XP setup reageert niet op F6 bij RAID0 installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik heb nu 2 S-ATA 320 GB Seagate Barracuda's 320 GB aangesloten.
Bovendien heb ik nog een oude 80 GB IDE HD met windows erop, windows wil ik erafhalen zodra het geinstallt is op mn 2 320GB HD's.

Nu wil ik graag deze 2 HD's in RAID 0 zetten met de 80 GB als extra harde schijf, ik weet niet of dit mogelijk is?

Voodat ik dit wilde proberen wilde ik alleen de 2 S-ATA HD's aansluiten (zonder de 80 GB HD). Dus ik sloot ze aan, startte de computer opnieuw op en deed de Windows XP SP2 erin, nu ging hij allerlei drivers detecteren maar daarna stond er "C:/ Geen disk gevonden" en hetzelfde voor D:/, E:/ en F:/.

Nu had ik een schijfje gemaakt met drivers van mijn raidcontroller? maar als ik de diskette erin deed tijdens de isntallatie en op F6 drukte reageerde hij hier niet op?

Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik heb al gesearched maar om er niet achter. Hoe krijg ik mijn 2 HD's werkend in RAID 0 met windows XP hierop?

Alle hulp is ZEER welkom!!!!

K8V SE Deluxe
AMD64 S754 3400+
X800 XT PE

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-02 10:47
Als je op het juiste moment op F6 duwt moet het werken, het kan wel een tijdje later zijn dat je reactie krijgt, omdat windows toch eerst nog een aantal bestanden gaat laden. Vervolgens moet je de locatie van de RAID bestanden aangeven, en daarna je array formateren.

In principe moet het daarna werken.

Edit: en inderdaad wat fsikke zegt, eerst even het boekje lezen enzo. Dus eerst je bios en RAID config instellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jape op 04-11-2006 01:25 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Als je een raid wilt draaien, dan zal je dat al in de raid bios moeten instellen.
Zorg er voor dat je dat eerst voorelkaar hebt, voordat je windows probeert te installeren.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je naar F6 zoekt zou je genoeg moeten vinden. Je titel is ook niet echt ok.
Maar ok, Het is inderdaad handig om XP te installen met alleen de disken aangesloten waar ie op moet.
Je moet wel van te voren een RAID0 config aanmaken. Staat allemaal in het mobo boekje hoe dat moet.
Daarna met F6 die drivers laden. Als ie niet reageerd op het toetsenbord zou ik voor de zekerheid even proberen om hem via PS/2 aan te sluiten. Wat ook andig is, is om alle card readers e.d. af te koppelen. Want waarschijnlijk zie jij in de setup alleen de cardreader nu.
Succes

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topictitel verduidelijkt :) Let hier in het vervolg eens op?

Verwijderd

welk type toetsenbord heb je? zo'n recent ding met verschillende functies op de F-toetsen? Zorg dan in ieder geval dat je F-lock aan staat... Anders mag je nog zoveel op die f-toets zitten rammen, er komt een ander commando door...

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

hehe op welke controller zitten ze ? de promise of via ? beide moet je namenlijk wel even aanzetten in de bios :) anders zien ze dus geen hd's. Verder staat er in je mobo boekje prima uitgelegd hoe je daarna een array moet aanmaken (heb het zelfde bord en het werkt foutloos)

daarna moet je ook even goed lezen hoe je moet gaan booten. de bios heeft een dubbel boot volgorde systeem

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 10:10:
welk type toetsenbord heb je? zo'n recent ding met verschillende functies op de F-toetsen? Zorg dan in ieder geval dat je F-lock aan staat... Anders mag je nog zoveel op die f-toets zitten rammen, er komt een ander commando door...
Ik vermoed ook de f-lock.

• Blue_Fear
Ik heb 2 x 2 SATA aansluitingen,

Bij de ene staat SATA PRI en SATA SEC.
Bij de anderen staat SATA2 en SATA1

Welke moet ik hebben??

[ Voor 4% gewijzigd door Blue_Fear op 04-11-2006 12:50 ]

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
ik neem toch aan dat zoiets echt in je boekje van je moederbord zal staan.

werkte de F6 toets inmiddels wel ?

• Blue_Fear
Nee ik heb zo'n standaard microsoft toetsenbord, met draad en zo'n paars stekkertje. Ik ehb F-mode geprobeerd in te drukken en daarna geprobeerd maar nog steeds niets. Nadat er staat "press F6 to install drivers" gaat de windows XP alle drivers initialiseren en daarna geeft hij dus alle C,D,E,F en dat hij daar niets op kan vinden.

Verder heb ik in de BIOS:
OnChip SATA Boot ROM op Enabled
Onboard Promise Controller Enabled > Operating Mode RAID

Dit klopt toch?

UPDATE: Ik heb nu bovendien de 2 HD's als array assigned, namelijke Striping en de BIOS herkent de HD's qua grootte (640.000+ mb), bovendien is de status functional. Daarna staat er: Setup is checking your hardware configuration en daarna komt het F6 verhaal, daarna staat er 'press F2 for Automated System Recovery' en daar reageert hij wel op (als ik F2 druK!!??) maar daar heb ik niets aan...

HELP!!!
op welke controller zitten ze ? de promise of via ?
Weet ik niet, i.i.g. de ondersten met PRI en SEC.

PS. SOrry dat ik het nu een beetje rommelig vertel, maar ik wil iedereen ten eerste zeer hartelijk bedanken voor alle reacties!

[ Voor 65% gewijzigd door Blue_Fear op 04-11-2006 13:38 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:27
Probeer een ander toetsenbord, liefst zonder F-Lock. Probeer ook eens een USB-toetsenbord.

• Blue_Fear
Het is nu wonderbaarlijk genoeg gelukt, ik heb gee idee hoe, hij installeerde de fasttrack 378 controller via de diskette. Daarna heb ik een aantal partities gemaakt en op 1 partitie ging het windows installeren. Eerst ging hij de partitie formatteren en daarna kwam het kopieren van bestanden maar daar gaf hij een fout aan. Namelijk: "kan fasttrack.cab niet kopieren" en daarna nog een drietal files niet. Ik heb deze maar geskipped want ik weet nie hoe ik dit kon oplossen.

Alles leek goed te gaan, windows was klaar met de installatie. Maar toen hij opnieuw ging opstarten kreeg ik 2 seconden de windows XP opstartbalk/scherm en toen een BSOD!!! :( :(

Wat moet ik nu doen??

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:49

duderuud

Sliden is koel

Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde driver gebruikt. Meestal staan er 2 soorten drivers op die floppy's, RAID en AHCI.
Kies de juiste controller (kijk anders in het boekje van je mobo om zeker te weten dat je de goede hebt) en kies dan voor de RAID-versie.

AHCI werkt wel onder XP maar is erg moeilijk aan de gang te krijgen.

Motor-Forum.nl

• Blue_Fear
Er stonden 4 drivers, 2 van windows 2000, 1 van windows NT en 1 van Windows XP. Ik heb gewoon die van windows XP gepakt genaamd "fasttrack 378 controller"...

Hoe moet ik nu verder om die BSOD op te lossen?

[ Voor 6% gewijzigd door Blue_Fear op 04-11-2006 14:24 ]

• The__Virus
Als hij de bestanden niet kan kopiëren, kan het zijn dat je diskette stuk is. Probeer eens andere diskettes. Of bespaar je al deze moeite en slipstream de drivers (liefst meerdere versies) m.b.v. NLite. Op het forum is hier genoeg info over te vinden. Het maakt het een stuk eenvoudiger :).

• Blue_Fear
Zie:
http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?t=49529

Eerst dit dan maar eens proberen, maar hoe kan ik uit die BSOD komen!!!

• The__Virus
Die BSOD kun je zeer waarschijnlijk niet oplossen, simpelweg omdat je geen drivers van 'buitenaf' kan installeren. Als er een BSOD komt bij de eerste opstart, betekent het gewoon simpelweg opnieuw beginnen. Aangezien hij al aangaf bestanden te missen (of niet te kunnen kopiëren), betekent het al dat er iets fout zit.

• Ray

Ray

yepz je diskette zal brak zijn. een algemeen probleem met die dingen. en zonder die promise fasttrack drivers gaat het je echt niet lukken. nb de onderste is de promise :) maar goed zoals al gezegd staat die allemaal prima in je mobo boekje

• Blue_Fear
De diskette is zeker niet brak, ik heb er namelijk meerdere geprobeerd en ik heb de driver van meerdere pagna's gedownload en bij geen één van de diskettes vond hij de volgende bestanden:
- fasttx2k.sys
- ptipbmf.dll
- fasttx2k.inf
- fasttx2k.cat

Terwijl deze bestanden toch duidelijk op de diskette staan!! (Ik heb de diskette gemaakt via makedisk.exe van de asus driver cd)

In de link die ik in mijn vorige post postte was ook te lezen dat dit - niet vinden van bestanden - een bekend probleem was bij die driver.

Mijn vraag is nu, kan het op een andere manier?

Ik zit nu in Windows via mijn 80 GB IDE HD, bij schijfbeheer zie ik mijn raid0 staan. Kan ik windows er nog op een andere manier op zetten (ik wil wel een clean install, niet al die troep die er nu op staat)

[ Voor 25% gewijzigd door Blue_Fear op 04-11-2006 18:14 ]

• The__Virus
Zoals ik al eerder zei, met NLite.

• Blue_Fear
Ok daar ga ik wat meer over zoeken.
Thanks.

[ Voor 11% gewijzigd door Blue_Fear op 04-11-2006 18:15 ]

Verwijderd

Laat maar.

Sorry

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 18:22 . Reden: slecht gelezen ]

• Ray

Ray

tja ik zou ff een rar kunnen maken van de inhoud van mijn driver disk, dan weet je zeker dat je de goede hebt. je kan natuurlijk wel een verse windows install doen vanaf je huidige install op de raid array. Nadeel is dan wel dat je boot.ini op die hd staat en je dus niet meer kan wisselen. Aan de andere kant is dat ook wel weer redelijk makkelijk te verhelpen.....

[ Voor 53% gewijzigd door Ray op 04-11-2006 18:37 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

USB toetsenbord?
Probeer eens een gewone PS/2

Mijn USB toetsenbord werkt met opstarten ( DEL )
Maar F-knoppen werken niet

Ik heb een G15

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Blue_Fear
Nee, ik heb 2 PS/2 toetsenborden geprobeerd en bij beiden werkt het niet. Het werkt slechts heel soms, bij toeval....

Ik heb Nlite geinstallt maar als ik de I386 folder selecteer zegt hij dat hij hem niet kan vinden (i386 is dat niet intel, ik heb AMD64 :S).

Ben al sinds gisternacht met die HD's bezig, ik wordt er helemaal gek van. Nu ben ik weer allemaal andere dingen aan het doen zoals die Nlite, wat moet ik nu selecteren in Nlite???

[ Voor 4% gewijzigd door Blue_Fear op 04-11-2006 18:55 ]

• Ray

Ray

zoals al gezegd klopt je disc waarschijnlijk niet. 2 opties

haal even de rar van mijn link af en klaar. ...link verwijderd

of je zet ze op de andere controller (via) maakt een nieuwe array en begint opnieuw

enne ff rustig adem halen enzo. tis echt super simpel namelijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 04-11-2006 23:42 ]

• Blue_Fear
Tnx Stuiter, dat kan ik ook doen natuurlijk ;)

Is de Promise niet sneller dan de VIA??

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Blue_Fear schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 18:49:
Nee, ik heb 2 PS/2 toetsenborden geprobeerd en bij beiden werkt het niet. Het werkt slechts heel soms, bij toeval....

Ik heb Nlite geinstallt maar als ik de I386 folder selecteer zegt hij dat hij hem niet kan vinden (i386 is dat niet intel, ik heb AMD64 :S).

Ben al sinds gisternacht met die HD's bezig, ik wordt er helemaal gek van. Nu ben ik weer allemaal andere dingen aan het doen zoals die Nlite, wat moet ik nu selecteren in Nlite???
i386 is x86 architectuur :) , dus gewoon voor Intel x86 & AMD64 (draaiende zijnde x86 )

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Ray

Ray

Blue_Fear schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 19:49:
Tnx Stuiter, dat kan ik ook doen natuurlijk ;)

Is de Promise niet sneller dan de VIA??
nee hoor, beide controllers hebben ongeveer dezelfde prestaties. Ik zit er zelf nog over te denken een 2e raid 0 te maken op de via :)

laat even weten als je de file's binnenhebt, dan haal ik de link weer weg (staat op prive space)

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 04-11-2006 20:05 ]

• Blue_Fear
Ik heb het binnen, tnx!

Verwijderd

ik heb ook vaak problemen met die makedisk.exe van ASUS, kreeg ook dezelfde foutmeldingen

wat ik toen simple heb gedaan, is de bestanden die die niet kon kopieeren tijdens het setup met windows verkenner op de floppy gezet. als een melding krijgt dat die niet kan kopieeren pauzeert het setup namelijk. je kunt dan rustig de floppy eruit haallen, in een andere pc drukken, cd erbij pakken en gewoon op de floppy er overheen kopieeren. dan floppy terug steken en op retry drukken in setup.

dan leest die em meestal wel en gaat setup gewoon verder.

als windows die driver dan echt weigert te kopieeren kun je beter het setup af breken want windows
gaat never nooit starten van een partitie op een controller waarvoor het geen drivers heeft.

• Blue_Fear
Ja hij wil het dus echt niet pakken bij mij, ik heb een dikette geprobeerd via makedisk waarbij hij de map WINXP met daarin de 4 bestanden zet op een andere, nieuwe diskette.

Bovendien heb ik geprobeerd de 4 bestanden los erop te zetten, werkte ook niet...

Ook heb ik dat programmatje Nlite gebruikt, ik heb de originele winxp SP2 gepakt en bij drivers heb ik de map WINXP van VIARAID en de map WINXP van PromiseRAID hierbij geselecteerd. Bij het opstarten kreeg ik de error:

Reboot en select proper boot device...

Grrrr, de computer moet mij echt hebben....

[ Voor 3% gewijzigd door Blue_Fear op 04-11-2006 23:31 ]

• Ray

Ray

of je snapt de settings nog steeds niet :) zoals gezegd heeft je bios ook een dubbele boot sequence. je kan 2 maal een volgorde instellen. maar goed ik zeg het nu voor de laaste keer RTFM !!!!

• Blue_Fear
Verder heb ik in de BIOS:
OnChip SATA Boot ROM op Enabled
Onboard Promise Controller Enabled > Operating Mode RAID

Dit klopt toch?
Dit had ik eerder gepost, toen geen reactie :(
Wat moet ik nu anders doen dan?
Ik heb die manual al meer dan 10 keer gelezen en heb ook got helemaal afgezocht op de keywords k8v se deluxe, raid, sata, drivers, promise en via... Bovendien gegoogled erop, ik kan er ook niets aan doen :(

[ Voor 30% gewijzigd door Blue_Fear op 05-11-2006 00:28 ]

• Blue_Fear
Het is gelukt!! Via slipstream uiteindelijk....

Nu heb ik de 2 SATA HDs gepartitioneerd. Vervolgens heb ik van mijn 80 GB HD de windows xp eraf gehaald met partition magic (de C:/), de D:/ is mijn backup voor al mijn data.

Alleen toen ik opnieuw opstartte kreeg ik weer "Reboot en select proper boot device"...

Hoe kan ik het instellen dat hij de raid0 als opstartschijf ziet en de 80 GB HD als een aparte data schijf????

• Ray

Ray

zuuuucccchhhhhhttttttttt, in je bios. ik heb al diverse malen verteld dat er een dubbele sequence is. nou hoop ik alleen voor je dat je niet de oude hd als werkelijke boot hd had want dan stond daar dus je boot.ini op.

1 of je volgorde staat fout, dat zal sowieso want anders had het systeem direct vanaf je raid geboot
2 dat betekent dus dat je oude ide hd de boot.ini bevatte
3 je bent nu deels de klos :)
4 zet de volgorde goed in de bios
5 start op met de xp cd en kies voor herstel
6 xp zal nu de raid partitie gereed maken
7 het zou moeten werken nu

mits natuurlijk je raid wel op actief staat....... (je hd config bedoel ik dus)

je moet dus eerst kiezen voor de controller, dan moet bij 1e boot deviceje array gekozen kunnen worden

[ Voor 84% gewijzigd door Ray op 05-11-2006 13:30 ]

• The__Virus
Boot sequence aanpassen... Je array is wordt wel als bootable gezien?

• Blue_Fear
Alles gelukt!!! Iedereen bedankt voor de replies...

• Ray

Ray

Blue_Fear schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:31:
Alles gelukt!!! Iedereen bedankt voor de replies...
hehe en baal je nu een beetje als je door hebt hoe simpel het eigenlijk is :9~

• Blue_Fear
Haha ja, maar ik had nog nooit met SATA gewerkt, er zelfs niets over gelezen tot gisteren....
Maar zeer tnx!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vvanmeurs/benchmark.JPG

Is dit een normale snelheid voor Raid0???

[ Voor 33% gewijzigd door Blue_Fear op 05-11-2006 13:49 ]

Verwijderd

yep, raid0 met 2 schijven zit zo tussen de 85-115MB/s.

maak met raid0 altijd voldoende backups want als 1 schijf een klein foutje maakt ben alles kwijt op beide schijven. en dat hoeft niet eens een complete hd-crash te zijn.

heb het zelf al meermaals meegemaakt dat bij mijn raid-controller zijn config verloor en zo mijn raid vernagelde. zekere met wat goedkopere onboard controllers wil dit wel eens voorkomen en dan mag je je raid opnieuw creeeren, alles kwijt dus.

• The__Virus
Vind het zelf niet zo'n goede score, maar dit is niet het topic om daarover te discussiëren :).

Verwijderd

het gaat wel om een host-based promise fastrack 378, dus tja natuurlijk zijn er betere controllers maar voor deze kunnen we wel vaststellen dat de drivers goed zijn geinstallerd en er geen verder bottlenecks kwa performance zijn.
Pagina: 1