Toon posts:

Systeem start niet op met SATA harddisk aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met m'n handen in het haar betreffende het volgende probleem:

Mijn PC wil niet meer opstarten zodra ik een SATA HD aansluit. Mijn systeem blijft al hangen zodra hij een SATA HD detecteert. Tijdens de bootup zie ik dan:

RAID BIOS Setting utility 1.05_964

Primary Master: /

--> Hier blijft het systeem dan hangen en kan ik niets meer doen

Soms herkent hij de SATA disk wel maar blijft hij hangen nog voordat het windows opstartscherm verschijnt. In beide gevallen blijft het HDD LEDje branden en freezed het systeem volledig.

Als ik alleen een IDE harde schijf (of schijven) heb aangesloten is er geen vuiltje aan de lucht.

Ik heb windows XP al opnieuw proberen te installeren met nieuwe SATA/RAID drivers op floppy. Windows setup herkende de sata HDD wel, formatteerde deze ook, maar tijdens de install bevroor het systeem weer volledig :?

Graag jullie hulp !

Specs:

Asrock K8S8x
AMD 64 3000+
2x 512 MB DDR
Sapphire 850XT AGP
Maxtor Diamond10 ATA 250 GB
Seagate 160 GB SATA
WD Caviar SATA 320 GB

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:22

duderuud

Sliden is koel

Check in je bios of AHCI uit staat.

Motor-Forum.nl

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41
duderuud schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 14:12:
Check in je bios of AHCI uit staat.
Dat heeft een Asrock K8S8X niet

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 12:36
Brak moederbord? Brakke schijf? Het lijkt me dat je Sata controller niet helemaal fris is of dat je schijf niet helemaal fris is. Even testen dus.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Heeft je maxtor een jumper? Misschien dat je die nog moet verzetten.
Meeste sata schijven hebben geen jumpers, maar ik weet dat sommige deze hebben.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT.

Ik zou eerst eens de handleiding lezen want je ben de zoveelste met hetzelfde probleem dat toch echt heel eenvoudig is op te lossen.

Je moet sowieso een RAID-ARRAY aanmaken in het RAID-BIOS-Utility. Dit wijst zich absoluut vanzelf. Ook moet je in Windows de bijbehorende drivers installeren. Deze zijn meestal te vinden op een bijgeleverde CD óf op de website van de fabrikant. Kijk ook of je MB SATA1 of 2 ondersteund en zet de jumper achter op de HD in de juiste positie.

Ook maar eens lezen:
RAID FAQ
Serial ATA FAQ

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 04-11-2006 19:19 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het probleem zowel bij m'n gloednieuwe WD caviar 320GB SATA-II als bij m'n oudere Seagate SATA schijf, het zal dus waarschijnlijk niet aan de HD liggen

@duderuud : ik heb idd geen AHCI settings in m'n bios

@job: ik heb de jumper op de maxtor op master staan, maar ook zonder de maxtor schijf aangesloten treedt het probleem op

@Guardian Angel : " Welkom op GoT." : dank je, maar ik ben al meer dan 5 jaar een vrijwel dagelijkste bezoeker van Tweakers.net

"...dat toch echt heel eenvoudig is op te lossen." : geloof me, ik heb echt alles geprobeerd, inclusief de tips die in de SATA en RAID FAQ's terug te vinden zijn. Ik doe een beroep op jullie kennis als laatste middel om een oplossing voor het probleem te vinden.

In de RAID bios utility wordt de SATA schijf wel herkend, de jumpersettings lijken het probleem niet te zijn en aan de windowsdrivers ligt het ook niet.

Ik heb zelf het vermoeden dat de onboard (Sis 180) SATA/RAID controller het probleem is, de vraag is, hoe kom ik hier achter ?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:41:
@Guardian Angel : " Welkom op GoT." : dank je, maar ik ben al meer dan 5 jaar een vrijwel dagelijkste bezoeker van Tweakers.net
Geregistreerd 4 11 2006 1 post, je bent een nieuwe gebruiker. :)

Ik heb het manual eens gedownload en merkte dat daarin niets over RAID aanwezig is. Toch lijkt het me dan logisch eerst een RAID-array te configureren en wel 1 voor elke SATA HD en desgewenst een van de 2 arrays bootable maken. Hierna zou je dan wel de bootvolgorde in het standaard BIOS moeten aanpassen.

Heeft het e.e.a. ooit wel gewerkt?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem heeft > 2 jaar prima gewerkt (zonder RAID configuratie) totdat mijn systeem plots zwaar crashte. Opstarten naar Windows was niet meer mogelijk. Na enige diagnostiek verricht te hebben, kwam ik tot de conclusie dat mijn Maxtor Diamond 11 SATA HDD de boosdoener was. Ik heb de HD geretourneerd naar Sallandautomatisering en ik heb een nieuwe HD mogen uitzoeken (WD caviar 320 GB SATA-II).

Sinds die crash loopt het systeem steeds vast tijdens bootup zodra ik een willekeurige SATA HD heb aangesloten.

Ik wil eerst proberen het systeem te laten opstarten met één SATA HD aangesloten, laat staan een RAID-configuratie.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Waar kan ik de RAID-handleiding vinden van dit MB en wat voor merk en type voeding heb je? Kun je tijdelijk eens her BIOS flashen?

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 05-11-2006 08:20 ]

ARME AOW’er

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
Kijk even of je je nieuwe hd m.b.v. een jumper kan cappen op S-ATA 150 snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de jumper van m'n WD Caviar 320 SATA eens op 150 MB/s only gezet, toen starte het systeem wel op tot in Windows en windows herkende de schijf. Ik kon er ook data naar kopieren e.d. :)

De vreugde was echter van korte duur. Toen ik de schijf probeerde te benaderen vanuit systeembeheer --> schijfbeheer liep het systeem weer vast. Na diverse reboots blijkt het systeem toch niet stabiel. (bijvoorbeeld halverwege tijdens het kopieren van een file naar de SATA HDD loopt het systeem vast)

BIOS maar eens geflashed naar de meest recente versie. Helaas geen verbetering.

Niet alleen in Windows loopt het systeem vast, maar ook als ik bijvoorbeeld PartitionMagic probeer te laden vanuit een floppy in DOS loopt het systeem vast.

@ Guardian Angel: - de voeding is een Syntax 420 Watt
- ik kan zo gauw geen RAID-handleiding vinden voor het MB, de PC heeft trouwens altijd goed gefunctioneerd zonder RAID-configuratie

Dank voor de tips tot zover.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hoe oud is die, voor mij totaal onbekende, voeding? Kun je eens meten of de lijnen stabiel zijn? Misschien kun je ook het geheugen eens testen.

Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet dat je in RAID moet draaien maar dat het mogelijk is dat je wél twee ARRAYS van elk één HD zou moeten configureren. Weet je nog of je dat de vorige installatie hebt gedaan?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is ca. 2 jaar oud, gekocht in Duitsland. Ik heb niet de middelen om de voeding door te meten. Mijn systeem draait volledig stabiel met 2 (P)ATA harddiscs aangesloten, het lijkt me daarom minder waarschijnlijk dat de voeding of geheugen het probleem zou zijn

Ik heb in het verleden nooit een aparte array moeten aanmaken. Het was gewoon plug en play.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de knoop maar doorgehakt en een nieuw MB besteld. (Asus K8V-X SE)
Alles werkt nu naar behoren.
Toch de onboard SATA controller het probleem geweest denk ik.

Iedereen bedankt voor de hulp.
Pagina: 1