Monitors voor muziek op PC

Pagina: 1
Acties:

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:39
Ik denk dat ik maar eens afscheid aan m'n papupersetje dat nu aan m'n PC hangt ga doen en een setje monitor-speakers wil. Ik wil de muziek zo neutraal mogelijk horen (zonder vervelende spikes/dalen). Een chronisch tekort aan bass (en dus dat het gewoon niet aanwezig is, als lagere tonen minder aanwezig zijn is dat niet zo'n groot probleem) wil ik eventueel later opvullen met een niet extreem dure subwoofer met lage crossover. Het hoeft geen top-of-the-bill set te zijn met VoodooLess (c) kabels en dat alles precies vlak is, als het maar gewoon goed klinkt.

Ikzelf heb nu een externe Soundblaster 24-bit kaart en die voldoet kwalitatief voldoende voor me, en daar wil ik het volgende spul aanhangen:

2x de Yamaha HS50M
3,5" -> 2x tulp kabeltje en TRS-kabels (shielded of niet?)
en de Tapco mix100. Hopen dat-ie niet ruist, Behringer kennen we ondertussen wel ;)

De laatste heeft enige uitleg nodig. Ik wil gewoon in 1x het geluid dicht/harder/zachter kunnen zetten en een mengpaneeltje leek me hiervoor de meest simpele en snelle oplossing. Bedoeling is dat de Soundblaster op de tape-ingang gemikt wordt dmv. het 3,5" -> 2x tulp kabeltje. De main outs gaan dmv. de TRS-kabels naar de speakers.

Mijn vraag is heel simpel, is dit een goede budgetsetup? Mijn budget zal rond de €400 liggen (hoop ik :)). Uiteraard ga ik speakers vergelijken als ik het doe, maar de Yamaha's zien er voor mij als betaalbaarste degelijke monitors uit (Behringer uitgesloten).

Verwijderd

Wat voor een versterker heb je ?

Verder, die Yamaha, leuke speakertjes, maar je kan weinig verwachten van een 5inch paper conus. Ook al geef je aan dat tzt. een subwoofer wil hebben, dan toch wil je wat laag uit stereo speakers hebben, een sub alleen vangt dat niet op imo, het is een andere soort laag weergave.

Wat ik zelf heb, voor in de slaapkamer, zijn 2 Tannoy's Mercury F1, aangeschaft voor 75 euro het stuk en ze hebben een mooie strakke laagweergave, ook op hogere volumes.

Specs : http://www.tannoy.com/Default.asp?Id=3909

Qua mengpaneel, ik ken het merk niet, maar ik gebruik zelf Phonic. Maar persoonlijk zou ik kiezen voor een leuke Alesis. Werk zelf met Alesis eindversterkers voor in de studio en ken weinig versterkers die zo een kwaliteit leveren voor weinig geld.

Specs mengpanelen : http://www.nederlandmuzie...o_prod_mixers_alesis.html
Specs versterkers : http://www.nederlandmuzie..._versterkers_alesis1.html
: http://www.alesis.com/product.php?id=30

Zelf gebruik 2 Alesis RA500 met 4 Spirit Absolute 2 erop, met name voor digital remastering en mixing :http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=104

Maar binnen je budget, misschien net er iets over, heb je zo een leuke combinatie van de Alesis versterker/mengpaneel en de Tannoy speakers. Weet niet in wat voor een ruimte je het gaat gebruiken maar er komt genoeg volume uit met een trouwe weergave, een setje waar je nog lang mee kan vertoeven :)

• BHQ
Sja, een oud brak sony pro-logic dingetje. Met exact dezelfde amplify-chip als m'n 30 jaar oude 30 watt ;) Niet al te goed spul iig, laten we het daarop houden.
Verder, die Yamaha, leuke speakertjes, maar je kan weinig verwachten van een 5inch paper conus. Ook al geef je aan dat tzt. een subwoofer wil hebben, dan toch wil je wat laag uit stereo speakers hebben, een sub alleen vangt dat niet op imo, het is een andere soort laag weergave.
True, maar ik heb ook aangegeven dat ik niet echt ál het laag hoef te hebben. Liever heb ik het laag dat aanwezig is goed ipv. dat het een zwab wordt met m'n Z-5300 set nu.
Wat ik zelf heb, voor in de slaapkamer, zijn 2 Tannoy's Mercury F1, aangeschaft voor 75 euro het stuk en ze hebben een mooie strakke laagweergave, ook op hogere volumes.

Specs : http://www.tannoy.com/Default.asp?Id=3909
Hmm, gewone boekenplankerts van een beetje degelijke kwaliteit, dus. Is ook te overwegen :)
Qua mengpaneel, ik ken het merk niet, maar ik gebruik zelf Phonic. Maar persoonlijk zou ik kiezen voor een leuke Alesis. Werk zelf met Alesis eindversterkers voor in de studio en ken weinig versterkers die zo een kwaliteit leveren voor weinig geld.
Heb ik verder compleet geen verstand van, als het maar niet ruist en zo min mogelijk met het geluid doet :)
Zomenteen eens kijken, het ziet er iig. niet enorm duur uit voor 19"-spul.
Zelf gebruik 2 Alesis RA500 met 4 Spirit Absolute 2 erop, met name voor digital remastering en mixing :http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=104
Out of production, helaas ;)
Maar binnen je budget, misschien net er iets over, heb je zo een leuke combinatie van de Alesis versterker/mengpaneel en de Tannoy speakers. Weet niet in wat voor een ruimte je het gaat gebruiken maar er komt genoeg volume uit met een trouwe weergave, een setje waar je nog lang mee kan vertoeven :)
Hmm als 'basis' is Alesis spul (mengpaneel/amp) misschien erg leuk ja, icm. een setje (desnoods second hand) speakers. Gaat er vooral om dat de sub die ik nu heb staan enorm blubberig is, dan heb ik liever de bass gecontroleerd 'uit de speaker zelf'. Het is wel de bedoeling de speakers ca. 60cm van me vandaan te hebben (bureau), misschien -te- dichtbij?

-edit- misschien zijn 2 Alesis monitors van €75 en zo'n Alesis amp ook wel een leuke optie.. Toch eens een keer gaan luisteren, zullen ze gaan waarderen op de geluidsafdelingen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door BHQ op 04-11-2006 19:29 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Om een goed geluid voor elkaar te krijgen heb je niet perse monitor speakers nodig. Er zijn zat andere speakers die minstens even mooi klinken. Ik moet alleen wel zeggen dat de Yamaha's zeker niet duur zijn! Aktieve speakers kan ik je wel aanraden gezien je ze voor bij de computer gebruikt, scheelt je weer wat ruimte en de kwaliteit is vaak ook beter :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• BHQ
Hmja, zit alleen toch best te twijfelen nu. 'normale' speakers kunnen in sommige gevallen een stuk goedkoper zijn met toch een goede klank en vooral een wat lagere bas. Het gaat niet om de hoeveelheid in principe, als het maar geen zwab wordt zoals nu.. Beetje definitie mag wel voor de lage tonen die er zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door BHQ op 04-11-2006 19:08 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Yapser schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 19:01:
Hmja, zit alleen toch best te twijfelen nu. 'normale' speakers kunnen in sommige gevallen een stuk goedkoper zijn met toch een goede klank en vooral een wat lagere bas. Het gaat niet om de hoeveelheid in principe, als het maar geen zwab wordt zoals nu.. Beetje definitie mag wel voor de lage tonen die er zijn :)
Normale speakers gaan meestal niet lager, maar hebben meer punch. Het is maar net wat je wilt, B&W heeft ook z'n eigen klank, waar het gros van houdt. Luisteren is eigenlijk het enige goede advies dat ik jou kan geven als het om speakers gaat. Versterkers en mixers is vaak een ander verhaal, gezien hier ook wat technische aspecten bij komen kijken.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Inderdaad is luisteren altijd de beste keuze. Maar gezien je budget ben je natuurlijk vrij beperkt. Maar ik kan je voor dat geld echt die Alesis componenten adviseren, mengtafeltje/versterker.
Wat betreft die Tannoy Mercury F1, ga ze maar eens ergens luisteren. Toen ik ze kocht had ik ze even bij RAF in een luisterruimte beluisterd en voor dat geld zul je weinig ander goed materiaal tegen komen. En een subwoofer, persoonlijk, komt alleen tot zijn recht in een opstelling met een minimale 5.1 set, met name voor de films en concerten.

Maar goed, gewoon gaan testen, heb geprobeerd je iets leuks te adviseren wat binnen je budget past en waarvan ik weet, aangezien ik veel met deze merken werk, dat het waar voor je geld is. De opstelling van 60cm naast je scherm doet verder niet ter zake, maar als je uberhaupt speakers op je buro wil gaan gebruiken, doe ik ook, gebruik dan wel spikes onder je speakers, anders gaat het buroblad een vertekend geluid geven.

Succes met je keuze's :)

• BHQ
Hmm, ik neig heel erg naar de combinatie van een Alesis amp en twee Alesis monitors, die goed gereviewd worden. Moet ik alleen nog even kijken voor een mengpaneel. Zijn er überhaupt cheapo panels met meerdere tulp- ipv. TRS-ingangen van redelijke kwaliteit? Alecto kennen we ook allemaal wel gok ik ;)
Pagina: 1