[thinkpad z61m] irritante probleempjes

Pagina: 1
Acties:

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 16:50

Nimrod

King in the land of Shinar

Topicstarter
overlaatst schafte ik me een z61m aan. allemaal mooi en wel, op volgende dingen na. graag goede raad...

- het opstarten:
mijn vijf jaar oude laptop start xp pro sp1 op in 40 seconden. mijn nieuwe start xp home sp2 op in 2 minuten. en zoveel extra hardware heeft ie niet.
booten zelf gaat 'vlot' (35 sec), maar éénmaal het welcome-scherm verschijnt is het draaien met de vingers. en draaien en draaien en draaien. goed, er moet heel wat opgestart worden, maar waarom mag ik niet meteen beginnen terwijl alle spullen in de achtergrond langzaam maar zeker opstarten? dual core, my ass :@
* een driver-zoeken van onbekende hardware is het niet
* wanneer ik begin te prutsen in msconfig of in servicebeheer en weinig terzake doende dingen uitschakel duurt het opstartproces paradoxaal nóg langer!! dwz blijft het blauwe welcome-scherm nog wat langer hangen. terwijl hoor ik vrij weinig geratel. of ik nu één ms-service uitschakel of één externe service, telkens gaat het gewoon trager ipv de bedoelde versnelling, en dat vervelende welcome-scherm blijft eeuwen hangen
* in een extreme poging heb ik alle non-ms-services uitgeschakeld. ditmaal bleef het blauwe scherm nog al-tijd vervelend lang verschijnen, zij het iets korter. en daarna moest er nauwelijks nog iets opgestart worden. maar toen was er ook teveel gebruiksgemak verloren.
* ondertussen vraagt u: en bootvis? wel dat crasht helaas na de eerste reboot. tweak xp heb ik ook geïnstalleerd maar dat deed evenmin weinig deugd aan de zaak.

- het ronduit irritante hardeschijfgetik.
de oude laptop kreunt en ratelt en puft en warmt op, de nieuwe heeft hier duidelijk vooruitgang geboekt. alleen is er dus dat irritante geratel van de hd om de 3 à 5 seconden. is dit eigen aan de hd of zit er één of ander incompetent programma achter? ik denk aan de valprotectie (maar dat zou ik wel vreemd vinden aangezien het zich pas met de hd zou mogen moeien nadat er valbeweging is gededecteerd), of aan de symantecrommel (firewall&virusscanner). of is het iets anders? het 'constante defragmenteer'programma dat er bij zat heb ik er vrij snel afgezwierd dus dat kan het ook niet zijn.

- pieptoon na uitschakelen.
nauwelijks hoorbaar tot je 't eenmaal gehoord heb: de laptop produceert indien uitgeschakeld maar aangesloten op het stroomnet een pieptoon. goed ik trek de stekker uit. maar handig is het niet en normaal evenmin. wat kan dit zijn?

een overzicht van wat opstart en loopt zou handig zijn alleen weet ik geen manier om dat te copy-pasten (en loopt bootvis dus vast). maar mss bestaat er een andere manier?

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Nimrod schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 02:04:
nauwelijks hoorbaar tot je 't eenmaal gehoord heb: de laptop produceert indien uitgeschakeld maar aangesloten op het stroomnet een pieptoon. goed ik trek de stekker uit. maar handig is het niet en normaal evenmin. wat kan dit zijn?
Weet je zeker dat het de laptop zelf is? Meestal is het de adapter die piept en meestal gaat het weg zodra de adapter opgewarmd is.

AFAIK is er geen reden voor een harde schijf om uit zichzelf te gaan lezen of schrijven, dus waarschijnlijk staat er een stukje software met die interval te lezen/schrijven.

Ik kan je momenteel verder niet helpen, maar als het goed is krijg ik dinsdag een Z61m, dus ik zal eens opletten of ik dezelfde problemen tegenkom. :)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:29

BHQ

Hrm m'n A31-voeding heeft ook een hele hoge vervelende piep. Sure dat het uit je -laptop- komt?

• Nimrod

Nimrod

Topicstarter
het gepiep blijkt inderdaad uit de adapter te komen, dat is nieuw voor me, thx om daar op te wijzen. opwarmen/ afkoelen lijkt er weinig aan te veranderen. goed ik kan die nu wel uit de buurt leggen. is dit 'normaal'? wat veroorzaakt het?

voor de andere problemen wacht ik op confusion z'n ervaringen (zelf ben ik er overigens vrij tevreden over, uitz bovenstaande dus :))

Verwijderd

een overzicht van wat opstart en loopt zou handig zijn alleen weet ik geen manier om dat te copy-pasten (en loopt bootvis dus vast). maar mss bestaat er een andere manier?
Print screen maken? Shift-printscreen, paint openen, edit-paste, opslaan als jpeg, ergens hosten en hier laten zien?
Als je na opstart control-alt-delete/taskmanager , draait er daar iets onverwachts aan programma's en/of processen?

Verwijderd

Nimrod schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:00:
het gepiep blijkt inderdaad uit de adapter te komen, dat is nieuw voor me, thx om daar op te wijzen. opwarmen/ afkoelen lijkt er weinig aan te veranderen. goed ik kan die nu wel uit de buurt leggen. is dit 'normaal'? wat veroorzaakt het?

voor de andere problemen wacht ik op confusion z'n ervaringen (zelf ben ik er overigens vrij tevreden over, uitz bovenstaande dus :))
- adapter laten RMAen
(je hebt mazzel dat het de adapter is, soms wil het gepiep ook wel eens uit de laptop zelf komen :))

- Clean install van windows doen (dus niet van de recovery partitie), of als je er echt een goede reden voor hebt dat niet te doen alle overbodige meuk uninstallen.

• Nimrod

Nimrod

Topicstarter
hm, adapter rma'en, jammer dat de batterij-autonomie niet zo schitterend is. benieuwd of dit onder on-site garantie valt >:)
clean windows install: wanneer vista er is, voorlopig hou ik het bij prutsen aan de standaardconfiguratie, en ook om te zien hoe nuttig het hele thinkvantagegedoe is (en wat ik behoud in vista)

ik ben aan het print-screenen geslaan, hieronder de hele msconfig
system.ini
; for 16-bit app support
[drivers]
wave=mmdrv.dll
timer=timer.drv
[mci]
[driver32]
[386enh]
woafont=dosapp.FON
EGA80WOA.FON=EGA80WOA.FON
EGA40WOA.FON=EGA40WOA.FON
CGA80WOA.FON=CGA80WOA.FON
CGA40WOA.FON=CGA40WOA.FON

win.ini
; for 16-bit app support
[fonts]
[extensions]
[mci extensions]
[files]
[Mail]
MAPI=1
MAPIX=1
[MCI Extensions.BAK]
aif=MPEGVideo
aifc=MPEGVideo
aiff=MPEGVideo
asf=MPEGVideo
asx=MPEGVideo
au=MPEGVideo
m1v=MPEGVideo
m3u=MPEGVideo
mp2=MPEGVideo
mp2v=MPEGVideo
mp3=MPEGVideo
mpa=MPEGVideo
mpe=MPEGVideo
mpeg=MPEGVideo
mpg=MPEGVideo
mpv2=MPEGVideo
snd=MPEGVideo
wax=MPEGVideo
wm=MPEGVideo
wma=MPEGVideo
wmv=MPEGVideo
wmx=MPEGVideo
wpl=MPEGVideo
wvx=MPEGVideo
[annie]
[MSUCE]
Advanced=0
CodePage=Unicode
Font=Arial
en de rest op:
Afbeeldingslocatie: http://img170.imageshack.us/img170/1546/sservicessb2.th.jpg
(ja, staat vol meuk, maar totnogtoe hebben m'n uitschakelpogingen alleen maar ellende gebracht en om proces per proces telkens her op te starten heb ik (nog) geen zin :) )

Verwijderd

Je zou in ieder geval een shift kunnen maken door alles behalve microsoft services/programs uit te schakelen, en te zien of dat in de richting windows of levono software wijst? Dan alles van levono/andere software weer inschakelen, behalve netservices/connection managers, die boot nog wel eens willen vertragen. Zonder iemand die hier voorbij komt met een "aha-erlebnis" blijft het toch raden, trial and error.
Niks met ctrl-alt-delete te vinden wat steeds processortijd vraagt of anders aktief is, ivm die ratelende harddisk?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

* Confusion heeft nog niet zoveel ervaring opgedaan met Windows XP op deze bak, dus ik kan je nog even niets vertellen, behalve dat linux als een zonnetje draait en ik van geen enkele van de genoemde problemen last heb. Alleen suspend en de wireless netwerkkaart doen nog een beetje moeilijk, maar daar kom ik wel uit :).

Verwijderd

Confusion schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:23:
* Confusion heeft nog niet zoveel ervaring opgedaan met Windows XP op deze bak, dus ik kan je nog even niets vertellen, behalve dat linux als een zonnetje draait en ik van geen enkele van de genoemde problemen last heb. Alleen suspend en de wireless netwerkkaart doen nog een beetje moeilijk, maar daar kom ik wel uit :).
Verder nog problemen gehad Confusion? En, ben jij toevallig ook een student in België?

Verwijderd

overlaatst schafte ik me een z61m aan. allemaal mooi en wel, op volgende dingen na. graag goede raad...

- het opstarten:
mijn vijf jaar oude laptop start xp pro sp1 op in 40 seconden. mijn nieuwe start xp home sp2 op in 2 minuten. en zoveel extra hardware heeft ie niet.
booten zelf gaat 'vlot' (35 sec), maar éénmaal het welcome-scherm verschijnt is het draaien met de vingers. en draaien en draaien en draaien. goed, er moet heel wat opgestart worden, maar waarom mag ik niet meteen beginnen terwijl alle spullen in de achtergrond langzaam maar zeker opstarten? dual core, my ass :@
* een driver-zoeken van onbekende hardware is het niet
* wanneer ik begin te prutsen in msconfig of in servicebeheer en weinig terzake doende dingen uitschakel duurt het opstartproces paradoxaal nóg langer!! dwz blijft het blauwe welcome-scherm nog wat langer hangen. terwijl hoor ik vrij weinig geratel. of ik nu één ms-service uitschakel of één externe service, telkens gaat het gewoon trager ipv de bedoelde versnelling, en dat vervelende welcome-scherm blijft eeuwen hangen
* in een extreme poging heb ik alle non-ms-services uitgeschakeld. ditmaal bleef het blauwe scherm nog al-tijd vervelend lang verschijnen, zij het iets korter. en daarna moest er nauwelijks nog iets opgestart worden. maar toen was er ook teveel gebruiksgemak verloren.
* ondertussen vraagt u: en bootvis? wel dat crasht helaas na de eerste reboot. tweak xp heb ik ook geïnstalleerd maar dat deed evenmin weinig deugd aan de zaak.

- het ronduit irritante hardeschijfgetik.
de oude laptop kreunt en ratelt en puft en warmt op, de nieuwe heeft hier duidelijk vooruitgang geboekt. alleen is er dus dat irritante geratel van de hd om de 3 à 5 seconden. is dit eigen aan de hd of zit er één of ander incompetent programma achter? ik denk aan de valprotectie (maar dat zou ik wel vreemd vinden aangezien het zich pas met de hd zou mogen moeien nadat er valbeweging is gededecteerd), of aan de symantecrommel (firewall&virusscanner). of is het iets anders? het 'constante defragmenteer'programma dat er bij zat heb ik er vrij snel afgezwierd dus dat kan het ook niet zijn.

Hoe is het nu gesteld met de alle bijgeluiden Tricky Dick? Heb je er nog steeds veel last van?

• Nimrod

Nimrod

Topicstarter
helaas wel, en een auto-update van m'n draadloze verbinding heeft die verbinding helemaal verneukt (! of de hardware is stuk :s), ik hou het nog even vol in afwachting van vista op msdnaa (ja, ik weet het, hoop doet leven - wsgl komt hier wel nog vervolg in deze thread)

edit: ik ben wel van mening dat al deze probleempjes oplosbaar zijn en ben voor het overige behoorlijk tevreden van de z61m, in feite merk ik de core duo wel tijdens het werken en alle venstertjes, programma's en achtergrondservices die hier lopen, op zich werken ze niet echt veel sneller, maar tesamen zorgen ze wel voor geen vertraging whatsoever, itt mijn andere pc's

[ Voor 40% gewijzigd door Nimrod op 12-11-2006 14:34 ]

Verwijderd

Oei, dat is lastig. Ik ben namelijk niet zo handig in het zelf knutselen aan systemen. Mijn vorige posting is misschien dan ook niet meer van toepassing :(

Verwijderd

Even een klein schopje, ik zit ook te kijken naar een Z61m en ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Zijn er meer mensen die deze problemen herkennen? En hoe bevalt de Z61m je?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Mij bevalt hij prima, maar ik draai er linux op, dus ik kan je niet vertellen of hij onder XP altijd het door de topicstarter gemelde effecten vertoont. De paar keer dat ik naar Windows moest booten heb ik er niets van gemerkt though.
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:28:
Verder nog problemen gehad Confusion?
Er zijn inmiddels drivers voor de wireless chip, dus die werkt. Suspend werkt inmiddels ook prima.
De wiki op www.thinkwiki.com heeft een hoop uitkomst gebracht, maar ik heb de webcam nog niet aan de gang onder linux en ik weet niet of dat nog gaat lukken. Drivers voor de ingebouwde valpreventie (APS) zijn nog niet helemaal af, dus dat werkt nog niet, maar in oudere modellen hebben mensen dat wel werkend, dus dat kan. Een collega heeft de fingerprintreader aan de gang gehad, dus die werkt ook. Ik heb de FireWire poort nog niet geprobeerd, maar die schijnt niet zo moeilijk te zijn om aan de gang te krijgen.
En, ben jij toevallig ook een student in België?
Nee, geen student meer en niet uit België.

Pagina: 1