Toon posts:

budget gamesysteem (~500 euro) iemand advies of opmerkingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hou van de zwaardere games maar m'n systeempje trekt het niet meer... Ik speel nu Oblivion op 480x640 en alle opties zo laag mogelijk en nog heb ik een lagere fps dan leuk is.

Ik wil nu gaan upgraden met als doel dat pas over een jaar of drie de nieuwste games weer echt onspeelbaar worden. Mijn budget is 500 euro maar daar ben ik met m'n lijsje hieronder al overheen Ik ben niet kritisch: ik hoef geen superhoge resoluties op m'n 17inch scherm en ik wil best wat grafische opties uitzetten voor hogere fps.

Nu gebruik ik een athlon 1800 en agp videokaart dus dat wordt een grote upgrade want ik heb voor de komende drie jaar toch wel pci-e en duo core of x2 processor nodig?

Ik vraag me af wat jullie van onderstaand lijstje vinden, vooral of de videokaart niet overdreven is? En kan ik kan ik voor een budget game systeem niet toch beter een goedkopere athlon 64 nemen? Iemand opmerkingen of advies?

Radeon X1950Pro (256 MB GDDR3) € 199.00
De 1950 Serie wordt met een PRO versie uitgebreid. De kaart heeft een op 1440 MHz geklokt GDDR3 geheugen en een GPU kloksnelheid van 621 MHz. Bovendien kan de PCI-Express grafische kaart bij gebruik van een Crossfire moederbord met een tweede (identieke) X1950PRO kaart worden gekoppeld.

Ik lees goede reviews over de Radeon x1950Pro en het energieverbruik valt mee? Ik heb ook overwogen een goedkopere kaart van rond 100 euro te nemen en dan een iets duurdere intel duo core processor te nemen. De duo cores van intel zijn toch energiezuiniger en wat sneller?

Athlon™ 64 X2 4200+ (2200 MHz) € 189.00
Ik heb me lijstje op alternate.nl samengesteld en dit was de goedkoopste leverbare X2 processor.

9NU Neo-V € 64
Het MSI K9NU-Neo-V moederbord is met de NVIDIA M1697 Northbridge uitgerust en ondersteunt processoren op socket AM2. Dit moederbord werkt met de nieuwste technologieën in vorm van PCI-Express en DDR2-geheugen. Verder is het ATX Moederbord uitgerust me teen netwerkkaart, een 8-kanaals Audio codec, vier Serial-ATA II aansluitingen en een 2-kanaals IDE controller.
Een voordelig basis moederbord zonder dingen die ik toch niet gebruik, leek me. Ik ga ook niets overclocken

1 GB DDR2-533 Kit (1024 MB) € 105.00
Bijpassend geheugen

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Videokaart overdreven??? alsof je in een 500 eurosysteem een overkillcomponent kan kiezen:s. Ik zou toch echt wat doorsparen.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

je kan ook kiezen voor een socket 939 systeem, scheelt je tog wat ..
x2 3800+ ? 138,-
Asrock Daulvsta2 59,-
1 Gb pc3200 max 80,-
radeon x1950 Pro,

het kan veel voordeliger en je kan er tog ook alles goed mee spelen schat ik zo !

maarja what the point eigelijk 500 euro budget en 3 jaar mee gaan met alle games is een woord wat ik niet ken, ik zou ook doorsparen, of een single core proc nemen, 3700+ ?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt bomvoyage! Ik dacht dat alle x2's op am2 sockets moesten. Dat scheelt idd geld. Nadeel is misschien dat aankomende AMD processors ook socket am2 krijgen, dan kan die met een bios update ook in het moederbord dat ik nu had gekozen mocht ik willen upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
btw ik geef toe dat drie jaar erg optimistisch is maar ik heb er gewoon niet veel geld voor over en ik ben niet kritisch. Als bijvoorbeeld over twee jaar de nieuwste games met alle grafische opties op laag nog enigszins speelbaar zijn ben ik al tevreden.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een X2 3800+ lijkt mij een dikke bottelneck voor de X1950. In mij mening kan je beter een wat snellere CPU halen en een iets minder GPU.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
PilatuS schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 22:41:
Een X2 3800+ lijkt mij een dikke bottelneck voor de X1950. In mij mening kan je beter een wat snellere CPU halen en een iets minder GPU.
Dat is volgens mij grote onzin. Nee, het is gewoon grote onzin.
Als de TS nu een gpu van 500 euro had voorgesteld had je misschien gelijk gehad, maar een 3800x2 is een prima processor. Zeker voor de wat simpele videokaarten (met alle respect hoor, TS)
Daarnaast is een 3800x2 makkelijk te overclocken.

Zie ook dit: nieuws: Invloed processor op gameprestaties gemeten (oud nieuws, maar toch)

Ik vergeet trouwens te zeggen dat de TS het toch wel kan vergeten om 3 jaar met de voorgestelde pc te doen. Maar ja, als het budget er niet is, dan zit er niet anders op.
Ik zou alleen toch proberen om net iets langer te sparen, en de pc kopen tegen de tijd dat Vista uitkomt. Mensen zullen tegen die tijd waarschijnlijk graag een dx10-kaart willen, waardoor oudere niet dx-10 kaarten goedkoper worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Quacka op 03-11-2006 23:34 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ik zie dat met gamen 1 core van mijn E6600 op 3.1GHz 90% wordt belast lijkt mij een X2 3800+ toch een aardige bottleneck aangezien die stukken langzamer is.

Dikke bottleneck is misschien wat overdreven maar ik denk toch dat als je met die X1950PRO een snellere CPU neemt dan die X2 3800+ de framerate zeker flink vooruit zal gaan.

In mijn mening is een X2 3800+ met X1950PRO niet in verhouding.

Aan benchmarks te zien is de X1950PRO ongeveer gelijk aan mijn X1900XT op stock.
Die tests in die link zijn trouwens met een 7800 GT, een kaart die stukken langzamer is dan een X1950PRO.

Dat het volgens jou dikke onzin is da's prima. Maar dat het een feit is ben ik het niet mee eens.
Ik kan wel wat benchmarks draaien met mijn CPU op 2.4GHz en op 3.1GHz.

[ Voor 39% gewijzigd door PilatuS op 03-11-2006 23:53 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
PilatuS schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 23:38:
Als ik zie dat met gamen 1 core van mijn E6600 op 3.1GHz 90% wordt belast lijkt mij een X2 3800+ toch een aardige bottleneck aangezien die stukken langzamer is.

Dikke bottleneck is misschien wat overdreven maar ik denk toch dat als je met die X1950PRO een snellere CPU neemt dan die X2 3800+ de framerate zeker flink vooruit zal gaan.

In mijn mening is een X2 3800+ met X1950PRO niet in verhouding.

Aan benchmarks te zien is de X1950PRO ongeveer gelijk aan mijn X1900XT op stock.
Die tests in die link zijn trouwens met een 7800 GT, een kaart die stukken langzamer is dan een X1950PRO.

Dat het volgens jou dikke onzin is da's prima. Maar dat het een feit is ben ik het niet mee eens.
Ik kan wel wat benchmarks draaien met mijn CPU op 2.4GHz en op 3.1GHz.
Nee, dan moet de volgende benchmarks gaan draaien:
1. met een 3800x2 + 1950pro
2. met een betere processor en een slechtere gpu zodat je net zo duur uit bent als in setup 1.

Want dat is het probleem: Een beperkt budget.
Wellicht heb jij gelijk dat er een snellere setup mogelijk, maar jij gokt dat het grote verschillen zijn. Dat geloof ik dus echt niet.

Wat ik al helemaal niet begrijp is waarom Tweakers.net in zijn BBG kiest voor een E6600 (dezelfde als dat jij hebt, toch?) om die te combineren met een videokaart van bijna 500 euro.
Dit terwijl jij zegt dat diezelfde CPU overclocked al bijna problemen heeft met die videokaart. Hoe moet dit standaard dan wel niet zijn? (2,4 tov 3,1 is een vrij groot verschil van 30%)
Ik citeer ff de bbg van september:
" Op standaardsnelheid is de E6600 met zijn twee kernen op 2,4GHz ruimschoots voldoende voor de nieuwste games"
Wat voor resolutie gebruik jij dan? Want die moet dan wel behoorlijk hoog zijn.

Als je echt gelijk hebt, dan kan je maar beter de mensen van de BBG waarschuwen dat ze beter een duurdere cpu kunnen inzettten...
Maar ik denk dat je die mensen alleen kan overtuigen met cijfers dan wel onderzoeken die jouw bewering ondersteunen.
Want op tweakers zijn de meeste mensen ervan overtuigd dat gpu een veel grotere invloed heeft op gameprestaties dan dat de cpu heeft.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PilatuS schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 23:38:
Ik draai zelf een X2-4200 (S939) met een 7900GTX, Guildwars trekt mijn CPU amper over de 60% heen, alleen CoH haalt 80-90%. Ik heb een 2 maanden moeten draaien met een X2-3800, welke (voor mijn gevoel) amper prestatie verlies gaf. Natuurlijk een 5-10 fps lager, maar is dat met een budget PC op 50-60fps nog echt van belang?

Dan praat je over een GPU van een kleine 400 euro, zelfs daarmee trekt ik dus mijn CPU niet tot 'het einde', wat in jou bewering helemaal 'niet in verhouding' zou moeten zijn.. Natuurlijk als ik de nieuwste games pak met de hoogst mogelijke resolutie ik pas echt verschil krijg, maar TS geeft duidelijk aan:
ik hoef geen superhoge resoluties op m'n 17inch scherm en ik wil best wat grafische opties uitzetten voor hogere fps.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Laten we nu even on-topic blijven. Nogal veel discussies over specifieke meningsverschillen de laatste dagen. Misschien is het handiger om gewoon je mening te geven en de topicstarter zo veel mogelijk te helpen zonder anderen aan te vallen.

On topic: 500 euro voor een modern game-systeem is volgens mij erg lastig. Een gebalanceerd Core 2 Duo systeem (wat het snelst is op het moment) is erg lastig met dit budget. Eigenlijk is 500 euro amper genoeg voor een internet/office pc, laat staan een fatsoenlijk gaming systeem. In de berichten hierboven wordt al aangeraden om door te sparen. Ik kan dit alleen maar beamen, aangezien het ook verwacht wordt dat hardware weer iets goedkoper gaat worden in de eerste maanden van 2007. Ook kun je dan gelijk Windows Vista halen in plaats van Windows Xp, zit je gelijk voor een paar jaar goed, zonder extra upgrades en kosten achteraf. Tenzij je XP nog graag een lange tijd blijft gebruiken, of je sowieso geen legale software gebruikt natuurlijk...

Als je toch nu een systeem wilt, ga dan voor de C2D E6300, 1GB geheugen, een videokaart van ongeveer 150 euro maximaal, en een simpel moederbordje en wat je verder maar nodig hebt. Je moet nu eenmaal compromissen sluiten met zo'n budget. Je kunt dan wel een tijdje redelijk gamen, maar in sommige games zul je de settings op laag of medium moeten zetten. Daarom nogmaals: even doorsparen is naar mijn mening wel aan te raden. Met 800-900 euro kom je al een stuk verder (monitor heb je al toch?). In ieder geval succes ermee!

[ Voor 7% gewijzigd door geert1 op 04-11-2006 12:41 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zou die X2 4200+ vervangen door een C2D E6300 en een MSI P965. Dan ben je zon 30 euro meer kwijt, maar het is het geld waard en heb je imo een evenwichtig systeempje. Eventueel kun je er later nog 1GB bijplakken.
En dan nog iets anders.. gaat je voeding het wel trekken? Aangezien je nu met een 1800+ zit neem ik maar aan dat je voeding ook niet al te sterk is. Waarschijnlijk heb je dan een nieuwe voeding nodig.

Verwijderd

Als 500 euro het budget is en de enige eis is dat de spelletjes de komende 3 jaar een beetje soepel gespeeld kunnen worden, dan is het volgende toch voldoende?

Asrock ConRoeXFire-eSATA2
€ 85,-
Levering in 3-5 dagen

Intel C2D E6300
€ 195,-
Levering binnen 24 uur

Buffalo 1 GB DDR2-533 Kit
€ 105,-
Levering binnen 24 uur

Sapphire Radeon X1650Pro (256 MB GDDR3)
€ 129,-
Levering binnen 24 uur

Subtotaal: € 514,-

Processor kan je zeker nog 3 jaar mee vooruit, en op een lage resolutie kan die videokaart volgens mij ook nog wel een tijdje mee. Het is idd even de vraag of je voeding wel voldoende is, maar die C2D is natuurlijk weer erg zuinig.

Overigens, als je bij cool-prices bestelt:

ASRock ConroeXFire-Esata2, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 74,95 Weinig voorraad

Twinmos 1024MB DDR2 (2X512MB) PC5300 667MHz CL5 Dual Channel Kit € 97,95 Weinig voorraad

Intel Core 2 E6300 ( 1,86GHz. , 266MHz. QDR FSB, 64Kb. L1, 2MB L2)Boxed € 176,95 Voldoende voorraad

Sapphire Radeon X1650 Pro 256MB DDR2 (PCI-e, DVI DL) € 112,85
Weinig voorraad

Totaalprijs € 462,70

Kan jezelfs nog je voeding enigszins binnen budget upgraden, mocht dat nodig zijn. Weinig voorraad betekent trouwens dat je gewoon snel moet zijn :P

Edit: Ik zie ineens dat de videokaart bij cool-prices DDR2 geheugen heeft. Je kan natuurlijk de videokaart evt wel los bestellen bij Alternate, dan ben je zo'n 30 euro incl verzendkosten extra kwijt bovenop die 463. Zit je nog binnen budget ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 10:36 ]

Pagina: 1