[PB G4] Boot niet meer na update?

Pagina: 1
Acties:

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb zo'n 3 jaar een hele fijne, trouwe PowerBook G4 (zie sig) die al maanden lang "zeurt" over een RAID update voor Pro users. Ik heb die update telkens over geslagen omdat ik nou eenmaal geen RAID heb, maar elke keer bij het booten meldde OS X dat ik moest updaten en daar werd ik een beetje gek van. Dus ik dacht met m'n slimme stel hersenen ik installeer het wel gewoon, dan ben ik er vanaf. Het leek mij tenslotte dat Apple er wel voor zorgt dat onnodige updates niet in het update-lijstje getoond worden?

Anyway, nu wil m'n geliefde PB niet meer fatsoenlijk booten. Ik krijg het bekende grijze scherm, later met het Apple logo en daarna de melding: "You need to restart your computer. Hold down..." :?

Accu en netsnoer even loshalen heb ik al geprobeerd, zonder succes... Is er een manier om de boel te herstellen?

Rookworst zonder R is ook worst.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Had je dan de XServe Raid util geinstalleerd en waarom?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• BezurK
Ballebek schreef op zondag 05 november 2006 @ 09:35:
Had je dan de XServe Raid util geinstalleerd en waarom?
Weet ik niet? Het was een of andere "XServe RAID Update" dus dat zal wel ja. Waarom ik dan gedaan heb, heb ik al gezegd. Omdat OS X dus continu mij de melding gaf dat ik die moest installeren. Elke keer bij een reboot die Software Update tool. In de eerste instantie heb ik het niet geinstalleerd omdat ik geen RAID heb maar uiteindelijk werd ik er zo gek van dat ik het maar geinstalleerd heb om van die melding af te zijn. Ik dacht dat het geen kwaad kon, anders zou OS X die update niet voorstellen was mijn redenatie...

• BezurK
Aangezien ik m'n restore DVD van m'n PB nergens meer kon vinden, drukte ik voor de gein eens de DVD van m'n Mac Pro erin. Ik kreeg tijdens het booten direct een kernel panic omdat'ie geen drivers kon vinden voor product class "powerbook5,2". Zoiets had ik al ver verwacht...

Gek genoeg: ik rebootte ff om de DVD eruit te halen en hij bootte gewoon door ineens? Ik heb de laatste 3 dagen wel 30 keer gereboot in de hoop dat hij het ineens weer zou doen en nu is het zover?? Heeeeel vreemd. Maargoed :P

Wat heb ik hier van geleerd? Vertrouw OS X niet bij het installeren van updates ;)

• Uberprutser
BezurK schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:06:

Wat heb ik hier van geleerd? Vertrouw OS X niet bij het installeren van updates ;)
Installeer geen zooi die je toch niet gebruikt ;)

Die software is alleen nodig als je deze hebt:

Afbeeldingslocatie: http://www.actit.dk/imgs/xraid.jpg

En hij installeert ook drivers mee waarop je machine bleef hangen denk ik...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 14:29

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik heb nieuwere PB (laatste versie voor MB) en kreeg die update ook te zien.. lang mee gewacht net als jij.. toch gedaan.. geen problemen...

• BezurK
Ballebek schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:14:
[...]

Installeer geen zooi die je toch niet gebruikt ;)

Die software is alleen nodig als je deze hebt:

[afbeelding]

En hij installeert ook drivers mee waarop je machine bleef hangen denk ik...
Ja dat begreep ik wel. Maar het lijkt mij dat OS X normaal gesproken geen updates toont/voorstelt die de gebruiker toch niet nodig heeft. Zo intelligent is die software toch wel? In dit geval deed OS X dat dus wel en ging ik ervanuit dat het dus geen kwaad kon om toch te installeren...
kaassouffle schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:27:
Ik heb nieuwere PB (laatste versie voor MB) en kreeg die update ook te zien.. lang mee gewacht net als jij.. toch gedaan.. geen problemen...
Ah, dus ik ben niet de enige geweest ;) Gelukkig... Maar wel vreemd dat het bij mij problemen gaf en bij jou niet. Maargoed, het is nu voltooid verleden tijd ;)

[ Voor 24% gewijzigd door BezurK op 06-11-2006 11:18 ]

• Uberprutser
BezurK schreef op maandag 06 november 2006 @ 11:17:
[...]

Ja dat begreep ik wel. Maar het lijkt mij dat OS X normaal gesproken geen updates toont/voorstelt die de gebruiker toch niet nodig heeft.
Klopt :)

Die software is heel inteligent, hij kijkt of er een mapje /utilities/xraid util bestaat (zo ongeveer) en wat daarvan de versie is, als ie die niet vind installeert ie ook de update niet :)

[ Voor 13% gewijzigd door Uberprutser op 06-11-2006 11:47 ]

Pagina: 1