Toon posts:

Andere Latency in BIOS dan in SPD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK heb een vraag en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Ik heb een ASUS A8N SLI mobo met een Opteron 165 CPU. Ik heb hier GEIL UltraX NForce geheugen bij gekocht (2x512MB PC3200 Dual Channel). Volgens de specs van GEIL is dit geheugen speciaal gemaakt voor mobo's met een Nforcechip. Het zou een latency moeten hebben van 2-2-2-5-1T. Echter in de BIOS van mijn Asus (BIOS 1014, de laatste) zie ik een latency staan van 2,5-3-3-5-2T :(. Als ik dit handmatig aanpas start de PC niet op:(:(
Ik heb het geheugen uitgelezen met CPU-Z.
Het rare is dat er onder tab SPD wel een latency staat van 2-2-2-5-1T.
En als ik onder tab memory kijk ik weer op 2,5-3-3-5-2T sta.
Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Zoja, wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Het gaat dus om dit geheugen?
http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=72

Misschien heeft het geheugen wel wat meer voltage nodig. Op welk voltage staat het momenteel?
Je zou ook eens andere sloten op je moederbord kunnen proberen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het inderdaad het geheugen uit de link is dan moet je het DDR voltage verhogen met minstens 0,15V om het werkende te krijgen op die timings. Op de website staat namelijk:
Working Voltage 2.65 ~ 2.85
terwijl standaard DDR geheugen zijn werk doet op 2,5V.

Dat de SPD een andere waarde geeft is normaal. Dit is een chipje op je geheugen dat je moederbord vertelt aan welke snelheden/timings het kan werken. Dat de SPD uitlezing deze waardes geeft wil echter niet zeggen dat je op dat moment ook die waarden draait.

[ Voor 32% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-11-2006 16:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad dat geheugen. Ik heb de modules ook los geprobeerd (single channel). Dit helpt niet.
Is het niet raar dat de BIOS niet automatisch de instelling van de SPD overneemt?
Hiervoor had ik een ASUS Mobo met een Intel P4 en Corsair geheugen met latency 2-3-3-6-1T en hier stond in de BIOS latency 'by SPD' of zoiets en dat werkte perfect. In deze BIOS kan ik alleen kiezen voor Auto of Manual. Maar manual werkt niet. Misschien met hogere voltages.
Ik ga het proberen.

Net geprobeerd om het voltage te verhogen en handmatig de latency aan gepast.
Ik heb hem nu op 2,7 volt staan en hij werkt. Zo meteen no even een stresstest doen om te kijken of hij stabiel blijft.

Bedankt voor de tips!!! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 16:57 ]