Athlon XP 2000+ (Palomino) of Sempron 2600+ (Palermo)

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
zit me n slag rond te zoeken maar vind nou niet echt goede vergelijking tussen die 2

here goes:

huidige mobo is: Abit KD7 met XP 2000+ (133mhz bus, 1666mhz)
heb gekregen : AsRock K8Upgrade-NF8 met Sempron 2600+ (200mhz bus, 1600mhz)

zijn er nou in praktijk eigenlijk wel verschillen tussen die 2 :?

sempron heeft 128k cache xp 256k
sempron is 200mhz bus xp 133mhz
sempron is nieuwer xp ouder :p

qua mhz schelen ze amper (66mhz)

wat doe ik ermee? internetten en als htpc (normaliter via nvidia/purevideo, dus cpu boeit hier niet, echter soms ook zwaardere films 264 codec)

• mr_petit
  • Laatst online: 04:09

mr_petit

opperprutser

Die Sempron is toch een Thoroughbred core? verkeerde socket
Die is iig een stuk zuiniger (ca 10W), dus die wordt minder warm (kan met een stillere/kleinere koeling uitgerust worden)
Voor de rest is ie sneller (die bussnelheid tikt in sommige apps best wel aan).
Overigens kan je met google best wel wat benchmarks vinden denk ik zo..

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 04-11-2006 18:13 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Neem de Asrock en de 2600+. Die is sneller. Dat komt omdat de Sempron gebaseerd is op Athlon64 architectuur, het is een compleet nieuwe processor die meer werk kan doen per MHz. Ook de hogere busfrequentie speelt hierin een rol. (Let op: waarschijnlijk geen 64bit instructieset, m.u.v. de E6 stepping)

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 04-11-2006 18:16 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Losha

Losha

Topicstarter
dat zijn nog eens snelle reacies :)

had me het topic ook n beetje kunnen sparen eigenlijk
heb ff de proef op de som genomen, de enige avc die ik niet soepel kon draaien, draait op die sempron net tegen de 90 a 100% en dus net aan wel soepel (bikini destinations O+ , en ik maar tegen mn vriendin zeggen dat het is om te testen :X )

edit--
zo te zien (cpu-z) heeft deze wel x86-64 instructies (toch maar win64 draaiene :? )
is dacht ik een DH-E6 ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Losha op 04-11-2006 19:32 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15

Thandor

SilverStreak

Als je de hardware hebt liggen, waarom test je het dan niet uit? ;)
Verder zeggen MHz'en eigenlijk helemaal niets over de performance. Zoals Prutz0r reeds aangeeft is de AMD Sempron gebaseerd op de AMD Athlon 64. Ze beschikken beide dus over een K8 core en hebben dus het voordeel (in performance i.i.g.) dat ze een on-die geheugencontroller hebben.

Naast voorgaande heeft de AMD Sempron ook een snellere bus. De AMD Athlon XP gebruikt een oudere Alpha EV6 bus en de AMD Sempron heeft een HyperTransport bus tot haar beschikking. Deze laatst genoemde bus biedt simpelweg meer bandbreedte en dus meer performance :)

De AMD K7 architectuur is zeker geen slechte maar de AMD K8 is simpelweg beter :Y). Wellicht is dit interessant leesvoer :)

Vergeet overigens niet het energieverbruik. De AMD Athlon XP 'Palomino' is gemaakt op een oud 0,18 micron procedé. De AMD Sempron die jij daar hebt liggen is hoogstwaarschijnlijk gefabriceerd met een 0,09 micron procedé :). Tevens zal het nieuwe systeem betere upgrademogelijkheden bieden.

Genoeg voordelen voor de AMD Sempron 2600+ dus. Wil je echte cijfers zien tussen de twee dan moet je even wat benchmarks opzoeken.
Losha schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 18:23:edit--
zo te zien (cpu-z) heeft deze wel x86-64 instructies (toch maar win64 draaiene :? )
is dacht ik een ED ?
The BalusC Server - AMD Sempron S754.
Daar kun je alle AMD Sempron S754 processoren weer vinden. De Winchester D0 en de Palermo E6 hebben de beschikking over AMD64 instructies.

[ Voor 16% gewijzigd door Thandor op 04-11-2006 18:31 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Losha

Losha

Topicstarter
hebt dus al getest ;) sempron wordt t

(nou nog weten hoe je zulks overclocked.. ben al veel te lang uit de running wat dat betreft, gewoon via bios wou dus mooi (nog) niet)

EDIT--
ben weer helemaal bijgelezen
zelfde eigenlijk als mn t-bred boven
mp locked, dus frontside bus only ;P
eens kijken wat mn geheugen wil geven :) (de t-bred boven draait al ca 2 jaar op 200mhz bus :D )

EDIT2--
mijn god, er komt geen einde aan
zit nu op 240 en nog prima (wel het geheugen ff op 166 gezet, eerst maar eens zien wat de core kan hebben)

EDIT3--
ik met m'n groote mond :(
op 240 toch gecrashed

en waarom vertel ik jullie dit allemaal ? omdat ik me verveel ;D
eigenlijk moet dit mobo zsm in de andere pc ... maaarrrrrrr .... daar kijken we vanavond weer film mee en er zit geen spdif op dit mobo :(
moet dus volgende week eerst een of andere goedkope kaart met optisch uit kopen :S

[ Voor 77% gewijzigd door Losha op 04-11-2006 20:38 ]

Pagina: 1