Geforce 3 Ti probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 10:16
Dear Tweakers,

Ik heb een oud pctje (shame on me):

Fujitsu siemens kastje model D1327

Pentium IV 1600 mhz.
Intel moederborden.

Agp-chipset van ASUS.

Het probleem:

Ik heb een ouwe bak dus, met een 768mb aan sdram erin. Ik wou mijn bak iets optunen, door er een nieuwe videokaart in te drukken, een MSI kaartje, gebaseerd op de radeon 9250 (256mb ddr2). Drivers van nvidia eraf, reboot, drivers van msi eraf, reboot, klaar is kees. Dualscreen werkt super en er is geen merkbaar performance verlies direct,

Totdat ik ingame ga in een van mijn favoriete games MuOnline (Min Sys req: p2 350 mhz, 16mb videokaart).

Met mijn geforce 3 titanium werkte dit super, dit was een 64mb vidkaartje. Zodra ik de MSI plank ben gaan gebruiken kan ik niet meer normaal dat spel spelen. Zware lag, Geen enkel spel (directx games zeg maar) werkt meer normaal.

Ik werk dan zelf in een pc winkeltje, en mijn geforce 3 is zeg maar gerecycled in een andere pc daar. However, hij werkt in geen enkele andere bak (piep piep bij opstarten ;)), getest op 3 andere pcs.

Mijn MSI plankje er maar weer uitgehaald, en weer ingebouwd in een andere bak, geforce 3 weer terug.

Blij dat mijn ouwe troep beter werkt dan die nieuwe shit.

On-topic: Iemand een idee waarom zo'n nieuwe video kaart zo lagged? Ik heb directX 9.0c uiteraard, AGP settings diverse keren softwarematig gewijzigd,

Mijn baas ' gokt ' dat het moederbord op de 1 of andere manier niet overweg kan met de snelheid (busspeed) van het plankje, maar ik heb daar mijn twijfels bij.

Iemand een suggestie>?

Alvast bedankt!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
las3r schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 21:51:
[...]
On-topic: Iemand een idee waarom zo'n nieuwe video kaart zo lagged?
Omdat een Radeon 9250 bijzonder langzaam is. In veel gevallen zal een GeForce 3 sneller zijn.
Daarom snap ik deze 'upgrade' ook niet zo goed...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• las3r
een geforce 3 ti is oud, zeker 3/4 jaar oud. met een 64mb ram erin/

Op een nieuwe pc bij ons i nbde shop (p4 ht 3,00 met 512 ddr2) draait need4speedunderground, me tdiezelfde radeon 1024x768 op 75% details lekker

Met de geforce 3 ti draai ik echter op 25% details 800x600 normaal

(percentages zijn de schuifbalk " details" 1/4 , 2/4 , 3/4, 4/4)

ok zit er 4 maal zoveel geheugen in de radeon, en is hij veel nieuwer...toch?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

las3r schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 22:10:

Op een nieuwe pc bij ons i nbde shop (p4 ht 3,00 met 512 ddr2) draait need4speedunderground, me tdiezelfde radeon 1024x768 op 75% details lekker

Geheugenhoeveelheid zegt eigenlijk vrij weinig op videokaartjes. Ik ken 32MB kaartjes die op bepaald epunten sneller zijn dan 128MB kaarten. Dus daar moet je echt niet teveel van aantrekken.

Verder is het zo dat niet alleen de snelheid van de vidoekaart uitmaak,t maar ook die van de rest van het systeem. Een P4 3GHz is immers en behoorlijk stuk sneller dan een P4 1.6.

en dat een videokaart nieuwer is zegt niets, de GF3 Ti was destijds een geweldig snelle kaart terwijl de 9250 Radeon een gigantisch budget kaartje is, dat gewoon traag is.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
een geforce 3 ti is oud, zeker 3/4 jaar oud.
Ja, maar het was wel de highend versie uit de GeForce 3-reeks. De 9250 is een lowbudget-kaart.

edit:
Mja ^^

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 04-11-2006 22:18 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Dat heet marketing. ;) Het is leuk en aardig dat die 9250 DirectX9 kan ondersteunen, maar daarmee is het dan ook wel gezegd. Een oude F40 rijdt ook rondjes om de nieuwste Mondeo, om maar eens wat te noemen.

Ik weet niet wat je er verder hebt liggen videokaarten, maar zoek eens naar een 9600pro, of x600 serie-kaarten. Ook goedkope kaarten, maar al een stuk beter dan die 9250. :)

• las3r

ok zit er 4 maal zoveel geheugen in de radeon, en is hij veel nieuwer...toch

• las3r
Sorry de stroom viel uit hier, dus k hebbe dubbel gepost lol.

Aan jullie reacties te zien is die geforce 3 ti (destijds gekocht voor 1100 gulden) een goede kaart, en de radeon een shitbudget kaart?

;)

Dan begrijp ik het.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kortweg: Ja.

Edit:

Misschien kan je ergens voor een prikkie een 9800XT of X800 kopen :) Dat zijn topkaarten uit een vorige generatie zegmaar. Presteren prima tegen een veel lagere prijs.

[ Voor 88% gewijzigd door Bertus op 04-11-2006 23:55 ]

Heeft ook een computer!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
Bertus schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:54:
Kortweg: Ja.

Edit:

Misschien kan je ergens voor een prikkie een 9800XT of X800 kopen :) Dat zijn topkaarten uit een vorige generatie zegmaar. Presteren prima tegen een veel lagere prijs.
idd....maar x800, en 9800xt zijn wel 2 verschillende generaties...

voor als je het nog goedkoper wil hebben, zou ik eens kijken naar een ti4600, of 9700pro (128mb)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

las3r schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 22:55:

Aan jullie reacties te zien is die geforce 3 ti (destijds gekocht voor 1100 gulden) een goede kaart, en de radeon een shitbudget kaart?

;)

Dan begrijp ik het.
Die Radeon 9250 is op zich een goed kaartje natuurlijk (veel meer dan 3 tientjes kost zo'n ding ook niet namelijk :P). Heb er hier net 1 in mijn eigen pc gezet (pci als tweede kaartje) en voor wat hij moet doen doet hij het prima.
Op zo'n ding zit 128MB geheugen... ik gebruik er iets van 7,5MB ervan... de andere 120MB zullen waarschijnlijk nooit gebruik gaan worden :+

dus of blijf bij die GF3, of ga voor een paar tientjes voor een 9700pro, een GF 6600 (liever geen GF FX.. op de 5900 na zijn die dingen extreem traag :P).

• las3r
bedankt voor jullie reacties.

Ik weet genoeg, daar in die pc shop werk, neem ik denk ik maar zo'n bak met pci-e en bestel een ' normaal' kaartje.

Dat werkt vast veel lekkerder.

Zie je wel, gouwe ouwe kaartjes , werken TOCH nog goed ;)!

Las3r

p.s. modjes mogen sleutel erin doen
Modbreak:GoT Huisregels

Het is hier geen helpdesk met tickets, topics gaan alleen op slot als ze kansloos zijn, "opgeloste" topics blijven gewoon open, misschien hebben anderen nog reden tot discussie. Dat is ook zo handig voor de search:

Op slot = waarschijnlijk bagger
Open = waarschijnlijk zinnig :z

[ Voor 37% gewijzigd door dion_b op 05-11-2006 02:07 ]

• Mr. Detonator
las3r schreef op zondag 05 november 2006 @ 01:10:
bedankt voor jullie reacties.

Zie je wel, gouwe ouwe kaartjes , werken TOCH nog goed ;)!
nog nooit van anti-alliasing gehoord dus ? :)

9800pro/xt kun je ook nog voor kijken (iets duurder).... 9600xt's waren ook vrij goed

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. Detonator op 05-11-2006 01:27 ]

• Dabien
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
las3r schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 22:55:

;)

Dan begrijp ik het.
En jij werkt in een PC shop? Hoor je dit soort dingen dan niet gewoon te weten? :?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op zondag 05 november 2006 @ 00:12:
[...]

idd....maar x800, en 9800xt zijn wel 2 verschillende generaties...

voor als je het nog goedkoper wil hebben, zou ik eens kijken naar een ti4600, of 9700pro (128mb)
Daarom zei ik Een :P

Tis ook een beetje mijn tactiek: steeds vlak voor er een nieuwe generatie uitkomt droppen de prijzen en heb je erg veel kaart voor een paar doekoe :P

Heeft ook een computer!

• las3r
Dabien schreef op zondag 05 november 2006 @ 01:19:
[...]

En jij werkt in een PC shop? Hoor je dit soort dingen dan niet gewoon te weten? :?
Ik werk er sinds een halfjaartje. We processen vooral veel gebruikt materiaal (onze doelgroep is ook bijstands-gezinnen, niet de high-tech gamers).

Daarom ben ik ook niet zo super uptodate met vid cards, processoren etc.

Vroeg me gewoon even af wat het probleem was. Deze kaartjes kosten inderdaad 3 tientjes, nieuwprijs, however de g3ti is niet meer te koop, iig niet meer bij de normale pcwinkels, of course.

Snapte het gewoon niet, sorry voor mijn onwetendheid.

Voor de modjes, ik denk oplgelost = op slot ;)

Sorry!

• Gurneyhck
  • Laatst online: 18-05 21:32
las3r schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:58:
[...]

Ik werk er sinds een halfjaartje. We processen vooral veel gebruikt materiaal (onze doelgroep is ook bijstands-gezinnen, niet de high-tech gamers).

Daarom ben ik ook niet zo super uptodate met vid cards, processoren etc.

Vroeg me gewoon even af wat het probleem was. Deze kaartjes kosten inderdaad 3 tientjes, nieuwprijs, however de g3ti is niet meer te koop, iig niet meer bij de normale pcwinkels, of course.

Snapte het gewoon niet, sorry voor mijn onwetendheid.

Voor de modjes, ik denk oplgelost = op slot ;)

Sorry!
Ik dacht echt meteen precies hetzelfde als dabien. Maar goed, snap het nu iets beter. Hoewel ik wel verwacht dat als je een half jaar lang (bijna) elke dag met computers bezig bent je er wel wat van af weet. Voornamelijk omdat je je gaat interesseren.
Maar goed, een heel ander punt. Waarom koop je zo'n slap ati kaartje zonder eerst eens reviews open te slaan? Ik weet het, een geforce3 vs. een geforce7 review is niet gauw te vinden. Maar ome tom heeft nog altijd de vga charts. Zo kun je toch wel wat vergelijken. Check bijvoorbeeld deze oude vga chart maar eens: http://www.tomshardware.c.../vga_charts_ii/page3.html
Nog ff een vraagje, heb je een gf3 ti200 of een ti500? Die ti500 is wel superstoer, die wou ik zelf toendertijd heel graag hebben 8)

• las3r
een Ti200 heb ik op het moment.

Voor alle duidelijkheid, ik heb dat ati kaartje niet gekocht, maar gewoon gekregen om te proberen.

We komen zelden in aanraking met videokaartjes boven de 64mb, en daardoor ben ik dus ook niet op de hoogte van het laatste nieuws.

Bedankt voor de tip van tomshardware, ik ga even kijkjen.

Ook ga ik mijn baas vertellen dat hij die goedkope troep weg moet doen ;)

Las3r

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
ik heb thuis ook nog en klassieker van Dell:
p4 1.8Ghz
512 DDR
GeFroce 3Ti-500

Ow die GeForce was in der tijd geil (4/5jaar geleden schat ik zo gekocht), eerste dat ik heb gedaan is kast open en kaart bekijken (serieus!) :P
Hoewel de nieuwe games niet meer draaiien moet ik zeggen dat het een excellent systeem is geweest om te gamen, en nu nogsteeds is voor office en internet.
(Behalve dan als IE7 kuren krijgt en opeens 350MB wegvreet met 2tabbladen :S)

Vorige maand was iknog aant denken om het systeem te upgraden, maar ik denk dat het niet veel zin heeft, aangezien het goedkoper is om een nieuw systeem samen te stellen.
Ik vind het tragisch om mijn oude high end GeForce zo te zien sterven :(
Zelfs in mijn laptop (TU/e 2005) zit een beter kaart Mobility x300, maar GeForce was toen toch beter in vergelijking met games en systeem (m x300 is ook wel budget pauper ding, ik weet, maar Oblivion trekt hij toch :P).

Ctrl+k

• las3r
Okay het is zover,

jullie raad opgevolgd, en via ebay een radeon 9800 pro gekocht, om toch nog iets te kunnen doen met mijn bak ;)

HOWEVER:

Er is geen performance winst, compleet niks. Het is wel beter dan met de radeon 9250 (die lagde de pan uit), maar de performance is gelijk als met mijn geforce 3 Ti 200.

Ik zit te denken aan mijn moederbord, + cpu etc. Misschien kunnen ze wel niet 'beter'.

Hier wat gegevens:

Cpu + ram:
Afbeeldingslocatie: http://img453.imageshack.us/img453/7357/infonm8.jpg
Inderdaad, ik draai nog op sdram, i know..

Mobo:
Afbeeldingslocatie: http://img453.imageshack.us/img453/3617/info2va8.jpg

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn ? Uiteraard zijn drivers goed geinstalleerd, o/s niet onder invloed van virii , spyware etc.

Erik

• Mr. Detonator
Sibylle schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:41:
ik heb thuis ook nog en klassieker van Dell:
p4 1.8Ghz

Ow die GeForce was in der tijd geil
die p4 1.8 ook :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

las3r schreef op zondag 12 november 2006 @ 20:12:
Okay het is zover,

jullie raad opgevolgd, en via ebay een radeon 9800 pro gekocht, om toch nog iets te kunnen doen met mijn bak ;)

HOWEVER:

Er is geen performance winst, compleet niks. Het is wel beter dan met de radeon 9250 (die lagde de pan uit), maar de performance is gelijk als met mijn geforce 3 Ti 200.

Ik zit te denken aan mijn moederbord, + cpu etc. Misschien kunnen ze wel niet 'beter'.

Hier wat gegevens:

Cpu + ram:
[afbeelding]
Inderdaad, ik draai nog op sdram, i know..
Dat je op sdram draait is op zich niet erg (gezien RIMM het enige en heel dure alternatief is), wat erger is is dat het SDR sdram is, dat is voor een p4 dramatisch gezien hij gigantisch bandbreedte hongerig is. Dit is in elk geval 1 bottleneck.

De 2e bottleneck is je cpu. Dat is namelijk een Willamette en Willamettes zijn gewoon traag. De conbinatie van geheugen en cpu maakt dat je niet echt heel veel snelheidswinst uit je pc weet te persen.

• las3r
Vaag,

vandaag een ander pctje vers geinstalleerd (winxp) + mijn nieuwe radeon 9800 pro.

Een compaqje met een intel brookdale (512kb l2 cache), en 256 DDR SD-RAM.

Drivers netjes geinstalleerd, spelletje geinstalleerd, en weer gelijke prestaties als mijn geforce 3 ti 200.

Ik wordt er zo langzamerhand een beetje ziek van... :(

Mijn maatje kan op een onboard kaart van 64 mb hetzelfde spel vloeiend spelen met veel betere graphics.

Ik zit te overwegen om een nieuw mobo te halen met een pentium Dtje

Goede keus (budget hiero!)?

Erik

Verwijderd

Drivers netjes geinstalleerd, spelletje geinstalleerd, en weer gelijke prestaties als mijn geforce 3 ti 200.
Loop even na of die 9800Pro ook de daadwerkelijke game-settings die je insteld, aankan op een normale manier... Zoek daarom ook even op benchmarks van de 9800Pro, en vergelijk de eindscores. Als die hoger liggen dan met je eigen 9800Pro dan heb je te maken met een bottleneck. En vaak is dat de CPU, Het geheugen, en / of de spelletjes die je wilt draaien, gewoon simpelweg niet kunnen draaien op de settings.

Zet daarom even Windows XP op een default Windows klassieke thema, zet services uit die je toch niet gebruikt, en desnoods stop je er wat extra geheugen bij. (256MB is echt te weinig om fatsoenlijk een spel mee te spelen).

Vind het vervelend voor je dat je een 9800Pro hebt aangeschaft en nou nog niet op wegbent.

• las3r
Ik draai al op het anti-teletubby landscape ;)

Het leuke is dat het hier om een spel gaat wat een recommeded settings heeft:

MuOnline

Cpu: Pentium III - 500 mhz
Memory: AT LEAST 16 mb (lol)
Video: 16 mb (directx 6.0 compatible card)

Ik zat zelf te denken dat het met de game te maken heeft, eventuele resolutie, framerate, of verversingsgraad (Hz). Ik heb ALLE modi geprobeerd. Ook heb ik een 2x512 mb geplaatst in diezelfde laatste compaq, maar het mocht niet baten.

Omdat ik zelf een developer ben van dit spel, weet ik wel zeker dat hij het niet draait.

Ik ben van plan om een goedkoop setje aan te schaffen (Pentium D - prescott 2800 mhz), met een moederbordje, dan ben ik in ieder geval van mijn problemen af. Goed idee? Slecht idee?

erik
Pagina: 1