Advies uitvoering Sharkoon Rebel 9

Pagina: 1
Acties:
  • 2.294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:33
Ik ben van plan een nieuwe computerkast te kopen, omdat mijn huidige niet voldoet aan mijn eisen.
De hardware die erin komt:
  • AMD Athlon64 socket 939 3500+ (overgeklokt) met Artic Silencer64.
  • Asus A8N SLI met NB47J op de NB (passief blauw Zalman blokje)
  • 2x512MB ram op 2,8V
  • GF 6600GT die echt veeeel te heet wordt (tot wel 94 oC!)
  • 2x Hitachi SATA HDD's in Nexus Disktwin
Mijn eisen aan de kast:
  • Stil
  • Koel
  • Veel drivebays, net als de Stacker-serie. Zodoende kan ik mijn HDD's in een silencer hangen (Nexus Disktwin)
  • Niet duur
Daarom ben ik uitgekomen op de Sharkoon Rebel 9, welke in twee versies leverbaar is: één met 250mm fan aan de zijkant (de Value versie) en de andere met 2x120mm fans aan de zijkant (de Economic versie).
De Value:
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/28687.jpg

De Economic:
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/28688.jpg

Overwegingen:
De Value:
  • De specificaties van de fan: 800RPM, sleeve bearings, 125CFM, 29dB(A).
  • Het geluid: ik heb geen idee hoe stil de 250mm fan is. 29db(A) lijkt me niet superstil, maar waardes van de fabrikant zijn over het algemeen waardeloos (veel te veel verschillende factoren, daar zou een echte standaard voor moeten komen).
  • PWM en moederbord aansluiting: mocht de koeler me toch teveel lawaai maken, dan wil ik de snelheid kunnen aanpassen. De fan moet dus wel tegen PWM kunnen, maar ik denk dat dat niet zo'n probleem is. Ik heb een fancontroller liggen, die ik van ~10 tot 12V kan en wil instellen. Hij kan tot 7V, maar onder de 10V gaat hij 'knetteren' als gevolg van het gebruikte PWM-systeem. Mocht het daarmee niet voldoende stil zijn, wil ik de mogelijkheid hebben hem op mijn mobo aan te sluiten (met regelbare fan aansluitingen). Echter, ik weet niet of hij dan teveel vermogen trekt, maar ik denk dat het meevalt. Evt. verloopstukjes heb ik wel.
  • De levensduur: ik heb gehoord van mensen over andere kasten, dat 250mm fans niet erg lang meegaan vanwege hun mindere kwaliteit.
  • Vervanging: vervanging is op dit moment alleen mogelijk met garantie en dan zal ik de kast (of i.i.g. het zijpaneel) een tijd kwijt zijn. Maar aangezien 250mm fans steeds meer een gemeengoed worden, is het mogelijk dat in de nabije toekomst deze los verkrijgbaar worden. Bovendien denk ik dat andere 250mm fans van andere kasten, uitwisselbaar zijn. Zo keek ik naar de Enermax Chakra en die leek de bevestigingspunten op precies dezelfde plekken te hebben.
  • De diepte: de diepte van de fan vormt best een probleem met sommige koelers. Zo zijn een groot aantal (waarschijnlijk alle) staande CPU-koelers met 12cm fan niet compatible met deze kast, omdat ze de fan raken (waaronder de Thermaltake Sonic Tower, Scythe Mine / Infinity / Ninja / Shogun, Zalman CNPS9700, Noctua U12, Thermalright Ultra120 / HighRiser, Noiseblocker CoolScraper, Titan Vanessa L-Type en Coolink U8-120 / Bat1VS). Ook met een aantal passieve oplossingen voor VGA kaarten, zal de fan in de weg zitten.
  • Door de sublieme airflow hoeft mijn CPU koeler veel minder hard te draaien (heb een arctic silencer die gewoon een 'liggende', dus conventionele CPU koeler is, die echter aardig wat geluid maakt. Door die airflow blijft hij koeler en zal Q-fan hem dus langzamer laten draaien.
De Economic:
  • Heeft slechts 2x 120mm in de zijkant, wat minder airflow oplevert. Maar ik kan hier zelf kiezen wat ik erin stop en kan dus stille Nexus fans plaatsen. Ik weet alleen niet of dan mijn NB voldoende gekoeld wordt, omdat er dan geen fan rechtstreeks op blaast.
  • Fans zijn eenvoudig te vervangen als ze kapot gaan. Ik kan plaatsen wat ik wil.
  • Geen probleem met niet passende CPU-koelers en VGA-koelers.
De prijzen zijn niet belangrijk: als ik de fans meereken, zijn ze allebei ongeveer even duur.

Verder was ik van plan de boel te dempen met isolatiemateriaal van de gamma. Geen gezeur met dure platen, gewoon simpel, goedkoop en efficiënt. Zodoende kan ik ook de voorkant vrijwel geheel dichtmaken (op evt. de frontfan na), net als evt. het extra rooster dat de Economic versie heeft in de zijkanten.

Persoonlijk neig ik naar de Value versie, puur vanwege de uitdaging van die fan, maar ik zou graag van jullie willen weten welke van de twee ik het beste kan nemen. Ik heb er zelf lang over nagedacht en kom er toch niet helemaal uit. Daarom vraag ik jullie om een (goed onderbouwde) mening :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinamp
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Vinamp

Oja joh...

Die value heeft een flinke fan! Stofzuigerslang erin aan de voorkant en hoppa :*)
Modbreak:Een uitgebreide topicstart en dan zo'n nutteloze reply? ...

[ Voor 33% gewijzigd door Thandor op 04-11-2006 17:40 ]

Asus A8N-SLI DeLuxe, AMD3500+ Venice, 2*512MB PC3200 Kingston, Ati850 XT, 2*Samsung 160 GB SATA (Raid0) , Maxtor 160 GB, Toshiba Dvd SD-M1502 speler, Nec 3520 Dvd Brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 10:34
Persoonlijk neig ik naar de Value versie

Opzich beantwoord je je eigen vraag al.... ;)

Ik zou ook neigen naar die versie puur omdat hij er gewoon gruwelijker uitziet...
En je wilt toch als je een mooi systeem hebt dat de kast matcht met de rest?!

Daarbij denk ik dat een silincer64 prima past.
De kast is 200 mm breed en die koeler is maar 77mm hoog... Dan houd volgensmij zat ruimte over.

Tenzij je een andere CPU koeler wilt, maar een vrij forse zoals de freezer 64 pro is ook nog maar 126,5 mm hoog... Misschien dat die ook nog past...Wel gaat hiermee het effect van de fan een beetje verloren.

En andere optie zou bijv. een Coolermaster Susurro zijn. Dit is een vrij lage koeler die ook nog heel behoorlijk koelt en niet te veel kost.

Ook zou ik me niet druk maken of hij wel of niet binnenkort kapot gaat. Dan kan je je ook druk gaan maken om alle andere onderdelen die kapot mogelijk kapot zouden kunnen gaan.

Conclusie:

Neem gewoon de kast die je het mooist vind, ze zijn bijde even praktisch. :*)

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Maarre je zegt zelf "zoals de Stacker", je kan natuurlijk ook gewoon een Stacker nemen :P

Al zal er wellicht een prijsverschil zijn..

Edit:Prijsverschilletje dus..

Mij persoonlijk lijkt zo'n 250mm fan best wel mooi om te zien :)

[ Voor 28% gewijzigd door Dutch_Razor op 05-11-2006 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom niet een grote passive heatsink, zo'n 25cm fan generareet mischien zelfs zoveel airflow dat je je cpu en mischien zelfs vga passive kunt koelen. heb je een grote 800rpm fan voor je hele pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

ik denk dat het er van af hangt of je voorin ook fans gaat hangen...als je voor al je HDD's een 120mm fan gaat hangen, zou ik de Value niet nemen. je hebt dan al een airflow, die helemaal verstoort wordt door die grote fan in het midden...

maar als je voor stilte gaat is de Value geen slecht idee...en die fan is natuurlijk wel cool 8)

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZIjn erg goedkope kasten:

# Product PRS Prijs Update
1 Sharkoon Rebel 9 Economic (m-ATX, Geen PSU, Zwart) € 35,- 04-11Plaats in winkelmand
3 Sharkoon Rebel 9 Value Edition (ATX, Geen PSU, Zwart) € 48,79 04-11Plaats in winkelmand

Bron: Tweakers Pricewatch...

Chinese troep? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Hij komt goed uit de reviews en men is er over het algemeen aardig positief over.
Ik denk dat ik de HDD's voorin plaats in elastieken, zodat die al los hangen. Dat scheelt al weer wat euro's. Alleen zal de koeling niet optimaal meer zijn, maar ik kan er altijd nog een stille 12cm fan voorzetten, vanwege zo'n fan bracket wat erbij zit. Dan kan ik dus in principe de hele voorkant volstoppen met noppenschuim, om hem geluidsdicht te maken (zie ook mijn andere topic: [stille pc] Beste geluidsisolatiemateriaal uit de bouwmarkt?).
Alleen twijfel ik over fans in de achterkant. Aangezien die 250mm fan 125CFM verplaatst (evt. minder als ik hem aan een fancontroller hang, maar het zal alsnog niet mals zijn), zal ik, ook al plaats ik daar een (uiteraard stille) fan, een behoorlijke overdruk hebben. Is het niet verstandiger gewoon die fan weg te laten? Dan produceert het én geen lawaai én kan de lucht er vrij uit. Misschien houdt die fan het juist op? Of is het toch beter de lucht actief weg te zuigen i.p.v. 'passief' de boel eruit te laten blazen? De lucht kan alleen maar achter eruit, aangezien ik de rest vol met noppenschuim wil plakken.
Hier een plaatje van de achterkant: (plaats voor 1x120mm of 2x80mm)
Afbeeldingslocatie: http://www.download.orthy.de/reports/rebel9eco/t07.jpg

En zo'n grote heatsink: tja ik zal eerst maar eens de resultaten afwachten van hoe het nu is. Als het stil is, is het zonde van het geld. Bovendien moet je wel een aardige airflow hebben en die 250mm fan blaast natuurlijk niet alleen over de CPU, maar dekt een groot gebied.

De Stacker heeft BTW meer nadelen dan deze voor een stille pc: hij is ook aan de zijkanten geperforeerd en dat kun je veel moeilijker dichtmaken :).

BTW ik zag dat de fan al een 3-pin aansluiting heeft:
http://www.download.orthy.de/reports/rebel9eco/01.jpg
Over ideaal gesproken :*)

[ Voor 21% gewijzigd door The__Virus op 05-11-2006 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad, ik denk dat het dan beter is als je die 25cm fan als out-take kan gebruiken. verder zou ik aan de voorkant je hd's in gekoelde hd-brackets hangen die dan dus koude lucht aan de voorkant over de hd's de kast in laten. eventueel met een 80mm of 120mm fan.

je zo natuurlijk een goed & stil gekoelde kast kunnen creeren.

als je de 25cm fan als in-take creert hebt je inderdaad een verstoren effect omdat je dan warme lucht van je cpu over je hd's naar buiten blaast wat natuurlijk geen goed idee is. aan de achterkant van de kast zou ik geen fan's plaatsen omdat die toch overbodig zijn met zo'n 25cm fan om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou in de voorkant 1 stille fan zetten die toch je hd's enigszins koelt. Aan de achterkant zou ik ook een stille fan doen als INTAKE. Die blaast dan toch nog een beetje over je CPU en GPU. Dan de 25 cm als outtake die op het punt waar de 2 stromen elkaar raken alles naar buiten zuigt. Ietsje ongewoon maar ik denk dat het wel goed werkt :) Mss nog wel beter dan de normale airflows.

Ik denk dat iedereen het er overigens wel mee eens is dat dat je de Value moet kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 18:20
Oneens ik zou de value nooit kopen.

Het is geen dure kast dus van de ventilator hoef je wat betreft levensduur niet veel te verwachten
met het oog op je doel staat mooi er niet bij...
Dat laat ik dan ook buiten beschouwing, hoewel ik persoonlijk een tafelventilator niet per se mooi vind.
Patsfactoer van me kast boeit me dan ook niet

Wat betreft stilte kun je beter fans nemen die je kunt vervangen. Fans hebben de iiritante neiging om na verloop van tijd aan te gaan lopen etc, dat doen ze praktisch allemaal de vraag is niet of maar wanneer ze gaan ratelen. Om je kast dan weer stil te krijgen moet je de fan dan kunnen vervangen.

jouw rijtje:
Stil, zou ik dus degene nemen waar ik de fan aan kan passen aan mijn ideale geluidsniveau! en bedenk een 25 cm fan kun je niet vervangen. mijn keuze economic

Koel, maakt tussen deze twee geen flikker uit. Daar ga je in ieder geval niet meer dan een halve graad van merken dus volstrekt verwaarloosbaar.
Twee 12 cm fans kun je wellicht ook op hogere snelheid of regelbaar aanschaffen. Ikzelf gebruik regelbare 12 cm fans en pas dus de behoefte aan lage temps aan tot welk geluid ik acceptabel vind.
Kortom wederom wil je flexibiliteit in de keuze van je fans moet je vervangbare kiezen.

Veel drivebays, net als de Stacker-serie. Zodoende kan ik mijn HDD's in een silencer hangen (Nexus Disktwin) doen ze beide

Niet duur, beide made in china (gok ik zo) en dus niet duur doch geen slechte kasten op t eerste gezicht. geen verschil.

De keuze is aan jou

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Dat van die 25 cm ben ik wel met je eens. Dat het aantal dB vaak niet klopt is waar maar het geeft wel een inschatting. 30 is wat aan de hoge kant vind ik zelf. Als je hem echter goed kan terug draaien (voltage) valt het wel te doen en hij heeft sowiezo een goede airflow. Dat is wel posietief denk ik zo.

Alle fans slijten. Ook non-25cm fans. Dat het moeilijker te vervangen is ben ik met je eens maar als je ze mailt en de fan opstuurt ben ik er vrij zeker van dat je een nieuwe zal krijgen. Ook duurt het best lang voordat je gebruikssporen zal zien of in dit geval horen. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel alles gebruikt wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Hmm ik kan van Sharkoon mogelijk de andere editie zo krijgen, om een review voor te schrijven (helaas niet die 25cm, vraag misschien nog wel waarom niet :)). Eens kijken of de redactie hier hem zou willen posten. Dan ga ik denk ik voor die oplossing, dan heb ik hem gelijk (kasten zijn op het moment bij mijn weten helaas overal uitverkocht) en nog goedkoop ook :*). Moet alleen wat fans kopen. Overigens, het is niet echt een bokkie-wokkie merk, maar ze hebben wel duidelijk bezuinigd: 0,6mm aluminium (heb nu 0,7mm metaal, maakt dat qua stevigheid iets uit?), geen accesoires, geen toolless installatie etc. maar dat maakt hem prijstechnisch wel zeer interessant :).

[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 06-11-2006 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je spreekt erover dat je die aan je pwm van je mobo zou hangen, maar gaat deze dat wel willen? De meeste pwm's kunnen maar een bepaald amperage leveren (staat wel ergens in je mobo boekje), maar hoeveel verbruikt een 25cm fan... ik zou dat toch even nakijken voor je je moederbord headertje de lucht in krijgt.

Verder, het lijkt me nogal beu om een 25cm vervangfan te regelen indien deze te luid/kapot zou zijn. 120mm's vind je overal, een goede 250mm zal je waarschijnlijk héél wat geld kosten, aangezien dit echt geen standaardpcmaat meer is.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de economic versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Van Sharkoon heb ik te horen gekregen dat het niet aan te raden is om hem aan je mobo te koppelen:
The 250mm fan is working with 12V, please do not connect to your mainboard!
Daaruit durf ik op te maken dat het PWM niet zo fijn vind. Maar ik zal hier nog het één en ander over vragen. Had hem namelijk gevraagd om het vermogen wat dat ding trok, maar daar heb ik geen echt antwoord op. Kan er altijd nog een weerstand of iets voorhangen :).
En was het niet zo dat 12cm fans ook in het begin niet ontzettend duur waren? Ik heb wel een idee dat de rek er een beetje uit is qua grootte, op 12cm gebied is echt van alles te verkrijgen, maar denk toch wel dat 250mm fans steeds meer gemeengoed worden, gezien de kasten die als paddestoelen uit de groot rijzen :). En mocht ik hem getest hebben, dan zou ik het eerst op mijn fancontroller gedaan hebben. Die gebruikt ook PWM, maar kan een behoorlijk vermogen leveren :).

Maar aangezien ik een Economic voor review-doeleinden kan bemachtigen, gaat denk ik ook daar mijn voorkeur naar uit :). Nu nog kijken of de redactie hiermee akkoord gaat, anders probeer ik het wel op een andere site :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor een vervangende fan heb je inderdaad een probleem. maar als ik het goed zie wordt de economic ZONDER fans geleverd en de value MET 1 25cm fan. en deze kasten kosten geen drol en als deze fan het een jaar volhoudt is dat zijn geld al dubbel waard geweest.

verders zou ik me bij deze kast meer zorgen maken dat die niet gaat resoneren met je hd's. 30db is opzich niet veel en met een goed fan controller is dat zeker nog lager te krijgen. ook omdat naarmate een fan groter wordt de toon larger en dus minder opvallend aanwezig is, is 30db van een 25cm fan natuurlijk wel aanders dan 30db van een 80mm fan, welke vaak een hoog opvallende toon hebben.

dus tja, als die Economic kan krijgen voor een review en hem daarna mag houden natuurlijk dan is de keuze snel gemaakt, anders heeft de value gewoon net dat beetje meer extra. en wil je een kast die het over 5 jaar nog perfect doet, tja dan moet je gewoon de stacker kopen met bijbehoren prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Ik ga sowieso na de review het ding volhangen met noppenschuim voor geluidsisolatie. De Value komt in principe met 2 fans: een 120mm en 250mm, maar beide zijn niet te stilste (heb zo objectief mogelijke reviews uitgezocht en daar het RPM mee vergeleken van de 120mm). Aan het mobo hangen werd voor gewaarschuwd, dus ik neem aan dat het ding niet van PWM houdt. Ik zal er nog eens over doorvragen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb je een DMetje gestuurd, maar wellicht dat je het gelijk hier kan posten.
Hoe staat het met de Rebel? Nog besteld, zo ja welke, en nog aangepast :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me de value edition gekocht en heb hem gisteren binnen gekregen.
De 2 ingebouwde fans hebben beide een molex aansluiting.
Over de geluidsproductie kan ik niet zo veel zeggen: ik heb mijn zalman cpu en vga koelers niet op een controller gezet dus die draaien nogal hard maar die 250 mm fan maakt niet zo heel veel geluid denk ik; zoals al eerder is gezegd: de koeler is groot dus de frequentie is lager waardoor hij minder storend is als een 80 of 120 mm fan.

@ TEAMIKKE

Als je de 250mm fan als outtake gebruikt werkt die de cpu fan tegen want je zuigt daar alle lucht weg en dat lijkt me niet zo slim. Als je alles wat jij zegt andersom zet zou het beter werken lijkt me maar dan heb je het probleem met de koeling van de harde schijven. De voeding heeft meestal een fan als intake en dus dat zou ook de hard schijven kunnen koelen (als de voeding niet te warm wordt). Maar volgens mij kun je die 250mm fan niet als outtake gebruiken (je kunt hem niet omdraaien).

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Aha niet aan gedacht. Je kan hem denk ik idd. niet omdraaien. Met een beetje modden vast wel maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Hmm ikzelf was toch van plan om de Economy Edition ergens te kopen, maar op dit moment is ie overal uitverkocht :(. Misschien dan toch de Value Edition en die fan aan mijn controller hangen, eens kijken hoe die op PWM reageert. Waar heb je hem precies besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The__Virus schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:24:
Hmm ikzelf was toch van plan om de Economy Edition ergens te kopen, maar op dit moment is ie overal uitverkocht :(. Misschien dan toch de Value Edition en die fan aan mijn controller hangen, eens kijken hoe die op PWM reageert. Waar heb je hem precies besteld?
Bij Alternate, ik heb ff gekeken en de value edition is op voorrraad maar de economic niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Weet iemand of de bracket voor de front intake fan ook ergens los te krijgen is? Wil er nog eentje in duwen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliveless
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-01 14:54
jahaaa, dat weet ik,
alternate heeft die namelijk!

na ongeveer 5 mailtjes en 3 telefoontjes, heeft alternate ze voor mij en een vriend besteld bij het duitse filiaal en zijn ze nu ook in nederland verkrijgbaar:
http://www.alternate.nl/h...1062662&showTechData=true

ze hebben er toen geloof ik 50 ingekocht en ze gingen vrij snel...
maar ze zijn in ieder geval wel leverbaar, desnoods via alternate.de

ik heb de value versie met nu dus ook 2 fans in de voorkant.
de bovenste 2 'slots' zijn voor mn DVD en fancontroller, en daaronder zitten dus 2 fans, en het onderste slot is leeg.

@ iedereen die nog luisterd...
ik heb mijn HDD achter die onderste fan geplaatst (net iets onder de helft vd fan) zodat die heerlijk gekoeld blijft, en ik moet zeggen dat werkt fantastisch.
de 25CM fan is heel stil, en als je er een A4tje tegen legt zuigtie 'm vast, prachtig ding.

meesterlijke airflow voor goede prijs!
koop zo'n 2e bracket, gooi er 2 premium fans in en je kan er je bier in kwijt ;)

zelf heb ik achter ook nog 2x80, en een CM GeminII(cpu) met 2x12, allemaal op fancontrollers en ik kan niks anders zeggen dan dat deze kast daar uitermaate geschikt voor is!
Pagina: 1