Digitale camera bewijst dat geesten niet bestaan

Pagina: 1
Acties:
  • 1.232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
Dit is een theorie waar ik laatst aan zat te denken. Het gaat hierbij om foto's die willekeurig zijn gemaakt en waar achteraf een menselijke verschijning (geest) op blijkt te staan, die op het moment van fotograferen niet te zien was.

Hier een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.getreligion.org/wp-content/photos/priest_ghost.jpg

Veel van deze foto's zijn al vrij oud. Als je kijkt hoe men foto's in die tijd nam, dan was dat maar met mondjesmaat. Fotografie van vroeger was groot, onhandig, duur en tijdrovend. Dus 'kiekjes' werden er in die tijd niet echt genomen. Toch waren er een groot aantal geestverschijningen te zien op die foto's.

Later kreeg je de simpele huis, tuin en keuken camera met het goedkope filmrolletje die je goedkoop kon laten afdrukken bij de Hema en de Kruidvat. Er werden dus veel meer foto's genomen. Hierdoor zou het aantal geestverschijningen moeten toenemen (zou goed kunnen).

Tegenwoordig leven we in een digitale tijdperk. Bijna iedereen heeft een digitale camera waar honderden foto's op kunnen. Elke nieuwe mobieltje heeft een camera. Verder zijn we omringt door beveiligingscamera's, camcorders, webcams etc. We leggen alles vast en maken honderden foto's op vakanties. We pompen sites vol met onze materiaal (YouTube, MySpace, FlickR, Hyves etc...) en delen het met iedereen.

Mijn schatting van genomen foto's op vakanties:
1900 - 1950 - minder dan 24 foto's
1950 - 1998 - 24 tot 48 foto's
1998 - nu - over de 100 foto's

Dit zou toch moeten betekenen dat het aantal geestverschijningen zou moeten exploderen. We zouden in dat geval toch een duidelijke toename moeten zien, maar toch gebeurd dit niet? Zou dit dan toch betekenen dat die oude foto's inderdaad gemanipuleerd waren? Dat de makers van deze bovennatuurlijke foto's evenveel foto's produceren terwijl het aantal normale foto's met een 10 tot 100-voud is gestegen?

Mis ik hier nu iets?

- Aanvulling op onderstaande reacties -

Ik heb het over het gedeelte wat schijnbaar wel te fotograferen zou zijn en daarbij schijnbaar zou bewijzen dat geesten daadwerkelijk bestaan.

Het principe van analoog en digitaal is hetzelfde. Je vangt licht op en laat het door een aantal lenzen passeren om het vervolgens op een gevoelige plaat te laten schijnen. Alleen de manier van verwerken is veranderd. Nu gebeurt dat elektrisch, terwijl het eerst chemisch werd opgeslagen.

Maar wat is logischer.
Deze geestverschijningen bestaan - alleen de nieuwe generatie camera's kunnen deze niet waarnemen. Of het manipuleren van een foto is een stuk lastiger geworden doordat je kunt achterhalen ofdat men met een orgineel genomen foto of een gephotoshopte variant te maken heeft, waardoor digitale foto's hier niet voor woorden gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door vormstreber op 04-11-2006 20:48 ]

www.gijsbesselink.com

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Volgens mij zegt dit niet dat geesten niet bestaan, maar gewoon dat geesten niet op camera waargenomen kunnen worden :P

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12 18:21
De techniek van een digitale camera is wel heel anders. Misschien werkt het daarop gewoon niet :?

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Topicstarter
RoD schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 20:36:
Volgens mij zegt dit niet dat geesten niet bestaan, maar gewoon dat geesten niet op camera waargenomen kunnen worden :P
Scherpe opmerking! :D

Maar ik heb het over het gedeelte wat schijnbaar wel te fotograferen zou zijn en daarbij schijnbaar zou bewijzen dat geesten daadwerkelijk bestaan.

www.gijsbesselink.com

Verwijderd

vormstreber schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 20:38:
[...]

Scherpe opmerking! :D

Maar ik heb het over het gedeelte wat schijnbaar wel te fotograferen zou zijn en daarbij schijnbaar zou bewijzen dat geesten daadwerkelijk bestaan.
Maar zoals matel opmerkt. Misschien is het een specifieke eigenschap van het ouderwetse zwart-wit fotografie procede dat het instaat is geesten vast te leggen. Probleem met je theorie is dat er te veel variabelen veranderen om er enige wetenschappelijke conclusies aan te kunnen verbinden. (Buiten het feit dat geesten niet vast gelegt worden door digitale camera's.)

Dit is uiteraard op geen enkele manier een argument voor het bestaan van geesten. Helaas is het alleen ook geen wetenschappelijk bewijs dat geesten niet bestaan.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gebruikte die Robert den nogwattes geen digitale camera om z'n "orbs" vast te leggen?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Misschien is het simpeler: mensen die geesten in kerken fotograferen, gebruiken misschien (nog) weinig digitale camera's.De rest is overgestapt op orbs want die laten zich idd veel makkelijker digitaal vastleggen :D

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
zet je digitale camera eens op tafel. zet hem op nachtmodus en laat hem na een tijdje afgaan en tussen de 1e en de 2e flits weg springen. dan krijg je ook zon geest verschijning.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:48

Theo

moederbord

Vroeger kende men gene computer, dus ook geen Photoshop. Foto's konden toen alleen op de gevoelige plaat worden vastgelegd. In veel gevallen was dit ook echt een plaat en geen rolletje oid. Deze foto's moesten vaak lang belicht worden waardoor je makkelijk truckjes met de foto's kon uithalen zoals (van de foto hierboven) een foto te nemen waar de man (gekleed in het zwart) gewoon voor de banken staat. Na één seconde sluit je de lens, de man gaat weg de de lens wordt weer open gedaan en de foto wordt verder belicht. Resultaat kan de foto hierboven zijn.
Omdat vroeger weinig dingen werden vastgelegd en men heilig geloofden in geesten kon de fotograaf iedereen wijsmaken dat hij geesten had vastgelegd op de plaat, immers waren foto's niet te manipuleren volgens de gewone mens.

Nu weet men beter en gelooft men niet heilig meer in geesten. Daarom worden dit soort foto's niet zoveel meer gemaakt. Bovendien zijn die foto's makkelijk te bewerken. De "creatieve" fotograaf houdt zich daaron nu ook bezig met het vastleggen van Ufo's en buitenaardze wezens, iets dat vroeger nooit vast werd gelegd op de gevoelige plaat...

7400 Wp op het dak

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:34
mss een raar voorbeeldje:
tot voor de 16e eeuw wist men ook niet dat er stoffen zoals zuurstof bestonden (of men kon ze toch niet ontleden), maar zonder zuurstof stierf men
we kunnen nu ook (nog altijd) niet bewijzen dat er demonen en engelelen bestaan, maar als ze er niet zou den zijn kunnen we er ook misschien door sterven...

• Theo
  • Laatst online: 07:48

Theo

moederbord

Fr!st! schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:59:
tot voor de 16e eeuw wist men ook niet dat er stoffen zoals zuurstof bestonden (of men kon ze toch niet ontleden), maar zonder zuurstof stierf men
we kunnen nu ook (nog altijd) niet bewijzen dat er demonen en engelelen bestaan, maar als ze er niet zou den zijn kunnen we er ook misschien door sterven...
Het is wetenschappelijk aangetoond en bewezen dat je zuurstof nodig heb om in leven te blijven. Er is tot nu to nog niets bewezen dat er geesten nodig zijn om te zorgen dat je niet doodgaat. En als het wel zo zal zijn dan zit de geest of spook in je aangezien je ook in de ruimte kan leven. (in een ruimtepak of in een ruimtestation)

7400 Wp op het dak

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Fr!st! schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:59:
een non argument, wij kunnen niet bewijzen dat er (geen) kruiwagens met vierkante wielen zijn die voor marsmannetjes erg handig zijn, dus mischien kunnen we zonder die dingen niet leven...
beetje een slecht argument dus ;)

verder is het idd een opvallende conclusie die tegen het bestaan van geesten etc.spreekt, en over de digi cam, ook toen er nog met annaloog werd geschoten maar wel in grote hoeveelheid bleef de explosie uit ;)

Bikemounts.nl op maar gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:25

MicroWhale

The problem is choice

"iets" niet waarnemen is ongelijk aan dat "iets" niet bestaat.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 19:26

Metro2002

Memento mori

Ik geloof in geesten en geestverschijningen en weet dat je een geest niet kan waarnemen met je normale ogen maar alleen met je geestesoog, geesten bestaan namelijk niet in onze dimensie. Het is daarom imho ook onmogelijk om een geest te fotograferen.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Metro2002 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 12:08:
Ik geloof in geesten en geestverschijningen en weet dat je een geest niet kan waarnemen met je normale ogen maar alleen met je geestesoog, geesten bestaan namelijk niet in onze dimensie. Het is daarom imho ook onmogelijk om een geest te fotograferen.
We kunnen een mechanisch/elektrisch oog bouwen (camera). Denk jij dat het mogelijk is om ook voor het geestesoog (wat je hiermee ook bedoelt) een kunstmatige variant te bouwen, zodat we geesten kunnen visualiseren? En waarom niet? Met welk fysisch principe ziet jouw geestesoog geesten? Of vraag ik nu dingen waar je zelf ook nog niet over nagedacht hebt?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

En met 'geestesoog' bedoel je hopenlijk niet 'onder invloed zijn' ;).

Zelf vind ik het allemaal een beetje makkelijk: ja ze bestaan, maar nee niemand kan ze objectief waarnemen/vastleggen. Alleen 'bepaalde' personen zien ze. Dat sluit voor mij nog steeds keihard uit dat er ook maar iets als geesten bestaat.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Hoe bewijs je dat iets niet bestaat? Er zijn geen tastbare bewijzen, 2x belichte foto's zijn dat niet, dat geesten wel bestaan. Dus waar moet je iets tegen inbrengen?
Blijkbaar zit er in een analoge camera wel een geestesoog en in een digitale niet. Kan toch? Bewijs maar dat het niet zo is...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-12 14:44

Barrycade

Through the...

Geinig, maar de gevoelige plaat werd vroeger hergebruikt, het namelijk letterlijk een gevoelige glasplaat die na gebruik opnieuw werd voorzien van een lichtgevoelige laag. Indien de oude laag niet goed verwijderd werd zag je een "doordruk" van de oude foto. (dus ook mens vormen, of voor de gelovigen onder ons: geesten :))

Ook de hierboven genoemde sluitertijd grap kan je leuke zaken mee doen (zoals je voorbeeld).

Dus dat je nu relatief minder geestverschijningen ziet heeft waarschijnlijk als reden dat dat nu met de digitale camera's niet meer kan (behalve de sluitertijd grap).

Die "orbs" die je nu soms op i-net foto's ziet zijn refecterende stofdeeltjes die de flits reflecteren, danwel stof op lens of sensor.

Alle fotografische methoden bestaan uit lichtgevoelige materialen/methodes. Dus als je het niet kan zien met je ogen zie je het ook niet met een camera, aangezien je ogen hetzelfde werken (qua licht detectie dan) als je camera.

Verwijderd

noguru schreef op woensdag 08 november 2006 @ 23:09:
Hoe bewijs je dat iets niet bestaat? Er zijn geen tastbare bewijzen, 2x belichte foto's zijn dat niet, dat geesten wel bestaan. Dus waar moet je iets tegen inbrengen?
Blijkbaar zit er in een analoge camera wel een geestesoog en in een digitale niet. Kan toch? Bewijs maar dat het niet zo is...
Dus iets bestaat tot het tegendeel is bewezen :') ?

• 0rbit
noguru schreef op woensdag 08 november 2006 @ 23:09:
Nee wacht. IK heb gelijk, bewijs maar eens dat het niet zo is.

Discussieren was nog nooit zo makkelijk. :+

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:44

drooger

Falen is ook een kunst.

Waarom zouden mensen het nog proberen, terwijl men toch weet dat je het zo kan photoshoppen. Ofwel, ze bestaan lekker niet :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
De ts heeft wel een goed punt. Statistisch gezien moeten er gewoon meer geestverschijningen op de plaat terrecht komen als er meer foto's gemaakt worden. Los van de digicams zijn er nogsteds meer analoge camera's en meer foto's gemaakt dan in de jaren 50 en ervoor....
theodouma schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:03:
Nu weet men beter en gelooft men niet heilig meer in geesten. Daarom worden dit soort foto's niet zoveel meer gemaakt. Bovendien zijn die foto's makkelijk te bewerken. De "creatieve" fotograaf houdt zich daaron nu ook bezig met het vastleggen van Ufo's en buitenaardze wezens, iets dat vroeger nooit vast werd gelegd op de gevoelige plaat...
No shit, zie jij maar es zo'n ding in elkaar te zetten zodra je een UFO ziet:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/c/ca/Rolleiwide.jpg/300px-Rolleiwide.jpg

Tegenwoordig trek je je mobiel uit je zak & done, vroegah was een camera opbouwen een vak apart :P

[ Voor 15% gewijzigd door Rey Nemaattori op 09-11-2006 10:26 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mr_Atheist schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:08:
[...]

We kunnen een mechanisch/elektrisch oog bouwen (camera). Denk jij dat het mogelijk is om ook voor het geestesoog (wat je hiermee ook bedoelt) een kunstmatige variant te bouwen, zodat we geesten kunnen visualiseren? En waarom niet? Met welk fysisch principe ziet jouw geestesoog geesten? Of vraag ik nu dingen waar je zelf ook nog niet over nagedacht hebt?
Tenzij je een camera kunt uitvinden die in een hoger bewustzijn foto's kan maken denk ik niet dat er ooit een camera komt die entiteiten kan fotograferen.

Je geestesoog is eigenlijk een term die gebruikt wordt voor dingen die je als mens kunt zien met een verhoogd bewustzijn. Je kunt dan dingen zien en voelen die niet bestaan in het hier en nu maar in een andere 'dimensie' (om het zo maar even te verduidelijken, anders wordt het een erg lang verhaal :+ )

een camera kan dit niet en zal dit ook nooit kunnen.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:40:
En met 'geestesoog' bedoel je hopenlijk niet 'onder invloed zijn' ;).

Zelf vind ik het allemaal een beetje makkelijk: ja ze bestaan, maar nee niemand kan ze objectief waarnemen/vastleggen. Alleen 'bepaalde' personen zien ze. Dat sluit voor mij nog steeds keihard uit dat er ook maar iets als geesten bestaat.
Nee, niet alleen bepaalde mensen kunnen ze zien. Iedereen kan dit. Het vergt alleen voor de ene persoon wat meer concentratie en moeite dan voor de ander.

Degenen de min of meer uit zichzelf ontdekt hebben hoe het moet, of bij wie het makkelijk gaat, die worden gekenmerkt als paranormaal begaaft.

Verdovende middelen komen er echt niet aan te pas. Een goede meditatie en een soort trance status is iets waarmee je al een heel eind kunt komen als je begint. En sommige mensen voelen en zien ook entiteiten zonder eerst in trance te geraken, die zijn daar gewoon domweg gevoeliger voor.

De komst vd digitale camera bewijst dus niet dat geesten niet bestaan maar bewijst wel dat er vroeger mee fouten gemaakt werden (opzettelijk of niet) met foto's ontwikkelen.

[ Voor 37% gewijzigd door Metro2002 op 10-11-2006 09:05 ]

Verwijderd

Metro2002 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 08:50:
[...]

Verdovende middelen komen er echt niet aan te pas. Een goede meditatie en een soort trance status is iets waarmee je al een heel eind kunt komen als je begint. En sommige mensen voelen en zien ook entiteiten zonder eerst in trance te geraken, die zijn daar gewoon domweg gevoeliger voor.
Het doet zich dus alleen voor in situaties en op manieren die ervoor zorgen dat het niet objectief te meten is?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:54:
[...]

Het doet zich dus alleen voor in situaties en op manieren die ervoor zorgen dat het niet objectief te meten is?
wat is objectief...
als het objectief ziet als de gezamelijke realiteit dan heb je inderdaad gelijk :)
(en dat is precies wat een camera fotografeert)

• 0rbit
Conclusie: Geesten bestaan dus niet fysisch, maar alleen in dit hogere bewustzijn wat sommige, heel speciale, mensen kunnen bereiken en anderen niet. Daarom kunnen cameras ze niet fotograferen, want cameras zijn niet paranormaal en zullen dit nooit worden.

Tja, helaas voldoen dat soort beweringen niet aan wetenschappelijke maatstaven van testbaarheid, herhaalbaarheid en objectiviteit... Ik kan hier dus verder ook niks mee.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mr_Atheist schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:19:
[...]

Conclusie: Geesten bestaan dus niet fysisch, maar alleen in dit hogere bewustzijn wat sommige, heel speciale, mensen kunnen bereiken en anderen niet. Daarom kunnen cameras ze niet fotograferen, want cameras zijn niet paranormaal en zullen dit nooit worden.

Tja, helaas voldoen dat soort beweringen niet aan wetenschappelijke maatstaven van testbaarheid, herhaalbaarheid en objectiviteit... Ik kan hier dus verder ook niks mee.
Wellicht in de toekomst wel, als de quantumtechniek wat verder gevorderd is ;)

• 0rbit
Metro2002 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:48:
[...]

Ah dus het is TOCH een fysisch process? Dan kunnen we het ook repliceren en kunnen we dus een camera maken die "een hoger bewustzijn" heeft.

Sorry, maar volgens mij heb je zelf ook geen idee wat je zegt :+

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mr_Atheist schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 13:11:
[...]

Ah dus het is TOCH een fysisch process? Dan kunnen we het ook repliceren en kunnen we dus een camera maken die "een hoger bewustzijn" heeft.

Ja maar dat wordt gezegd in What the bleep do we know, dus het klopt!

:z

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Mensen ik ben zo exact als het maar wezen kan en niets bestaat tot het bewezen is ,maar als geesten je komen pesten in je slaap en je gewoon met ze staat te praten terwijl niemand kan bevestigen dat er een persoon was begin je vanzelf te twijfelen.

Ik vraag hier niemand om het te geloven , sterker nog ik snap er zelf niets van, maar het is voor mij nu feit dat we met de huidige wetenschappen nog niet alles kunnen verklaren en er op het moment nog 'meer' is.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• 0rbit
Herby schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 13:27:
maar als geesten je komen pesten in je slaap en je gewoon met ze staat te praten terwijl niemand kan bevestigen dat er een persoon was begin je vanzelf te twijfelen.
Goh, dat heb ik nou met mooie vrouwen, snelle auto's en onbewoonde eilanden en meer van dat soort. Okee, toegegeven, mij pesten ze niet...

Denk je niet dat het feit dat je slaapt al voldoende verklaring is?

• Herby

Herby

Stalknecht

Mr_Atheist schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 13:32:
[...]

Goh, dat heb ik nou met mooie vrouwen, snelle auto's en onbewoonde eilanden en meer van dat soort. Okee, toegegeven, mij pesten ze niet...

Hier was ik al bang voor . Ik neem altijd het voorbeeld van de film waarin de hoofdpersoon gek is en hard blijft ontkennen dat ze gek worden wat dan weer functioneert als catalysator voor de omgeving (om die persoon voor gek te verklaren). Dat je mijn punt "slaap" aanstipt zal ik voor je verduidelijken al ben ik bang dat je toch eerst zelf moet zien en dan pas geloven (kan ik je niet kwalijk nemen want ik stond net zo hard te schreeuwen spoken bestaan niet).

In mijn slaap word ik soms (ik heb het over een paar keer per jaar hoogstens) wakker van klopgeluiden (niet vreemd op zichzelf) en zit er soms iemand in mijn kamer , dromen doe ik niet want ik doe gelijk het licht aan en de "persoon" laat zich daar niet door wegjagen. Sterker nog ze blijven irriteren (krassen over de stoel/muur blijven kloppen) en lag dat maar eens uit als je niet fit op je werk komt.

Overigens is dat praten waar niemand kan bevestigen dat ik met iemand sta te praten gewoon in een wakkere staat met wakkere mensen om mij heen ;)

Eigelijk wilde ik mijn oorsprongelijke post niet maken en ik ben heel terughoudend met vertellen over deze ervaringen ,omdat je heel snel voor gek/kwakzalver/zweverig word verklaard (nogmaals heel begrijpelijk want ik heb altijd hetzelfde geroepen). Maar voor mij was er op een gegeven moment te veel zaken die ik niet kon verklaren en er niets anders van kon maken dan er is "meer". Ontkennen wat je ogen zien is mijn gedachtengang echter pas echt dom en daarom heb ik het persoonlijk geaccepteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Herby op 10-11-2006 14:05 ]

• noguru
Metro2002 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:48:
[...]

Mag ik vragen wat je precies hiermee bedoelt en wat quantum-mechanica hier mee te maken heeft?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mr_Atheist schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 13:11:
[...]

ik heb prima ideeen van wat ik zeg.

Op quantumniveau heeft nog niks een vorm. Iets kan een vloeibaar iets worden, iets vasts, gasvormig, noem maar op. Alles krijgt pas vorm na het waarnemen en elke waarneming beinvloed ook hetgene dat we zien.

volgens wikipedia :

In de kwantumtheorie (althans in de breed aangehangen Kopenhaagse interpretatie daarvan) is er geen objectieve werkelijkheid: er zijn slechts subjectieve waarnemingen en de kwantummechanica doet niets anders dan het beschrijven van die waarnemingen. Er is echter geen andere werkelijkheid "achter" die waarnemingen volgens hen. Het is ook fundamenteel uitgesloten om het effect van degene die waarneemt uit te schakelen: de keuze die de waarnemer doet bij het opzetten van zijn experiment bepaalt in belangrijke mate de uitkomst daarvan. Het effect van die waarnemer is vooral op subatomaire schaal merkbaar. Op macroscopische schaal is de invloed van het kwantumeffect niet meer meetbaar en gaat over in de klassieke natuurkunde: dat heet het correspondentieprincipe.

Als je je bewustzijn verruimd zorg je ervoor dat je op 'quantumniveau' kan denken, zien en beinvloeden. (magie uitoefenen!)

nog een interessant stukje hierover vanuit wikipedia:

Volgens een bepaalde zienswijze binnen de kwantummechanica bestaan ten gevolge van het onzekerheidsprincipe deeltjes niet eens totdat er een waarneming plaatsvindt. Schrödinger was door deze zienswijze dermate ontstemd dat hij het beroemde voorbeeld van de kat beschreef, die door dit effect tegelijkertijd zowel dood als levend was. Schrödinger hoopte met dit onmogelijke voorbeeld te laten zien dat deze filosofie belachelijk was en dat men dit denkbeeld maar snel moest laten vallen. Tot zijn verdriet is bijna het tegenovergestelde gebeurd en is Schrödingers kat een geheel eigen leven gaan leiden.

Tevens zou de quantum theorie impliceren dat het bestaan van een andere dimensie mogelijk is.
en laat dit nou net de dimensie zijn waarin entiteiten zich bevinden.

hier staat nog wat meer uitgelegd hierover (ik ben zelf nooit zo goed in uitleggen :/ )

http://www.flamesfirepit.org/quantum_magic.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantummechanica

en wat ermee te maken heeft: de snaartheorie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie
Mr_Atheist schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 13:32:
[...]

Er is een theorie (die voor mij persoonlijk geen theorie is maar gewoon wat ik geloof) dat als je slaapt je in een dusdanige conditie komt dat je in contact komt met een andere dimensie.
Je kunt dus in je slaap in contact komen met entiteiten. Mensen die in een bepaalde staat zijn (half slaap half wakker) kunnen deze ervaring meemaken. Dit word astrale projectie genoemd, de term lucide dromen komt ook wel eens voorbij (dit is de staat voor astrale projectie) Je slaapt maar je onthoudt wel wat je doet en wat je meemaakt. (lucide droom), als je slaapt en in staat bent zelf invloed uit te oefenen op je 'droom' dan heet dat astrale projectie (ook wel uittreding genoemd in je slaap en eenzelfde ervaring als een bijna dood ervaring, BDE )

[ Voor 32% gewijzigd door Metro2002 op 10-11-2006 14:38 ]

• 0rbit
Herby schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:05:
[...]
Eigelijk wilde ik mijn oorsprongelijke post niet maken en ik ben heel terughoudend met vertellen over deze ervaringen ,omdat je heel snel voor gek/kwakzalver/zweverig word verklaard (nogmaals heel begrijpelijk want ik heb altijd hetzelfde geroepen). Maar voor mij was er op een gegeven moment te veel zaken die ik niet kon verklaren en er niets anders van kon maken dan er is "meer". Ontkennen wat je ogen zien is mijn gedachtengang echter pas echt dom en daarom heb ik het persoonlijk geaccepteerd.
Ik snap je terughoudendheid. Ik ga je ook niet voor gek verslijten, want jij hebt er ook niet om gevraagd om dat soort ervaringen. Ik denk dat er gewoon rationele verklaringen voor te bedenken zijn.
Denk je niet dat het een veel eenvoudigere verklaring is om aan te nemen dat het binnen je hersenen "fout" gaat in plaats van dat er echt geesten zijn? Ik denk dat de verklaring toch in het slapen ligt.

Hoe weet je bijvoorbeeld dat je echt 100% wakker bent als je denkt dat je wakker bent?

Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat de sluimerstaat tussen slapen en wakker zijn erg lang kan duren en soms tot hele vreemde gedachten en waarnemingen kan voeren. Als klein kind was ik een keer in de overtuiging dat ik in mijn slaap voor een toilet stond. Die ervaring was zo echt als maar zijn kon. Ik snapte dan ook niet dat 's morgens bleek dat ik in mijn bed geplast had.

Verder heb ik minstens een paar keer per jaar zoveel moeite bij het wakkerworden dat ik me niet kan bewegen terwijl ik helemaal bij bewustzijn ben. Het omgekeerde is ook wel voorgekomen; Fysiek aktief zijn terwijl ik geestelijk nog in een droomwereld ben.

Als ik "lucide" droom, dan weet ik dat ik slaap, wat je niet weet als je "normaal" droomt. Zou het niet zo kunnen zijn dat er nog een andere mogelijkheid is namelijk dat je een deel van je wakkere waarnemingen onbewust met dromen combineert? Dat je nog droomt terwijl je al wakker bent?

• noguru
Metro2002 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:14:
[...]

Op quantumniveau (subatomair) heeft nog niks een vorm. Iets kan een vloeibaar iets worden, iets vasts, gasvormig, noem maar op. mede hierdoor is aangetoond dat wat we zien lang niet altijd is wat we zien (om het maar even lomp te omschrijven) op quantum niveau is een stuk hout namelijk helemaal geen stuk hout, het is .. tja niks en alles tegelijk.

Als je je bewustzijn verruimd zorg je ervoor dat je op 'quantumniveau' kan denken, zien en beinvloeden. (magie uitoefenen!)

Tevens zou de quantum theorie impliceren dat het bestaan van een andere dimensie mogelijk is.

[...]

Er is een theorie (die voor mij persoonlijk geen theorie is maar gewoon wat ik geloof) dat als je slaapt je in een dusdanige conditie komt dat je in contact komt met een andere dimensie.
Je kunt dus in je slaap in contact komen met entiteiten. Mensen die in een bepaalde staat zijn (half slaap half wakker) kunnen deze ervaring meemaken. Dit word astrale projectie genoemd, de term lucide dromen komt ook wel eens voorbij (dit is de staat voor astrale projectie) Je slaapt maar je onthoudt wel wat je doet en wat je meemaakt. (lucide droom), als je slaapt en in staat bent zelf invloed uit te oefenen op je 'droom' dan heet dat astrale projectie (ook wel uittreding genoemd in je slaap en eenzelfde ervaring als een bijna dood ervaring, BDE )
Tja, je pakt hier links en rechts wat "feitjes" op die toevallig passen bij wat je gelooft (goed dat dit je erbij verteld).

Echter de quantummechanica zegt helemaal niet dat een stuk hout geen stuk hout is maar dat je de exacte tijd en plaats (baan) van een electron in een atoom niet kunt bepalen maar slechts een waarschijnlijke baan. Het is mij een raadsel wat dat met zaken als geesten te maken heeft en ik heb daar dan ook nooit een fysicus over horen vertellen.
Een lucide droom is volgens mij niets meer dan een droom waarbij de dromer zich bewust is dat hij aan het dromen is. Dat maakt duidelijk dat er in de geest rare dingen gebeuren die wij niet direct kunnen verklaren maar dat bewijst niets over paranormale zaken.

edit:spelling

• 0rbit
Metro2002 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:14:
[...]

Op quantumniveau (subatomair) heeft nog niks een vorm. Iets kan een vloeibaar iets worden, iets vasts, gasvormig, noem maar op. mede hierdoor is aangetoond dat wat we zien lang niet altijd is wat we zien (om het maar even lomp te omschrijven) op quantum niveau is een stuk hout namelijk helemaal geen stuk hout, het is .. tja niks en alles tegelijk.

Dit is allemaal gewoon een lege huls. Wat heeft dat nu allemaal met geesten te maken? De quantumtheorie zegt helemaal niets over het bestaan van geesten. Er zijn maar zat pseudo-wetenschappers die quantumtheorie aanhalen om allerlei new-age onzin van een wetenschappelijk tintje te voorzien. Dat is voorheen ook al gebeurt met de begrippen "energie", "balans" etc.

hier staat nog wat meer uitgelegd hierover (ik ben zelf nooit zo goed in uitleggen :/ )

http://www.flamesfirepit.org/quantum_magic.htm
Zie daar; Je gebruikt het begrip "dimensie" niet op de wetenschappelijke manier. Jij gebruikt het als "plaats", "plek" of "geestestoestand", terwijl het in de wetenschap een nogal banale eigenschap is, die op zijn minst op een bepaalde manier meetbaar is.
en wat ermee te maken heeft: de snaartheorie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie
Tja, is dat nu een argument? Dat je zelf niet kunt uitleggen wil nog niet zeggen dat je de irrelevantie van dingen niet een beetje kunt inschatten toch?

De snaartheorie is simpele theorie met ingewikkelde gevolgen; Uit metingen is gebleken dat de idee niet geheel strookt dat bijvoorbeeld een elektron een bolletje materie is. Een vraag is dan: "Welke vorm in plaats van een bol heeft een geladen deeltje, zoals het elektron dan?" Een theoreticus stelt dan: "Misschien zijn het wel gesloten ringetjes. Een soort elastiekjes!". Vervolgens krijgt het beestje een naam. De wiskundigen slaan aan het rekenen. Welke toestanden heeft zo'n ringetje. Welke effecten levert het op etc etc.

Maar wat heeft dat nou met geesten te maken? Helemaal niets. Het is gewoon weer een associatie met wetenschappelijkheid.
Ik droom zelf af en toe lucide. De hele new-age mikmak eromheen hoeft van mij niet. Ik droom lucide over juist de meest basale wensen en angsten. Ik denk dat dit niet meer dan logisch en menselijk is. Is dit bewijs voor een extra "dimensie"? Gebruik je het woord dimensie hier weer als geestestoestand? Ja, een andere geestestoestand inderdaad, daar hoef je het woord dimensie niet voor te bevuilen. Toch?

Ik zie juist het bestaan van lucide dromen als een voorbeeld van wat voor problemen je hersenen soms hebben om waarneming en herinnering te scheiden. Soms is het lastig om waarheid uit waarneming te achterhalen. Als ik veel bier drink dan neem ik waar dat alles draait; mijn herinnering zegt me dat dit onzin is.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

noguru schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:32:
[...]
Tja, je pakt hier links en rechts wat "feitjes" op die toevallig passen bij wat je gelooft (goed dat dit je erbij verteld).

Echter de quantummechanica zegt helemaal niet dat een stuk hout geen stuk hout is maar dat je de exacte tijd en plaats (baan) van een electron in een atoom niet kunt bepalen maar slechts een waarschijnlijke baan. Het is mij een raadsel wat dat met zaken als geesten te maken heeft en ik heb daar dan ook nooit een fysicus over horen vertellen.
Paranormale dingen zijn ook niet erg makkelijk toe te passen op de 'wetenschap' natuurlijk. Ik ben niet zo'n ster in het uitleggen van zaken

Een klein stukje van wikipedia over de kwantumtechniek zegt het volgende:

Volgens een bepaalde zienswijze binnen de kwantummechanica bestaan ten gevolge van het onzekerheidsprincipe deeltjes niet eens totdat er een waarneming plaatsvindt.

Dit zou in kunnen houden dat de wereld om ons heen pas bestaat na waarneming. Dat houdt dus ook in dat wereld die we zien beinvloedbaar is. Het kan ook inhouden dat er veel meer dimensies bestaan, afhankelijk van de waarneming. De snaartheorie die in relatie staat met de kwantumtheorie impliceert tevens dat er meerdere tijdsdimensies kunnen bestaan.

Deze gegevens zou je heel goed toe kunnen passen op paranormale gegevens natuurlijk :)
Een lucide droom is volgens mij niets meer dan een droom waarbij de dromer zich bewust is dat hij aan het dromen is. Dat maakt duidelijk dat er in de geest rare dingen gebeuren die wij niet direct kunnen verklaren maar dat bewijst niets over paranormale zaken.

edit:spelling
Dat is inderdaad maar net wat je gelooft. Ik heb voor mezelf genoeg meegemaakt om dat anders te zien.

• Herby

Herby

Stalknecht

Mr_Atheist schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:27:
[...]
Ik snap je terughoudendheid. Ik ga je ook niet voor gek verslijten, want jij hebt er ook niet om gevraagd om dat soort ervaringen. Ik denk dat er gewoon rationele verklaringen voor te bedenken zijn.
Denk je niet dat het een veel eenvoudigere verklaring is om aan te nemen dat het binnen je hersenen "fout" gaat in plaats van dat er echt geesten zijn? Ik denk dat de verklaring toch in het slapen ligt.

Hoe weet je bijvoorbeeld dat je echt 100% wakker bent als je denkt dat je wakker bent?
Tja de momenten dat ik in mijn slaap gestoord word weet ik het inderdaad niet zeker . Het zou best kunnen zijn dat ik dan mijn dromen met werkelijkheid combineer.

Het voorbeeld van in je bed plassen heb ik vroeger ook gehad en had mezelf daar een truukje voor geleerd. In je dromen kun je namelijk geen lichten uit of aan doen (veel mensen in mijn omgeving die dit beamen) en als ik dacht veilig te kunnen plassen probeerde ik eerst het licht aan of uit te doen. Lukte dit niet was ik ala minute wakker.

Echter de situaties waarbij ik met spoken stond te praten op klaarlichte dag word nu nog herrinnerd door omstanders van destijds. Het gebeurd niet vaak en ook was het niet in persoonlijk moeilijke periode ,maar wel verspreid over de jaren en herrinnerd door 'gezonde' mensen.

• 0rbit
Herby schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:51:
Echter de situaties waarbij ik met spoken stond te praten op klaarlichte dag word nu nog herrinnerd door omstanders van destijds. Het gebeurd niet vaak en ook was het niet in persoonlijk moeilijke periode ,maar wel verspreid over de jaren.
Zeggen de spoken ook wat terug? Wat zeggen ze zoal? Is het niet net zoals met dromen dat ze toevallig net inhaken op wat bij jou aktueel speelt?

Hoe zien ze eruit? Zie je ze scherp? Houden ze zich netjes aan dingen als perspectiviteit (van verder af kleiner), scherptediepte (onscherp als je focusseert op iets wat veel dichterbij is) en stereovisie (dubbel beeld als je focusseert op iets wat dichterbij is)?

Ik las laatst nog een artikel over (religieuze) visioenen die je redelijk gemakkelijk kon opwekken door op de juiste plek in de hersenen een pulserend spanninkje aan te brengen. Kijken of ik dat nog ergens kan opduikelen...

• noguru
Metro2002 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:49:
[...]

Paranormale dingen zijn ook niet erg makkelijk toe te passen op de 'wetenschap' natuurlijk.
Dat ben ik zeker met je eens, sterker nog, ik denk dat paranormale dingen helemaal niet zijn toe te passen op wetenschap. (Er is geen enkele reden om de term wetenschap tussen aanhalingstekens te plaatsen hoor)
Maar toch probeer jij hier een wetenschappelijke verklaring te geven voor het bestaan van geesten. Helaas zijn je beweringen niet toetsbaar en zijn er vele andere verklaringen denkbaar dan het bestaan van geesten of andere paranormale zaken.

• Herby

Herby

Stalknecht

Mr_Atheist schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:59:
[...]

Zeggen de spoken ook wat terug? Wat zeggen ze zoal? Is het niet net zoals met dromen dat ze toevallig net inhaken op wat bij jou aktueel speelt?

Hoe zien ze eruit? Zie je ze scherp? Houden ze zich netjes aan dingen als perspectiviteit (van verder af kleiner), scherptediepte (onscherp als je focusseert op iets wat veel dichterbij is) en stereovisie (dubbel beeld als je focusseert op iets wat dichterbij is)?

Ik las laatst nog een artikel over (religieuze) visioenen die je redelijk gemakkelijk kon opwekken door op de juiste plek in de hersenen een pulserend spanninkje aan te brengen. Kijken of ik dat nog ergens kan opduikelen...
Dat is dus het meest maffe aan die situatie's. Een keer stond ik gewoon te ouwehoeren met een gast over zijn brommer die stond te wachten op zijn maatje en ik snapte pas na de reactie om mij heen wat er aan de hand was. Andere situatie was met een oude knar waar ik over het weer stond te praten.

Aangezien ik redelijk vaak met wildevreemde over koeitjes en kalvjes sta te praten heb ik ook compleet niets in de gaten tot mijn omgeving weer vol ongeloof reageerd. De figuren voldoen in mijn herrinneringen ook aan alle wetten van de natuurkunde ,behalve dan dat ze onzichtbaar zijn voor de rest...

edit:
Voor een ieder die twijfeld aan mijn geestenstoestand, ik heb hiervoor vele sessies op de 'bank' mogen door brengen en heb menig maal een onderzoek moeten doorlopen om te controleren of ik bijv. niet schizofreen was.Uitkomst was toch iedere keer "hij zal wel een levendige fantasie hebben"

[ Voor 11% gewijzigd door Herby op 10-11-2006 15:28 ]

• 0rbit
Herby schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:22:
[...]

Dat is dus het meest maffe aan die situatie's. Een keer stond ik gewoon te ouwehoeren met een gast over zijn brommer die stond te wachten op zijn maatje en ik snapte pas na de reactie om mij heen wat er aan de hand was. Andere situatie was met een oude knar waar ik over het weer stond te praten.

Aangezien ik redelijk vaak met wildevreemde over koeitjes en kalvjes sta te praten heb ik ook compleet niets in de gaten tot mijn omgeving weer vol ongeloof reageerd. De figuren voldoen in mijn herrinneringen ook aan alle wetten van de natuurkunde ,behalve dan dat ze onzichtbaar zijn voor de rest...

edit:
Voor een ieder die twijfeld aan mijn geestenstoestand, ik heb hiervoor vele sessies op de 'bank' mogen door brengen en heb menig maal een onderzoek moeten doorlopen om te controleren of ik bijv. niet schizofreen was.Uitkomst was toch iedere keer "hij zal wel een levendige fantasie hebben"
Supervaag, maar wel heel interessant! Ik zou alsnog niet uitsluiten dat het "gewoon" een bijzonder levendige fantasie is, maar apart is het natuurlijk wel.

Wat wel interessant is; De mensen die later geesten blijken, daarmee heb je dus altijd een gesprek. Is het ook wel eens voorgekomen dat je op een andere manier duidelijk werd dat iemand een geest was, zonder dat je met deze persoon interactie had? Iemand die ineens verdwijnt ofzo?

Juist het interactieve element is denk ik een aanwijzing voor de "levendige fantasie"-these.

• Herby

Herby

Stalknecht

Mr_Atheist schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:43:
[...]

Supervaag, maar wel heel interessant! Ik zou alsnog niet uitsluiten dat het "gewoon" een bijzonder levendige fantasie is, maar apart is het natuurlijk wel.

Wat wel interessant is; De mensen die later geesten blijken, daarmee heb je dus altijd een gesprek. Is het ook wel eens voorgekomen dat je op een andere manier duidelijk werd dat iemand een geest was, zonder dat je met deze persoon interactie had? Iemand die ineens verdwijnt ofzo?

Juist het interactieve element is denk ik een aanwijzing voor de "levendige fantasie"-these.
Nee nooit op andere manieren gerealiseerd waar ik mee aan het communiceren was. Waar ik je wel gelijk in moet geven is zodra ik door mijn omgeving geconfronteerd word op de feiten dat ze altijd weg zijn , wat de omstanders hun ongeloof ook weer voed.

Vooral dat is moeilijk te verkroppen en brengt je enorm aan het twijfelen over je eigen bewustzijn. Echter heb ik voor mezelf maar geaccepteerd (je kunt je immers wel suf blijven piekeren) wat opzich al een hoop rust opleverd. Overigens heeft dit het aantal bezoeken niet verminderd.

Verwijderd

Interessant is dit wat je zegt. Het kan zijn dat je geesten ziet, maar daar kan ik niet goed over oordelen. Ik geloof wel dat er geesten zijn die 'rondzweven' en dat die toch in een andere dimensie zich bevinden dan dat de meeste mensen kunnen waarnemen. Hetzelfde geldt denk ik ook voor de meeste camera's, argumenten hierover zijn al genoemd op pagina 1. Misschien is de discussie wel interessant of er geesten rondzweven of niet, oftewel de wetenschap nog niet vergevordert genoeg is of er zaken zijn die wel bestaan en niet met de wetenschap beredenneert kunnen worden en dan op het gebied van geesten om bij het topic te blijven.

• 0rbit
Herby schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:11:
[...]

Nee nooit op andere manieren gerealiseerd waar ik mee aan het communiceren was. Waar ik je wel gelijk in moet geven is zodra ik door mijn omgeving geconfronteerd word op de feiten dat ze altijd weg zijn , wat de omstanders hun ongeloof ook weer voed.
Okee, dat lijkt me lastig, want je kunt er dus feitelijk niks aan onderzoeken.

Wat ik wou voorstellen is om iemand te vinden die van hetzelfde last heeft en samen een tijdje op te trekken. Als er dan iets verschijnt dan zou je toch zeggen dat als de verschijning "echt" is dat beiden dezelfde verschijning zouden moeten zien. Dan zou je door middel van controlevragen van derden (om afspraken tussen de twee proefpersonen te voorkomen) ook tot gelijke antwoorden op die vragen moeten komen. Ook de antwoorden van de verschijning zouden natuurlijk gelijk moeten zijn.

Maar goed, als je je dus op die derde persoon die de vraag stelt concentreert dan is de verschijning weg... das lastig :P

Verwijderd

Die foto uit de openingspost is volgens mij gewoon iets mis gegaan bij het ontwikkelproces. Dat er 2 foto's in het bad bij elkaar lagen en een beetje afgegeven hebbe. Zo heb ik ook nog ergens een foto dat mijn konijnenhok op een foto verder van mijn auto half overheen zat geplakt. Was begin jaren 90. Dus tjah het zijn meestal foto's met foutjes erin.

• 0rbit
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 19:34:
Die foto uit de openingspost is volgens mij gewoon iets mis gegaan bij het ontwikkelproces. Dat er 2 foto's in het bad bij elkaar lagen en een beetje afgegeven hebbe. Zo heb ik ook nog ergens een foto dat mijn konijnenhok op een foto verder van mijn auto half overheen zat geplakt. Was begin jaren 90. Dus tjah het zijn meestal foto's met foutjes erin.
Inderdaad; je ziet ook duidelijk dat het perspectief van de meneer niet klopt met het perspectief van de kerk.

Nu zou men natuurlijk kunnen beweren : "Ja, maar zo zijn geesten nu eenmaal"...

*zucht* :)

• Herby

Herby

Stalknecht

Mr_Atheist schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 19:30:
[...]

Okee, dat lijkt me lastig, want je kunt er dus feitelijk niks aan onderzoeken.

Wat ik wou voorstellen is om iemand te vinden die van hetzelfde last heeft en samen een tijdje op te trekken. Als er dan iets verschijnt dan zou je toch zeggen dat als de verschijning "echt" is dat beiden dezelfde verschijning zouden moeten zien. Dan zou je door middel van controlevragen van derden (om afspraken tussen de twee proefpersonen te voorkomen) ook tot gelijke antwoorden op die vragen moeten komen. Ook de antwoorden van de verschijning zouden natuurlijk gelijk moeten zijn.

Maar goed, als je je dus op die derde persoon die de vraag stelt concentreert dan is de verschijning weg... das lastig :P
Tja ik weet niet hoe anderen het beleven en ik weet niet eens wanneer ik zo iemand zie. En dan is het er nog het kleine probleem dat mijn situatie niet echt is van "I see dead people". Maw ik zie er soms maanden geen en dan 3 in 1 nacht :(

Overigens die gast van RTL die schijnbaar fake is (google was his friend :P ) is later nog in een soort goedmaak sessie gekomen. Hij vertelde daar dat hij bereid was om gewoon een technisch onderzoek te laten doen naar zijn foto's met de orbs en aliens. De omstandigheden van dat onderzoek (van de camerakeuze tot de daadwerkelijke foto) mochten door de wetenschappers worden bepaald (universiteit oid). Ik weet eigelijk niet waarom hier niemand op in zou willen gaan ? Het lijkt mij een mooie kans om iets te bewijzen of gewoon die man voor eens en altijd het zwijgen op te leggen.

• 0rbit
Herby schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 22:10:
[...]

Tja ik weet niet hoe anderen het beleven en ik weet niet eens wanneer ik zo iemand zie. En dan is het er nog het kleine probleem dat mijn situatie niet echt is van "I see dead people". Maw ik zie er soms maanden geen en dan 3 in 1 nacht :(

Hij vertelde daar dat hij bereid was om gewoon een technisch onderzoek te laten doen naar zijn foto's met de orbs en aliens. De omstandigheden van dat onderzoek (van de camerakeuze tot de daadwerkelijke foto) mochten door de wetenschappers worden bepaald (universiteit oid). Ik weet eigelijk niet waarom hier niemand op in zou willen gaan ? Het lijkt mij een mooie kans om iets te bewijzen of gewoon die man voor eens en altijd het zwijgen op te leggen.
Waarom bewijst hij zelf niet dat de orbs niet veroorzaakt zijn door de gangbare oorzaken? Wetenschappers hebben wel betere dingen te doen dan dit soort oplichters op hun plaats te zetten. Het is niet zo dat ze hun subsidie gratis krijgen ofzo. Daar moeten publicatiepunten tegenover staan :)

Dus als deze meneer even betaald dan wil ik met mijn imaging vriendjes er wel even op studeren. (Ben toevallig in dat gebied werkzaam)

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12 12:17
Mr_Atheist schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 19:59:
[...]

Inderdaad; je ziet ook duidelijk dat het perspectief van de meneer niet klopt met het perspectief van de kerk.

Nu zou men natuurlijk kunnen beweren : "Ja, maar zo zijn geesten nu eenmaal"...

*zucht* :)
Vroeger waren ze natuurlijk veel langer bezig met het maken van een foto. met een driepoot en zo'n doek over je hoofd. hierdoor hadden de geesten veel meer tijd om in beeld te komen staan.
tegenwoordig met die snapshots is het niet meer aan te zweven voor een doorsnee geest

• 0rbit
jmderonde schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:52:
[...]

Vroeger waren ze natuurlijk veel langer bezig met het maken van een foto. met een driepoot en zo'n doek over je hoofd. hierdoor hadden de geesten veel meer tijd om in beeld te komen staan.
tegenwoordig met die snapshots is het niet meer aan te zweven voor een doorsnee geest
Dat is wel een mooie verklaring!

Ik zal vanavond de DSLR eens op de driepoot zetten en overdag slechts nog met heel klein diafragma fotograferen. Kijken of ze dan op den duur weer verschijnen :)

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-12 16:07

Karel V

Een simpele ziel

Een Hindoe mag je tijdens crematie niet op de foto zetten anders kan de ziel in de foto gevangen gaan zitten. Zou er dan toch een kern van waarheid inzitten?

Anyway, laatst nog een visuele grap gezien. Een of ander gekke figuur met 4 stippen in het midden. Je moet er zo'n 30 tot 45 seconden naar kijken, daarna je hoofd langzaam naar een effen vlak (witte muur bijvoorbeeld) draaien en een paar keer met de ogen knipperen. Als je blijft kijken zie je een componist verschijnen op je netvlies, terwijl de figuur die je ziet er in werkelijkheid niet is.

Misschien is er voor de zogenoemde geestverschijningen ook wel zo'n verklaring.
Ja die :D

[ Voor 13% gewijzigd door Karel V op 15-11-2006 22:05 ]

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Karel V schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:03:
Een Hindoe mag je tijdens crematie niet op de foto zetten anders kan de ziel in de foto gevangen gaan zitten. Zou er dan toch een kern van waarheid inzitten?

Anyway, laatst nog een visuele grap gezien. Een of ander gekke figuur met 4 stippen in het midden. Je moet er zo'n 30 tot 45 seconden naar kijken, daarna je hoofd langzaam naar een effen vlak (witte muur bijvoorbeeld) draaien en een paar keer met de ogen knipperen. Als je blijft kijken zie je een componist verschijnen op je netvlies, terwijl de figuur die je ziet er in werkelijkheid niet is.

Misschien is er voor de zogenoemde geestverschijningen ook wel zo'n verklaring.
deze dus :)

Voor mij zijn geesten (en goden) gewoon een onbekende energievorm: geen zuivere detectie mogelijk, alleen door fout werkende (niet goed afgestelde) apparatuur of fout lopende chemische processen te ontdekken.

Verklaart veel, van de vage vlekken op foto's en de gevoelens van mensen: wij leven ook met kleine stroompjes in onze zenuwen en hersenen die verstoord kunnen worden.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 13:32

Kogando

Humordenaar

Ik heb het volgende idee wat betreft het waarnemen van geesten.

Mensen hebben van nature een soort firewall die het waarnemen van geesten belemmert. Een 'normaal' mens kan dus gewoon leven zonder ooit een geest waar te nemen. Er zijn echter een aantal factoren die van invloed zijn op de zogenaamde firewall. Zo kan de mens geboren worden met een erfelijke storing in de 'firewall' waardoor hij wel geesten waar kan nemen. Ook is het voor de mens mogelijk om actief deze firewall te veranderen of deels op te heffen. Hierbij moet je denken aan het openstellen zoals dit gebeurt in religieuze kringen of met glaasje draaien. Maar ook is het mogelijk om door het gebruik van bepaalde stoffen dit openstellen (en opheffen van die firewall bescherming) te forceren.

Dat men een geest dus zou kunnen fotograferen is voor mij net zo waarschijnlijk als iemand die LSD neemt en daarna probeert zijn hallucinaties vast te leggen met een digicam. Wellicht bestaan er voor geesten mogelijkheden om fysieke vormen aan te nemen, maar dat dit dan zou gebeuren in de vorm van een doorzichtig stoomwolkje wat lijkt op een manspersoon lijkt me onwaarschijnlijk.

Een geest die over deze gave beschikt zou toch altijd beter als mens of dier kunnen verschijnen.

Goed, het bovenstaande verhaal is natuurlijk slechts een interessante theorie waar ik geen bewijzen voor kan aandragen. Echter, dit gaat voor het hele bestaan van geesten op.

Denk er maar eens over na. Mensen die stemmen horen? Zelfmoord moeten plegen van een oud vrouwtje die ze steeds zien? Na het gebruik van bepaalde drugs van een flat moeten springen? In hun trip egyptische goden en sprookjesfiguren zien? Is dit alles slechts het gevolg van een error in de hersens en een overactieve fantasie, of hebben deze personen een defecte 'firewall'?

Ik heb middels mijn werk veel te maken met geesteszieke en drugsverslaafde mensen. Wat ik hieraan altijd zo typisch vind is dat geesteszieke mensen doorgaans enge verschijningen zien en vervelende opdrachten uit moeten voeren. Het zijn nooit leuke bloemetjes en opbouwende uitspraken.

Maargoed, voor ik het hele topic volspam. Wat denken jullie hiervan?

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
In mijn slaap word ik soms (ik heb het over een paar keer per jaar hoogstens) wakker van klopgeluiden (niet vreemd op zichzelf) en zit er soms iemand in mijn kamer , dromen doe ik niet want ik doe gelijk het licht aan en de "persoon" laat zich daar niet door wegjagen. Sterker nog ze blijven irriteren (krassen over de stoel/muur blijven kloppen) en lag dat maar eens uit als je niet fit op je werk komt.
Oh, dat heb ik ook, alleen dan zijn de buren aan het n**ken ;)
(okok wel vreemd dat het met tussenpozen gebeurd, maar toch)
Je geest kan rare dingen met je doen, en daar heb je niet veel voor nodig...Hell ik praat ook in mijn slaap en vecht met fictive mensen, occasionally neem ik m'n din in een wurggreep....

Als je slaapt ben je niet voor rede vatbaar, in mijn dromen doe en denk ik wazigere dingen dan wanneert ik aan de drank of drugs ben.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• noguru
Kogando schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:22:

Ik heb middels mijn werk veel te maken met geesteszieke en drugsverslaafde mensen. Wat ik hieraan altijd zo typisch vind is dat geesteszieke mensen doorgaans enge verschijningen zien en vervelende opdrachten uit moeten voeren. Het zijn nooit leuke bloemetjes en opbouwende uitspraken.
Leuk punt. Inderdaad, er zijn goede en slechte mensen nietwaar. Maar blijkbaar zijn er alleen slechte vervelende geesten. Hier kan je vele verklaringen voor bedenken. Bijv. dat geestverschijningen gewoon geproduceerd worden door de eigen geest m.b.v. wat fantasie gevoed door angstgevoelens. Maar velen zullen dat wel een onwaarschijnlijke verklaring vinden.

Misschien is het juist wel typisch dat deze mensen geestesziek zijn?

• Kogando

Kogando

Humordenaar

noguru schreef op donderdag 16 november 2006 @ 18:30:
Bijv. dat geestverschijningen gewoon geproduceerd worden door de eigen geest m.b.v. wat fantasie gevoed door angstgevoelens. Maar velen zullen dat wel een onwaarschijnlijke verklaring vinden.
Het is natuurlijk wel de meest gangbare verklaring. Er zit iets fout in je onderbewustzijn wat zich uit door angstaanjagende hallucinaties welk dus puur voort komen uit je fantasie.

Een andere zienswijze is dus dat die mensen écht geesten zien. Ik heb ooit een handleiding gelezen voor een succesvolle trip met paddo's (dus lsd achtig), hierin werd erop gewezen dat het niet onwaarschijnlijk zou zijn als je aan het begin van je trip een wezen zag. Je moest er ook niet van opkijken als je in je trip knielde voor dit wezen, hier moest je gewoon in meegaan. Vervolgens zou de 'paddo-geest' je een mooie trip bezorgen.

Ok, klinkt geinig. Leuke dromen, niks aan de hand. Maar er vanuitgaande dat mijn theorie klopt, dan zie je dus gewoon echt een geest waar je je vervolgens ook echt aan onderwerpt.

Vroeger zei men dat geesteszieke mensen belast werden door demomen (kwade geesten). Dergelijke uitspraken zijn vandaag de dag taboe. Maar ik vind het zo gek nog niet.
Misschien is het juist wel typisch dat deze mensen geestesziek zijn?
Hoe bedoel je dat precies?

• noguru
Ze zien dingen die er niet zijn. We weten dat dat een gevolg is van hun ziekte. We weten ook dat de oorzaak in de hersenen zit, al weten we niet precies hoe en wat. Maar dat onze menselijke geest onszelf van alles kan wijs maken is wel duidelijk. Lijkt me een goede verklaring voor geesten en spoken.

• Kogando

Kogando

Humordenaar

noguru schreef op donderdag 16 november 2006 @ 21:07:
Ze zien dingen die er niet zijn. We weten dat dat een gevolg is van hun ziekte. We weten ook dat de oorzaak in de hersenen zit, al weten we niet precies hoe en wat. Maar dat onze menselijke geest onszelf van alles kan wijs maken is wel duidelijk. Lijkt me een goede verklaring voor geesten en spoken.
Inderdaad, ze bestaan dan dus niet écht.

Maar als ze wél echt bestaan, dan geloof ik wel dat die mensen ze ook echt zien. :)

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-12 08:08
Kogando schreef op donderdag 16 november 2006 @ 20:24:
[...]
Een andere zienswijze is dus dat die mensen écht geesten zien. Ik heb ooit een handleiding gelezen voor een succesvolle trip met paddo's (dus lsd achtig), hierin werd erop gewezen dat het niet onwaarschijnlijk zou zijn als je aan het begin van je trip een wezen zag. Je moest er ook niet van opkijken als je in je trip knielde voor dit wezen, hier moest je gewoon in meegaan. Vervolgens zou de 'paddo-geest' je een mooie trip bezorgen.
Misschien een beetje offtopic maar toch.

Ik heb zelf ook wel eens wat middelen geprobeerd die hallucinaties opwekten, dit was bij paddo's xtc en lsd (niet alles tegelijk gelukkig)
Zelf vermoed ik dat het volgen van de "paddo-geest" vooral verteld word om zo een minder grote kans te krijgen op een bad trip, drugs versterkt je gevoelens dus ook je angst/woede/etc voor de "paddo-geest". Iedereen gaat namelijk anders om het het veranderde bewustzijn na het gebruiken van drugs, sommige weten echter niet hoe er mee om te gaan voor/als het fout gaat.

Of het ook daadwerkelijk geesten zijn of niet bij het gebruik van drugs zou ik niet weten, ben er nooit een tegengekomen :+

Deze post is niet bedoeld om stoer te doen over mijn ervaringen met drugs, maar voegt (hopelijk) iets nuttigs toe aan dit topic

Verwijderd

Inderdaad, hallucinaties door drugs (of wat dan ook) zijn persoonsgebonden ervaringen. Natuurlijk kan ik zeggen dat ik Jezus voorbij zag lopen als ik helemaal van deze wereld ben, maar zolang niemand anders dat objectief kan vastleggen speelt dat zich waarschijnlijk achter mijn oogjes af ;).
Pagina: 1