Harddiskrecorder voor bejaarde gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zou graag wat advies hebben in mijn zoektocht naar een dvdrecorder. Mijn opa wil er namelijk een, en dan gaat het om een harddisk recorder. Deze oude man (rond de 80) wil geen moeilijkheden met losse dvd'tjes, en gewoon op een harddisk kunnen op nemen.

Maar, nu is het heel erg leuk, hij heeft mij om advies gevraagd 8) Het boeit niet veel of de kwaliteit wel superieur is en of het ding een super design heeft. Het gaat voornamelijk om gebruiksgemak.
De afstandsbediening bij ons thuis is een voorbeeld hoe het niet moet: lichtgrijze afstandsbediening met doorzichtige knopjes en een donker grijze opdruk. Zelfs mijn ouders hebben moeite met het lezen van al die knopjes :p

Wat dingen die van belang zijn om mee te nemen in de overweging:
  • Het gaat voornamelijk om korte dingen opnemen en dan diezelfde week terugkijken. Allerlei super features zijn dus niet nodig.
  • De afstandsbediening moet duidelijk te lezen zijn. Liefst dus zwart op witte qua belettering, en grote knoppen. Van die kleine knopjes waarvan je er vier met een vinger tegelijk in kan drukken is niet handig.
  • De opname interface (dus wat je ziet op de tv aan timer en dergelijke) moet ook vrij duidelijk te volgen zijn. Liefst geen ingewikkelde menu's die je diep in moet gaan om de juiste zender en het juiste tijdstip te vinden.
Maar nu komt het lastige dus: [google=dvd recorder bejaarde] werkt dus niet echt makkelijk :p Het gebruiksgemak moet vooral liggen in de afstandsbediening. En als je recorders gaat zoeken, vind je vaak afbeeldingen van het ding zelf, en niet de ab :(

Heeft een tweaker al zijn (groot)ouders aan een (harddisk)dvd recorder moeten helpen? Of zijn er andere adviezen om het juiste ding tussen het enorme aanbod uit te vissen?

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:56
Kijk naar de HDD recorders van Panasonic en Pioneer. Die scoren erg goed op het gebied van gebruiksgemak, en hebben ook nog eens de Elektronische Programma Gids, wat het opnemen een koekie-eitje maakt. Deze hebben ook goede afstandsbedieningen, met kleurtjes :)
De Panasonic EH55 en de Pioneer DVR 540 zijn de modellen om naar te zoeken.
Blijf in ieder geval ver van de Philipsen vandaan, die zijn een drama om mee om te gaan...

Verwijderd

Stap eens een winkel in en kijk first hand. Bij een goeie winkel, BCC bijvoorbeeld, nemen ze de tijd daarvoor en kun je desgewenst de afstandsbedieningen bekijken. Of ga anders eens met Opa op stap en neem hem eens een uurtje mee daarvoor, dan weet je zeker dat je goed zit ;)

Verwijderd

Ik moet de gewone harddiskrecorders afraden.

Het beste kun je een hddrecorder nemen met ingebouwde digitale tuner.
In de praktijk betekent dat veel satelliet PVR's geschikt zijn met name de goedgekeurde (mits je een schotelinstallatie hebt natuurlijk) en ook de eerdaags te verwachten DVR van UPC.

Je kunt zo de opnames instellen via de EPG en hebt geen gedonder meer met het kiezen van de source.

Met de gewone hdd recorders vaak met dvd recorder uitgerust mis je de epg funktie en lloop je al gauw te kloten met de source selectie.
Mijn bejaarde vader heeft zo'n gewone tegen mijn advies in gekocht en de opnames en bediening lijken nergens op.
Hij neemt eerdaags dan ook de DVR van upc.

Daarnaast kun je je afvragen of het een twintunermodel moet worden.
Met een PVR en ik neem aan ook de dvr van upc kun je niet echt naar een andere zender kijken als je iets opneemt.
Een PVR met twintuner lost dat probleem op.
Als jij de installatie kunt doen dan zou je eens naar de dreambox twintuner kunnen kijken.
Foolproof zijn de pvr's die de providers aanbieden of aanraden maar ik betwijfel het of ze een twintuner in het assortiment hebben opgenomen.
Mogelijk heeft ook Topfield een twintuner DVB-C model, da's dan zondermeer een aanrader.
Als het geen twintuner hoeft te zijn heb je een wat ruimere keuze alhoewel je nog een maandje of wat zult moeten wachten op de DVR van upc.
Het maandbedrag van de DVR van upc is hoog met zijn 10 euro maar dergelijke apparaten kosten ook al gauw meer dan 500 euro.
Al met al een redelijk maandbedrag.
Voor dat geld heb je dan ook wat.

Maar een hdd recorder met alleen een analoge tuner kan ik zeker niet aanraden.
EPG is een voorwaarde voor echt handig gebruik van zo'n ding.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 22:45 ]

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 22:42:
...........
Maar een hdd recorder met alleen een analoge tuner kan ik zeker niet aanraden.
EPG is een voorwaarde voor echt handig gebruik van zo'n ding.
Eu Guide plus is een mooie epg hoor, heb je voor een paar dagen de programma's op je scherm.

Zelf gebruik ik hier de Panasonic EH65 gelijk aan de Panasonic EH55 en het programmeren van een programma is kinder spel, 1 druk op de knop en je krijgt de epg voor een paar dagen, even met de pijtjes toets het programma selecteren wat je wilt opemen en op enter drukken voor een timer te maken.
De afstandbediening is vrij groot en heeft duidelijke toetsen met een goed contrast verschil tussen de toetsen en de cijfers.

Heb zelf ook een dvb-c topfield500 twin tuner, maar de panasonic is niks moelijker met programmeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Happy2000 op 04-11-2006 23:03 ]

• mithras
  • Niet online
Alvast bedankt voor de tips d:)b

Helaas (had ik misschien moeten vermelden) blijft mn grootvader wel bij zn vaste analoge casema pakket. Een UPC dienst of iets anders zit er niet in en dus de bijbehorende functionaliteit (EPG etc) ook niet. Het zal misschien wat aan usability verminderen, maar als ik zo de adviezen al hoor denk ik niet dat dat ook heel hard nodig zal zijn.

Hoewel hij 80 is, heeft hij wel een pc waarmee hij internet en emailt, en dat gaat hem behoorlijk goed af. Hij zal zo'n nieuw apparaat wel leuk vinden, en er dus best een dagje mee willen spelen om het onder de knie te krijgen. Bedenk dat vroegah videorecorders ook geen EPG hadden :)
Zolang het maar makkelijk is om een zender, dag en begin&eindtijd te selecteren is het al goed. Het terugzoeken van het juiste opgenomen programma is dan misschien ook handig.
Volgens mij is hij namelijk wat betreft pc's misschien nog wel handiger dan sommige vaders van tweakers ;)

Iig bedankt voor de tips, en ik ga dan sowieso morgen eens wat elektronicawinkels langs om te kijken wat ze te bieden hebben (want kopen op afstand, daar doet mn opa niet aan :P )

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

_Arthur

blub

Mithras86 schreef op zondag 05 november 2006 @ 00:01:
Iig bedankt voor de tips, en ik ga dan sowieso morgen eens wat elektronicawinkels langs om te kijken wat ze te bieden hebben (want kopen op afstand, daar doet mn opa niet aan :P )
Niet direct een tip voor het apparaat zelf, maar koop hem uiteindelijk wel bij een winkel die niet moeilijk doet over het terug brengen van het apparaat indien het toch niet voldoet. Zoals bij bv een MediaMarkt ofzo.

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je zou ook kunnen denken aan de aanschaf van een multifunctionele afstandsbediening. Als jij zo'n ding voor je opa programmeert is hij al een heel eind op weg. Vooral Sony maakt zeer goed afleesbare afstandsbedieningen met grote, duidelijke knoppen. Ik zou eens bij Mediamarkt gaan struinen.

Edit: Bijkomend voordeel (erg belangrijk voor oudere mensen) is dat hij dan maar met één afstandsbediening hoeft te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door EdGnoj op 05-11-2006 11:50 ]

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Pioneer heeft erg eenvoudige afstandsbedieningen. M'n ouders zijn a-technisch en hebben recentelijk een Pioneer DVR aangeschaft.
Afstandsbediening zoals op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://cellcom.hu/images/TVDVD/MatroxP8027.jpg

Aangeschaft in de Mediamarkt, waar ze deze adviseerden (DVR op afbeelding is afwijkend overigens)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zorg ook dat er weinig instelmogelijkheden zomaar voor handen liggen, enkel moeilijk toegankelijk, voor jou dus. Kan hij nooit perongeluk de hele speler weer ontrgelen. Ook stekkertjes, zorg dat 't gewoon altijd werkt, niet dat hij nog stekkers moet gaan omzetten als hij wil werken, dat lukt oude mensen niet goed meer. vergeten dat snel. :)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 13:26
hmm, aangezien hij gewoon via de 'kale' coax kijkt, lijkt me dat geen punt. En veel instellingen kom je niet zomaar 'per ongeluk' bij in de pioneer, dus dat scheelt.

We hebben hier de 630 staan van Pioneer, en zelfs mijn meisje kon er vrijwel meteen helemaal goed mee overweg. En over de remote control, uit eigen waarneming kan ik je zeggen dat die goed afleesbaar is...

Sometimes you need to plan for coincidence

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:08
Toch moet ik zeggen wij hebben nu een jaar een philips dvdr3300 en ik zou hem nooit meer willen missen.
DVD,s draaien we zelden maar time shift is echt geweldig en als je het helemaal door hebt steld de bediening niets voor.
Ik ben er van overtuigd dat als hij een video goed kan bedienen dit apparaat ook begrijpt.
Wat betreft de afstandbediening daar heb je een punt, maar wij hebben een nad universele afsrandbediening geprogrammeerd met de meest gangbare functie's en die heeft grote knoppen.
Verder heeft die afstandbediening de mogelijkheid om macro in te programmeren zodat bijv de tv automatisch omschakeld als je de hdd rec inschakeld.
Mijn schoonvader van 70 heeft een philips dvd recorder en begrijpt deze ook redelijk dus ik zie het niet als onmogelijk om een passend apparaat te vinden voor je opa.

Succes

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• mithras
  • Niet online
In mijn zoektocht over internet kwam ik vaak die Pioneers tegen (dus 440/540 serie en die daarop lijken). De afstandsbediening die HaaZ laat zien lijkt me dan ook erg duidelijk. Niet alleen omdat hij "zwart/wit" is, maar ook omdat hij niet heel veel knopjes heeft. Gewoon genoeg om de basis functies snel te gebruiken, maar dieper liggende functies kan je (denk ik) pas bereiken via een menu of zoiets.
Die Philips had ik niet gevonden, en er is maar weinig over te vinden. Maar misschien toch ook het zoeken verder nog wel waard.

Helaas is het vandaag niet gelukt om langs te gaan. In ieder geval nogmaals bedankt voor de tips, nu weet ik al veel beter waar ik precies naar moet zoeken. Het is leuk dat een verkoper je een goed advies kan geven maar ik wil graag zelf ook goed weten waar het over gaat :)

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Mithras86 schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:30:
In mijn zoektocht over internet kwam ik vaak die Pioneers tegen (dus 440/540 serie en die daarop lijken). De afstandsbediening die HaaZ laat zien lijkt me dan ook erg duidelijk. Niet alleen omdat hij "zwart/wit" is, maar ook omdat hij niet heel veel knopjes heeft. Gewoon genoeg om de basis functies snel te gebruiken, maar dieper liggende functies kan je (denk ik) pas bereiken via een menu of zoiets.
Het onderste gedeelte van de afstandsbediening kun je open schuiven, er komen dan een reeks knopjes bij voor extra functies. Maar je kunt je bijna altijd redden met de knoppen die zo zichtbaar zijn. Twee blauwe knoppen, simpel en doelgericht:
Guide-knop, voor het oproepen van de TV-gids. Programma selecteren, REC-knop indrukken en hops, ingesteld.
Disc Navigator-knop, voor het oproepen van de lijst opgenomen programma's. Selecteren en PLAY, klaar.

Overigens goed afleesbaar, zeiden mn ouders gister nog, iets wat niet het geval was bij hun -nog niet zo oude- Philips VCR.

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Pagina: 1