Hub of Switch

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wverbeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09-2025
Hallo,

Ik zit met een klein misverstandje, misschien kunnen jullie mij daarbij helpen.

De situatie is al volgt:

Men heeft een groot gebouw met daarin een netwerk met ongeveer 200 computers.
Nou zitten er in verschillende ruimtes verschillende aansluitingen maar wat blijkt nou, in een ruimte waar 5 computers staan zit maar 1 aansluiting.

Nou heb ik de opdracht gekregen om het netwerk in die ruimte uit te breiden.

Naar mijn idee is het opnieuw trekken van 5 extra kabels van c.a. 75 m lang een dure oplossing dus had ik iets anders in gedachten.

In die ruimte had ik het idee om een servertje te zetten met daarin 2 netwerk kaarten waar vervolgens de kabel van de aansluiting in het lokaal ingaat en aan de andere netwerk kaart ik een hub hang.
Nou moet dit naar mijn mening perfect werken (internet op alle computers en bovendien op alle computers via 1 printer (aangesloten op de server) printen).

Maar nou komt het:
Ik zie steeds vaker switches dan hubs in de winkels liggen, is het nou zo dat een switch precies hetzelfde functioneert als een hub en ik deze dus kan gebruiken in deze situatie of moet ik echt een hub gebruiken.

Naar mijn mening moet een switch rechtstreeks worden aangesloten op een uplink poort van een andere switch of heb ik het hier nou heel erg mis.

Alvast heel erg bedankt voor de uitleg/advies

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Colan
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

nee, een hub stuurt slechts informatie door, een switch kan je instellen tot het maken van keuzes en is dus veiliger

[edit] ^ zie handiger persoon ^

[ Voor 13% gewijzigd door Colan op 04-11-2006 23:18 ]

Simplicity is de bom...

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Om het 'the easy man's way' op te lossen:

Simpele switch kopen (zelfs een Sweex van 15€ volstaat), een kabel in de muur, de rest in de pc's.
Klaar, geen configuratie verder.

Wil je een printer in die ruimte, koop een printserver, steek de printserver in de switch, klaar. :)

Natuurlijk zul je bij bedrijven eerder voor Linksys of Cisco willen gaan, maar het principe is hetzelfde.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zeker in het geval van 200 werkstations zou ik geen hubs gaan gebruiken. Switches werken daarin veel beter. Ipv domweg pakketjes naar alles sturen wat eraan hangt sturen ze het naar de pc toe die het nodig heeft Dit betekent dat je netwerk veel efficienter wordt gebruikt en je geen collisions krijgt (of bijna geen).

Dus je kunt gewoon switches gebruiken om meerdere pcs aan te sluiten. Tegenwoordig is het zo dat de switches auto-sensing zijn, waarbij ze dus niet echt afhankelijk zijn uplink poortjes.

• wverbeek
Hallo,

Dus met andere woorden ik heb hier ook geen server meer nodig ?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Nee.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• DarthPlastic
edit: ^^ :D
En ik hier maar een heel verhaal typen :P

wverbeek schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:19:
Hallo,

Dus met andere woorden ik heb hier ook geen server meer nodig ?
In principe niet, tenzij je de server echt als router in wilt zetten.

Maar eigenlijk is zo'n miniroutertje al een voorgeinstalleerde pc die alles doet, en een printservertje van Sweex draait ook gewoon op Linux hoor ;)

De enigste reden die ik zie om er een server neer te zetten is als je bijvoorbeeld wil printen, een brander erin wil, of iets waar de gebruiker fysieke toegang tot de server nodig heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door DarthPlastic op 04-11-2006 23:22 ]

• wverbeek
Dus als ik het goed begrijp,

Ik sluit de switch aan op de aansluiting in de muur (die afkomstig is van een andere switch), en de andere 5 computers sluit ik weer aan op die switch.
Waarmee ik vervolgens op elke computer internet heb en via een netwerk (in die ruimte) een printer kan delen.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-03 23:14

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Als je bedoelt: Heb je een server nodig om een netwerk te maken, dan is het antwoord nee. Je hebt aan een switch (Wat idd beter is dan een hub. Een switch is in feite een 'slimme hub') meer dan genoeg. Als je vanaf een computer een website wilt hosten ofzo, dan heb je idd een server nodig. :)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• wverbeek
Heel erg bedankt allemaal,
Ik ben hier zeker mee opgeschoten.

Conclusie :
De hub is verleden tijd... KOOP EEN SWITCH :) :P

• DarthPlastic
@hierboven: Graag gedaan, succes ermee :)

wverbeek schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:22:
Dus als ik het goed begrijp,

Ik sluit de switch aan op de aansluiting in de muur (die afkomstig is van een andere switch), en de andere 5 computers sluit ik weer aan op die switch.
Waarmee ik vervolgens op elke computer internet heb en via een netwerk (in die ruimte) een printer kan delen.
Precies.
In jouw geval moet je waarschijnlijk wel een 8-poorts switch kopen, want een 5-poorts heeft dus te weinig poorten.
Netwerkprinters, draadloze accesspoints, alles kun je vanaf dan aan die switch hangen :)

Let wel op de juiste kabelsoort, bij de uplink (kan overigens elk poortje zijn) heb je een crosskabel nodig, van de switch naar de pc's heb je normale kabels nodig. Veel eenvoudige switches kunnen de kabel vanzelf omcrossen, hier maakt het dus niet uit welke kabelsoort je gebruikt, maar andere merken hebben dit bijvoorbeeld weer niet. Let hier op!

• wverbeek
Nogmaals bedankt,

ik heb voor deze gekozen volgens mij wel een mooi/compact/functioneel switchje

http://www.sweex.nl/produ...=66&artikel=705&detail=oo

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Je zou ook nog extreem veel moeite moeten doen om een hub te vinden in de winkels :P

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

wverbeek schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:30:
Nogmaals bedankt,

ik heb voor deze gekozen volgens mij wel een mooi/compact/functioneel switchje

http://www.sweex.nl/produ...=66&artikel=705&detail=oo
Doe dat alsjeblieft niet. Sweex switches zijn niet echt heel geweldig. Persoonlijk zou ik liever 10 euro meer uitgeven en er een 3com officeconnect neergooien.

Mijn ervaring met die cheapass dingen is dat ze gewoonweg geen hele hoge load kunnen trekken. dus als jij met weet ik hoeveel pcs over 1 sweex switchje zit te klooien zul je merken dat het gewoon traag is.
Ik had hier op de lanparty een Edimax switchje (zelfde soort rotzooi) en dat ding begaf het zodra meer dan 4 man tegelijkertijd wat files gingen overgooien. Van ellende de 3com van m'n kamer gehaald en die trok zelfs het dataverkeer van 8 personen zonder ook maar 1 centje pijn.

Dus als het toch voor een bedrijfsomgeving is waar het waarschijnlijk wel belangrijk is dat het netwerk gewoon werkt zou ik wegblijven van Sweex en iets deugdelijks nemen

• wverbeek
Bedankt ik zal er over nadenken ;)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Koop inderdaad een GOEDE switch, zijn helemaal niet duur (vooral niet voor weinig PC's), hang daar de ene kabel in die je wél hebt, en prik de rest op dezelfde switch. Et voilá!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
Als je naast internet ook grote files over wilt pompen zou je ook kunnen kijken naar een switch met gigabit uplink. Dan hoef je niet met 5 clients over 1x100mbit naar de rest van het netwerk.

Maar indien alleen internet/printen, dan heb je dat natuurlijk niet nodig.

ik vraag me alleen wel af hoe stabiel dat netwerk is. Als er 200 clients op hangen en je gaat met sweex-meuk werken, dan vraag ik me af wat de arme beheerdere allemaal te voorduren krijgt aan ellende

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Exorcist schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:10:
Koop inderdaad een GOEDE switch, zijn helemaal niet duur (vooral niet voor weinig PC's), hang daar de ene kabel in die je wél hebt, en prik de rest op dezelfde switch. Et voilá!
goede he? bedoel je dan netgear GS608 (GS605) of zo? of meer 3com/d-link/belkin?

beetje offtopic/noob volgensmij maar wat is er eigenlijk managable aan een managable switch?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1