Coaxkabel internet splitten

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-03 09:07
Een vriend van mij heeft afgesproken met zijn buurman dat ze het internet gaan delen.
De buurman heeft het internet, vriend wil dat dus ook.

Buurman heeft kabelinternet, en ook kabel tv (weet niet of dat digtale tv is, anders houd het op).

Om nou 2 kabels in te graven wordt wat duur, dus dacht ik, ik ga die coaxkabel splitten, zodat die vriend TV én internet heeft via die ene coaxkabel. Nou is mijn vraag dus, kan ik die coaxkabel zomaar splitten? Zodat ik via 1 kabel tv en internet heb? Ik heb nog een kabelmodem liggen dus dat is het probleem niet. Ik hoop niet dat de provider zo'n IP-lock heeft dat je maar 1 modem mag gebruiken, anders wil het hele verhaal natuurlijk niet. Maar zou het kunnen als er geen IP-lock of iets anders was? En dan eventueel met een versterker?

Dus:

Buurman heeft kabeltv en kabelinternet
|
|
Coaxkabel
|
|
|
Kameraad die dan ook kabeltv en kabelinternet heeft.

Als de buurman digitale tv heeft wordt het moeilijk want dan moet ik een decoder op de kop zien te tikken. Als er een IP-lock op zit wordt het ook moeilijk, dan leggen we wel gewoon een netwerkabel.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:59
Gaat problemen geven denk ik.

Ik zou gewoon een routertje bij die buurman neerzetten en een UTP kabeltje trekken of draadloos nemen. Waarom zo moelijk doen met internet delen trouwens? Zoveel kost internet toch niet meer de laatste tijd?

• maarud
In Nederland niet nee ;) Maar ik woon ergens anders...

Ik zou het ook draadloos kunnen doen ja, of gewoon een 10/100 netwerkkabeltje. Maar omdat ze ook tv willen dacht ik misschien dat het mooi via 1 kabeltje kon....

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:00
Iedereen heeft toch een kabelTV kabel thuis? De kabel van je vriend en van je buurman komen buiten de deur uiteindelijk toch bijelkaar dus daarvoor hoef je geen nieuwe kabel aan te gaan leggen. Zomaar even een kabelmodem aansluiten gaat niet, omdat het modem moet 'inloggen' op het netwerk. Aangezien dat modem wat je hebt liggen vast niet bekend is bij de kabelprovider zal deze ook geen ip toegewezen krijgen.
Enige oplossing is om te splitten na het modem van je buurman dmv een router.

edit:

Mijn verhaal ging over de situatie in NL :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jimster op 04-11-2006 22:53 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-03 14:33
Je kan er gif op innemen dat dit niet gaat werken. De providers zijn niet gek, ze zien welke modems er actief zijn en waar. Ze weten het direct als je een 2e modem aansluit, als dat technisch gezien al mogelijk is.

TV delen is natuurlijk wel gewoon mogelijk, ook als de buurman digitale tv heeft. Dan heb je namelijk nog steeds gewoon het analoge signaal. (Bijvoorbeeld om in de slaapkamer ook tv te kunnen kijken). Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk een versterkertje nodig gaat hebben om mooie kwaliteid te houden. (Afhankelijk van de afstand natuurlijk). Zeker als je buurman digitale tv gebruikt. Deze versterker plaats je dan bij de bron, je wilt niet een reeds afgetakelt signaal nog gaan versterken ;)

Edit: Ik had niet door dat het om het buitenland ging. (te snel). Hoe dan ook, het veranderd weinig, aangezien het volgens mij normaal is, ook in het buitenland, dat je nog steeds je analoge signaal houd, ookal gebruik je digitale tv. (Zie ook het slaapkamer voorbeeld). Sataliet tv is natuurlijk een ander verhaal, mocht je dat bedoelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Nijn op 04-11-2006 22:55 ]

• maarud
Jimster schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 22:52:
Iedereen heeft toch een kabelTV kabel thuis? De kabel van je vriend en van je buurman komen buiten de deur uiteindelijk toch bijelkaar dus daarvoor hoef je geen nieuwe kabel aan te gaan leggen. Zomaar even een kabelmodem aansluiten gaat niet, omdat het modem moet 'inloggen' op het netwerk. Aangezien dat modem wat je hebt liggen vast niet bekend is bij de kabelprovider zal deze ook geen ip toegewezen krijgen.
Enige oplossing is om te splitten na het modem van je buurman dmv een router.
Dat is probleem nr.2 , het huis van de buurman is het laatste huis in de straat wat wel kabel-tv -kabel heeft, die kameraad dus net niet....

En het kabelmodem is hetzelfde mer ken type, dus dat moet geen probleem zijn (tenzij ze a.d.h.v het mac-adres een ip toewijzen oid)

@nijn-01; dank je, ik wist niet dat er ook nog analoog signaal over de kabel liep. Dank je! Kan hij dus iig tv nemen. Nu internet nog. Ik denk dat ik het gewoon draadloos doe, of een netwerkkabel in de tuin graaf. Dan heb je tenminste 100% stabiliteit, kan je van draadloos niet zeggen over een langere afstand...( en als het sneeuwt oid)

[ Voor 16% gewijzigd door maarud op 04-11-2006 22:57 ]

• Jimster
mcandor schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 22:54:
[...]
En het kabelmodem is hetzelfde mer ken type, dus dat moet geen probleem zijn (tenzij ze a.d.h.v het mac-adres een ip toewijzen oid)
Dat doen ze dus wel.
Vergelijk het maar met Chello in nl. Zij hebben verschillende soorten abonnementen (snelheden), maar alle klanten hebben hetzelfde modem. Elk modem staat dus gekoppelt aan een gebruiker met bijbehorend profiel (snelheid, dataverbruik etc.)

• Nijn
Providers weten precies welk kabelmodem je hebt, ze loggen er zelf ook vaak genoeg op in om instellingen te veranderen. (correct me if I`m wrong). Daarom moet je die krengen ook huren, waar je een ADSL modem doorgaans koopt.

Een 2e kabelmodem eraan hangen gaat niet werken, zo`n modem moet zichzelf tenslotte identificeren, op welke manier dan ook. (Anders kan je provider geen datagebruik bijhouden, geen evt. statisch ip adres uitdelen, etc etc etc). 2 modems op 1 lijn = belletje van provider ;)

• maarud
Jimster schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 22:57:
[...]

Dat doen ze dus wel.
Vergelijk het maar met Chello in nl. Zij hebben verschillende soorten abonnementen (snelheden), maar alle klanten hebben hetzelfde modem. Elk modem staat dus gekoppelt aan een gebruiker met bijbehorend profiel (snelheid, dataverbruik etc.)
#&&#$^@

Dan maar gewoon een goede oude netwerkkabel (zit daar zeker ook een lock op dat er maar max 4 pc's op mogen ofzo :P ) )

• Nijn
mcandor schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 22:59:
[...]

#&&#$^@

Dan maar gewoon een goede oude netwerkkabel (zit daar zeker ook een lock op dat er maar max 4 pc's op mogen ofzo :P ) )
Meestal krijg je maar 1 IP, dus maar 1 pc. Gelukkig zijn er nogal wat nurds met meerdere computers. Thus, the router was born ;)

• Jimster
Over wel land hebben we het hier eigenlijk?

• maarud
Hartelijk bedankt allemaal (hoeft niet op dit forum, maar ben nogal blij met de antwoorden),

en ik ga er mee aan de slag!

edit: Noorwegen...

[ Voor 8% gewijzigd door maarud op 04-11-2006 23:03 ]

• maarud
Eeuhm, ik heb nog 25m telefoonkabel (4 aderig) op rol liggen, kan ik dit gebruiken als netwerkkabel? Dus adhv dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2in1.png

• Jimster
mcandor schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:27:
Eeuhm, ik heb nog 25m telefoonkabel (4 aderig) op rol liggen, kan ik dit gebruiken als netwerkkabel?
Vrijwel zeker niet als het een platte kabel is, aangezien de draden in een netwerkkabel getwist zijn om storingen te voorkomen. Misschien werkt het wel op 10Mbit.

• maarud
Het is plat dacht ik, en 10mb is genoeg want het internet is toch maar 5mbps. Maar kan het uberhaupt wel werken? Anders koop ik gewoon 20 mtr CAT5 (20 euro hierzo)...

[ Voor 37% gewijzigd door maarud op 06-11-2006 11:29 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja hoor zeker over 25 meter gaat gewoon werken (heb het zelf gedaan over 100 meter met 3 laspunten) inderdaad sneller dan 10 mb krijg je er niet overheen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• maarud
is het wel stabiel? Niet leuk om elke week naar buiten te gaan om aan die kabel te rommelen

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

mcandor schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:14:
is het wel stabiel? Niet leuk om elke week naar buiten te gaan om aan die kabel te rommelen
Ik denk dat je beste oplossing is: Een netwerkkabel (zoals al gezegd).

Ik heb ervaring met één van de kabelaars in Nederland (@home), en dan moet je een specifieke pc naam in je pc invoeren. Ik weet niet of dat in Noorwegen ook zo is, maar vraag dit even na. Anders gaat het niet werken tenzij jij je pc ook die pc naam geeft.

Dus --> Modem bij buurman
Router bij buurman
--> UTP Kabel naar het huis van die vriend (indien mogelijk)

--> Aansluiten maar (en eventueel de pc naam wijzigigen)

Hoi!

• maarud
jep, zo wou ik het ook doen, maar dan ipv de utp kabel een gewone 4-polige telefoonkabel omdat ik die hier nog heb liggen. Als dat stabiel is doen we dat, anders moet hij gewoon 20mtr utp kabel kopen...

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mcandor schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:24:
jep, zo wou ik het ook doen, maar dan ipv de utp kabel een gewone 4-polige telefoonkabel omdat ik die hier nog heb liggen. Als dat stabiel is doen we dat, anders moet hij gewoon 20mtr utp kabel kopen...
UTP kopen. kan je later altijd sneller gaan. het is ook betere kwaliteit.
kabel in een buis doen lijkt me ook aan te raden

[ Voor 3% gewijzigd door arnob op 06-11-2006 13:36 ]

• maarud
hij gaat alleen maar voor internetbankieren en andere simpele zooi op het internet, dus 10mbps is ruim voldoende. Als het stabiel is doen we dit gewoon, en uiteraard gaat het in een buisje ;)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 14:31
Ik zou het gewoon in een keer goed doen. Dus UTP kabel halen en lekkere dikke 75ohms coax.
Dan houd je het beste signaal over.

Ik zou de kabel alleen wel ingraven als je een langere afstand moet overbruggen.
Anders gaat het als antenne werken en dat vind bijvoorbeeld bliksem héérlijk.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:56
Ja, in die mening ga ik ook mee.

UTP is nog steeds koperdraad eh, enne, elektriciteit gaat vrij goed door koper 8)7

Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is het volgende:

Koperen buis, in de koperen buis een pvc/plastic buis, rond de utp kabel een soort van schuimrubber of iets anders mals rond doen, en dan in die buis proppen, zo gaat de bliksem eerst inslaan op je koperbuis, en door de malse materie rond je utp kabel, maakt deze geen contact met de plastic buis en vergroot je dus mede de afstand tussen utp en koperbuis. (want veel elektriciteit (amperage) geleid ook door lucht of plastiek), dus doordat je die afstand vergroot tussen die buizen en je kabel, kan de bliksem er minder gemakkelijk overslaan van buis op kabel.

Afbeeldingslocatie: http://img516.imageshack.us/img516/3600/kabeltjeleggenintuinnl6.png

Als je dit te veel gedoe vindt (of belachelijk), dan moet je gewoon iedere keer als het begint te onweren langs beide kanten het kabeltje uittrekken

Wil je echt de meest veilige oplossing ? Glasvezel :9 8) , helemaal bliksemveilig, nog sneller (maar voor je internet maakt dat toch nix uit), en als je de apparatuur nu al hebt, kan je later al direct mee ;)

@Bart_Nl: of je nu het kabeltje ingraaft, of je hangt het van de ene goot van je dak naar de goot van je buurman, zodat je kabeltje in de lucht hangt, tmaakt nix uit, het blijft een "bliksemaantrekker".

[ Voor 26% gewijzigd door HyperBart op 06-11-2006 18:01 ]

• Zenos
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:00
urnie538 schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:18:
Ik heb ervaring met één van de kabelaars in Nederland (@home), en dan moet je een specifieke pc naam in je pc invoeren. Ik weet niet of dat in Noorwegen ook zo is, maar vraag dit even na. Anders gaat het niet werken tenzij jij je pc ook die pc naam geeft.
Als je die naam gewoon in de router instelt, hoef je het verder niet meer op pc's in te stellen en werkt het sowieso.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:08
Offtopic;

Ik lees dat je uit Noorwegen komt, hebben ze daar ook een soort van www.uitzendinggemist.nl maar dan van de noorse TV2?

In augustus was er een concert oid daar op tv wat ik graag had willen zien... maar mijn noors is behoorlijk belabberd vandaar dat het uitzoeken wat lastig is...

om het topic niet verder met deze onzin te vernaggelen, wil je ff een mailtje naar me sturen?
eestarre @ hotmail . com

/offoptic

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:56:
<snip>
Koperen buis, in de koperen buis een pvc/plastic buis, rond de utp kabel een soort van schuimrubber of iets anders mals rond doen, en dan in die buis proppen, zo gaat de bliksem eerst inslaan op je koperbuis, en door de malse materie rond je utp kabel, maakt deze geen contact met de plastic buis en vergroot je dus mede de afstand tussen utp en koperbuis. (want veel elektriciteit (amperage) geleid ook door lucht of plastiek), dus doordat je die afstand vergroot tussen die buizen en je kabel, kan de bliksem er minder gemakkelijk overslaan van buis op kabel.
<snip>
Als de bliksem inslaat dan maakt die paar millimeter speling niet veel uit volgens mij. Electriciteit kan 1 mm per 1000 volt 'springen' had ik ergens gelezen.
Het zal meer helpen om binnen in het huis naar de begane grond te gaan met de netwerk kabel ipv buitenom of zelfs eerst via de dakgoot. tv kabel ga je toch ook niet op de bovenverdieping splitten? Bij het hoofdpunt op de begane grond vanaf de versterker/splitter is het meest logisch.
Pagina: 1