Zin/Onzin VMWare dedicated XP

Pagina: 1
Acties:

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Topicstarter
Je hebt soms wel es van die ideeen die je in je hoofd die hartsikke leuk klinken. Maar of het nu echt nut heeft? Ik wil er hier 1 in de groep gooien.

Heel simpel gezegd. Ik probeer me te bedenken om het nuttig is om een XP bak op te zetten met bijvoorbeeld een PE versie. Zo kaal en simpel mogelijk. En daar enkel VMware op te zetten. En dan via VM's te draaien wat je op dat moment nodig hebt. Misschien een 2e partitie die je fysiek kan koppelen aan iedere VM voor simpele zaken als je Fav's, doc's en misschien een verzameling basic tools.

Nu ben ik een notoire vervuiler. Kale installatie met het voornemen die eerst goed en compleet standaard in te richten, te imagen en dan te gebruiken als mijn systeem weer teveel vervuild om te restoren. maar het komt er nooit van....

Mijn idee dus. 1 rotzooi VM voor internetten, chatten etc., 1 voor Hometheatre, 1 test, en natuurlijk voor het werk een image en test server setups of troubleshoot omgeveingen met sniffers e.d.

Zou dit een oplossing zijn? Soort van thinclient idee zonder de server voor de sessies.

Ik weet het, gebruik Linux of whatever. Misschien, maar XP ben ik beter mee bekend, en een kale snelle windows als boot, als statische omgeving? Ideaal voor snel ff wat internetten zonder rotzooi e.d.

Dit topic start ik om es wat te horen van mijn mede fanatiekelingen. Nog geen kans gehad met collega's te babbelen omdat we allemaal een buitenfunctie hebben en MSN nooit aanstaat. Dus leek GOT me een leuke klankkast.

Dus hierbij een balletje opgegooid.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Achja, hier thuis werk ik ook weleens zo. Een gewone XP installatie met games etc op een maxtor, en op de andere maxtor een Kale XP Pro met daar op de desktop alleen VMWare en FF. Van daaruit start je dan de VM's die je nodig hebt. Draai hier 1 volledig gecustomizede Xoblite XP VM, 1 Netware 6,5 VM, een Ubuntu 6.10 VM, 1 Backtrack VM, 1 XP test/dev install, en last but not least 1 Beos VM :P

Het werkt op zich best lekker, zorg wel voor voldoende RAM (en vergeet niet dat je geen 3Dondersteuning hebt)

[ Voor 10% gewijzigd door Janssen op 03-11-2006 23:20 ]

• makkie ;)

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Topicstarter
Zou zo'n omgeving niet zakelijk ook interessant kunnen zijn? Al dat gedoe met U3 USB key's, Desktop online, TS omgevingen. Waarom niet een 4 GB USB key, VM disk erop en werkstations die enkel en alleen een basic XP hebben. Een beetje zoals die stripped W2003 server waar Microsoft mee bezig is.

Ik heb nog steeds niet goed gekeken hoe kaal je XP kan draaien, maar als je een werkende PE van 150 MB kan creeeren zou je hier heel mooi basic terminals kunnen creeeren waar je dmv een USB key met je eigen VM in een handomdraai je eigen omgeving hebt gestart.

Misschien moet ik eerst eens wat meer gaan inlezen hoor. Veel van de dingen die ik zo opgooi zullen vast al eerderd zijn gedaan.

Kun je VMWare trouwens ook zonder installatie draaien? De player erbij op je USB Sticky?

Verwijderd

makkie ;) schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 00:44:
Zou zo'n omgeving niet zakelijk ook interessant kunnen zijn? Al dat gedoe met U3 USB key's, Desktop online, TS omgevingen. Waarom niet een 4 GB USB key, VM disk erop en werkstations die enkel en alleen een basic XP hebben. Een beetje zoals die stripped W2003 server waar Microsoft mee bezig is.
Nee, niet echt interresant, omdat je dan als je met VMware een sessie van windows draait, je twee licensies moet betalen, 1 voor installed XP en 1 voor VMware XP...alleen interresant als je bedrijf linux workstations heeft en je persee wilt dat je werknemers in MS-Office documenten maken, die kunnen dan mooi VMware gebruiken...maar anders, kun je netzo goed Go-Back installeren die alle veranderingen van de C: schijf (of welke schijf/schijven die je maar wilt) bij elke reboot terug zet naar de standaard (pre defined) instellingen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het lijkt mij een beetje overbodige verspilling van schijfruimte. Om, zeg eens, 4 VM's te draaien ben je 4 installaties van het besturingssysteem nodig. Die zijn al gauw 2GB per stuk, dus zo'n 8GB (en dan heb je verder nog geen applicaties).

En verder ben ik qua performance ook niet echt een liefhebber van VM's voor desktopapplicaties. Het blijft toch trager aanvoelen dan een 'echte' PC. Ik heb natuurlijk niet een snelle PC gekocht om vervolgens alleen maar trage virtual machines te draaien.

• makkie ;)

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Topicstarter
Licenties, hmmm, ja, da's wel waar.

Maar OEM licenties XP zijn inkoop niet echt zo duur hoor 140 €

Klik!

En Reborn kaarten e.d. zijn ook niet gratis :p 100 €

Klik!

Daar valt zeker iets voor te zeggen, maar wat als je net als ik meerdere machines hebt?

Mijn normale beestje zit een E6600 in met 2 Gb geheugen. Daar staat gewoon 1 OS op. Maar mijn laptop heb ik nodig voor mijn werk, en als ik in een hotelletje zit, of gewoon thuis voor het internetten en RDP voor het sleutelen aan mijn thuis pc's, en voor werken bij klanten e.d.

Mijn werk wil dat ik hun image gebruik op mijn laptop. maar die vind ik log en instabiel. Dus in een VM kan ik deze draaien die ene keer als ik het nodig heb, voor onze standaard applicaties zonder die rotzooi op de host OS te installeren. En die lichtgewicht XP enkel voor internet, Torrents, en RDP sessies gebruiken bijvoorbeeld. En mijn idee was er nog een VM bij te maken voor netwerk tools en dat soort ongein. Tevens kan ik er dan nog wat maken met een image van de klant waar ik dan ben om in 1 keer alle settings, outlook, etc. bij de hand te hebben. Dit alles zonder alle andere systemen te kruisbestuiven en dus onnodig traag te maken. Dualboot is ook een oplossing, maar niet bepaald flexibel.

En ruimte is niet echt een issue met een 300 GB USB HDD en 70 Gb in die laptop intern toch?

[ Voor 13% gewijzigd door makkie ;) op 07-11-2006 15:25 ]

Pagina: 1