Op het moment ben ik in het bezit van een Asus a7n8x-e deluxe moederbord met mobile athlon XP 2400+. Goede Antec kast, videokaart AGP Asus V9999gt (6800GT met 128MB DDR) en 1Gb Twinmos DDR.
De PC was in gebruik als gecombineerde server/htpc, maar geeft nu bij het opstarten 'system cpu test failed'. Ik vermoed dat het moederbord kapot is of anders de CPU. De videokaart is ook niet echt geschikt, hij heeft een fan en gebruikt vermoedelijk redelijk veel stroom
Ik ben na gaan denken over wat te doen, maar het aantal combinaties/mogelijkheden is zo gigantisch dat ik graag e.e.a. voor mezelf op een rijtje zet (via deze post) en jullie reactie zou willen horen.
Mijn wensen zijn:
- energiezuinig (24/7)
- videokaart met directx9 (mogelijkheid HD video, bijv. middels purevideo). Passieve koeling
- aansluiting VGA, SVIDEO (voor TV) en DVI (als er straks een lcd/plasma/beamer komt)
- s/pdif voor aansluiting op mijn receiver
- spellen e.d. niet belangrijk
- firewire (1394). Niet heel essentieel want heb ik ook op mijn laptop.
- overclocken: wil niet het maximale eruit persen maar als het kan waarom niet
budget: niet te veel want ik gebruik een laptop voor dagelijks gebruik. Het geld heb ik op zich wel dus als er goede redenen zijn kan ik wel meer uitgeven.
optie 1
Moederbord (of CPU) vervangen
kosten: 40-50 euro
nadeel:
- blijf met lawaaige videokaart zitten
- het is misschien leuker om de kans aan te grijpen een upgrade te doen :-)
optie 2
Moederbord én CPU vervangen door socket 939 moederbord met ingebouwde video
moederbord als ASROCK 939NF4G-VSTA heeft als nadeel dat je geen DVI hebt en Svideo ook lastig. Ik kan dus eigenlijk geen moederbord vinden met geforce 6150, en dvi en svideo en s/pdif standaard. Of het zou wellicht een Asus A8N-VM CSM moeten worden, maar hier moet ik dan voor 25 euro een s/pdif bracket en tv-out bracket bijkopen. Kom ik op 70+25 = ongeveer 95 euro. Misschien dat een aparte videokaart (zie optie 4) dan slimmer wordt.
kosten:
- verkoop videokaart + cpu -/- 100
- aankoop moederbord +100
- CPU athlon 64 3800+ +100
- totaal 100
optie 3
Ook het geheugen vervangen. Het aantal mogelijkheden wordt weer groter natuurlijk.
Kan gaan voor een AM2 moederbord, bijv. Asus M2NPV-VM. Wat is die bijgevoegde HDTV out interface (HDTV/AV/S output module) precies? Hoe krijg ik hier S/PDIF uit?
kosten:
- verkoop videokaart, cpu, geheugen -/- 160
- aankoop moederbord + ddr2 180-190?
- CPU athlon 64 2800+ 100
- totaal 130
optie 4
Alles vervangen en los moederbord en losse videokaart. De sky is the limit (en ik verlies het overzicht)
socket 939: bijv. asus A8V-MX en Asus GeForce 7300GS EN7300GS/HTD/256M. Wat is zo'n high definition TV output? Is dat component?
socket am2
of toch gaan voor een intel core 2 duo? Dan moet ik me verder in die materie verdiepen want daar ben ik nog niet zo in thuis.
kosten
- verkoop -/- 160
- ddr2 100
- moederbord 60, videokaart 60
- cpu 100
- totaal 160
of core 2 dus 6300 maar dan wordt het 200+ vermoedelijk
dank voor de input!
De PC was in gebruik als gecombineerde server/htpc, maar geeft nu bij het opstarten 'system cpu test failed'. Ik vermoed dat het moederbord kapot is of anders de CPU. De videokaart is ook niet echt geschikt, hij heeft een fan en gebruikt vermoedelijk redelijk veel stroom
Ik ben na gaan denken over wat te doen, maar het aantal combinaties/mogelijkheden is zo gigantisch dat ik graag e.e.a. voor mezelf op een rijtje zet (via deze post) en jullie reactie zou willen horen.
Mijn wensen zijn:
- energiezuinig (24/7)
- videokaart met directx9 (mogelijkheid HD video, bijv. middels purevideo). Passieve koeling
- aansluiting VGA, SVIDEO (voor TV) en DVI (als er straks een lcd/plasma/beamer komt)
- s/pdif voor aansluiting op mijn receiver
- spellen e.d. niet belangrijk
- firewire (1394). Niet heel essentieel want heb ik ook op mijn laptop.
- overclocken: wil niet het maximale eruit persen maar als het kan waarom niet
budget: niet te veel want ik gebruik een laptop voor dagelijks gebruik. Het geld heb ik op zich wel dus als er goede redenen zijn kan ik wel meer uitgeven.
optie 1
Moederbord (of CPU) vervangen
kosten: 40-50 euro
nadeel:
- blijf met lawaaige videokaart zitten
- het is misschien leuker om de kans aan te grijpen een upgrade te doen :-)
optie 2
Moederbord én CPU vervangen door socket 939 moederbord met ingebouwde video
moederbord als ASROCK 939NF4G-VSTA heeft als nadeel dat je geen DVI hebt en Svideo ook lastig. Ik kan dus eigenlijk geen moederbord vinden met geforce 6150, en dvi en svideo en s/pdif standaard. Of het zou wellicht een Asus A8N-VM CSM moeten worden, maar hier moet ik dan voor 25 euro een s/pdif bracket en tv-out bracket bijkopen. Kom ik op 70+25 = ongeveer 95 euro. Misschien dat een aparte videokaart (zie optie 4) dan slimmer wordt.
kosten:
- verkoop videokaart + cpu -/- 100
- aankoop moederbord +100
- CPU athlon 64 3800+ +100
- totaal 100
optie 3
Ook het geheugen vervangen. Het aantal mogelijkheden wordt weer groter natuurlijk.
Kan gaan voor een AM2 moederbord, bijv. Asus M2NPV-VM. Wat is die bijgevoegde HDTV out interface (HDTV/AV/S output module) precies? Hoe krijg ik hier S/PDIF uit?
kosten:
- verkoop videokaart, cpu, geheugen -/- 160
- aankoop moederbord + ddr2 180-190?
- CPU athlon 64 2800+ 100
- totaal 130
optie 4
Alles vervangen en los moederbord en losse videokaart. De sky is the limit (en ik verlies het overzicht)
socket 939: bijv. asus A8V-MX en Asus GeForce 7300GS EN7300GS/HTD/256M. Wat is zo'n high definition TV output? Is dat component?
socket am2
of toch gaan voor een intel core 2 duo? Dan moet ik me verder in die materie verdiepen want daar ben ik nog niet zo in thuis.
kosten
- verkoop -/- 160
- ddr2 100
- moederbord 60, videokaart 60
- cpu 100
- totaal 160
of core 2 dus 6300 maar dan wordt het 200+ vermoedelijk
dank voor de input!