[SATA/Intel 82801EB] Probleem met IDE-kanaal

Pagina: 1
Acties:
  • 1.503 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:04
MoederbordGigabyte GA-8KNXP Rev. 2.0
BIOS-versieFK
ChipIntel ICH5R
ApparaatIntel 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
OSWindows XP SP2

Na het activeren van de 'On-Board SATA' probeert Windows XP bij het opstarten telkens twee IDE-kanalen toe te voegen. Dit lukt echter niet met de volgende melding: "Het stuurprogramma is niet voor dit systeem ontworpen".

In de manual staat bij 'On-Board SATA RAID' : "Only supports Windows XP".

Ik heb het volgende geprobeerd:
  • In het BIOS bij de parameter 'On-Chip SATA' alle waarden uitgeprobeerd (Disabled/Auto/Manual);
  • De meest recente BIOS-versie geïnstalleerd (versie FK);
  • Een herstelpunt teruggezet van voor de problemen waardoor Windows XP weer goed opstart. Echter zodra de parameter 'On-Chip SATA' in het BIOS op Auto of Manual wordt gezet probeert Windows XP weer tevergeefs twee IDE-kanalen toe te voegen.
Ik denk zelf dat de twee IDE-kanalen die Windows XP probeert toe te voegen betrekking hebben op de beide SATA-aansluitingen ('SATA0_SB' en 'SATA1_SB') die via het BIOS zijn geactiveerd.

Update zondag 5 november 2006 om 11:00 uur:
Als ik in het BIOS kies voor 'SATA RAID Function = Enabled' en ik installeer de SATA Raid driver voor mijn moederbord vanaf de site van Gigabyte dan is er geen vuiltje aan de lucht. Dit ziet er uit als een goed werkende work-around. Ik krijg de indruk dat de 'On-Board SATA' aansluitingen alleen gebruikt kunnen worden als je de bijbehorende RAID-driver installeert en gebruikt.

Toevoegingen in Apparaatbeheer:
  • SCSI- en RAID-controllers : Intel(R) 82801ER SATA RAID Controller
  • Schijfstations : WDC WD3000JS-00PDB0
Verdwenen uit Apparaatbeheer:
  • IDE ATA/ATAPI-controllers : IDE-kanaal (met uitroepteken)
  • IDE ATA/ATAPI-controllers : IDE-kanaal (met uitroepteken)
  • IDE ATA/ATAPI-controllers : Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers

[ Voor 39% gewijzigd door One_Gandalf op 05-11-2006 11:08 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
Heb je toevallig virtuele cd-rom software geinstalleerd, zoals daemon tools of alcohol 120% ? Deze willen nog wel eens dwarsliggen, dus even tijdelijk de-installeren.

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:04
Nielson schreef op zondag 05 november 2006 @ 12:00:
Heb je toevallig virtuele cd-rom software geinstalleerd, zoals daemon tools of alcohol 120% ? Deze willen nog wel eens dwarsliggen, dus even tijdelijk de-installeren.
Goed idee. Onder het kopje 'SCSI- en RAID-controllers' staat de controller 'A347SCSI SCSI Controller' van Alcohol 120%. Dat zal ik nog eens proberen.

Update zondag 5 november 2006 om 15:00 uur:
Na het deïnstalleren van Alcohol 120% verdwijnt de controller 'A347SCSI SCSI Controller' onder het kopje 'SCSI- en RAID-controllers'. Na het opnieuw starten van de computer en uitzetten van de optie 'SATA RAID Function' in het BIOS worden de IDE-kanalen nu wel zonder foutmelding toegevoegd aan Apparaatbeheer. _/-\o_

Toevoegingen in Apparaatbeheer:
  • IDE ATA/ATAPI-controllers : Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
  • IDE ATA/ATAPI-controllers : Primair IDE-kanaal
  • IDE ATA/ATAPI-controllers : Secundair IDE-kanaal
  • Schijfstations : WDC WD3000JS-00PDB0
Verdwenen uit Apparaatbeheer:
  • SCSI- en RAID-controllers : A347SCSI SCSI Controller
  • SCSI- en RAID-controllers : Intel(R) 82801ER SATA RAID Controller

[ Voor 48% gewijzigd door One_Gandalf op 05-11-2006 15:19 ]