/bin/ verwijderd

Pagina: 1
Acties:

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:31

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Hey

Door een zeer stomme fout van mij heb ik (volgens mij) een gedeelte van mijn /bin/ deleted. Ik kan nu niet meer via SSH en Webmin inloggen op mijn server. Niet onder root en ook niet onder een aangemaakt account. Krijg een Access denied, en hij blijft om een password vragen.

Wat kan ik nu doen? Heb al wat gezocht maar tevergeefs. (Ik draai ClarkConnect 3.2)

Heel erg bedankt

[ Voor 16% gewijzigd door TommyGun op 04-11-2006 15:03 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Probably is je /bin/bash pleitos, heb je fysieke toegang tot je bak? Of wellicht root-FTP-toegang zodat je een bash-binary kunt terugzetten?

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Via FTP kom ik er niet in onder root. Wel onder mijn aangemaakte account maar dan zit ik alleen maar in /home/*nickname*. Daar zie ik wel de files .bash_logout .bash_profile en .bashrc

Ja, ik heb fysieke toegang.

Edit; ik kom nog wel in PHPMyAdmin maar of je daar iets aan hebt?

[ Voor 30% gewijzigd door TommyGun op 03-11-2006 20:33 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Okay ik kan er wel in via Webmin, en daar zit o.a;

Command Shell
Enter a Unix shell command to execute in the text field below. The cd command may be used to change directory for subsequent commands.

En een File Manager;
http://www.gamergun.com/files/1/filemanagerlinux.PNG

Wat nu verder? B.v.d

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:21:
Door een zeer stomme fout van mij heb ik (volgens mij) een gedeelte van mijn /bin/ deleted.
Misschien is het wel handig om te weten wat die stomme fout was. Een rm -rf hoeft niet persé te beginnen bij /bin ;)
TommyGun schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 21:35:
Okay ik kan er wel in via Webmin, en daar zit o.a;

Command Shell
Enter a Unix shell command to execute in the text field below. The cd command may be used to change directory for subsequent commands.
Wat gebeurt er als je een bash script maakt en dat execute? Linux moet op zich wel een of andere error geven als /bin/bash niet meer bestaat.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Was wat drives aan het mounten, om te zien welke m'n USB disk was. Unmount kende ie niet (had ik wss in /bin moeten uitvoeren ipv in /) en toen ging ik met m'n domme kop de drives handmatig uit /mnt verwijderen. Ik klikte nog snel Cancel maar stukje was dus al weg. Om het zo maar kort te omschrijven.

Anyway, ben redelijk linux n00b, kun je voorbeeldje geven van zo'n script? 1000 maal dank

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 03-11-2006 22:02 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 22:02:
Was wat drives aan het mounten, om te zien welke m'n USB disk was. Unmount kende ie niet (had ik wss in /bin moeten uitvoeren ipv in /) en toen ging ik met m'n domme kop de drives handmatig uit /mnt verwijderen. Ik klikte nog snel Cancel maar stukje was dus al weg. Om het zo maar kort te omschrijven.

Anyway, ben redelijk linux n00b, kun je voorbeeldje geven van zo'n script? 1000 maal dank
Les 1 die ik je kan geven: als het commando niet bestaat (zeker voor dit soort triviale dingen), er is er echt wel een. Unmount kent ie niet, omdat het namelijk umount is, zonder de n. Als je snel lokaal een commando wil opzoeken, is het handig om op een keyword te zoeken door al je manual pages. Zo had je bijv op unmount kunnen zoeken:
jurian@karlijn:~$ man -k unmount
umount (8)           - unmount file systems
jurian@karlijn:~$ 
man umount geeft je dan weer verdere info ;)

Verder, je kan bijv. dit als script doen:
code:
1
2
#!/bin/bash
echo 'dit is een test'
En dan
chmod +x ./naam_van_bestand
./naam_van_bestand
En je moet dit is een test te zien krijgen.

Maar zoveel kennis van Linux repareren heb ik ook niet, dus hoe Osiris bij "/bin/bash is kapot" komt weet ik niet...

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Dat script kan ik echter niet testen denk ik, aangezien die command shell er zo uit ziet;

http://www.gamergun.com/files/1/commandshellserver.PNG

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:24

SpamLame

niks

TommyGun schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 22:56:
Bedankt voor de tips. Dat script kan ik echter niet testen denk ik, aangezien die command shell er zo uit ziet;

http://www.gamergun.com/files/1/commandshellserver.PNG
en dit dan
code:
1
2
echo "#!/bin/bash" > test.sh
echo "echo 'dit is een test'">>test.sh

Moet als het goed is een file opleveren eerder gegeven tekst.
daarna commandos uitvoeren om x bit te zetten en uitvoeren

[ Voor 15% gewijzigd door SpamLame op 03-11-2006 23:04 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Volgens mij werkt dat hele shell gebeuren niet geweldig. Kan geen test.sh file vinden. Maar is dit relevant voor mijn probleem? Ik bedoel, waar zit het probleem nu?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:24

SpamLame

niks

TommyGun schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 23:31:
Volgens mij werkt dat hele shell gebeuren niet geweldig. Kan geen test.sh file vinden. Maar is dit relevant voor mijn probleem? Ik bedoel, waar zit het probleem nu?
Met dat scriptje kan je kijken of bash er nog is en werkt, maar beter is om te kijken of je op die doos kan aanmelden en in een shel terecht komt.
Wie weet is de webbased commandshell wel aan gaar...
probeer gewoon een telnet of ssh sessie of anders fysiek met seriele console of kvm.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

SpamLame schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 23:37:
Wie weet is de webbased commandshell wel aan gaar...
wie weet gebruikt die commandshell ook gewoon bash ;)

maar als je ook fysiek niet kan inloggen, boot dan het geheel met een rescue cd of iets dergelijks, en kijk of je de schade kan herstellen door wat files terug te zetten/installeren

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Via Putty en WinSCP kom ik er iig niet in, kan morgen ofzo wel eens proberen om gewoon fysiek in te loggen maar lijkt me sterk dat dat wel werkt. Rescue CD heb ik helaas niet en ook nog geen backups. Hopelijk is een reinstall dus niet nodig.

Bedankt tot zover

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

reinstall :? het is windows niet!

de fysieke toegang is belangrijk, niet omdat je dan fysiek achter die machine kunt inloggen, dat zal niks uitmaken met remote, maar omdat je dan een andere linux install (bijvoorbeeld knoppix) kunt booten. Als je dat nou ns doet, je harde schijf ergens mount, en dan ls ergens/bin doet, en dat weer hier post, dan kunnen we zien wat er allemaal mist.

Waarschijnlijk is het probleem helemaal opgelost als je (vanuit knoppix nog steeds) "no | cp -i /bin/* /ergens/bin/" doet, dan kopieert ie alle files uit /bin van knoppix naar die clarkconnect install, zonder dingen te overschrijven. maar je zou natuurlijk liever de originele binaries terughebben.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Toevallig dat ik knoppix pas heb gedownload. Kan ik dus wel eens doen. Maar aangezien Knoppix meer GUI is, er zit wel gewoon een SHH progje in of hoe mag ik het noemen. Bedankt voor je tip.

• Osiris
  • Niet online
TommyGun schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 13:29:
Toevallig dat ik knoppix pas heb gedownload. Kan ik dus wel eens doen. Maar aangezien Knoppix meer GUI is, er zit wel gewoon een SHH progje in of hoe mag ik het noemen. Bedankt voor je tip.
Je moet niet aan SSH of wat dan ook denken, je moet die Knoppix fysiek in die bak van je duwen, hopelijk heeft ie een CD-ROM-speler.
Vervolgens kun je vanuit Knoppix je partities mounten met /bin en vervolgens kun je kijken wat er mis is gegaan. Eventueel een /bin/bash terugzetten, mocht dat nodig zijn (Knoppix-bash werkt vást wel :P)

• zomertje
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Of op een oud systeem arch installeren en de complete /bin overzetten.
Misschien heeft Knoppix toch een net andere structuur.
Maar de vraag is of je hem echt helemaal kwijt bent of weet je dat al zeker?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
Ik denk van wel, aangezien hij, volgends SpamLame advies, geen tekst bestandje kon aanmaken met echo "#!/bin/bash" > test.sh.

Zou het misschien helpen om ff een live-cd op te starten en dan als root alle bestanden uit de /bin van de livecd naar het systeem te kopieeren?
Geen idee of er dan problemen kunnen onstaan, vanwege het rechtensysteem.

• Osiris
  • Niet online
freyk schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 14:06:
Geen idee of er dan problemen kunnen onstaan, vanwege het rechtensysteem.
Al m'n files in /bin zijn root:root (en da's op alle *nix-bakken volgens mij dezelfde UID). Enige 'vreemde eenden in de bijt' zijn een aantal symlinkjes en een aantal suid-bestanden (mount, passwd, ping, ping6, su en umount).
Dus 't lijkt me dat 't met de rechten wel snor zit :)

Lijkt me vrij universeel allemaal.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 04-11-2006 14:10 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
upload via je filemanager bash uit een andere install, dan zou iig je bash weer moeten werken

|>

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 22:02:
Hier kan ik geen touw aan vast knopen ? Wat bedoel je met handmatig verwijderen ? Heb je ergens een rm gedaan ? Of heb je ergens in een gui zitten rondklikken ? Wat heb je precies gedaan ?
Tja, dat is ons nog minder duidelijk dan jou ben ik bang.

Als je file mist in /bin , zoals bash bijv. moet het wel mogelijk zijn om die terug te zetten van bijv. een live cd , maar als er meer mist, gaat je systeem niet lekker werken.

Wellicht is het me je beperkte linux kennis sneller en betrouwbaarder om toch een reinstall te doen, en dan, nofi, eens wat te gaan lezen over de basisbeginselen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
@ Osiris; ik bedoelde idd SSH. (Hok bij ons op t werk heet SHH :P) Er zit idd een cd-rom speler in.

@ Zomertje & Freyk; ik hoop dus idd dat die structuur wel overeen komt. Maar ik zie wel gewoon een bash file op de screen die ik hier postte; TommyGun in "/bin/ verwijderd" maar daar zie ik bijv ook "Backups" terwijl ik die in WinSCP zag verdwijnen voor ik uitgelogd werd. Ik weet dus niet precies hoe dat zit.

@ Simon; gewoon CC op een andere bak installen, ff overpompen met die webbased filemanager en testen? Op die manier is het toch ook wel mogelijk om de gehele /bin folder te copyen, ipv dat via Knoppix te doen. Of zit ik er nu naast?

@ hierboven; in /mnt/ heb ik de gemounte drives verwijderd. (Via WinSCP). Toen zag ik hem echter ineens veel meer deleten dan de mounted drives zelf en heb meteen op cancel gedrukt. Verder werkt alles nog wel. (IRC, webserver, MySQL)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
jep, gewoon een install op een bak thuis, alles in bin overpompen :)

|>

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Zou geweldig zijn als dat werkt. Vanavond eens aan de slag. Thanks!

Verwijderd

offtopic:
Je had natuurlijk ook wat ellende kunnen besparen door niet als root te werken maar gebruik te maken van een simpele user account. Als root werken is om problemen vragen natuurlijk ;)
Met een beetje systeem kun je, als je dat wil natuurlijk, ook als unprivileged user (sommige) drives mounten hoor (denk aan CD/DVD/USB sticks etc) :)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:39:
offtopic:
Je had natuurlijk ook wat ellende kunnen besparen door niet als root te werken maar gebruik te maken van een simpele user account. Als root werken is om problemen vragen natuurlijk ;)
Met een beetje systeem kun je, als je dat wil natuurlijk, ook als unprivileged user (sommige) drives mounten hoor (denk aan CD/DVD/USB sticks etc) :)
Mwah ik werk altijd als root. Geen gekloot met rechten voor installeren van bepaalde applicaties / updates of whatever. Ik heb alleen een extra account voor Eggdrop en services voor een IRC Daemon die ik heb draaien. (Die starten namelijk niet onder root).

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Vandaag bij familie geweest, kom terug in de wijk; pats! stroom overal uit. Kwam heel erg lekker uit die stroom storing. Waarom? server boot niet meer. Melding over bash en blijf in een of andere command line staan waar ik kan typen wat ik wil maar tevergeefs.

CC cd erin, upgrade gedaan maar kan geen Kernel vinden. Iets goed fout dus. Dan blijkt m'n Knoppix schijfje een DVD te zijn en er zit geen DVD rom in die server. Eentje aansluiten gaat ook niet. (IDE goed weggestopt en geen molex te bekennen.)

Heb de NIC uit m'n server gehaald, in m'n werkstation gedaan en ben nu Ubuntu CD versie aan het downloaden. Ga ik dalijk van booten, /bin/ over plaatsen en hopelijk werkt het dan weer. Anders wordt het weer een nacht vol stress, en die heb ik de laatste tijd al vaker gehaad dus dat ben ik een beetje zat.

Iemand nog tips alvast? Bedankt.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

opnieuw installeren en je backup terug zetten, veel sneller dan dat prutsen.
Ik hoop wel dat je nu in ziet waarom als root werken geen goed idee is ;) (zelfde geld uiteraard ook onder windows, hoewel je daar in sommige gevallen gedwongen wordt...)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Erkens schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:36:
[...]

opnieuw installeren en je backup terug zetten, veel sneller dan dat prutsen.
Ik hoop wel dat je nu in ziet waarom als root werken geen goed idee is ;) (zelfde geld uiteraard ook onder windows, hoewel je daar in sommige gevallen gedwongen wordt...)
Backups zouden vannacht gemaakt worden....... oude heb ik niet meer. Zou kunnen backuppen via Ubuntu maar probeer het eerst zo...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ik weet niet waar ClarkConnect (ik ken die hele distro niet) op gebaseerd is, maar ik vewacht niet dat het zo gaat werken, maargoed, nee heb je....

succes ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Erkens op 04-11-2006 23:40 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Erkens schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:39:
ik weet niet waar ClarkConnect (ik ken die hele distro niet) op gebaseerd is, maar ik vewacht niet dat het zo gaat werken, maargoed, nee heb je....

succes ;)
CentOS 4 staat altijd in phpSysInfo en dergelijke. Ben nu aan het fikken. Bedankt

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02-2025
TommyGun schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:33:
Vandaag bij familie geweest, kom terug in de wijk; pats! stroom overal uit. Kwam heel erg lekker uit die stroom storing. Waarom? server boot niet meer. Melding over bash en blijf in een of andere command line staan waar ik kan typen wat ik wil maar tevergeefs.
Ehv toevallig? :|
(tweede keer al op twee maanden tijd, gelukkig 5 minuten dit keer, en geen 4 uur.)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Grijze Vos schreef op zondag 05 november 2006 @ 00:01:
[...]

Ehv toevallig? :|
(tweede keer al op twee maanden tijd, gelukkig 5 minuten dit keer, en geen 4 uur.)
Geldrop ja. Goed zat zojuist in Ubuntu, zag mn RAID drive niet. (Wel onder device manager maar niet in My computer). Zal Knoppix eens proberen, zojuist CD versie gedownload. Deze melding krijg ik btw bij CC als ik die probeer te booten;

http://img293.imageshack.us/img293/7467/im000001ks5.jpg
http://img282.imageshack.us/img282/358/im000002qw6.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door TommyGun op 05-11-2006 00:13 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:39:
offtopic:
offtopic:
Om even dat laatste aan te vullen met wat extra info voor TommyGun. Om als user dat soort dingen te kunnen mounten moet je in je /etc/fstab zijn. Daar kun je in de 4de kolom de optie user toevoegen. Misschien zie bij je cdrom wel iets als noauto,ro staan, daar maak je dan dus noauto,ro,user van. En zo kun je dat ook voor je USB stick doen, die wordt waarschijnlijk als SCSI device gezien en kun je daar een regel voor aanmaken. Maar nu eerst die /bin repareren ;)
Bedoel je misschien "halt" ipv "shutdown" ? Hoewel ik beide erg apart vind als je iets probeert te booten.
Boot je wel van de CD en niet van HD ?

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 05-11-2006 00:20 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
cybersteef schreef op zondag 05 november 2006 @ 00:16:
[...]
Bedoel je misschien "halt" ipv "shutdown" ? Hoewel ik beide erg apart vind als je iets probeert te booten.
Boot je wel van de CD en niet van HD ?
Ik wou gewoon even laten zien wat mijn CC geeft. Had al van Ubuntu CD geboot maar die vond mijn drives niet. Ben nu van Knoppix aan het booten en kijken wat die geeft. En idd, zal wel Halt zijn geweest waarschijnlijk.

Edit; Knoppix ziet m'n RAID 5 opstelling wel

Edit 2; hij ziet m'n USB disk ook. Ga meteen alles backuppen

Edit 3; USB disk is FAT32, ff Partition Magic 9 downloaden en naar ext3 omzetten

[ Voor 15% gewijzigd door TommyGun op 05-11-2006 00:40 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

TommyGun schreef op zondag 05 november 2006 @ 00:21:
[...]

Ik wou gewoon even laten zien wat mijn CC geeft. Had al van Ubuntu CD geboot maar die vond mijn drives niet. Ben nu van Knoppix aan het booten en kijken wat die geeft. En idd, zal wel Halt zijn geweest waarschijnlijk.

Edit; Knoppix ziet m'n RAID 5 opstelling wel

Edit 2; hij ziet m'n USB disk ook. Ga meteen alles backuppen

Edit 3; USB disk is FAT32, ff Partition Magic 9 downloaden en naar ext3 omzetten
je kunt prima een backup maken op fat32, maak er dan wel een tar van. en omzetten naar ext3 is ook zo makkelijk als mke2fs -j /dev/hda1, daar heb je echt geen partition magic voor nodig.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Had 'm al omgezet voordat ik dit las. Anyway, kreeg met fat32 telkens geen toegang. Rechten staan goed, read-only uit. Nu met ext3 krijg ik dat nog steeds. Kan geen mappen aanmaken of files heen copyen.

Met dat commando krijg ik echter een foutmelding (access denied) bij Determine file system en iets met berekenen van de grootte ervan. Weet zo de gehele zinnen niet. Bah zo krijg ik die data nooit geback-upt. Ik zal hem eens terugzetten naar fat32. Nog tips?

Edit; teruggezet naar fat32 en commando werkt nog niet

Edit 2; vaag genoeg werkt copyen nu wel. Hij is dus bezig

[ Voor 16% gewijzigd door TommyGun op 05-11-2006 02:09 ]

Verwijderd

Euhm, dat is niet je linux command line interface voor zover ik kan zien, maar die van grub (je boot loader) zelf, die je toelaat om boot options enzo aan te passen. Je bent dus waarschijnlijk nog niet eens geboot op dat moment...

En grub kent inderdaad 'shutdown' niet ;)

Wel vaag dat je daarin terechtkomt als je boot, normaal moet je daar toch echt zelf iets voor doen als je boot? :?

Anyway: je bent al een aantal stappen verder merk ik; nog veel succes. Ennuh, doe eens 'man useradd' enzo als je systeem weer draait he :P

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Ben volop aan het backuppen. Zou het zin hebben om CC op mn USB disk te installen en dan /bin/ enzo over te pompen of beter reinstall?

Edit; bezig met reinstall

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 05-11-2006 05:01 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Al 8 uur en eindelijk draait mn server weer. Nu backups terug zetten en fine-tunen

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Het draait vrijwel allemaal weer. Ik heb m'n lesje wel weer geleerd. Zometeen maar eens gaan slapen.

Toch bedankt allen

• smokalot

smokalot

titel onder

ik denk dat je jezelf echt een enorm plezier doet als je je best doet om dingen te snappen. Weet wat een filesystem is, weet wat /bin eigenlijk voorstelt, en weet wat er gebeurt als je je computer aanzet, dus hoe init werkt, wat grub eigenlijk doet, enz.

ik weet die dingen wel allemaal, en mij zou het hooguit een half uurtje hebben gekost om het te fixen. En ik had ook geen licentie op Partition Magic 9 hoeven kopen, dat had me ook weer 70 dollar gescheeld.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Tja ik had een vriend van me gesproken die ook redelijk wat van Linux af weet maar hij kon mij ook niet vertellen hoe dat te fixen was binnen grub. Blijkbaar hier ook niemand want anders was het wel voorbij gekomen me dunkt. En welke licentie ;)

Pagina: 1