dimmer wat stroom door de verwarmingsweerstanden van de buis stuurt (bij een klassieke buis zit er afaik een weerstand tussen de 2 pinnekes aan dezelfde kant) zodat de gedimde lamp even veel opgewarmd wordt (en dus verbruikt) als de niet gedimde...

Waar je dimmers kunt kopen die dat doen weet ik wel niet, maar als die spaarlampen een 4pin aansluiting hebben (dus met weerstanden voor't opwarmen er bij) moet't ook mogelijk zijn die te dimmen...

Verwijderd

Topicstarter
ja ze opzekers zijn 4-pins, zie foto
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebronshop.nl/estore/uploadimages/104603UVA.jpg

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Dit kan onder meer met een Philips HF-Ballast.
Ik heb het type ETC 236 R/04 in gebruik.
(Er staat ook 9137 001 087, volgens mij het Philips stock-number)
Die is bedoeld voor twee stuks TLD 36W
Maar er zijn ook andere typen HF-Ballast, geschikt voor een buis of andere vermogens.
Inderdaad, 0-10V regelspanning. Of een potmeter van 100K als er maar een aangesloten is.
Het regelt van 10% tot 100%, volgens de text opde deksel.
Er moet wel het bestaande voorschakelapparaat (smoorspoel) en de starter worden verwijderd.
En er zijn dan 4 draden per TL aan te sluiten aan de regelaar.
Ik heb al vrij veel TL-bakken omgebouwd voor gebruik met deze dimbare regelaars.

Ook heeft er ooit in Elektuur een beschrijving gestaan, volgens mij is titel "hoogfrequent TL verlichting"
Het is geen er eenvoudige schakeling, maar ook niet super ingewikkeld.
Ook die heb ik in gebruik.

Guus Assmann

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Domme vraag: Is het niet gewoon goedkoper om er een minder vel lampje in te stoppen?
Eventueel zelfs een normaal gloeilampje van 10W ofzo.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Als je niet actief wil dimmen kun je het beste gewoon een andere lamp pakken met minder vermogen.
Non-integrated spaarlampen zijn uberhaupt de enigen die je kan dimmen.

Als je een geintegreerde pakt (een met schroffitting dus) zijn de resultaten niet te voorspellen (maar ik vermoed dat hij of uitvalt of de electronica de geest geeft).

Het dim-principe van een spaarlamp is iig hetzelfde als dat van een TL. Je regelt dan gewoon de frequentie en dat bepaald hoeveel licht er uit komt.

Ik volg ook niet het verhaal dat je er speciale TL's voor moet hebben. Een standaard TL is goed dimbaar. Ik denk dat je echter aan T5 lampen (dunne TL's) denkt. Die zullen meer in dim-applicaties gebruikt worden omdat ze wat kleiner zijn (en dus mooiere effecten geeft) en niet omdat ze anders gemaakt worden.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is er iets te doen met "mechanisch dimmen"? Deze lampen worden niet echt heet, schuif je een metalen buisje een stukje over de lamp, heb je minder licht... Een vriend van me gebruikte ooit een stro-hoed om z'n (niet heet wordende) 58W staande "halogeen-look"-spaarlamp verder te dimmen: gewoon d'r op leggen en je hebt minder licht!

Verwijderd

Topicstarter
>guus.assmann

voor mij een vrij technisch verhaal

maar ik zal z.s.m. een foto maken van de situatie (incl. voorschakelapparaat) om e.e.a. helder inbeeld te brengen m.b.t. de nodige verichtingen.

met de nadruk op 'helder'

Verwijderd

Ben zelf bezig om wat CCFL's aan te sturen (lees 'dimmen') via een usb controller dmv PWM.

dual CCFL kost bij alternate 7 euro doe je er nog een 12V (oude AT(X) bijv.) voeding erbij hoef je alleen nog maar PWM aansturing er aan vast te knopen.

als je de aansturing simpel wilt houden zijn er zat voorbeelden te halen van het internet van PWM aansturing (zonder usb en pc).
De kosten van de onderdelen zijn niet idioot duur.

CCFL_PWM_test1.WMV Niet echt boeiend filmpje, tis maar een ff een voorbeeld. ow en kwaliteit :X ...

maybe kan je er watt mee

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 22:47 ]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:40:
Ben zelf bezig om wat CCFL's aan te sturen (lees 'dimmen') via een usb controller dmv PWM.

CCFL_PWM_test1.WMV Niet echt boeiend filmpje, tis maar een ff een voorbeeld. ow en kwaliteit :X ...

maybe kan je er watt mee
Je ziet op het filmpje dat hij steeds bijna uitvalt en dat ze de lamp dan weer even 'snel' het normale gebruik geven. Zal dit dus niet alleen maar werken als je binnen bepaalde tijd weer 'kort' het normale gebruik geeft omdat de lamp anders teveel afkoelt ?

[ Voor 20% gewijzigd door Emiel1984 op 07-11-2006 22:57 ]

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Ow lol dat filmpje was om het 'faden' te demonstreren, de lamp kan wel degelijk een bepaald licht sterkte aanhouden.

• ShadowLord
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:40:

*SNIP*

maybe kan je er watt mee
Een CCFL werkt mischien wel op dezelfde basisprincipes als een TL/PL (gasontlading), maar d emethode is toch behoorlijk anders. Je kan niet even een PL gaan dimmen op dezelfde manier als een CCFL. De manier zoals je een CCFL dimt voor de inverter gaat niet werken bij de PL, want dit zou hetzelfde zijn als voor de ballast dimmen. In het gunstigste geval werkt het niet. In het ongunstigste geval sloop je ballast. Probeer dit dus niet!

Daarnaast voed je een PL ballast met 220VAC, niet met 12VDC :+

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

lol ja ik bracht het waarschijnlijk verkeerd maar ik bedoelde eigenlijk meer of het een optie was om de
PL, TL, etc... te vervangen met CCFL's.

Maar idd PL's met PWM voeden lijkt mij geen goed plan.
PWM op wisselspanning nooit gepobeerd, denk niet dat goed gaat >:) .

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Een PL aan een ccfl omvormer werkt wel .... eventjes, de electrodes in een PL zijn daar niet voor bedoeld en sputteren weg ( na een tijdje geen electrode meer over dus )

Repareren doe je zo.

• ShadowLord
Sine schreef op donderdag 09 november 2006 @ 01:18:
Een PL aan een ccfl omvormer werkt wel .... eventjes, de electrodes in een PL zijn daar niet voor bedoeld en sputteren weg ( na een tijdje geen electrode meer over dus )
Een PL aan een CCFL inverter hangen werkt niet. Behalve verschillende voltages is het ook een andere techniek.

CCFL staat voor 'Cold Cathode Fluorescent Lamp'. Dit betekend dat de kathodes (wat jij de electrodes noemt) niet warm hoeven te zijn voor de werking. Daarom kan een CCFL ook onmiddellijk ontbranden.

Normale TL's en PL's zou je WCFL kunnen noemen: 'Warm Cathode Fluorescent Lamp'. De kathodes moeten bij deze lamp warm zijn. Daar heb je ook een starter voor, die warmt de kathodes eerst op door er een stroom doorheen te laten lopen (daarom heb je ook 4 pinnen: 2 pinnen per kathode). Als je dan een CCFL inverter zou gebruiken (op een aangepast voltage) dan zou de lamp niet eens ontbranden. De kathodes blijven gewoon heel.

De enige manier om een kathode te slopen is door ze te lang te verwarmen. Dan verdwijnt al het emitter poeder van de kathode en zal de lamp niet meer kunnen ontbranden. Dit zie je ook bij defecte starters en/of TL's. De zijkanten geven nog een beetje licht. Dit komt door de stroom die door de (inmiddels emitterloze) katathode loopt. De gloeit net zoals een gloeilamp.

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowLord op 09-11-2006 09:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
voor de 4-gaats fitting zit een voorschakelapparaatje waar 4 snoeren uit komen die naar de fitting gaan.

ik heb overigens 3 van deze lampen parallel geschakeld

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 15:17 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:42:
Dit is een foto van wat ik wil gaan dimmen:

[afbeelding]

voor de 4-gaats fitting zit een apparaatje waar 4 snoeren uit komen die naar de fitting gaan.

ik heb overigens 3 van deze lampen parralel geschakeld
Zo te zien is dat al een HF-ballast van Osram. Kan goed de 400Hz versie zijn, een vriendin van mij had er een paar van eBay weten te halen. Vervang die 1:1 door de dimbare variant en je bent klaar ;)

EDIT: Voor de duidelijkheid, de dimbare variant heeft een extra ingang voor een 0-10V DC spanning waarmee de lichtsterkte geregeld kan worden. Iets wat je van oude theatertafels als uitgang zou krijgen, maar er kan (zie rest van topic) ook een 100k potmeter op aangesloten worden als draaiknopje. En ik denk dat het maken van een spanning tussen de 0 en 10 Volt niet zo'n grandioos groot probleem moet zijn.

(Voor de OSRAM of Philips productcode moet je even zoeken)

[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 09-11-2006 20:51 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
bedankt

ik heb alleen geen idee waar ik zo'n dimbaar voorschakelapparaatje kan kopen

ook weet ik niet exact wat voor dimknop ik moet aanschaffen

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 22:27 ]

• guus.assmann
De produktcode staat bovenop de deksel, achter "quicktronic"
Er zal dan alleen iets extra bij staan, voor de dimbare variant.
Precies gelijk uitziende spullen heb ik van Philips.
Een goede dealer van Osram of Philips kan je aan deze spullen helpen.
Probeer eventueel "Technische Unie", die kunnen beide leveren.
En ze kunnen ook de draaiknop hierbij leveren.
Die is overigens niet zo goedkoop denk ik.
Goedkopste oplossing is een potmeter. Je kunt dan ook best meerdere apparaten koppelen als je dat wil. (Heb ik gedaan, met 2 stuks)
Bij de Philips zitten er twee extra klemmen, die oranje zijn, in de buurt van de 230V ingang.
Hier staat ook 0-10V bij. Je kunt die allemaal paralelle doorverbinden en dan één potmeter of bediendeel eraan maken.

Guus Assmann

Verwijderd

Topicstarter
Goedkopste oplossing is een potmeter.
Maar een traditionele halogeen- of gloeilampdimmer kan in die situatie ook?

• naftebakje
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:31:
[...]Maar een traditionele halogeen- of gloeilampdimmer kan in die situatie ook?
Let goed op, guus heeft het over het genereren van het 0-10V signaal voor de dimmende voorschakelapparaten voor je PLL lampen.
Andere dimmers hebben hier niets mee te zien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
ShadowLord schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:46:
[...]
Een PL aan een CCFL inverter hangen werkt niet. Behalve verschillende voltages is het ook een andere techniek.

CCFL staat voor 'Cold Cathode Fluorescent Lamp'. Dit betekend dat de kathodes (wat jij de electrodes noemt) niet warm hoeven te zijn voor de werking. Daarom kan een CCFL ook onmiddellijk ontbranden.

Normale TL's en PL's zou je WCFL kunnen noemen: 'Warm Cathode Fluorescent Lamp'. De kathodes moeten bij deze lamp warm zijn. Daar heb je ook een starter voor, die warmt de kathodes eerst op door er een stroom doorheen te laten lopen (daarom heb je ook 4 pinnen: 2 pinnen per kathode). Als je dan een CCFL inverter zou gebruiken (op een aangepast voltage) dan zou de lamp niet eens ontbranden. De kathodes blijven gewoon heel.
Ik weet prima hoe beide buisjes werken ;)

Geloof me of niet, het werkt, die CCFL inverter kan lang genoeg een hoge spannig bakken, daarop zal de buis bijna direct starten, met een tl buisje lukt dat zelfs ook.

Het brandt niet op het volle vermogen en de electrodes verbranden .... maar hey :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/buisje/KIF_3664.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/buisje/KIF_3657.JPG
De enige manier om een kathode te slopen is door ze te lang te verwarmen. Dan verdwijnt al het emitter poeder van de kathode en zal de lamp niet meer kunnen ontbranden. Dit zie je ook bij defecte starters en/of TL's. De zijkanten geven nog een beetje licht. Dit komt door de stroom die door de (inmiddels emitterloze) katathode loopt. De gloeit net zoals een gloeilamp.
Klopt, er slaan gaten in de bariumoxide waarmee de gloeidraden gecoat zijn en daarme is de emissie naar de knoppen.

Maar het defect dat ik bedoelde is iets anders, zelfs de draden waren totaan de glasdoorvoer weg gesputterd ( wie zei verdampen ? )

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 10-11-2006 22:36 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Als je echter een "nieuwe" elektronische ballast gebruikt (die de TL direct zonder flikkeren start, gooit er dacht ik 600V op paar honderd Hz op) heb je doorgaans een 0...10V ingang op de elektronische ballast, steek er een stuursignaaltje in en de TL wordt gedimd.
Ofwel bij al die 0-10V VSA's moet er een speciale voeding in het stopcontact?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 22:59 ]

• naftebakje
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 22:57:
[...]Ofwel bij al die 0-10V VSA's moet er een speciale voeding in het stopcontact?
Ik daag je uit om dat zelf eens uit te vogelen. Volgens mij zullen ze zelf een 10V en massa uitgang leveren, naast de 0-10V ingang, waardoor je rechtstreeks een potmetertje kan gebruiken, wat natuurlijk het gemakkelijkste is. Ga gewoon eens op zoek naar een product, dan kan je eens in de handleiding kijken hoe het zit.

• ShadowLord
Zover ik weet zijn de dimbare ballasten van Philips regelbaar met een simpel potmetertje. Deze plaats je gewoon tussen de 2 regel aansluitingen. Check wel even wat voor potmeter je precies nodig hebt, maar dat zou in de handleiding moeten staan.

Overigens zal het dimmen van een TL/PL altijd de levensduur negatief beïnvloeden.

• guus.assmann
Het dimmen van een PL/TL zal de levensduur beinvloeden, maar in positieve zin.
Bij veel proffesionele toepassingen zit er tegenwordig een sensor, die de TL's regelt op een niveau ter aanvulling van het daglicht.
En dan gebruikt men nieuwwaarde terugregeling.

In de "dimbedienkast" die aan mijn lampen hangt, zit een potmeter, een zener-diode, twee transistoren en een stel weerstanden. Het zit met twee draden aan de HF-Ballast.
En alle HF-Ballast van alle TL's zijn dan paralelle doorverbonden.

Guus Assmann

• ShadowLord
guus.assmann schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 22:18:
Het dimmen van een PL/TL zal de levensduur beinvloeden, maar in positieve zin.
Lees mijn vorige reactie. Door de manier waarom een TL/PL werkt zullen de gloeispiralen (en specifiek, de emitter) veel sneller vergaan.
Als je een TL/PL namelijk inschakelt neemt de levensduur van de lamp af (dit heeft te maken met het afnemen van de emitter op de spiraal). Bij het dimmen ben je continue bezig met de lamp aan het schakelen (om precies te zijn, je bent continue bezig met het warmhouden van de spiralen). Dit is 'dodelijk' voor de emitter. De levensduur neemt dus behoorlijk af.

Verwijderd

Topicstarter
het topic heel kort samengevat (voor de leek zoals ik) dus:

electronisch voorschakelapparaat (EVSA) vervangen door een PLL-geschikte dimbare EVSA (0-10V regelspanning) en de lamp gedimd worden met een 0-10V gestuurde dimmer. Echter dit verslechtert wel de levensduur van de lamp.

• guus.assmann
In onze woonkaner zitten 3 TL's, met twee HF voorschakelapparaten.
Die zitten er al meer dan 10 jaar en worden iedere dag gebruikt.
Vanaf dat het buiten niet licht genoeg is, tot gemiddeld 23:30. (Vanaf gemiddeld 19:00 gok ik)
Er zijn heel licht-grijze buisuiteinden en ik gebruik ze op ongeveer 40%.
Maar nog steeds prima in orde en dat na ongeveer 15.000 uur licht geven. :?
Gemiddeld 4,5 uur over 360 dagen per jaar = ruim 1500 uur. En dan maal 10 jaar.....

En bij ons bedrijf zijn er 12 stuks in 6 TL bakken.
Gedurende 8 uur per dag, 300 dagen per jaar, 8 jaar lang.. 19.200 uur en nog perfect in orde. |:(

Guus Assmann

• ShadowLord
guus.assmann schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:42:
In onze woonkaner zitten 3 TL's, met twee HF voorschakelapparaten.
Die zitten er al meer dan 10 jaar en worden iedere dag gebruikt.
Vanaf dat het buiten niet licht genoeg is, tot gemiddeld 23:30. (Vanaf gemiddeld 19:00 gok ik)
Er zijn heel licht-grijze buisuiteinden en ik gebruik ze op ongeveer 40%.
Maar nog steeds prima in orde en dat na ongeveer 15.000 uur licht geven. :?
Gemiddeld 4,5 uur over 360 dagen per jaar = ruim 1500 uur. En dan maal 10 jaar.....

En bij ons bedrijf zijn er 12 stuks in 6 TL bakken.
Gedurende 8 uur per dag, 300 dagen per jaar, 8 jaar lang.. 19.200 uur en nog perfect in orde. |:(
Deze uren kunnen goed gehaald worden hoor. Houd er rekening mee dat de urenspecificatie van TL buizen zijn gebaseerd op brandschema's waarbij ze bijvoorbeeld ieder uur wel geschakeld worden. 20.000 uur is lang idd, maar niet iets uitzonderlijks. Dezelfde lamp zou mischien wel 100.000 uur kunnen halen als hij continue aan staat.

TL's gaan sowieso best lang mee. Het kan per TL en aansturing ook schelen met de negatieve impact, maar die is er wel.

Verwijderd

Topicstarter
Guus ik heb je een berichtje gestuurd maar die werd niet bezorgd :?

mijn vraag was of je misschien wat typen voorschakelapparaat kunt noemen die de voorkeur verdienen voor 3 18W PL-L's en/of verkoopadressen kon verschaffen die waar ik deze kan kopen?

op internet zoek ik me nl. suf en kom ik al gauw uit op voor mij onbekende buitenlandse bedrijven of groothandels waar ik als particulier niet kan bestellen.

mocht mijn combo niet mogelijk zijn met 1 EVSA dan moet ik helaas overgaan meerdere stuks EVSA. (evt. 1 per lamp). is niet anders.

• guus.assmann
Ben even op reis geweest. Vandaar geen reactie.
Mail adres is: verwijderd tegen spam, zie profiel voor het mailadres (Ik zal het eens nazien) 8)

Hier zijn voorschakelapparaten van Philips in gebruik.
En onder meer de technische unie is een leverancier. Die is zeker te vinden.
Aan het begin van de topic is al genoemd wat ik gebruik. (Herhaling) :*)
Op het apparaat voor de dubbele buis staat: "Electronic Ballast ETC2 36 R/04"
De 2 staat voor dubbel en de 36 voor 36W buizen. (Ik heb ook wel eens vor PL's geplaatst)
Volgens mij heb je nodig de ETC 2 18. Het aansluitschema staat op de deksel.

[ Voor 5% gewijzigd door een moderator op 01-12-2006 19:34 ]

Guus Assmann

Verwijderd

Goede middag

Ik heb 2 pl lampjes ( spiraal vorm ) die draaien op 230 V. Ze zijn van Massive - type cucina heeft 2 ' aansluitingen - pinnetjes.

verbruik 7 W - geeft licht voor 25 W

Hoe kan ik die dimmen?

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zie bijv. dit topic.

M.a.w.: Je kan het beste een dimbare ballast (0-10V input om te regelen) zien te vinden.

• guus.assmann
Met maar 2 aansluitingen kan het dus niet.
Je moet 4 aansluitingen aan de lamp hebben.
De gloeidraden zijn nodig.

Guus Assmann

• naftebakje
Bovenstaande 3 posts komen uit een ander topic, ik heb ze ff gemerged.

Verwijderd

Topicstarter
guus bedankt voor je antwoord

technische unie had ik al gevonden en dat philips type ook.
echter zij leveren uitsluitend aan professionele afnemers danwel bedrijven met KVK nummer kunnen klant worden. dat ben ik niet helaas.

Verwijderd

lokale elektro boer koopt meestal wel bij de technische unie dus maybe kan je het via hun kopen.

Verwijderd

jaja met zo'n ccfl inverter werkt die tl wel (kheb het zelf geprobeerd)

Verwijderd

Topicstarter
wordt dus gezegd dat het dimmen van PL-L met een CCFL inverter ook lukt i.p.v. een dimbare HF ballast.

prijs dimbare HF ballast loopt op tot €170,-
CCFL inverter koop je voor een tientje volgens mij.

iets geloof ik hier niet :?

Verwijderd

Topicstarter
hele idiote vraag:
indien je in de 1-10V ingang van een dimbaar VSA per ongeluk 230V hebt gezet, heb je de VSA dan gesloopt?

• naftebakje
Misschien wel, misschien niet. Met een gedetailleerd schema van het VSA zou ik er nog iets van kunnen zeggen, maar zo kan ik maar een iets voorstellen: test het eens uit, je ziet snel genoeg of ie nog werkt.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb dit dus per ongeluk gedaan :(
helaas kan ik het niet testen omdat ik op dit moment niet meer over de juiste dimmer beschik.

er kwam iig geen kortsluiting of brandluchtje uit het dimbaar vsa ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 21:23 ]

Pagina: 1