Toon posts:

Fon Router "afluisteren" met een hub

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Nu vroeg ik me af wat mijn FON router precies stuurt/doet als hij contact maakt met het "heartbeart" (zie onderaan aub) script van FON. Om dit uit te vissen dacht ik mijn kabelmodem + de router + een pc op een HUB aan te sluiten. Zowel mijn pc als mijn router gaan dan een (via DHPC) ip van de kabelmodem krijgen.

Als ik het goed heb gaat de router dan het script aan roepen(als ik hem reboot). De hub gaat de frames op elke poort "forwarden". Op mijn computer run ik dan Ethereal en hopla ik zie precies wat de router stuurt naar FON. (betere ideeën zijn natuurlijk altijd welkom :) ).

Als bovenstaan verhaal klopt moet ik nog een hub op te kop tikken, maar welke? Via de search vond ik dit (voor mij dan toch :+ ) verwarrende verhaal:

Echte 100 Mbps-only hubs :
Deze kunnen niets met een 10 Mbps-kaartje.

10/100 Mbps switching hubs :
Deze bestaan intern uit een 10 Mbps-hub en een 100 Mbps-hub, verbonden met een bridge/switch-schakeling. Dit is de meest voorkomende versie van de dual-speed hub, per poort wordt met de NIC afgehandeld op welke snelheid kan worden gewerkt.

10/100 Mbps hubs zonder switching :
Deze kunnen beide snelheden aan, maar dan is het alles of niets voor alle poorten, de eerste 10 Mbps NIC schakelt de hele hub terug naar 10 Mbps. Ook ik heb lang getwijfeld aan het bestaan, maar ze zijn er echt. Ze zijn met name bedoeld om te worden opgenomen in een stack waar de master-hub de enige met een switching-module is, maar kunnen ook stand-alone werken.

Ik vraag met af wat een switching hub is. Naar het schijnt zijn dit de meest voorkomende hubs, maar als deze werken zoals een switch valt er niet veel meer af te luisteren :?

alvast bedankt!

Een FON router draait op een openwrt variant (mini linux OS). Ik heb het Linksys wrt54G wireless model. Omdat je een FON router bijna gratis krijgt, moet je een jaar je wireless verbinding delen met de FON community. Om dit te controleren neemt de router periodiek contact op met een php script.

Verwijderd

Ik geloof eigenlijk dat een switching 10/100 hub (zowat?) altijd van het type is dat je 100 mbit kunt handlen als je maar geen 10mbit clients aanpiept? Dit ken ik namelijk wel degelijk uit de praktijk en ik verbaas me dan ook dat je searchschrijver daar niet vanaf wist. Ik dacht eigenlijk dat iedereen die nog de overstap van coax op UTP heeft meegemaakt dit ook wel zou kennen. Nou ja. 3Com heeft een hele tijd zulke dingen als officeconnect hubjes geleverd in elk geval. Ellendige kleredingen... :(

Een switching hubje dat per poort 10 of 100 mbit is kan dit volgens mij alleen doen als ie een 10mbit bus en een 100 mbit busje heeft, en ergens een buffertje om het mogelijk te maken die met elkaar te laten praten zonder heel veel packets te verliezen. Hoe dat in z'n werk moet gaan volg ik eerlijk gezegd zo niet effetjes, maar ik kan alleen maar methoden verzinnen waar jij last van gaat hebben bij ethereal en ik zou het dus niet gokken als je er geld voor uit moet geven.

In jouw geval zou type 1 (native) en type 3 (alles of niets-switching) de goeie moeten zijn denk ik. Koop op een pc discount beurs voor drie euro een ouwe hub en test het uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 18:22:
Ik geloof eigenlijk dat een switching 10/100 hub (zowat?) altijd van het type is dat je 100 mbit kunt handlen als je maar geen 10mbit clients aanpiept? Dit ken ik namelijk wel degelijk uit de praktijk en ik verbaas me dan ook dat je searchschrijver daar niet vanaf wist. Ik dacht eigenlijk dat iedereen die nog de overstap van coax op UTP heeft meegemaakt dit ook wel zou kennen. Nou ja. 3Com heeft een hele tijd zulke dingen als officeconnect hubjes geleverd in elk geval. Ellendige kleredingen... :(

Een switching hubje dat per poort 10 of 100 mbit is kan dit volgens mij alleen doen als ie een 10mbit bus en een 100 mbit busje heeft, en ergens een buffertje om het mogelijk te maken die met elkaar te laten praten zonder heel veel packets te verliezen. Hoe dat in z'n werk moet gaan volg ik eerlijk gezegd zo niet effetjes, maar ik kan alleen maar methoden verzinnen waar jij last van gaat hebben bij ethereal en ik zou het dus niet gokken als je er geld voor uit moet geven.

In jouw geval zou type 1 (native) en type 3 (alles of niets-switching) de goeie moeten zijn denk ik. Koop op een pc discount beurs voor drie euro een ouwe hub en test het uit :)
Ik ben er nog altijd niet helemaal uit:-). Je hebt idd gelijk dat het type 1 of 3 moet zijn om op zeker te spelen.

Ik heb via google deze definitie gevonden voor een switching hub:

http://www.webopedia.com/TERM/S/switching_hub.html

Wat ik er uit afleid is dat een switching hub gewoon een switch is die 10Mbit én 100Mbit aankan. Jij bedoeld dat als een 10Mbit pc een 100Mbit pc aanspreekt en andersom de hub beide poorten terugschakeld op 10Mbit =>volgens bij wordt er gewoon gebridged tussen 2 segmenten

De vraag is nu: bestaat een switching hub uit 2 logische bussen die gebridged (met andere woorden geswitcht) worden (1 x een 10Mbit bus en 1x een 100Mbit bus)? Dit zou betekenen dat alle 10Mbit pc's op hetzelfde segment zitten (collision domain) en alle 100Mbit pc's zitten dan ook op een apart segment. Dit zou sniffen mogelijk maken zolang de communicatie tussen de pc's van gelijke snelheid is.(je kan immers maar aangesloten zijn op 1 segment tegelijk)

Uiterraard zal de switch een soort van buffergeheugen moeten gebruiken om dit toe te laten

[b]Of worden de poorten op de beide bussen ook geswitcht wat sniffen (zonder arp spoofing en dergelijke) niet mogelijk zou maken.(dan zou het ding beter een 10Mbit 100Mbit switch heten)[/b]

Volgens mij kan je een switching hub gewoon zien als 2 hubs die met elk 1 poort aan een switch hangen (in dit geval wordt dit bridging genoemd).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2006 10:55 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Ik dacht dat 'switching hub' de term was voor wat we nu 'switch' noemen.

Hieraan heb je nix vwb sniffen, tenzij je 1 poortje in kan richten als 'aftappoort'

Iedere ouderwetse hub zou moeten volstaan, en met een echte hub haal je max 10 mbps, half duplex als mijn geheugen op dit tijdstip correct is.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
ChaserBoZ_ schreef op zondag 05 november 2006 @ 02:42:

Hieraan heb je nix vwb sniffen, tenzij je 1 poortje in kan richten als 'aftappoort'

Iedere ouderwetse hub zou moeten volstaan, en met een echte hub haal je max 10 mbps, half duplex als mijn geheugen op dit tijdstip correct is.
Na nog een lange search op GoT heb ik gevonden dat mijn bovenstaande uitleg wel degelijk correct is :)

In een Switching hub zit gewoon een 2 poort switch (ook wel bridge genoemd) die het verkeer tussen de 2 hub segmenten verzorgt. Er zit normaal nog een stukje software in die de bitslot times (die anders zijn bij 10Mbit en 100Mbit) te overbruggen (hoe dat net werkt weet ik niet, het is denk ik met een soort buffer)

Om het nog wat lastiger te maken heeft men ook auto-sensing bedacht:

- autonegociation(een synoniem voor auto-sensing) zorgt ervoor dat de nic en de hub automatisch de snelheid kiezen en of het verkeer half of full duplex gaat zijn. Bij een switching hub zou dus elke poort 10 of 100Mbit kunnen zijn, het apparaatje steekt ze "vanzelf" in het juiste segment

- zorgt er ook voor dat je van je pc naar je hub/switch een crossed kan trekken, in de software schakelt auto-sensing dit om naar een straigth

- blijkbaar kan het ook lussen voorkomen (steek een straight in 1 poort van de switch naar een andere=>auto-sensing schakeld de poorten uit!)

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2006 10:56 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ChaserBoZ_ schreef op zondag 05 november 2006 @ 02:42:

Nope.

Vrijwel alle 10/100mbit hubs zijn switching hubs. Die bestaan eigenlijk uit twee interne hubjes (10mbit en 100mbit) waarop je aangesloten wordt aan de hand van je snelheid. Omdat die interne hubjes op verschillende snelheden draaien kun je niet gewoon als een hub opereren, dan krijg je problemen met 100mbit frames die 'te hard' gaan voor 10mbit-clients om te begrijpen. Daarom wordt er tussen die twee interne hubjes geswitched.

M.a.w. als je twee clients aansluit op dezelfde snelheid krijg je gewoon alle packets binnen, als je er twee aansluit op verschillende snelheden lijkt 't net alsof je op een switch hangt (behalve dat je geen full-duplex kunt negotiaten).

Verder heb je ook hubs die alleen 10mbit kunnen of alleen 100mbit.
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 10:54:
[...]

- zorgt er ook voor dat je van je pc naar je hub/switch een crossed kan trekken, in de software schakelt auto-sensing dit om naar een straigth
Nope, dat is Auto-MDIX. Heeft niets te maken met autonegotiation. Alleen nieuwere switches en kaarten kunnen dat, geen enkele hub doet er aan. Wel zetten veel hubs de polariteit van de aders in een paar automatisch goed, dus als je er twee verkeerd om (oranje-wit en oranje omgedraaid bijvoorbeeld) hebt zitten gaat 't vaak nog wel goed.
- blijkbaar kan het ook lussen voorkomen (steek een straight in 1 poort van de switch naar een andere=>auto-sensing schakeld de poorten uit!)
Nope, dat heet Spanning Tree, en wordt alleen door managable switches (en hubs?) ondersteund. Simpele switches en hubs zijn daar.. te simpel voor.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 05-11-2006 15:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1