Ik ben van plan een nieuwe computerkast te kopen, omdat mijn huidige niet voldoet aan mijn eisen.
De hardware die erin komt:
De Value:

De Economic:

Overwegingen:
De Value:
Verder was ik van plan de boel te dempen met isolatiemateriaal van de gamma. Geen gezeur met dure platen, gewoon simpel, goedkoop en efficiënt. Zodoende kan ik ook de voorkant vrijwel geheel dichtmaken (op evt. de frontfan na), net als evt. het extra rooster dat de Economic versie heeft in de zijkanten.
Persoonlijk neig ik naar de Value versie, puur vanwege de uitdaging van die fan, maar ik zou graag van jullie willen weten welke van de twee ik het beste kan nemen. Ik heb er zelf lang over nagedacht en kom er toch niet helemaal uit. Daarom vraag ik jullie om een (goed onderbouwde) mening
.
De hardware die erin komt:
- AMD Athlon64 socket 939 3500+ (overgeklokt) met Artic Silencer64.
- Asus A8N SLI met NB47J op de NB (passief blauw Zalman blokje)
- 2x512MB ram op 2,8V
- GF 6600GT die echt veeeel te heet wordt (tot wel 94 oC!)
- 2x Hitachi SATA HDD's in Nexus Disktwin
- Stil
- Koel
- Veel drivebays, net als de Stacker-serie. Zodoende kan ik mijn HDD's in een silencer hangen (Nexus Disktwin)
- Niet duur
De Value:

De Economic:

Overwegingen:
De Value:
- De specificaties van de fan: 800RPM, sleeve bearings, 125CFM, 29dB(A).
- Het geluid: ik heb geen idee hoe stil de 250mm fan is. 29db(A) lijkt me niet superstil, maar waardes van de fabrikant zijn over het algemeen waardeloos (veel te veel verschillende factoren, daar zou een echte standaard voor moeten komen).
- PWM en moederbord aansluiting: mocht de koeler me toch teveel lawaai maken, dan wil ik de snelheid kunnen aanpassen. De fan moet dus wel tegen PWM kunnen, maar ik denk dat dat niet zo'n probleem is. Ik heb een fancontroller liggen, die ik van ~10 tot 12V kan en wil instellen. Hij kan tot 7V, maar onder de 10V gaat hij 'knetteren' als gevolg van het gebruikte PWM-systeem. Mocht het daarmee niet voldoende stil zijn, wil ik de mogelijkheid hebben hem op mijn mobo aan te sluiten (met regelbare fan aansluitingen). Echter, ik weet niet of hij dan teveel vermogen trekt, maar ik denk dat het meevalt. Evt. verloopstukjes heb ik wel.
- De levensduur: ik heb gehoord van mensen over andere kasten, dat 250mm fans niet erg lang meegaan vanwege hun mindere kwaliteit.
- Vervanging: vervanging is op dit moment alleen mogelijk met garantie en dan zal ik de kast (of i.i.g. het zijpaneel) een tijd kwijt zijn. Maar aangezien 250mm fans steeds meer een gemeengoed worden, is het mogelijk dat in de nabije toekomst deze los verkrijgbaar worden. Bovendien denk ik dat andere 250mm fans van andere kasten, uitwisselbaar zijn. Zo keek ik naar de Enermax Chakra en die leek de bevestigingspunten op precies dezelfde plekken te hebben.
- De diepte: de diepte van de fan vormt best een probleem met sommige koelers. Zo zijn een groot aantal (waarschijnlijk alle) staande CPU-koelers met 12cm fan niet compatible met deze kast, omdat ze de fan raken (waaronder de Thermaltake Sonic Tower, Scythe Mine / Infinity / Ninja / Shogun, Zalman CNPS9700, Noctua U12, Thermalright Ultra120 / HighRiser, Noiseblocker CoolScraper, Titan Vanessa L-Type en Coolink U8-120 / Bat1VS). Ook met een aantal passieve oplossingen voor VGA kaarten, zal de fan in de weg zitten.
- Door de sublieme airflow hoeft mijn CPU koeler veel minder hard te draaien (heb een arctic silencer die gewoon een 'liggende', dus conventionele CPU koeler is, die echter aardig wat geluid maakt. Door die airflow blijft hij koeler en zal Q-fan hem dus langzamer laten draaien.
- Heeft slechts 2x 120mm in de zijkant, wat minder airflow oplevert. Maar ik kan hier zelf kiezen wat ik erin stop en kan dus stille Nexus fans plaatsen. Ik weet alleen niet of dan mijn NB voldoende gekoeld wordt, omdat er dan geen fan rechtstreeks op blaast.
- Fans zijn eenvoudig te vervangen als ze kapot gaan. Ik kan plaatsen wat ik wil.
- Geen probleem met niet passende CPU-koelers en VGA-koelers.
Verder was ik van plan de boel te dempen met isolatiemateriaal van de gamma. Geen gezeur met dure platen, gewoon simpel, goedkoop en efficiënt. Zodoende kan ik ook de voorkant vrijwel geheel dichtmaken (op evt. de frontfan na), net als evt. het extra rooster dat de Economic versie heeft in de zijkanten.
Persoonlijk neig ik naar de Value versie, puur vanwege de uitdaging van die fan, maar ik zou graag van jullie willen weten welke van de twee ik het beste kan nemen. Ik heb er zelf lang over nagedacht en kom er toch niet helemaal uit. Daarom vraag ik jullie om een (goed onderbouwde) mening