Canon MP150 printer driver

Pagina: 1
Acties:

• jaapkroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Hoi,

Een tijd geleden heb ik een printer gekocht, een Canon MP150. Omdat mijn laptop toen nog dualboot was kon ik gewoon via windows printen. Nu ben ik een aantal maanden `voltijd' overgestapt naar linux, eerst Gentoo en nu, omdat ik wat lui ben en me niet de hele tijd met instellingen wil bezighouden, Ubuntu (Vanaf dapper drake naar edgy eft geupdatet).

Mijn probleem is dus dat ik nergens een driver kan vinden voor deze printer, de scanner kan ik wel gebruiken (via sane).

Ik heb het internet al afgespeurt en weet dat er wel een driver bestaat, die is geschreven door een duits bedrijf Turboprint, maar die vragen 30 (!) euro voordat je het mag gebruiken (althans zonder dat er ook reclame op een random plek van iedere pagina wordt geprint). En aangezien ik 50 euro voor de hele printer incl inkt heb betaald vind ik het onzin om nog eens 30 euro uit te geven aan een driver. Terwijl die voor windows wel gewoon bestaat.

Wat ik heb geprobeerd:
- maandenlang kijken of er ergens op internet een driver te vinden is, canon-site, forums, google, etc.
- echo "test" > /dev/printerpoortnaam, helemaal geen reactie.
- alle standaard printerdrivers van ubuntu installeren en kijken of er een toevallig werkt, via een programma of via lpr/cups (bij sommige komt er een lege pagina uit).
- de windowsdriver via wine installeren, helaas crashte dit maar ik heb hier geen verdere ervaring mee.
- op allerlei manieren en volgordes inpluggen en aan/uit zetten en hopen dat er een reactie in beeld verschijnt.

Wat ik hoop, waar iemand me mee kan helpen:
- misschien is er iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en een oplossing weet.
- misschien weet iemand nog een andere manier om de printer te benaderen of opdrachten te geven.
- is het mogelijk (zonder dat het extreem veel tijd kost) zelf een driver te schrijven? Al kan ik alleen maar tekst (of postscript) printen dat zou al heel wat zijn.
- gaat canon misschien zelf een linux driver schrijven (dat hebben ze voor sommige andere printers al wel gedaan).
- is er iemand met meer ervaring met wine en printerdrivers?
- het schijnt ook mogelijk te zijn heel windows tegenwoordig onder linux te draaien, zou dit een oplossing zijn en zo ja, hoe moet dit dan?
- vul zelf iets in waar ik niet aan heb gedacht...

Hopelijk kan iemand me hier verder mee helpen!
Alvast bedankt.

Groeten,
Jaap

• jaapkroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Nog een mailtje gestuurd naar canon, kreeg helaas de volgende reactie

Hello Jaap.

Thank you for your enquiry.
LINUX is not officially supported by Canon, although we have some drivers for our single function printers. The MP150 is unfortunately not supported under LINUX.
You could try some of the LINUX forum’s, as someone may have written one for this machine.
Sorry to be the bearer of bad news.

Kind Regards,

Paul Clark

Nog niemand met een idee?
Ik gebruik nu de turboprint-driver maar, maar dat is echt k*t omdat die iedere op een random plek op je pagina een plaatje (van ongeveer 5 bij 15 cm) print waardoor je dus nooit echt veel aan je prints hebt.

Ook niet toevallig iemand die weet hoe je dat eruit kunt slopen???

Jaap

Verwijderd

Ik heb zelf een canon mp370 waarvoor ook geen linux drivers zijn.

Turbuprint werkte wel, maar kost idd geld :'(
Je kan XP onder VMware draaien, maar dan kan je volgens mij nog geen printer installeren, omdat VMware je hardware emuleerd, dus moet het wel werken onder linux. Maar zeker weten doe ik dit niet.

Ik heb zelf een aantal andere canon drivers geinstalleerd en een testpagina afgedrukt. Toen bleek dat de drivers van een canon s630 voor mijn perfect werken.
In OpenSuse kan je dit makkelijk met Yast installeren, hoe dit onder ubuntu werkt weet ik niet.

Maar je kan dus andere canon drivers proberen.

Overigens werkt het cannen bij mij weer niet;(

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:36

BoAC

Memento mori

Het is bekend dat gutenprint de pixma MP150 ondersteund in de CVS versie.
Zie: http://gentoo-wiki.com/Canon_Pixma_Series
en: http://www.nabble.com/Re:-The-Canon-MP150-p2304919.html