10% Total Harmonic Distortion (?)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.013 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben van plan de JVC RX-F31 te kopen (een AV receiver). In de specificaties kwam ik echter iets vreemds tegen:

Versterker Uitgangsvermogen:
Bij stereo-gebruik: 100 W per kanaal, min. RMS, beide kanalen aangedreven in 6 Ω bij 1 kHz met niet meer dan 10% totale harmonische vervorming. (IEC268-3)
Bij Surround-gebruik: 100 W per kanaal, min. RMS, beide kanalen aangedreven in 6 Ω bij 1 kHz met niet meer dan 0,8% totale harmonische vervorming.

http://www.jvc.nl/files/instruction_manual/lvt1306-004a.pdf (pagina 52)
http://www.kieskeurig.nl/...74D28C1256FDA005187B0.htm

Dit kan toch nooit? Mij lijkt 10% THD belachelijk veel en hoe kan dat nou in een keer 0,8% worden door de andere drie kanalen ook te gaan gebruiken?

Ook als ik in de specificaties kijk van een andere vergelijkbare receiver (de JVC RX-D201) dan staat daar gewoon 0,8% THD voor zowel stereo als surround gebruik. En deze receiver heeft volgens mij dezelfde klasse D versterker aan boord.
http://www.jvc.nl/product.php?id=RX-D201SE&catid=66

Wie weet hoe dit kan?

Verwijderd

10% is idd (abnormaal) veel, volgens mij drukfout(je).
Probeer anders via google of zo een recensie van het apparaat te pakken te krijgen, kan uitsluitsel geven.

• compie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 21:00:
10% is idd (abnormaal) veel, volgens mij drukfout(je).
Probeer anders via google of zo een recensie van het apparaat te pakken te krijgen, kan uitsluitsel geven.
Ja dat heb ik geprobeerd, maar overal zie ik weer die 10% THD terug komen. Dat is ook niet raar, want die waarde is natuurlijk gewoon gekopieerd uit de originele specs.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit kan alleen maar een vergissing zijn, of een of andere flauwe grap om de cijfertjes te verdraaien.

Als je de toch al meestal onderbemeten voedingen van een HT receiver meet gaat belasten, verwacht je niet minder vervorming te krijgen, maar juist meer ;)

0.8% is trouwens evenmin weinig, want daar ligt de vervorming bij zo'n -42 dB. Wel degelijk hoorbaar. Maar goed, het is bij 100W, dus geen zorgen over maken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• compie
  • Niet online
http://hometheater.about....glossary/g/distortdef.htm

"A receiver, or amplifier, that has a .01% - .08 distortion level at full output level would be excellent at all listening levels. However, a receiver or amplifier that has a 5% - 10% distortion measurement at full output would be unlistenable, even at a moderate level."

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik vermoed dat het 0,1% moet zijn en dat dat abusievelijk vertaald is naar 10% :)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hmm, wel een beetje jammer dat ze het op de Duitse website ook fout doen :

-----
Ausgangsleistung: Stereo (DIN) 100 Watt pro Kanal, RMS, 6 Ohm bei 1 KHz, Klirrfaktor unter 10%
-----

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb meerdere stereosetjes en losse versterkers gehad die allemaal 10% harmonische vervorming hebben staan in de handleiding.

Eigelijk ook logisch, als ik bij die apparaten op 100% volume harde muziek ga afspelen vervormen ze allemaal flink.
Ik heb nu sinds een paar jaar pas een versterker die ik flink op z'n staart kan trappen zonder enige hoorbare vervorming.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Les 1 in audio: Maak je geen zorgen om de specificaties. Het is geen computer, als het goed klinkt en van een normaal merk is, is het gewoon prima.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De meeste goedkopere versterkers kun je gewoon niet vol opengooien (of zelfs maar 3/4) zonder ontzettende vervorming te krijgen, dus die 10% wil ik best geloven. Mijn simpele NAD C320BEE heeft op zich weinig vermogen (50W per kanaal), maar volgens de specs wel een THD van 0.03%. Volgens mij klopt dat ook wel, want ook al gooi ik hem open tot over 3/4 dan klinkt ie nog steeds prima :) (allen besef ik me dan wel dat ik misschien een zwaardere versterker had moeten kopen)

Maarja met 100W per kanaal zul je hem niet gauw helemaal open gooien en dan boeit die 10% dus eigenlijk helemaal niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Bigs op 05-11-2006 13:52 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

voodooless

Sound is no voodoo!

JvS schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:38:
Les 1 in audio: Maak je geen zorgen om de specificaties. Het is geen computer
Dat is niet helemaal waar. Als ik zeg, "deze computer heeft 2 Ghz", dan zegt dat net zo min wat, als "10% vervorming bij full power". Zonder meer info zegt het gewoon erg weinig over de daadwerkelijke prestaties van de computer of versterker. Dat is nu eenmaal het verschil tussen "just some specs" en zinvolle specs.

Dat je moet luisteren, is natuurlijk logisch. Echter de gegeven specs zijn op zijn minst vreemd te noemen.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 05-11-2006 17:20 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• compie
  • Niet online
Bigs schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:51:
De meeste goedkopere versterkers kun je gewoon niet vol opengooien (of zelfs maar 3/4) zonder ontzettende vervorming te krijgen, dus die 10% wil ik best geloven.
Nou toch denk ik niet dat het klopt. De stereo THD kan nooit slechter zijn dan de surround THD. Dus ik ga maar uit van 0,8% THD voor zowel stereo als surround.
Bigs schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:51:
Mijn simpele NAD C320BEE heeft op zich weinig vermogen (50W per kanaal), maar volgens de specs wel een THD van 0.03%. Volgens mij klopt dat ook wel, want ook al gooi ik hem open tot over 3/4 dan klinkt ie nog steeds prima :) (allen besef ik me dan wel dat ik misschien een zwaardere versterker had moeten kopen)

Maarja met 100W per kanaal zul je hem niet gauw helemaal open gooien en dan boeit die 10% dus eigenlijk helemaal niet.
Dat is toevallig: ik heb zelf ook een NAD, de 302, een oudje maar wel een goeie ouwe :)
http://207.228.230.231/info/NAD_302.pdf

Ik hoop dus dat ik geen vergissing maak door die JVC te kopen. De specs kunnen niet tippen aan de NAD, behalve het aantal kanalen dan :)

Ik ga die JVC receiver hoofdzakelijk gebruiken voor films. En ik heb toch gewoon vijf kleine satteliet speakers dus dat moet die JVC prima aankunnen (hoop ik). En de subwoofer is actief (heeft een eigen versterker) dus dat is helemaal geen probleem.

Ik zat trouwens te kijken naar deze Infinity Oreus HCS als speakerset.
http://www.kieskeurig.nl/...200B0C1256CDB0044B714.htm
Heeft iemand hier ervaringen mee?

• compie
  • Niet online
Ik heb op de site van JVC dit nog gevonden:
http://www.jvc.nl/knowledge-list.php?id=3#1

V. Waarom is het uitgangsvermogen van uw audiosystemen lager in de handleiding dan in de brochure?
A. Het aantal Watt per kanaal opgegeven in de handleiding wordt iets anders gemeten dan het vermogen in de brochures. Voorbeeld: JVC Adagio D701T (1997/8) in de brochure staat "Uitgangsvermogen: Voor 2 x 60 W". Dit is gemeten als de RMS (effectieve waarde) bij 10% THD (Total Harmonic Distortion = totale harmonische vervorming) met gebruik van een meetsysteem volgens IEC 268-3. In de handleiding staat "Voor luidsprekers minimaal 45 Watt per kanaal, RMS, beide kanalen aangestuurd met 1 kHz (kilohertz) bij maximaal 0,9% THD (dus veel minder dan 10%). De THD geeft aan hoeveel vervorming het signaal bevat.
Pagina: 1